Is dit nou wel zo verstandig???

• nnatasja

volgens mij weten de meeste fokkers wel degelijk wat af van genetica alleen .. ze zetten het niet om in de tekens ..

de meeste weten gerust hoe het met vererving zit van kruinen , krullen , langhaar en kleuren alleen ze weten de genetische codes er niet voor.

Je hebt nou eenmaal theoretische fokkers en praktijkfokkers , maar van wat ik gezien heb weet iedere fokker er op zich wel voldoende vanaf alleen kan niet iedereen overweg met de genetische codes.

Zoals jac bijvoorbeeld .. ze weet gerust wel wat ze kan verwachten uit een combinatie maar dat dat is omdat kleine r met grote r word gekruist zal dr worst zijn ;)

• isabel

> Ik ga dit niet zeggen! Ik ga een ander niet veroordelen omdat

> jij dat graag wilt horen.

???Ik wil helemaal niets horen.

Iedereen heeft een eigen kijk op

> een nestje of fokken van dieren. Dat er dieren in een opvang

> terecht komen, komt niet doordat wij fokkers een cavia op de

> wereld zetten. Dit komt omdat er mensen zijn die niet goed

> nadenken als ze een dier kopen.

Volgens mij is het laatst nog eens ter sprake geweest dat er steeds meer caafs van stoppende fokkers in de opvang terecht komen. Maar dit terzijde.

Ik denk wel dat het de hele “wegwerpmentaliteit” is waardoor er dieren te snel aangeschaft en weer weggedaan worden. Maar ik vind dat je je als fokker ook af moet vragen of het nodig is veel nestjes te fokken om je doel te bereiken.

>Als er minder vraag naar is zal er ook minder gefokt gaan worden.

Maar daar gaat het toch juist niet om? Als fokker fok je toch voor je eigen doel, en toch niet voor de verkoop? Waarom kan je ook als je je dieren makkelijk kwijtraakt niet toe met minder koppeltjes, kleurslagen etc?

> Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dat je te ver gaat met je mening >>>

O, ik hoop dat ik met het verkondigen van mijn mening mensen op een andere gedachte zet. Misschien lukt dat niet bij jou, misschien wel bij een ander.

> Ik vind dat handelen uit egoïsme, en niet uit liefde voor de

> diersoort.* <<< Jij kan hier een ander niet op beoordelen en

> ik ga me niet naar jou verdedigen.

Ik heb ook nergens gevraagd je te verdedigen.

> Ik weet niet of ik

> dit zeggen mag, maar ik denk dat jij degene bent die zich wat

> meer moet gaan verdiepen in fokkers en het waarom fokken. Het

> is niet alleen een dier bij elkaar zetten…het is veel meer.

Ik denk dat ik mij best verdiept heb in de caviawereld. En ik snap fokkers en hun motieven ten dele wel, maar ik zie aan de andere kant ook zoveel dierenleed, dat ik niet begrijp dat er steeds meer dieren op de wereld gezet worden. En ik vind dat als je je met (de fok van) dieren bezig houdt, je het belang van deze dieren en de diersoort voorop moet zetten.

Want een mens heeft de keuze, het dier niet.

> Als jij je daar in zou gaan verdiepen denk ik dat je een

> ander beeld krijgt dan die je nu hebt. Ik bedoel dit niet rot!!!

Dan mag jij nu mij een goede reden geven me meer in de de fok te gaan verdiepen dan ik tot nu toe heb gedaan.

• Cavia farm Witches at work

Hoi Isabel

Nu net mijn fokresultaat bekeken van Rexzeug Uzi.

Uit verparing Dalmatiner Rex X zilveragouti Rex. Nu geboren net~!~

Gewichten tussen de ruim 100 en de 130 gram 3 stuks in de kleurtjes; geheel zwart-zwart/bont en zilver gevlekt moet morgen bij dag licht goed kijken hoe de kleur is en wat voor geslacht de pups zijn.

Ook of de oren goed zijn ed morgen pas, voor nu staat hun gewicht voorop evenals dat ze er fit en wakker uitzien!

Ik post mijn resultaten hier nooit, echter heb ze wel.

De bevallingen lopen tot op heden erg voorspoedig hier, gelukkig geen complicaties bij de geboortes

Een nest was zeer overtuigend meteen dood helaas.

De moeder maakte het verder prima en zit nu bij de nieuwe nestjes om evt mee te helpen.

gr. een zeer tevreden heks.

