Is dit nou wel zo verstandig???

• M.

citaat isabel: “… Gelukkig zijn er idd nog steeds fokkers die wel serieus en in mijn ogen goed bezig zijn, maar het worden er niet meer, eerder minder. En dat terwijl het toch niet zo moeilijk is wat kennis te vergaren. …”

Een waar woord. Al vaker heb ik hier aangegeven dat de hausse die het caviafokken de laatste decennia meemaakt geen goed doet aan het totaalbeeld ‘cavia’. Mede door invloed van Internet wordt er maar wat binnengehaald en helaas aangerommeld. Ik pretendeer geenzins alle kennis in huis te hebben, maar denk wel dat je als serieus sportfokker nooit op zo'n breed terrein in zoveel haarvariëiteiten kunt fokken, als op grote schaal wel gebeurd. Daarom fokken wij één variëteit in één kleurslag. Overigens, sommige mensen spreken van rassen. Maar de cavia zoals wij die kennen wordt benoemd als zijnde slechts één ras (cavia porcellus). In weliswaar meerdere haarvariëteiten. In vraagprogramma's wordt ten behoeve van de prijsverdeling derhave slechts aangeven dat de verschillende haarvarieteiten vergelijkbaar als zijnde ras worden aangemerkt.

Ik ben van mening dat fors wat fokkers pretenderen de kennis in huis te hebben, maar in de praktijk valt dat erg tegen.

M.

• jacquelinesbeestenspul

hoi m

een skinnygen is dominant volgens mij hoor

want uit een skinnydrager maal gladhaar krijg je 1 drager en 2 niet dragers

ik heb geen verstand van de genetika maar ik weet wel hoe een drager eruit ziet als die geboren is

een skinnydrager heeft bij de geboorte krulletjes net als een rexje de andere jongen hadden gladde haren die zijn dus geen drager wat ik heb gelezen en wat ik ook van andere hoor en lees die skinny's fokken

dus uit een skinnydrager maal gladhaar krijg je 25% dragers

groetjes jacqueline

• jacquelinesbeestenspul

hoi basje

alle dragers zijn hetzelfde gefokt en allemaal niet door mij in deze als jij dat bedoelt

ik heb de dragers op 1 beer allemaal van dagmar gekregen omdat zij weet dat ik goed voor de dieren ben weet waar ik mee bezig ben

iedere drager word hetzelfde geboren met krulletjes en die dieren groeien gladhaar uit met een beetje ruwe vacht als je ze ziet met een gladhaar herken je ze gelijk

de dieren die er zitten worden met elkaar verpaard en neit met een ander ras dus de kans dat ik skinny's krijg je 50 procent in een nest dat maakt me ook niet uit ik vind ze erg leuk

een dragertje word dus met krulletjes geboren en als ze ouder worden gaan de haren gladder worden en lijken ze op een gladhaar en een drager word gefokt uit drager maal drager of uit skinny maal ander ras die andere fokkers verpaard hebben ik niet in deze ;) maar ik weet dat ik ook dragerdieren geboren krijg uit drager maal drager en die dieren gaan niet zomaar naar een fokker er word eerst gekeken of deze fokker iets van skinny's weet enz enz en anders verhuizen ze als knuffels net als somige rexen hier :) die net nie showgeschikt zijn of mooi kleurverdeeld in het bonte

groetjes jacqueline

• M.

Ik heb (gelukkig :+) geen praktische ervaring met de Skinny fok.

Maar denk nog steeds dat het een recessief gen betreft. Als het niet zo was dan konden skinny's weer gladharen voortbrengen. Ik waag dat te betwijfelen.

M.

• jacquelinesbeestenspul

hoi M

ik eb geen verstand van recesief en dominant gen sorry :)

maar ik weet wel dat er uit een drager maa lgladhaar en dragers komen en gladharen ik ben alleen benieuwd als ik nu de jongen met gladde haren verpaar met een dragerbeer of ze dan inderdaad alleen gladhaar/drager doorgeeft of ook skinny erbij ? ik heb nu 1 zeugje over uit het drager/gladhaarnest en die wil ik in de toekomst wel verparen met een dragerbeer om uit te sluiten dat de jongen die geboren worden uit drager maal gladhaar (voorbeeld) niet alle jongen dragers zijn

groetjes jacqueline

• M.

