> Alsof die boeren vroeger zich daar mee bezig hielden zeg!!!
Schoten die dan net zo hard op met hun rasverbeteringen als toen er meer kennis kwam van genetica?
> Ik mag het niet doortrekken naar de mens,
Nee, idd, slaat totaal nergens op.
Hoi hoi
Het was niet als excuus geboeld, is dat de reden waarom je zo fel bent nu?
He he, nee ik weet ook wel dat een cavia wel ff een verschil is met een kind zeg~!
Dat vind ik dus ook, en begrijp daarom ook maar erg moeilijk als mensen heel erg
emotioneel zijn TE in mijn optiek met hun dieren en dus ook in de cavia fok.
Tegenwoordig heb je zelfs organisaties die dierenkerkhofjes hebben, hangertjes om het dierenas in te doen verkopen ect ect.
In mijn optiek slaan we daarin erg, door look a lika United states.
En ik weet als geen ander hoe mensen over kids denken, ermee omgaan ect ect.
Voor mij geen forumpje over kids dus!
En nog iets, ik hoef geen zieltjes te winnen, en of voordeel te halen hier, eerder het tegendeel.
Als je me een beetje zou kennen, zou je dit ook wel weten,dus ik neem je niks kwalijk, en ben hier verder klaar mee.
Prettige avond verder,
gr. D#S
isabel schreef:
>
> > dus als ik geen chinees kan mag ik ook niet naar china op
> vakantie ??????????????
>
> Ik begrijp helemaal niets van deze vergelijking. Wat heeft op
> vakantie gaan met cavia's fokken te maken??
>>>D#S Wacht jij maar af als je een poot in China gaat zetten, dan piep je wel anders als je die taal niet spreekt ha ha ha ~!~
>
> > ik kijk naar fokresultaten en ouderdieren en weet waar mijn
> > ouderdieren vandaan komen en dan hoeft ik geen genetica te
> > leren hoor als ik rood bont op rood bont verpaar om naar de
> > gencodes te moeten kijken om rood bonte dieren te krijgen uit
> > dat nest
>
> Volgens mij ging het over de skinny's en het al of niet
> dominant zijn van het skinny gen.
>
> > ik vind wel dat je iets moet weten over lijnteelt als je die
> > toepast maar genetika nee dat past niet in mijn hoofd sorry
> > wat er wel inpast is ervaring door middel van fokken
> > jarenlang en kijken ne luisteren naar andere fokkers vind ik
> > veel meer waard dan al die codes
>
> Ik denk dat als je je een beetje zou verdiepen in de
> genetica, in de codes, dat het best meevalt. Laat je niet
> afschrikken door al die lettertjes.
> Maar ja, het is natuurlijk ook wel een goed excuus om niets
> te hoeven weten ervan. “Ik leer wel uit de praktijk”. Sorry
> hoor, maar ik vind het erg makkelijk.
> Ik denk dat je met een beetje kennis van de theorie harder
> opschiet, en beter weet wat je in huis hebt.
>>>D#S Dus Jacq ik overhoor je morgen ochtend ff om exact 7.00 in de ochtend even of je de theorie dan onder de knie hebt.
Kom op geen gezeur LEREN JIJ!!!
>>>D#S
ISABEL, wist je dat er mensen zijn die nog niet eens 2 minuten aandachtig kunnen luisteren naar jou of wie dan ook?
Puur omdat ze dan al weer bij punt B zijn aangeland terwijl jij nog met A bezig bent om het uit te leggen???
Ik heb een politie collega gehad een erg jonge en super gemotiveerde jongen die echter bijna geen onderwerp makkelijk en goed kon door nemen, zijn hersens bijna heeft moeten breken om gewoon zijn papieren te kunnen halen die hij gewoon moest hebben???
Wat voor iets is wat je bij wijze van spreken met 2 vingers in je neus doet, wil niet zeggen dat het voor andere ook zo is!
