Is dit nou wel zo verstandig???

• basjeeeee

Ik dacht altijd dat je als serieus fokker verstand van genetica moest hebben, of iig de middelbaar onderwijs kennis qua genetica, maar hoor hier vaak dat men niets van genetica weet, maar dan hebben ze toch een stal vol. Daar wordt dan leuk op gereageerd dat de praktijk de beste ervaring is. Lijkt me zonde, als er al een grote hoeveelheid kennis aanwezig is.

• Cavia farm Witches at work

isabel schreef:

>

> > Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Je hebt hobby

> > fokkers die het gewoon leuk vinden in een nestje en je hebt

> > hobby-fokkers die meer met een doelstelling fokken.

>

> Ik haal volgens mij niets door elkaar. Ik maak hetzelfde

> onderscheid als jij hier doet. Ik vraag mij alleen af wat je

> aan het caviaras toevoegt als je het "gewoon leuk vindt af en

> toe een nestje te hebben". Ik lees dat nu zo vaak op sites,

> en dan vinden ze 2-3 keer per maand een nestje “af en toe”

> kennelijk.

> Nou sorry, ik kan me best voorstellen dat je het leuk vindt

> een nestje caafs te hebben, maar gewoon een koppeltje maken

> omdat je de kleurtjes leuk vindt, omdat je benieuwd bent

> welke kleur eruit komt, dat maakt je nog geen fokker.

> Als je nestjes leuk vindt, maak dan echt af en toe, dat vind

> ik dan 2 x per jaar bijv, een koppeltje die je goed hebt

> geselecteerd op gezondheid en karakter.

>>>D#S Tja als een gek allerlei combi's maken van koppels omdat er maar gefokt moet worden hoeft ook niet voor mij.

Wat mij ook vaak opvalt is dat veel fokkers het moeilijk vinden dieren een tijdje droog te hebben staan of een flinke poos rust te gunnen.

Reden??? De beer zou het dan mischien niet meer kunnen en zeug niet meer willen.

Nou en? Denk ik dan, so what? Dan niet dan heeft de natuur andere plannen toch?

En caafs zijn er per slot al genoeg.

> Want ik vind echt niet dat je volgens de standaard moet

> werken, maar wel dat je iets moet toevoegen aan waar er al zo

> veel van zijn. Dat bedoel ik met het waarom van het fokken.

> En dat bedoel ik met serieus.

> Want zeg nu zelf, zijn er niet al onwijs veel zgn stalletjes,

> terwijl er al zoveel dieren in de opvang op een kans zitten

> te wachten?

> Maar nee, er moeten zo nodig nog meer jonkies toegevoegd

> worden, want die zijn zo schattig.

> Ik vind dat handelen uit egoïsme, en niet uit liefde voor de

> diersoort.

>>>D#S Alsof het het eind van de wereld zou zijn als bepaalde caviarassen weg vallen.

Al dat geshowfok slaat in principe ook nergens op.

Ik begrijp hun wel, maar ook de zog “echte” fokkers zijn niet altijd dierenvrienden bij uitstek.

En ook geen dierenrasbeschermers bij uitstek!

Dat je een gezonde en fatsoenlijke cavia poogt te fokken met een niet te spitse of te stompe kop en juiste bouw vind ik erg essenciel in de fok.

De dieren die hier per ongeluk zijn opgeshreven door een ontsnapte beer, is tot op heden 1 geval geweest.

Enig idee hoevaak dat bij sommige fokkers voorkomt bv???

En zulke vinden zichzelf nog echt goed ook!

Wat voegen die ongelukjes toe???

> > Je kan niet zomaar zeggen dat iemand die alleen een

> > nestje leuk vind verder maar een knoeier is…ik vind dat een

> > beetje kort door de bocht….sorry!

>>D#S Mee eens Monique, sommige doen zich erg mooi voor maar trek je ze door de molen blijft er weinig van over!

Vouworen, snotneuzen, korte levensduur, te krappe huisvesting, donkere hokjes die zelden of nooit daglicht zien. Terwijl satijn kei hard UV nodig heeft bv.

ect ect ect.

