citaat isabel: “… Gelukkig zijn er idd nog steeds fokkers die wel serieus en in mijn ogen goed bezig zijn, maar het worden er niet meer, eerder minder. En dat terwijl het toch niet zo moeilijk is wat kennis te vergaren. …”
Een waar woord. Al vaker heb ik hier aangegeven dat de hausse die het caviafokken de laatste decennia meemaakt geen goed doet aan het totaalbeeld ‘cavia’. Mede door invloed van Internet wordt er maar wat binnengehaald en helaas aangerommeld. Ik pretendeer geenzins alle kennis in huis te hebben, maar denk wel dat je als serieus sportfokker nooit op zo'n breed terrein in zoveel haarvariëiteiten kunt fokken, als op grote schaal wel gebeurd. Daarom fokken wij één variëteit in één kleurslag. Overigens, sommige mensen spreken van rassen. Maar de cavia zoals wij die kennen wordt benoemd als zijnde slechts één ras (cavia porcellus). In weliswaar meerdere haarvariëteiten. In vraagprogramma's wordt ten behoeve van de prijsverdeling derhave slechts aangeven dat de verschillende haarvarieteiten vergelijkbaar als zijnde ras worden aangemerkt.
Ik ben van mening dat fors wat fokkers pretenderen de kennis in huis te hebben, maar in de praktijk valt dat erg tegen.
M.