En jou begrip voor die medemens raakt zeker wal en kant tegelijk?
gr. D#S
isabel schreef:
>
> > Alsof die boeren vroeger zich daar mee bezig hielden zeg!!!
>
> Schoten die dan net zo hard op met hun rasverbeteringen als
> toen er meer kennis kwam van genetica?
>>>D#S Nee ik denk het niet dat ze snel opschoten met rasverbeteringen~!~
Maar moet dat dan???
Moeten er in een moordend tempo steeds nieuwe rassen worden ontwikkelt die per ongeluk onstaan door een genetisch foutje?
Ik denk dat het tempo waarin wij leven nu op alle fronten TE snel is gewoon.
>
> > Ik mag het niet doortrekken naar de mens,
>
> Nee, idd, slaat totaal nergens op.
>>>D#S Ik mag het van jullie niet doortrekken,maar doe het lekker toch ha ha~!
gr D#S
>>>Maar ja, het is natuurlijk ook wel een goed excuus om niets te hoeven weten ervan. “Ik leer wel uit de praktijk”. Sorry hoor, maar ik vind het erg makkelijk.
Ik denk dat je met een beetje kennis van de theorie harder opschiet, en beter weet wat je in huis hebt.<<<
Hallo Isabel,
Zo werkt het natuurlijk niet…..
Ik had het vandaag al eerder gevraagt en het gekke is dat ik daar nog geen antwoord op heb gehad. Wat voegt de genetica toe aan verbetering van het ras. Heb jij een goed antwoordt waar ik iets mee kan, zit ik morgen in de boeken.
Ik weet iets van kleur-codes, maar hoe zit het met de rest. Met alleen kleur-codes kom ik niet aan een goed resultaat. Wat zijn de codes van spitse neuzen, korte neuzen, brede neuzen, mooi hangende oren, goed van type bouw enz. enz., of moet ik nu toch verder kijken zoals Jaqueline dat net omschreef….kijk naar de voorgeschiedenis van het dier. Aan de voorgeschidenis kan ik heel goed zien wat ik in huis heb. Dit en de rest, daar werk ik ook mee en dit heet uit ervaring. Sterker nog > HET WERKT!!! Zou Jaqueline dan toch gelijk hebben???
Nu zou ik van één van jullie graag willen weten wat voegt hier genetica aan toe zodat wij ons ook Fokker in jullie ogen mogen noemen.
Waarom maak je je zo druk dat een fokker weinig of misschien niet van genetica weet. Sorry hoor, maar ik vind het drukte om niks. Voor een Showfokker denk ik dat het wel van belang kan zijn….voor de kleur, maar volgens mij werken zij ook met ervaringen die zij door de tijd hebben vergaard. Ik heb nog nooit een fokker in codes tegen mij horen praten. Het was altijd uit ervaring van als je dit bij elkaar zet kan je dat er uit verwachten….
Kom nou maar eens met een goed en duidelijk antwoordt en overtuig me van jou wetenschap.
Hoi Irene
Nee hoor ik kan je zo aan wal brengen hoor.
Vroeger werden de katholieken wijsgemaakt door meneer pastoor zoveel mogelijk kids te verwekken, terwijl het nergens in de bijbel stond.
En de meer ontwikkelde mensen trapte daar mooi niet in en zijden pastoor op te sodemieteren met hun gepreek.
Nu tegenwoordig weten de minder bedeelde dat je veel geld moet betalen voor je kids, en kiezen steeds vaker voor 2 kids max.
Dus er is een duidelijke tendens verschuiving in Nederland op dit gebied.
Echter in de 3e wereld gaat alles zoals het altijd al ging.
Daar is een heleboel kinderen maken een soort van levensverzekering.
Wat ik duidelijk maken wilde is dat er overal "anders' tegen leven aan gekeken wordt en het een erg relatief begrip is dus.
Zo ook met de cavia fok. Het wordt vrij eng geschetst, terwijl het een veel breder draagvlak heeft.