>

> Euhh, heb ik dat gezegd?

> Nee dus.

> Maar wel: bleef het dan maar bij één (of enkele) nestje(s).

> En: Ik ben tegen het fokken omdat je het zo leuk vind nestjes

> te hebben. Daarom koop ik liever niet bij zulke “fokkers”.

> Dat is mijn principe.

>

> > Maar zoals ik al eerder bedoelde….om het ras puur te houden

> > of te verbeteren moet je dit soort dingen niet doen

> >>D#S Ja ja rasverbetering~! Wordt vaak erg spannend over gedaan,

in principe wordt er gewoon “gekloont”. En mega overschotten van onze zo nuttige showfokkers belanden doodleuk de dierenzaken in.

Ik ben op de hoogte van dit soort praktijken dus.

> Ook met die “verbeteringen” heb ik soms moeite, maar ik kan

> me wel vinden in het gaan voor één kleurslag en één

> haarvariëteit. En daar dan bewust een doel op zetten en dit

> volhouden. Dat vind ik iig wel serieus en doordacht.

>>>D#S Ja die schijn doet idd erg serieus aan ja, en soms zijn inderdaad fokkers met erg veel zorgvuldigheid en liefde bezig iets moois op te zetten.

Echter hier mogen ook de Micky mouse oortjes blijven leven bv. en de stiekkume 3 kleurtjes vind ik ook niks mis mee, evenals de brindel.

Het gaat per slot nog altijd ook om leven dat recht heeft om te leven.

Laten we dat niet uit het oog verleizen aub.

gr de heks

• Monique

Hoi Basjeeeee,

Om mooie dieren te fokken hoef je niet veel van genetica te weten. Ik heb ook mooie gezonde dieren zitten. (Raszuiver) Je moet wel weten waar je mee bezig bent. Ondanks dat ik weinig van genetica weet worden mijn dieren wel steeds mooier. Ik zie waar ik op moet letten en waar ik op moet letten als ik een koppel maak.

Niet iedereen heeft het vermogen om genetica te leren. Dit wil niet zeggen dat ze geen aanleg hebben in het fokken van mooie gezonde dieren.

Groetjes Mo

• jacquelinesbeestenspul

hoi monique

een skinnydragerbaby herken je door middel van krulletjes in de vacht

ik het begin dacht ik ook dat je het moeilijk kan zien want als je op de site kijkt van bv pluusters zie je bij de dragerdieren die volwassen zijn gladharen toch ?

maar een dragerbaby heeft kruletjes hel duidelijk net als een tesselbaby of rexenbaby zo zien ze eruit.maar als de jongen groeien dan groeien de krulenniet mee zoals bij eentessel of rex.een dragerbaby van 4 weken ziet er duidelijk anders uit dan een rexenbaby.de vacht blijft liggen en groeit niet mee zoals bij de tessel of rex je kan het echt zien

ik zal als ik een nest heb met dragers een foto hierop plaatsen voor jullie en dat diertje dan ook iedere week fotograveren oke ?

hieronder zie je fientje zij is geboren met krulletjes en heeft nu gladde haren

zij is een skinnydraagster haar vader is een skinny en haar moeder is een rexzeug zij is gefokt door dagmar en ik heb haar als baby op zien groeien en zij had bij de geboorte heel veel krulletjes

ik snap jullie bezorgdheid wel omdat fientje eruit ziet als een gladhaar maar is dat niet,ik zeg ook al maandendat er een soort registratie moet zijn voor skinny's en skinnydragers maar ja welke ?????????/ er is al vanalles verzonnen maar tot nu toe niks wat goed werkt,we zijn ermee bezig

hierondereen foto van its a brides girl gefokt door pluusters en aan haar kan ik duidelijk zien dat ze drager is

haar vacht is duidelijk ruwer daneen gladhaar en te kort voor een rex

hoeronder is nog een jong beertje te zien :WACO hij heeft nog het soort rexenvachtje maar die verdwijnt nu langzaam