Hoi Natasja

Een ding nog zoals ik het zie;

Je bent geen slechter of beter mens door het lot altijd te laten beslissen.

En door de jaren heen kun je ook geheel van gedachte veranderen, wist je dat?

Alles gaat nu eenmaal zoals het gaat, en ik ben wel de laatste die iemand zal veroordelen over welke beslissingen mensen hierin gaan nemen.

Alleen wordt er soms te makkelijk over gedacht, en ziet men het als hun plicht het lot te laten beslissen terwijl dat zeker niet zo hoeft te ziijn.

Mooi dat je een warm huis hebt voor je kids,

en hoop voor je dat je dat altijd mag blijven houden ook!

gr. D#S

• Monique

Hoi Natasja,

Ik ben het met het woord medelijden niet eens. Ik denk dat dit meer gaat om kinderen waar je het van de buitenkant ziet. Heel veel kinderen zien er uit als jou schattige kindjes, maar de beperkingen zitten dan van binnen. Deze kinderen worden vaak gezien als vervelende kinderen terwijl ze dat helemaal niet zijn. Een vervelend kind is niks meer dan bepaald gedrag waar je niet mee om kan gaan. Je krijgt hier alles behalve medelijden. Ik wil geen eens medelijden!!!

Ik heb ook gewerkt en heb nog steeds met ze te maken met lichamelijk beperkte mensen. Heb echt geen medelijden met ze hoor. Ook zij zijn gelukkig. Ik denk zelfs dat zij gelukkiger zijn dan wij.

• Monique

Hoi Isabel,

***Wat zijn de codes van spitse neuzen, korte neuzen, brede

> neuzen, mooi hangende oren, goed van type bouw enz. enz***

>>Ik ben zeker geen expert op het gebied van de caviagenetica, heb dat ook nooit beweerd, maar volgens mij is er geen code bekend van al deze laatste eigenschappen. <<

Klopt, dit heeft met de cellen die onderverdeeld zijn in de genen te maken. Dit zijn namelijk de punten die je uitzoek naar de ervaring die je hebt.

Ik ben altijd in voor verbetering!!!

Maar wat jij allemaal uitlegt, >>> Zo zie ik dat als ervaring en ervaringen met elkaar delen. Ik fok zuiver, dus voor mij is dat skinnygedoe niet van belang, dit gaat pas een rol spelen als ik ergens anders een CH ga kopen en dan maar moet hopen dat hij zuiver is Vandaar dat ik wil weten wat er gaande is. Is er iemand aan het rommelen gegaan en dit staat nergens en het komt er bij mij ineens uit….kan ik weer opnieuw beginnen met een lijn opbouwen. Dit is niet alleen mijn probleem maar ook van andere sereuze fokkers.

Kleurcodes kan je alleen achterhalen als de jongen geboren zijn. Wil je meer weten zou je daar meer nestjes van moeten hebben. Dan pas kan je zien wat de ouders aan kleur-codes dragen. Ik kan alleen maar een kleur opbouwen. Ben wel geïntereseerd in je kruissingsschema om op deze manier te kijken of ik hier verder mee kom met een kleur opzetten. Zij er meerdere kunnen we het hier doen en anders mag je me daar ook over mailen.

>>>Maar dan moet je dus wel weten wat dominant en recessief is, een paar termen moet je wel weten of in ieder geval na kunnen slaan in je eigen aantekeningen.<<<

Ben ik met je eens.

Groetjes Monique

• Monique

***???Ik wil helemaal niets horen.****

Dan moet je me dit ook niet in de mond leggen!!!!

***Volgens mij is het laatst nog eens ter sprake geweest dat er steeds meer caafs van stoppende fokkers in de opvang terecht komen. Maar dit terzijde.

Ik denk wel dat het de hele “wegwerpmentaliteit” is waardoor er dieren te snel aangeschaft en weer weggedaan worden. Maar ik vind dat je je als fokker ook af moet vragen of het nodig is veel nestjes te fokken om je doel te bereiken.***

Ik weet hier niks van. Volg ook niet alles. Ik weet van mezelf dat ik niet op grote schaal fok en dat ik voor mezelf fok. Als ik met mijn dieren blijf zitten zet ik geen koppeltjes bij elkaar. Ik ben alleen verantwoordelijk voor mezelf en niet wat een ander doet. Ik ben wel van mening dat het beter zou zijn dat er meerdere zo zouden denken. Ik fok ook voor mensen die wel gelukkig zijn met mijn dieren. Een dier is goed voor de ontwikkeling van een kind. Ik vind dit rede genoeg voor verkoop en niet om er rijk van te worden, want het kost alleen maar geld. Dan koos ik wel voor een ander ras.

