Is dit nou wel zo verstandig???

• jacquelinesbeestenspul

hoi ine

k snap jou wel maar je gebruikt mijn naam een beetje verkeerd in deze

ik heb dat ook gezegd ja omdat er net als bij de lunk aan de skinny nog het een en ander verbeterd mag worden oa de oren en bouw

dus heb ik gezegd als je dan een harige caaf gebruikt voor ene lijn je beter ene rex kan gebruiken want die hebben grote oren en goede bouw,maar dat is niet aan mij ik heb helemaal geen intentie om rexen te gebruiken in de skinny's die ik heb vind ik zonde van mijn rexenlijn die ik heb opgebouwd

ik vind het ook niet erg als ze een rex gebruiken hoor omdat je daarmee de skinny verbeterd in bouw en oordracht maar je kan bv ook een goede gladhaar gebruiken om de dieren te verbeteren of zoals dagmar heeft gedaan met een black en tan om zo black en tan skinny's te fokken die zij mooi vind en dat is haar gelukt mooi toch ? of claudia die zwarte skinny's helemaal geweldig vind ook gladhaar zwart gebruikt nou mooi doel toch ?

ik wil afentoe een skinnynestje fokken met dragerdieren in bone kleuren en het liefs in driekleur of zwart obnt cq rood bont maar met de skinnydragers die ik nu heb

als ik het antwoord van jou lees denk ik gelijk ow die jac gebruikt rexen in de skinnyfok daarom heb ik gereageerd want dat mag duidelijk zijn

IK GEBRUIK GEEN REXEN BIJ DE SKINNY'S

sorry normaal schreeuw ik niet dames maar voel me ff op mijn *** getrapt

ben heel trots op mezelf en mijn rexenlijn en die gaan echt niet verpaart worden met skinny of dragers in mijn stal :D:D:D:D

groetjes jacqueline (die voor haar rexenlijn opkomt :D)

• Monique

Hoi Basjeeee,

Er zijn zeker caviafokkers waar je wel goed terecht kan!!!!!

Maar als ik het goed begrijp fok jij toch geen caafjes? Dan maakt het toch niet uit wat er in de achtergrond zit??? Ik fok de CH-Teddy en daar moet nog verder aan de ontwikkeling van de vacht gebeuren. Als je daar net als bij de lunkarya de boel al gaat verprutsen zijn we weer bij het begin en ik vind dit echt super zonde!!! Om mijn lijn in te dekken heb ik een beer extra.

Maar dit geld niet alleen voor de skinny's hoor, dit geld voor alles wat maar door elkaar heen gemengt wordt. Ik had een hele mooie lijn en toen bleek daar Tessel achter hebben gezeten, en ja hoor, je kan er op wachten….het komt er een keer uit. Ik kon die hele lijn voor de knuf verkopen en opnieuw beginnen. Het vervelelnde is dat er nog steeds uit die lijn te koop is van andere broertjes en zusjes en daar had ik al weer wat van aangeboden gekregen….Gelukkig kwam ik er net op tijd achter en anders liep ik hier weer op vast. Het serieus fokker van een bepaald ras wordt er niet makkelijker op. In die zin heb je wel gelijk Basjeeeee.

Groetjes Mo

• jacquelinesbeestenspul

hoi monique

ik kan jou helemaal begrijpen hoor !!

ik fok zelf met skinny's en weet ook dat er veel fokkers zijn die er tegen zijn.

ik heb zelf een rexenlijn zoals je weet en leest en ik wil absoluut niet dat daar skinny's in verpaart worden (vandaar mijn boze reactie hierboven)

ik hou rassen gescheiden en zal nooit een rex door de skinny gooien zelf en houd zelf ras op ras en zoveel mogelijk kleur op kleur ;)

ik heb er zelf een hekel aan dat je op de stamboom leest bv bij een rex dat de opa een lilac safraan is ofzow getverdemme daar kies ik echt niet voor als serieuze fokker tis niet dat ik lilac safraan niet mooi vind (vind ik ook niet mooi bij een rex) maar als fokker van rood bont en driekleur is het toch hoogst irritant dat er een andere kleur door gefokt is of ander ras

je hebt bv ook us teddy en rexdragers in 1 gladhaardier dat vind ik ook storend en die zal ik ook niet kopen omdat een rex stugge vacht behoord te hebben en een teddy niet dus waarom mensen zulke verparingen maken snap ik niet in deze

als er een knuffelnest geboren word per ongeluk oke leuk maar hou ze dan als knuffels :)

ik zal dan alleen ook de dragers verkopen aan mensen die weten wat een skinny is en dat je daar naakte jongen mee kan krijgen

uit d everparing drager maal drager worden ook behaarde jongen geboren en die jongen gaan niet zomaal naar een fokker die van niks weet echt niet dat wil ik niet op mijn geweten hebben

ik zal verder ook geen verparingen met een ander ras maken dan met de skinny cq dragers omdat er nu genoeg dragers zijn en nog worden gefokt door derden

groetjes jacqueline

• isabel

> Maar als ik het goed begrijp fok jij toch geen caafjes? Dan

> maakt het toch niet uit wat er in de achtergrond zit???