groetjes jacqueline

• jacquelinesbeestenspul

hoi monique

dit heb je heel duidelijk geantwoord ik wilde net antwoorden maar jij hebt het goed voor mij geformuleerd :)

ik fokal jaren rexen rood bont en ik weet als ik 2 rexen rood bont verpaar dat ik ook rood bonte dieren krijg is geen genetica voor nodig hoor :D

ik vind dat basje en isabel een beetje min doen nu,dus als ik geen chinees kan mag ik ook niet naar china op vakantie ?????????????? onzin vind ik dat

ik kijk naar fokresultaten en ouderdieren en weet waar mijn ouderdieren vandaan komen en dan hoeft ik geen genetica te leren hoor als ik rood bont op rood bont verpaar om naar de gencodes te moeten kijken om rood bonte dieren te krijgen uit dat nest :)

ik vind wel dat je iets moet weten over lijnteelt als je die toepast maar genetika nee dat past niet in mijn hoofd sorry :) wat er wel inpast is ervaring door middel van fokken jarenlang en kijken ne luisteren naar andere fokkers vind ik veel meer waard dan al die codes

groetjes jacqueline

• Monique

Hoi Isabel,

*Ik vraag mij alleen af wat je aan het caviaras toevoegt als je het “gewoon leuk vindt af en toe een nestje te hebben”. Ik lees dat nu zo vaak op sites, en dan vinden ze 2-3 keer per maand een nestje “af en toe” kennelijk.*

Je doet niks aan het caviaras toe. In mijn ogen als je gewoon maar iets bij elkaar zet breek je af en aan de andere kant….zo zijn er ook weer rassen ontstaan.

Iedereen vertaat iets anders onder af en toe….Ga daar geen mening over geven.

*Nou sorry, ik kan me best voorstellen dat je het leuk vindt een nestje caafs te hebben, maar gewoon een koppeltje maken omdat je de kleurtjes leuk vindt, omdat je benieuwd bent welke kleur eruit komt, dat maakt je nog geen fokker.*

Fokker is een breed woordt. Als je nestje fokt ben je fokker….alleen je hebt daar weer verschil in. In mijn geval kan ik niet echt op kleuren fokken omdat ik een ras fok wat daar nog te nieuw voor is. Wel is mijn uitdaging om een kleurlijn op te zetten….ook hier komen verschillende kleuren uit en houd je die bepaalde kleur weer vast om mee verder te gaan. Ook hier zitten haken en ogen aan omdat dat caafje ook weer aan bepaalde “eisen” moeten voldoen en dat kan nou net dat caafje zijn die een andere kleur heeft. Dan ga ik in ieder geval voor type bouw e.d. en niet voor de kleur. Kleuren zijn ook belangrijk voor een ander doel: namelijk > niet iedereen heeft dezelfde smaak. De één vindt rood mooi en de ander bont. Kortom wat maken die kleurtjes eigelijk uit???

*Want zeg nu zelf, zijn er niet al onwijs veel zgn stalletjes, terwijl er al zoveel dieren in de opvang op een kans zitten te wachten?

Maar nee, er moeten zo nodig nog meer jonkies toegevoegd worden, want die zijn zo schattig.Ik vind dat handelen uit egoïsme, en niet uit liefde voor de diersoort.*

Ik ga dit niet zeggen! Ik ga een ander niet veroordelen omdat jij dat graag wilt horen. Iedereen heeft een eigen kijk op een nestje of fokken van dieren. Dat er dieren in een opvang terecht komen, komt niet doordat wij fokkers een cavia op de wereld zetten. Dit komt omdat er mensen zijn die niet goed nadenken als ze een dier kopen. Als er minder vraag naar is zal er ook minder gefokt gaan worden. Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dat je te ver gaat met je mening >>>

Ik vind dat handelen uit egoïsme, en niet uit liefde voor de diersoort.* <<< Jij kan hier een ander niet op beoordelen en ik ga me niet naar jou verdedigen.

