Gedumpt...

• Cavia Opvang Betuwe

Nou, het is in ieder geval niet mijn bedoeling om kritiek te geven op wat voor manier dan ook ,maar dan wil ik je toch nog even attenderen op die dump van 140 cavia's 2 jaar geleden.

Stuk voor stuk rasdieren,showkwaliteit.De zwangeren die het mochten overleven kregen prachtige jongen.

Iedereen was daar zo vol van en had zo'n grote mond dat ze vermoedens hadden ,maar daar bleef het bij.Elke fokker in die regio waar contact mee werd opgenomen reageerde gelijk zwaar gepikeerd ipv mee te denken.

En dat fenomeen zie ik nu weer .Sommige fokkers houden elkaar nu eenmaal de handen boven het hoofd en sleuren helaas de hele groep daar in mee.Nét zoals die fokker die graag rexen wilde fokken en van haar huidige groep ineens gedumpte cavia's maakte ,werd bedekt met de mantel der liefde door een ook door jouw zeer gerespecteerde sportfokker.Horen we dáár nu nog iemand over?

Ook de cavia's toen uit Winterswijk maakten heel wat commotie los ,waardoor de cavia's juist in de anonimiteit verdwenen door die commotie er om heen.De meest waanzinnige geruchten deden de ronde.Toen ik de bewuste mensen te pakken kreeg bleek de hele situatie toch heel anders in elkaar te zitten.

Dus…. veel geblaat en weinig wol.

• renate

toch nog even reageren,

ik vind dat een ieder die meer als een nestje fokt met zijn of haar dieren richting fokker gaat. Of dit nu liefhebber is of sportfokker of hoe je het dan ook noemen wil.

Het feit blijft dat de persoon die de dieren uitgezet heeft toch ergens bij iemand minimaal 2 dieren heeft gekocht. (dus ligt de schuld niet ook een beetje bij de enthousiaste fokker?)

Ik heb zelf 53 dieren op dit moment. Ik fok voor mijn eigen plezier en dieren die hier geboren worden blijven hier voor 95% ook tot het einde van hun leven. Een enkeling word weggegeven omdat hun eigen diertje overleden is.

Ik moedig mensen ook niet direct aan om met cavia's te gaan fokken als ze dit al zouden willen. Er zijn tegenwoordig heel wat mensen die er aan beginnen en geen flauw idee hebben wat het financieel en wat werk en aandacht betreft inhoud.

Vaak zie je dat het ze boven het hoofd groeit en dat dan alles ineens weg moet. Om vervolgens dan inderdaad weer een maand later opnieuw te beginnen.'

Je heb nu eenmaal mensen die hun grenzen niet kennen, niet weten waar ze aan beginnen en dan in paniek dieren dumpen. Pas op!!! Ik praat het niet goed!!!! Maar het gebeurd.

Ook mensen die hier op de prik vragen of er belangstelling is voor diertjes omdat ze het niet meer aankunnen om wat voor een reden dan ook worden vaak afgesnauwd in plaats van geholpen. Zeker mag je er wat van zeggen dat ze beter hadden na moeten denken voordat ze iets aanschaffen. Maar als ze overal zo afgesnauwd worden dan worden ze dus uiteindelijk ergens buiten gedumpt en wil iedereen ze ineens hebben.

Je zou eigenlijk moeten zorgen dat er meer vraag als aanbod is wat cavia's betreft. Dat is onmogelijk dat begrijp ik ook wel, maar het zou de serieuze liefhebber/fokker wel filteren van de impuls aankopers.

dit word weer een mooie discussie :-)))

Maar doet iemand iets voor de dieren bij stichting cavia??? Ik zelf ga geld storten, want dat is nu toch het belangrijkste? De mensen helpen die wel voor de dieren zorgen.

Groetjes Renate

• Debbie

De stichting zal inderdaad niet bedreigd worden in haar voort bestaan. Dat ik er wat bij zet van de gemeente heb ik gedaan, omdat we het raar vinden. Help je de cavia's waar je kan. Is het weer niet goed. Wat hadden ze dan moeten doen? ze laten liggen??