>>>O, ik hoop dat ik met het verkondigen van mijn mening mensen op een andere gedachte zet. Misschien lukt dat niet bij jou, misschien wel bij een ander.<<<

Ik laat me niet snel ompraten. Dan moet je wel met goede argumenten komen. Ik zeg ook niet dat ik het niet met alles oneens ben. Er zijn zeker een paar punten waar mensen over na kunnen denken. Alleen mag het van mij op een andere manier overgebracht worden.

>>> Als jij je daar in zou gaan verdiepen denk ik dat je een

> ander beeld krijgt dan die je nu hebt. Ik bedoel dit niet rot!!!

Dan mag jij nu mij een goede reden geven me meer in de de fok te gaan verdiepen dan ik tot nu toe heb gedaan<<<

De rede hiervan is dat ik het gevoel heb door de opmerningen die je maakt dat je niet helemaal weet waar het over gaat. Je maakt opmerkingen die ik zou bijna zeggen >>> zinloos zijn. Ook niet rot bedoeld maar je vraagt om antwoord.

Hoi Monique

Zoals Natasja het verwoord heeft sluit ik me geheel bij aan!

Je hebt van die Universiteitstypes die nogal theoretisch alles kunnen en willen onderbouwen.

En je hebt de meer doener en prrater,die veel minder leest en schrijft maar al doende misschien wel VEEL MEER KENNIS bij zich draagt en KUNDE dan al die theorie fokkers~!~

Kun je het allebei EN theoretisch goed onderbouwen EN praktisch voel je ook alles feilloos aan is natuurlijk helemaal super!

Echter de ene mens is meer van de praktijk de ander meer van de theorie meestal.

En dieren fokken is een actieve aangelegenheid.

Ook heb ik me vooral bezig gehouden ipv codes met hoe moet een cavia er uitzien???

Hoe houd ik vouworen en snuivers uit mijn lijn? alsmede zwakkere cavia's?

Als het mij lukt om gewoon een ECHT GOEIE cavia te fokken heb ik mijn doel

bereikt.

En als daarbij ze er ook nog erg mooi en apart uitzien helemaal!

Verder mail, praat en bel ik regelmatig met ervaren fokkers hoe hun het allemaal doen en waar hun op letten.

Dat is voor mij heel belangrijk, een ervarings deskundige daar kan geen theorie tegenop!!!

Want EEN ding heb ik op ALLE fronten van het leven wel geleerd, er worden erg veel zaken uigedokterd achetr allerlei interessante, mooie, strakke tafels die in de praktijk now way werken!!!

Ik ken ook fokkers die totaal geen emotie hebben met hun caafs, voor hun is het meer een verzameling net zoals kids hun pokemon kaarten hebben.

Bij mij is een cavia een dier dat rechten heeft, en ook als zodanig moet worden behandeld.

Als fokkers dus enkel theoretisch zich uit een zetten hier, is dat best boeiend maar kan ik er vrij weinig mee, het bereikt me maar voor een klein deel.

Dus ook analfabeten kunnen fokken evt. en of mensen met andere beperkingen.

En dat is nu juist ook zo leuk aan de cavia fok!

Dat niet enkel mensen met een zeer uitgebreide scholing/kennis het voor het zeggen hebben. En ook daadwerkelijk het beste fokken!!!!

Gelukkig gaat het verder, veel verder dan een mooie tafel strak, breed of langg is!

gr. D#S

• Monique

Hoi Ine,

Ik heb liever met de mensen te maken die het goed aanvoelen dan mensen die alles uit de boeken weten. Dit komt echter niet altijd overeen met de praktijk.

Heb daar op school al verschillende discussies over gehad. Het leuke is dat er ook naar me geluisterd werd en dat ze dingen hebben opgepakt zoals ik het naar voren had gebracht. (ook ik ben niet perfect en sta voor anderen open)

Iedereen heeft een eigen fok-doel, (dit raad ik alle beginnende fokkers wel aan) iedereen heeft een eigen smaak qua kleur….De één vind spits mooi en de ander een mooi rond koppie. Wat maakt het uit!!!! Fok lekker op wat jij mooi vind en als je dit bereikt is dat alleen maar mooi. Alleen weet wel waar je mee bezig bent!!! Heb plezier in wat je doet! Wees goed voor je dieren! Stel je open voor mensen die je willen helpen en gebruik verder je eigen hoofd en waar Isabel wel gelijk in heeft>>>Fok niet voor het vaderland weg. Denk ook na dat er wel een goed adresje voor je diertjes gevonden moet worden en heb je dit niet zorg er dan voor dat je er de ruimte voor hebt om ze tot die tijd in je eigen ruimte te kunnen houden.