Op zich maakt dat idd niet uit voor de cavia zelf. Maar ook ik koop mijn caafs graag bij een goed adres, en ik zit inmiddels met een behoorlijk dilemma.

Ik heb altijd gevonden dat je dieren beter bij een goede fokker weg kan halen dan bij iemand die maar wat doet, die maar wat dieren bij elkaar zet om jongen te hebben.

En in die zin snap ik Basjeeeee wel; welke fokker is nu nog goed? Je hoort en leest zoveel rare dingen, dingen waar ik het in ieder geval niet mee eens kan zijn. En ook aan “maar” een knuffelcaafje mag je best eisen stellen. Qua fokmethode, voeren, huisvesting, het waarom van het fokken etc.

Gelukkig zijn er idd nog steeds fokkers die wel serieus en in mijn ogen goed bezig zijn, maar het worden er niet meer, eerder minder. En dat terwijl het toch niet zo moeilijk is wat kennis te vergaren.

Dus dan misschien toch in het vervolg maar altijd naar de opvang. Ook dan weet je natuurlijk meestal niets van de achtergrond van een dier, maar je helpt het dier er wel direct mee. Dat zou voor mij dan ook een principe kwestie zijn.

• Monique

Hoi Isabel,

Met een priciepe is niks mis.

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Je hebt hobby fokkers die het gewoon leuk vinden in een nestje en je hebt hobby-fokkers die meer met een doelstelling fokken. Ik denk dat jij je daar prettiger bij voelt…dat je dat bedoelt. Het wil helemaal niet zeggen dat iemand gewoon wat bij elkaar zet dat diegene niet goed voor zijn dieren zijn, in mijn fokkers ogen vind ik ze alleen niet mooi. Dat is weer heel iets anders. Je kan niet zomaar zeggen dat iemand die alleen een nestje leuk vind verder maar een knoeier is…ik vind dat een beetje kort door de bocht….sorry!

Maar zoals ik al eerder bedoelde….om het ras puur te houden of te verbeteren moet je dit soort dingen niet doen en wij als sereuze fokker maken ziech daar zorgen om.

Groetjes Monique

• Witches at work

jacquelinesbeestenspul schreef:

>

> hoi monique

>

> ik kan jou helemaal begrijpen hoor !!

>

> ik fok zelf met skinny's en weet ook dat er veel fokkers zijn

> die er tegen zijn.

> ik heb zelf een rexenlijn zoals je weet en leest en ik wil

> absoluut niet dat daar skinny's in verpaart worden (vandaar

> mijn boze reactie hierboven)

>>>D#S En idd zoals nu blijkt uit wat je schreef, en ik weet echt wel dat bv Jack niet door je Skinny lijn gaat lopen, of een andere Rex die je hoog hebt aangeschreven.

Maar jou collega fokkers doen het gewoon wel en staan zelfs doodleuk op hun site ook.

En als daar dan nazaten uitkomen worden die toch gewoon onder ellkaar weer geruild/verkocht ect. en dus komen ze via je achterdeur toch binnen de Skinny of Skinny drager uit Rexen gefokt.

Of houd je dan de deur dicht???

Nogmaals mij maakt het niet uit, de Rex is er beter voor geschikt dan bv een lunk.

>

> ik hou rassen gescheiden en zal nooit een rex door de skinny

> gooien zelf en houd zelf ras op ras en zoveel mogelijk kleur

> op kleur ;)

>

> ik heb er zelf een hekel aan dat je op de stamboom leest bv

> bij een rex dat de opa een lilac safraan is ofzow getverdemme

> daar kies ik echt niet voor als serieuze fokker tis niet dat

> ik lilac safraan niet mooi vind (vind ik ook niet mooi bij

> een rex) maar als fokker van rood bont en driekleur is het

> toch hoogst irritant dat er een andere kleur door gefokt is

> of ander ras

>

> je hebt bv ook us teddy en rexdragers in 1 gladhaardier dat

> vind ik ook storend en die zal ik ook niet kopen omdat een

> rex stugge vacht behoord te hebben en een teddy niet dus

> waarom mensen zulke verparingen maken snap ik niet in deze

>>>D#S Mee eens de vacht kwaliteit gaat hiervan echt wel achteruit ja.