Als je een cavia op kan vangen dan zou ik even contact me ze opnemen of op de site kijken.

En dat er gediscuseerd word over wie het zou kunnen geweest zijn vind ik prima.

Laten we onze oren en ogen maar open houden toch??

• Witches at work

Hoi Jipke

Dat dacht ik ook meteen en zal bijna altijd wel zo gaan ongeveer.

Op dit forum wordt helaas vaak nogal sarcastisch gedaan

over inkrimpingen bij stallen, echter is tijdig inkrimpen juist DE manier

om dit soort tafereeltjes te doen voorkomen.

En zo ook niet meer te fokken dan je zelf aan de man kunt brengen.

Dieren aan de man brengen op een goede manier is ook echt een kunst die je moet beheersen.

Lukt je dit erg moeilijk om welke reden dan ook, dam dan ook je fok meteen in.

Dieren worden vaak veelvuldig gedropt bij allerlei grote projecten naar buitenland.

Of bij dierenwinkels/boerenbonden/opvangen/ dierentuinen/kinderboerderijen, als levend voer ect ect.

Terwijl met een betere planning en iets minder fok fanatisme

zowel de boerenfok danwel de showfok das mijn echt om het even veel beter in banen kan worden geleid.

Dat zog FOKDOEL naar een betere cavia is an zich bull alleen een uitdaging en gewoon leuk meer niet.

Ik heb net als Renate hier boven me ergens omschrijft ook wat caafszitten die het bij fokkers veel minder hebben gehad dan hier en idd ze zijn je dan echt dankbaar.

Ze hebben einedlijk ruimte om te rennnen!!!

Dit betekend;

GEEN super kromgegroeide nagels/tenen meer, die sluiten af op stoeptegels hier buiten. een honderd of 2 a 300 gr. lichter in gewicht omdat vervetten buiten vrijwel uitgesloten is. Alleen fokzeugen kunnen wel eens te zwaar worden op den duur beren nooit hier~!~

Heerlijk in gezeldschap van soortgenootjes leven, elkaar en beetje op naaien maar zelden elkaar pijn doen. Samen slapen eten ect. En dat voor zog

EX SHOW EN FOKBEREN, die volgens ex eigenaar absoluut niet met andere overweg zouden kunnen.

Hier is dat life te aanschowen, wat ik ook altijd uitgebreid doe met mensen die hierkomen voor mn caafs.

Dit is voor mijn ook het leukste aan het hebben van caafs en niet het winnen van een beker! Ook ik heb hier best nogal wat dieren die voor keuringen geschikt zijn echter ik kies vooral voor het knusse caviadorp idee.

Wel heb ik respect voor de goeie showfokker, kan hem ook begrijpen.

De dieren de ex showdieren zijn ook erg leuk om hier te hebben gewoon omdatze zo lekker tam zijn, ze eten uit mijn handen zoals LANCELOT de Rexbeer bv. uit 2004. De oudere beren vind ik het ook leukste en hoop dat ze hier 7 worden of zo.

Ze hebben veel zelfvertrouwen en zijn erg ondernemend en niet gauw bang of boos.

gr. D#S

• Jipke frl

Zelf heb ik net een paar euro overgemaakt, alle beetjes helpen en hier gaat het ook niet van de grote bult.

Als men op NCF kijkt zijn er daar fokkers die maar liefst 50 € per persoon over maken. Respect voor deze personen!

Ik geef wat ik kan missen, hier ook al mondjes zat te voeren……………

De heks: zo zit ik te twijfelen of ik straks een pleziernestje vn mijn tessel Tina en peruuf Kaj zal doen, kans op 3 soorten, alpaca, tessel en peruuf, maar kan ik ze kwijt als ze oud genoeg zijn? Wil ik het risico op sterven Tina riskeren? Lijkt me super om te kijken wat er uit kan komen, maar denk toch maar niet dat ik het doe…………..Alleen al om de overschotten aan caafs wat er is. Het nestje van 3 van Roos heb ik ook niet om gevraagd, moet ze ook kwijt zien te raken.

