vraagje zwangere caaf

• Witches at work

esther schreef:

>

> Afkraken is heel wat anders:IK GEEF HIER GEWOON MIJN

> MENING.Gelukkig zijn onze meningen niet gelijk.

> Ik zou mij echt niet willen vergelijken met een fokker zoals

> jou.Ik zou bv nooit een knuf van mijn dochter inzetten voor

> de fok…Jaq Jammer ook dat het zeugje overleden is.Dat is

> nou zo'n RISICO.:)

>>>D#S Hoi Esther

Je laatste stukje aan Jacq??? En daarin zo'n rot opmerking plaatsen over de ex knuffel Barbie van haar dochtertje???

Stel Selina leest deze shitzooi hoe zou zij zich dan voelen? Heb je daar als eens aan gedacht?

En dan nog ff het er maar niet over te hebben dat Barbie niet is dood gegaan aan een bevalling maar aan iets geheel anders~!~

Ik moet Jacq nageven zij is fokker en had heel af en toe een heus knuffel nestje met Barbie. Barb mocht ook moeder worden want Selina vond dat juist heel leuk!

“Selina's langharen” heeft Jacq ook speciaal in dr assortimentje caafs voor haar dochter.

Selina in namelijk geen Rexen fan maar vind vooral de langharige caafs zo leuk.

Ze zit nog op de lagere school dus ik heb het hier niet over een puber maar een echt klein kind nog! Dus zij zal zich hier ook niet gaan verdedigen.

En ik hoop dat ze ook geen weet heeft van dit misselijke/kwetsende stukje tekst.

Voel je maar lekker stoer nu zou ik zeggen~!~

D#S

>

> Gooi jij maar weer met modder naar mij….Je komt jezelf wel

> weer tegen.

>

> Hier laat ik het bij,en ps ik lees ook niks meer van

> jou.Verspil je moeite niet meid.

> toedeloetjes

>>>D#S Dit had je nou net niet moeten zeggen Esther Deventer Tobey's place.

Je gaat echt een brug te ver nu~!~

D#S

• basjeeeee

Jij zou toch niks meer van Ine lezen :? ?

• isabel

> Wat dacht je van een verbetering haar structuur. Of

> verbetering kleur.Met een doel is bij elkaar zetten is heel

> wat anders dan al die fun nestjes.

Jouw doel is dus verbetering van de haarstructuur en van de kleur? Rasverbetering….

Niet alle fokprodukten zullen een rasverbetering zijn; er zullen goede en minder goede exemplaren uit komen.

Dus ook jij, die met een doel fokt, zorgt er voor dat er cavia's op de wereld komen die minder mooi zijn, die geen verbetering van het ras zijn.

Maar omdat jij een doel hebt, mag jij cavia's fokken. En iemand die het gewoon leuk vindt om een paar keer een nestje te hebben (is ook een doel), mag dat niet? Dan moet er gedacht worden aan de risico's, aan de aantallen die er al zijn, of je de jongen wel kwijt raakt etc.

Dan zijn het ineens “al die funnestjes”. Besef je wel hoeveel nestjes jij, en al je mede fokkers, produceren?

• Gerda_H

Ik heb op de Noordshow een boekej gekocht over de cavia, en tot mijn verbazing las ik dat een zeug wel 4 nestjes per jaar kan krijgen. Dat is toch veel te veel? Ik doe maximaal twee nestjes per jaar.

Groetjes Gerda

• Manu

Er zit natuurlijk verschil tussen wat kan en wat wijsheid is.

• Gerda_H

Daar heb je gelijk in.

Groetjes Gerda

• MoniqueW

Isabel zei:

…………..Dus ook jij, die met een doel fokt, zorgt er voor dat er cavia's op de wereld komen die minder mooi zijn, die geen verbetering van het ras zijn………..

Hoe verder je in een lijn fokt hoe meer je dezelfde kwaliteit fokt. Hier gaat wel heel wat overheen om het voor elkaar te krijgen.

Uit een nestje is het het beste om het beste caafje er uit te halen en mee verder te fokken. Zit er niks aan jou kwaliteit tussen zou je het nog een keer moeten proberen. Als je heel streng bent kom je een heel eind.

• Paulala

… …klikkerdeklik.. ……… …..klik..klik

Het wordt hier met de dag gezelligerrrrrr, hahahahahaha.

Maar ik ben het er wel mee eens.

Fokkers eigenen zich het recht toe om nest na nest te mogen fokken.

En of het ras nu wel of niet verbeterd wordt, er wordt hoe dan ook vermeerderd!!!!

En diezelfde fokkers veroordelen iemand die voor het leuk een keer een nestje wil.

Dat ene nestje met ‘fun caafjes’ is lang niet zoveel vermeerdering als al die nesten van fokkers hoor.

Laat iedereen in zijn waarde alsjeblieft.

Het enige waar ik op tegen ben is als mensen gaan fokken met een cavia uit een dierenwinkel die uit de broodfok komt.

Lees goed: uit de broodfok.

Want er zijn ook dierenwinkels die cavia's van goede fokkers hebben.

Zoals mijn Mara, die inmiddels al geruime tijd bij Jacq woont.

Zij heeft alleen maar gezonde jongen op de wereld gezet, op één nest na.

De vader van dat nest leek op en top gezond, kwam bij een goede fokker vandaan, maar hij erfde allerlei kwalen door.

Zo is Bruut dus overleden bij Ine, was dus een zoon van Mara en die bewuste beer.

En een ander nest van die beer was ook al niet goed.

Een zoon van hem overleed door slecht maagdarm stelsel en een dochter van hem heeft suikerziekte!!!

Fokken brengt risico's met zich mee, of het nu een cavia van een goede fokker is of niet wil niet altijd iets zeggen.

Mijn ervaring is iig wel, dat cavia's uit inteelt de meeste problemen geven.

En de broodfok cavia's zijn ook veelal inteelt.

Maar ook bij veel fokkers gebeurt dit met regelmaat!

Daar hebben ze allerlei redenen voor verzonnen die je beter om kunt draaien om achter de waarheid te komen.

Zoals de verborgen gebreken etc.

Als je een beetje verstand hebt van genetica, begrijp je dat het vaak om recessieve genen gaat, die pas tot uiting komen als er twee van die genen samen komen. Dit gebeurt dus door inteelt.

Zou je een dier met een verborgen gebrek waarvan hij dus maar één gen heeft verparen met een dier dat onverwant is, is de kans heel klein dat dit dier het zelfde gen draagt. Dus dan heeft theoretisch gezien nog maar 50% van de jongen dit gen.

Terwijl als je het aan een verwant dier koppelt, heb je juist 50% kans dat de jongen twee van deze genen hebben, en DUS ZIEK ZIJN!

Daarom ben ik tegen inteelt, het levert problemen op.

Beetje lang verhaal geworden, maar soms moet je dingen even kwijt toch?

• Mariska

Hoe zal Selina zich wel niet voelen als zij ziet wat voor taalgebruik haar moeder hier regelmatig gebruikt. Inderdaad maar goed dat zij hier niet meeleest!

• MoniqueW

Hoe wil je dit als leek herkennen….Je doet nu net of een broodfokker geen mooie dieren kan fokken. Ik zal zoiets niet altijd kunnen herkennen hoor.