Die “genetica” waar ze zo overdreven mee behept zijn bedoel ik hiermee.
En ja, ik kan wel leren uit boeken gelukkig. Echter heb ook begrip voor fokkers/mensen die hier meer moeite mee hebben om welke reden dan ook.
Er wordt hier heel erg kort door de bocht op gereageert valt me op.
gr. D#S
nee dat is niet waarom ik fel ben , ik hou gewoon niet van bepaalde uitspraken over kinderen , zoals jij zei als je het zou kunnen voorkomen dat je dat zou doen , zo denk ik er namelijk helemaal niet over.
Als je een kindje hebt wat wat anders is krijg je snel vooroordelen naar je hoofd geslingerd of erger nog .. medelijden ..
Iets wat in mijn optiek dus pertinent niet nodig is , ik heb van mijn dochter net zoveel liefde en plezier als andere hebben van hun kerngezonde kindjes en zou het op dat vlak ook echt niet anders willen wensen.
en … mijn dochter is ook erg gelukkig en dat is voor mij het belangrijkste , niet iedereen is het zelfde en godzijdank wil ook niet iedereen dat
> Ik had het vandaag al eerder gevraagt en het gekke is dat ik
> daar nog geen antwoord op heb gehad.
Nou ja, gek… het is een gewone werkdag toch?
> Wat voegt de genetica toe aan verbetering van het ras. Heb jij een goed antwoordt waar ik iets mee kan, zit ik morgen in de boeken.
Of ik een antwoord heb wat jij goed genoeg vindt, weet ik niet.
Ik kan hier alleen mijn mening en visie geven. En omdat ik geen fokker ben kan die wel eens verschillen van die van jou.
> Ik weet iets van kleur-codes, maar hoe zit het met de rest.
> Met alleen kleur-codes kom ik niet aan een goed resultaat.
> Wat zijn de codes van spitse neuzen, korte neuzen, brede
> neuzen, mooi hangende oren, goed van type bouw enz. enz.,
Ik ben zeker geen expert op het gebied van de caviagenetica, heb dat ook nooit beweerd, maar volgens mij is er geen code bekend van al deze laatste eigenschappen. Het gaat er echter ook niet om of je al die codes kent, als je maar snapt wat het principe is bij vererving van recessieve en dominante eigenschappen.
En dat bedoel ik; als je een kruisschema begrijpt kan je er ook zelf één maken en weet je welke kleuren je kan verwachten. Andersom kan je dan ook aan de hand van de nakomelingen zien of ouders drager moeten zijn van iets of niet.
En dat lijkt me prettig te weten als je met een nieuw ras aan de slag gaat, dat je niet voor al te grote verrassingen komt te staan. Dat je weet welke combinaties je moet uitvoeren om je beoogde resultaat te halen. Als je graag een skinny wilt hebben, dat je dan bij verparing van drager maal drager 25 % kans daarop hebt. Maar dat een andere verparing misschien wel meer kans erop geeft. En dat als je dragers wilt hebben je het best een skinny x gewoon kan verparen, omdat dat 100% dragers geeft.
Natuurlijk kan je het allemaal telkens navragen, en uitproberen, maar het lijkt mij ook handig en snel dat je een schemaatje kan maken, en dat je dat voor meerdere eigenschappen kan doen.
Maar dan moet je dus wel weten wat dominant en recessief is, een paar termen moet je wel weten of in ieder geval na kunnen slaan in je eigen aantekeningen.
Vind jij zelf ook niet dat dat er eigenlijk wel bijhoort? Ik bedoel; waarom kan je wel onthouden wat een drager is, waarom kan je wel onthouden welk geneesmiddel je moet geven om schimmel of wat dan ook te genezen, maar waarom kan je niet onthouden wat dominant is?
Ik wil trouwens met alle plezier moeite doen om uit te leggen hoe zo'n kruissingsschema werkt. Maar dat kost tijd, en dan moet daar wel interesse voor zijn.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?