• isabel

> Het gaat er om dat er maar eenvoudigheidshalve van uit wordt

> gedaan DAT het een (show-)fokker is geweest. Het kan er bij

> velen hier klaarblijkelijk niet in dat een showfokker een

> dierenliefhebber is en vice-versa.

Broodfokker, showfokker, hobbyfokker, hoe je ze ook noemt, het zijn mensen die met regelmaat een nestje hebben; fokkers dus.

De meeste fokkers zijn dierenliefhebbers, daar ben ik echt wel van overtuigd. Maar alleen diegenen die te veel hooi op hun vork nemen en hun verantwoordelijkheid niet willen nemen of niet aankunnen, dumpen dieren.

Dan kan je nog zo'n grote dierenliefhebber zijn, om een verantwoord fokker te zijn moet je over meer eigenschappen beschikken.

• MoniqueW

Laten we eerlijk zijn….voor zoveel cavia's kan je niet goed zorgen. Goed verzorgen houd niet alleen in dat je ze eten geeft en de hokken goed schoon houd. Er komt veel meer bij kijken…

• Witches at work

Hoi Jipke

Hier lopen ook wel eens wat zeugen te vervetten omdat ik ze niet steeds bij de beer wil tiefen.

Hier loop het grootste deel lekker rond, ik heb ook hier geen lopende band fok.

En doorlopend zwangere zeugen. Eerlijk gezegd vind ik dat walgeliik!

En hier heb ik imiddels bewezen dat een zeug best EEN nest per jaar kan hebben en dan nog bruikbaar is ipv 4 nesten per jaar wat veel fokkers ook nog erg normaal vinden helaas~!~

Even lekker bij komen is dr daar niet bij, en oke een caaf is geen mens maar ik ben ervan overtuigd dat doorlopende zwangerschappen niet goed zijn voor een zeug.

Je melkt ze dan echt geheel uit en dat is ook erg goed te zien aan dit soort caafs.

Ook beren die zog niet “droog” mogen staan omdat ze ander “het” niet meer kunnen.

Nou steve is hier jaren drooggebleven en hopla heeft nu 2 nesten in 2007 geproduceert, hij wordt al 4 in komend voorjaar 2008.

Goed nadenken over elk nest vind ik een must, evenals de nodige zeugen als knuffel te laten afvloeien ipv fokzeug.

Ik stort geen geld, maar als ik iets kandoen zal ik het veelal niet laten.

Ook heb ik geleerd een beetje afstand te nemen van dit soort zaken, klinkt hard maar de mens is zelf verantwoordelijk voor deze shit. En ik stort niet zomaar ff geld op elk incident wat zich weer eens aankondigd.De dropper weet dit ook.

En mensen moeten nu eindelijk eens leren ZELF verantwoordelijk te worden bovendien doneer ik al standaard aan mijn eigen dierenleed fondsen al vele jaren.

Ik zou eerder een beer opnemen in munne stal dan weer geld te storten.

Al meer opvangdieren heb ik hier, en door ze op te nemen zie je zelf hoe leuk ze het vinden dat ze gered worden.

gr. D#S

• Jipke frl

Dat ben ik ook wel weer met je eens, ieder zijn verantwoordelijkheden.

En ja, ik heb Alonso hier 2 jaar gehad, hij genoot ook van alles hier, was met weinig tevreden zolang hij maar lekkers en aandacht op tijd kreeg, dit was een schrijnend geval toen.

• wendy (Caafjes van WB)

Dus als ik 3 uur per dag aan mijn caafjes besteed ben ik bij deze sloom? Ook goed hoor, ik weet dan tenminste zeker dat ik genoeg tijd en liefde in mijn hobby steek!.

Als mijn jongen gaan verhuizen wil ik ze zo tam mogelijk hebben, daar moet je wel wat voor doen.

Ken genoeg mensen die het eten in de bakken gooien, waterflessen vullen, en dat allemaal zo snel mogelijk zo geniet je toch niet van je hobby?!