Dat gedoe met kleuren is niet relefant. Wat voor kleur er geboren wordt is bij niet alle fokkers niet relefant. stand oren, ogen, neus, type bouw lange vacht, korte vacht, bij de show de kleur van de vacht….dit zoek je allemaal bij elkaar en zo kom je tot een bepaald verwachtingspatroon. Tja, er kan ook wel eens wat anders uit komen. Is dit erg???? Nee, tuurlijk niet. Uit ervaring moet je wel weten wat er achter zit om te weten wat en genetisch wel doorgegeven kan worden. De lettertjes code is wel een hulpmiddel waar je qua kleur mee vooruit kan, maar ook niet voor 100%. Als er 5 generaties terug een andere dominante kleur in heeft gezeten en de ander draagt dit gen ook kan je ineens iets heel anders krijgen terwijl je dit niet verwacht. Bij de geboorte van de jongen weet je pas dat die cavia dat gen-code ook draagt. Ben je dan ineens een prutser??? Nee, natuurlijk niet. Voor een showfokker kan dit vervelend zijn als dat caafje verder aan alle verwachtigen voldoet…nou als dit alles is waar zo moeilijk over gedaan wordt???

Bij mij is het de hoofdzaak om gezonde dieren te fokken met een zeer fijn karakter en daarnaast een mooie lijn op te bouwen. Ik vind dat belangrijker dan het fokken van kleur-codes. De meeste dieren gaan naar kinderen en daar moeten geen pibull's tussen zitten. Ook dit fok je er in. Het lijkt mij verstandiger dat daar meer aandacht aanbesteden wordt.

———————————————————————————————————————-

Ik ga nu stoppen met dit onderwerp. Ik denk dat het balletje nu wel rond is. Ik wil iedereen die aan dit onderwerp heeft meegedaan bedanken voor de meningen en informatie. Ik ben weer rijker geworden aan informatie en ik hoop jullie ook.

Ik ben van mening dat het niet verstandig is om alles maar door elkaar heen te mixen. Dit komt niet ten goede van de rassen.

Mijn Theorie skinny-fok is. Er zijn een paar goede skinny-fokkers en informeer daar naar. Geef liever wat meer geld uit om bij hun een koppel te kopen dan dat je zelf maar aan gaat rommelen met dragers en die weer overal te koop zet. Ik zal de fokkers ook aanraden om alleen koppels te verkopen om zo de kans op meer dragers te voorkomen. Ik weet het…het is kort termijn politiek, maar het is een begin. Doe hier je voordeel uit!!!

Groetjes Monique

• M.

Citaat Monique: ‘… Dat gedoe met kleuren is niet relefant…..’ en ‘… Als er 5 generaties terug een andere dominante kleur in heeft gezeten en de ander draagt dit gen ook kan je ineens iets heel anders krijgen terwijl je dit niet verwacht. Bij de geboorte van de jongen weet je pas dat die cavia dat gen-code ook draagt….’ en ‘…Bij de geboorte van de jongen weet je pas dat die cavia dat gen-code ook draagt…’

Het ‘gedoe’ met kleuren is voor een sportfokker wel degelijk heel relevant.

De dominante kleur 5 generaties terug bedoeld is juist een recessieve kleur. Juist naastlagere recessieve kleuren draagt een dominantere kleurslag met zich mee.

Overigens ben ik het niet met je eens dat je pas bij de geboorte weet welke gencode een cavia met zich meedraagt. Enerzijds kun je zeker als je bij stamvorming van redelijke homozygote (kleurzuiver begrijpt blijkbaar iedereen beter :+) ouderdieren uitgaat, vrij exact bepalen wat de uitkomst zal zijn. Anderzijds juist bij een grotere diversiteit aan voorouders kan het wel eens zo zijn dat dieren qua genotype en fenotype verschillend zijn (duidelijker uiitgelegd, aan de buitenkant zien ze hetzelfde eruit, maar het genenpakketje is anders).

M.