Wel kan deze fok methode andere doelen dienen, die het dier/kleur ect evt ten goede kunnen komen.

TE raszuiver fokken kan de levensduur aanzienlijk verkorten, en ik vind dat je dat juist niet moet willen~!~

>

> als er een knuffelnest geboren word per ongeluk oke leuk maar

> hou ze dan als knuffels :)

>

> ik zal dan alleen ook de dragers verkopen aan mensen die

> weten wat een skinny is en dat je daar naakte jongen mee kan

> krijgen

>

> uit d everparing drager maal drager worden ook behaarde

> jongen geboren en die jongen gaan niet zomaal naar een fokker

> die van niks weet echt niet dat wil ik niet op mijn geweten

> hebben

>

> ik zal verder ook geen verparingen met een ander ras maken

> dan met de skinny cq dragers omdat er nu genoeg dragers zijn

> en nog worden gefokt door derden

>

> groetjes jacqueline

En groetjes van de heks (D#S)

• Monique

Hoi Jaqueline en Ine,

Ik geloof zeer zeker (ook al ken ik je verder niet) dat je alle goede bedoelingen hebt met je skinny-fok, maar zoals ina al zegt…via de achterdeur komen ze er weer in en als je niet oplet heb je ze binnen voor je het weet. Ik lette in dit geval gelukkig op, maar of ik een andere keer ook zo goed oplet…ben ook een dagje ouder:) en ken ook niet alle lijnen uit mijn hoofd.

Laten we hopen dat er veel mensen meelezen en hier over nadenken en niet alleen aan het geld denken wat er te verdienen valt….Je maakt lijnen stuk en je medefokker minder gelukkig. Uiteindelijk zijn de dieren waar het hier uiteindelijk om gaat er wel de dupe van…..Als je echt van je dieren houd dan denk je 3x na voor je een stap zet.

• basjeeeee

Maar Jacqueline, ik wil niet zeiken, maar er staan verschillende soorten dragers op je site bij de skinnyfok.. Niet alleen gladharen oid, zie van alles. Maakt het niet uit als het een ander zijn ras is ipv jouw rexenras of hoe moet ik dat dan zien :? ?

Nogmaals, niet om te zeiken, vraag het me oprecht af.

• Cavia farm Witches at work

Hoi Basje

Wat ik wel weet is dat er zo'n beetje van alles doorheen gefokt wordt momenteel.

En nu spreek ik vooral in de algemeenheid dus.

Langharen-Rexen-gladharen-Guy's-Lunken-Borstels ect ect ect.

Je zou je beter af kunnen vragen; "welk ras niet???

Evenals bij de lunk spoeld men er ook nu weer vanalles doorheen, zowel het goeie als het veel minder wenselijke zoals de lunk, die gisteren nog op Markplaats stond.

Maar na de opening van deze topic ineens geheel was verdwenen.

Kijk er worden heel snel heel veel Skinny's nu gefokt, en dan worden de dieren echt niet steeds in grote zorgvuldigheid uitgezocht.

Staan ze op Marktplaats, zijn ze binnen een uur al verkocht.

De vraag is nu VEEL groter dan het aanbod zoals een ieder hier wel weet inmiddels.

gr, D#S

• M.

citaat jacquelinesbeestenspul: “…maar dit was een skinnydrager maal gladhaar verparing en er was 1 dood jong die drager was 1 zeugje leeft nu nog en dat is een gladhaartje en zij blijft hier wonen maar …”

Het Skinny gen vererft recessief (sksk als aanname voorbeeld). Dus een Skinny dragende gladhaar (SKsk) verpaart met gladhaar (SKSK) geeft in theorie in dambordschema het volgende.

—— SK ———- sk

——————————–

SK— SKSK —— SKsk

SK— SKSK —— SKsk

Alle jongen zijn dan gladhaar. Qua fenotype zijn ze gelijk, qua genotype zijn ze verschillend. Hoe weet je dan welke de drager is en welke de échte gladhaar?

citaat jacquelinesbeestenspul: “…ik heb 1 keer een gladhaarzeug gebruikt en die jongen wilde ik als knuffeltjes wegdoen…”

Een zuivere gladhaar x zuivere skinny geeft in de F1 volgens de eerste wet van Mendel allemaal Skinny dragende gladharen. Daar valt genetisch wel wat van te zeggen.

—— SK ———- SK

——————————–

sk— SKsk —— SKsk

sk— SKsk —— SKsk

M.