Dat je weet dat uit drager x gladhaar zowel gladharen en dragers komen zegt niets over de dominantie ervan. Zie dambordschema.

Als gezegd, ik heb geen praktische ervaring met de skinnyfok. En kan een drager dus niet onderscheiden van een échte gladhaar, ofwel het genotype van het fenotype onderscheiden.

Hoe dan ook, drager x drager geeft:

—— SK ———- sk

——————————–

SK— SKSK —— SKsk

sk—- SKsk ——- sksk

Drager x drager geeft 25% zuivere gladhaar (SKSK), 50% drager (SKsk) en 25% skinny (sksk).

M.

• Monique

Hoi Jaqueline, M

Het is nu duidelijk hoe je een skinny drager gladhaar herkend, maar hoe zit dat dan met een ander ras die bij de geboorte al krulletjes geeft? Krijgt dit ras glad haar?

Ik kan het toen verkeerd begrepen hebben, maar wat een andere fokker hier schreef (zo kwam het op mij over) is dat ze allemaal skinny drager zijn en als ik jullie zo lees is het 25%.

Groetjes Monique

• M.

Het ligt er altijd aan wat het uitgangspunt is. Maar bij homozygote ouderdieren geeft de F1 van gladhaar x skinny dus volgens de eerste uniformiteitswet van Wendel genetisch gelijke jongen. Allemaal skinny dragende gladharen. Pas in de nafok afhankelijk van de verparing kan de uitkomst anders zijn.

M.

• isabel

> Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Je hebt hobby

> fokkers die het gewoon leuk vinden in een nestje en je hebt

> hobby-fokkers die meer met een doelstelling fokken.

Ik haal volgens mij niets door elkaar. Ik maak hetzelfde onderscheid als jij hier doet. Ik vraag mij alleen af wat je aan het caviaras toevoegt als je het “gewoon leuk vindt af en toe een nestje te hebben”. Ik lees dat nu zo vaak op sites, en dan vinden ze 2-3 keer per maand een nestje “af en toe” kennelijk.

Nou sorry, ik kan me best voorstellen dat je het leuk vindt een nestje caafs te hebben, maar gewoon een koppeltje maken omdat je de kleurtjes leuk vindt, omdat je benieuwd bent welke kleur eruit komt, dat maakt je nog geen fokker.

Als je nestjes leuk vindt, maak dan echt af en toe, dat vind ik dan 2 x per jaar bijv, een koppeltje die je goed hebt geselecteerd op gezondheid en karakter.

Want ik vind echt niet dat je volgens de standaard moet werken, maar wel dat je iets moet toevoegen aan waar er al zo veel van zijn. Dat bedoel ik met het waarom van het fokken. En dat bedoel ik met serieus.

Want zeg nu zelf, zijn er niet al onwijs veel zgn stalletjes, terwijl er al zoveel dieren in de opvang op een kans zitten te wachten?

Maar nee, er moeten zo nodig nog meer jonkies toegevoegd worden, want die zijn zo schattig.

Ik vind dat handelen uit egoïsme, en niet uit liefde voor de diersoort.

> Je kan niet zomaar zeggen dat iemand die alleen een

> nestje leuk vind verder maar een knoeier is…ik vind dat een

> beetje kort door de bocht….sorry!

Euhh, heb ik dat gezegd?

Nee dus.

Maar wel: bleef het dan maar bij één (of enkele) nestje(s).

En: Ik ben tegen het fokken omdat je het zo leuk vind nestjes te hebben. Daarom koop ik liever niet bij zulke “fokkers”. Dat is mijn principe.

> Maar zoals ik al eerder bedoelde….om het ras puur te houden

> of te verbeteren moet je dit soort dingen niet doen

Ook met die “verbeteringen” heb ik soms moeite, maar ik kan me wel vinden in het gaan voor één kleurslag en één haarvariëteit. En daar dan bewust een doel op zetten en dit volhouden. Dat vind ik iig wel serieus en doordacht.

• isabel

> een skinnygen is dominant volgens mij hoor

> ik heb geen verstand van de genetika maar ik weet wel hoe een

> drager eruit ziet als die geboren is

Hoe kan je nu in godsnaam een ras dat in de kinderschoenen staat serieus fokken als je geen verstand hebt van de genetica??