> Je kan niet zomaar zeggen dat iemand die alleen een

> nestje leuk vind verder maar een knoeier is…ik vind dat een

> beetje kort door de bocht….sorry!*

*

Misschien was ik wat te direct, maar zo las ik het in je mail…

Als ik er naast zit, mijn excuus.

*Ook met die “verbeteringen” heb ik soms moeite, maar ik kan me wel vinden in het gaan voor één kleurslag en één haarvariëteit. En daar dan bewust een doel op zetten en dit volhouden. Dat vind ik iig wel serieus en doordacht.*

Het is duidelijk hoe jij er over denkt. Gelukkig kwam er ook nog iets positiefs uit. Zoals ik net ook schreef: niet iedereen heeft dezelfde smaak in de kleur. Ik fokte veel rood en kreeg zelf vraag naar andere kleuren. Ik weet niet of ik dit zeggen mag, maar ik denk dat jij degene bent die zich wat meer moet gaan verdiepen in fokkers en het waarom fokken. Het is niet alleen een dier bij elkaar zetten…het is veel meer. Als jij je daar in zou gaan verdiepen denk ik dat je een ander beeld krijgt dan die je nu hebt. Ik bedoel dit niet rot!!!

Groetjes Monique

• Monique

Precies :)

Joi Jacq en Monique

Hier sluit ik me volledig bij aan~!~

Alsof die boeren vroeger zich daar mee bezig hielden zeg!!!

En er wordt idd erg denigerend gedaan en bijdehand van; de info over genetis is er dus studeren eerst alvorens te fokken!

Met andere woorden; als je het je kop niet in krijgt NIET FOKKEN dus!

Ik mag het niet doortrekken naar de mens, maar als we ons zo druk maken over de cavia fok en genetica waarom dan zo weinig bij de voortplanting van de mens?

Overbevolking bedreigt ons voortbestaan nu.

Er zijn landen waar een enorme hoeveel gehandicapten kids geborden worden omdat het milieu daar niet deugd.

En de minst ontwikkelde mensen hebben vaak de meeste kids juist! En beginnen vaak ook het jongste eraan.

Niet paren daar dus, niet verantwoord vind ik!

En in ontwikkelings gebieden ipv al die voedsel acties (die ik wel steun steeds)

zorg ervoor dat daar niet zoveel ikds komen. En doe het niet als jezelfs erg ongezond bent en kans op ernstige erfelijke afwijkingen hebt.

Ik ben behoorlijk serieus met de fok bezig, maar vind sommige hier erg doorslaan.

Gewoon een “OEPS” nestje moet men ten alle tijden zien te voorkomen maar is ook geen misdrijf toch?

Bij de mens kijkt men vrijwel nergens naar, als het om voortplanten gaat.

Teveel ongelukjes nog steeds, teveel mensen die eigenlijk niet capabel zijn kids te hebben krijgen er juist de meeste toch stom vind je niet???

De mens is slimmer dan het dier, en maakt er juist de grootste puinzooi van!

gr. D#S

Hoi M.

Ik hoop dat Jacq dit leuke schema'tje wel snapt ha ha~!~

Mij duizeld het ff voor mijn ogen pffffffffffffffffffffffffffff.

gr. D#S

• Monique

> > Maar zoals ik al eerder bedoelde….om het ras puur te houden

> > of te verbeteren moet je dit soort dingen niet doen

> >>D#S Ja ja rasverbetering~! Wordt vaak erg spannend over gedaan,

in principe wordt er gewoon “gekloont”. En mega overschotten van onze zo nuttige showfokkers belanden doodleuk de dierenzaken in.

Ik ben op de hoogte van dit soort praktijken dus.

Dank je Ina….:)

Ik doe echt wel aan rasverbetering. Kijk maar op mijn site. Bij mij zie je niet veel ontplofte konten meer. Er kan er altijd wel één tussen zitten omdat het in de gene kan zitten. De vacht is bij mij al aardig mooi gelijkmatig en ze hebben allemaal mooie bolle koppies. En ehhhh ik ben geen showfokker:) Dit is mijn hobby en voor alle duidelijkheid >>> perfecie hoefd bij mij niet. Ik ben ook niet perfect.