vraagje zwangere caaf

• Paulala

Precies Isabel, ik ben het volledig met je eens.

• Manu

“Dat is dus het verschil; een goede fokker weet dus wat te doen met dieren die afwijkingen dragen. Vooral niet mee verder fokken dus.”

Alle dieren dragen meerdere genen voor afwijkingen bij zich. Het is de zorg van de fokker om de kans dat twee dezelfde afwijkende genen elkaar treffen in een nakomeling te minimaliseren. Bij lijnteelt gebeurt het omgekeerde. Lijnteelt veroorzaakt dat een beperkt aantal genen binnen een lijn veelvuldig voorkomen. Door deze dieren onderling te verparen maak je de kans dat dezelfde afwijkende genen elkaar treffen heel groot.

• Witches at work

Hoi hoi

Tja hier sluit ook ik me bij aan~!~

De praktijk is voor mij een hele goeie leermeester, die laat zien wat het resultaat is van de fok.

En de omstandigheden waarin dieren moeten leven.

Satijntjes die extra UV erg goed kunnen gebruiken en Skinny's de centrale verwarming of hun slaapzakjes.

Of dieren die echt buiten lopen in weer en wind, en dan toch stoer overeind blijven

en gezond maar wel wat minder in gewicht want dat wordt hier razend snel verbrand.

Extra voer en goed voer is dan ook esscencieel voor buitencaafs.

En ook de uiteindelijke leeftijd is voor mij een graadmeter.

Hier zitten dieren van ingekruiste soorten en die erg zuiver gefokt zijn ook ex showdieren enkele.

De tijd zal ons veel leren hoop ik!

gr. D#S

• Paulala

Waarom kan ik dat nooit zo makkelijk verwoorden in een klein stukje tekst…

Want ik ben het ook hier weer volkomen mee eens!

Dat is idd wat een goede fokker in mijn ogen zou moeten doen ja.

Zorgen dat die genen elkaar niet treffen.

Zorgen dat je dus gezonde dieren fokt.

Maar fokkers die inteelt gebruiken, beweren dat dieren die afwijkingen dragen niet goed zijn.

• Manu

“Ik heb dus liever dat er een gebrek naar boven komt (wat trouwens amper gebeurd, ik moet ze nog tegenkomen) ”

Als er blinde dieren geboren worden of jongen met drie poten, dan is dat een direct zichtbare afwijking, die je als fokker kunt uitselecteren. Maar er worden ook dieren geboren met een minder functionerend hart, een minder functionerende lever, een zwakker immuunsysteem, etc. En dat soort afwijkingen zie je niet direct en kun je dus niet (tijdig) uitselecteren. Deze afwijking wordt bij lijnteelt echter wel verankerd in de lijn.

• Witches at work

Hoi Paula

Ja natuurlijk toch?

Alleen op deze en op geen enkele andere wijze is inteelt recht te praten volgens mij.

Dus als show fokker zeg je dan niet; “ik kloon (dmv inteellt/lijnteelt) mijn dieren omdat ze dan er ALLEEN aan de buitenkant er zo super mooi van worden, en ik dan lekker prijsjes win die dan mijn naam eer aan doen”.

Nee ook hun willen het op zijn minst doen voorkomen dan hun manier van fokken legitiem is en wat bij dragen aan de rasstandaard van de cavia.

Ook als de cavia het zelf echt niks boeit hoe die eruit ziet, en dat zijn vacht geknipt is ipv gepapillot zeg maar.

Kijk een mooie cavia en tuurlijk ook die van showfokkers zijn echt wel gaaf om te zien laten we eerlijk wezen~!~

De liefde en trots waarmee zo'n dier wordt geshowd vind ik ook echt wel wat hebben.

En als je alleen maar SUPER GEZONDE caafs wil fokken moet je veel rassen/uitwassen meteen overboord gooien, eigenlijk bijna ALLE rassen behalve……………de GLADHAAR~!~~!~

De gladhaar is de beste cavia, niet de Ch of de Us of de Rex of de Tessel of de Sheltie of de Lunkarya en al helemaal NIET de Skinny~!~

En ook de schimmel/Dalmatiner/satijn NIET fokken de caaf loopt echt riscico's hierin (ivm lethaal factor) hoor oei oei oei oei~!~

En dan gewoon in de goud of grijsagouti kleur en opstaande oren en vrij spitse koppen. Vouworen indeze??? totaal onbelangrijk!

Tja wat blijkt dan……………..oeps uitgefokt, op een handje vol fokkers na, die dit eenvoudige gladhaartje in stand houdt met alleen onverwante lijnen en zo sterk mogelijk maakt.

Wel saai!!! Maar erg wel lief en veilig voor caaf!

Voor mij zou de lol er meteen af zijn in elk geval, en zeker weten bij bijna ALLE fokkers!!!

Maar wat dan??? Tja cavia's fokken op kleine schaal, die als ze schimmel in hun achtergrond zouden hebben dat ook eerlijk wordt vermeld.

Wazige fokkers zouden eigenlijk gewoon niet moeten fokken, en zeker niet op grote schaal.

Die zouden meteen een fokverbod opgelegd moeten krijgen, fokkers die teveel dieren met afwijkingen fokken zoals in het verhaal van;

MARJA EN DR GEBITS PROBLEMEN BIJ DR CAAFS, en het verhaal van Annika van showfokkers die er een potje van maken en alleen de buitenkant van het dier belangrijk vinden ook weg ermee zou ik zeggen!

Dan is er nog veel werk aan de winkel, een mooie en toch ook vooral

GEZONDE CAAF neer te zetten maar een hoop dierenleed is dan in de kiem gesmoord in elk geval~!~!~

Bij mij gaat gezondheid voor schoonheid, maar ik ga niet enkel de oercaaf fokken.

Maar hoop vooral dat de dieren die ik hier aanhoud en mee fok super dieren worden van binnen en buiten!

Ik selecteer wel op vouworen, wil ook mooie hangende oortjes, stompe koppies maar wel die spits genoeg zijn om in elk geval goed te kunnen ademen ect.

Of ik er ooit een show mee zal winnen zal mij echt een biet zijn, zo nu en dan laat ik wat caafs keuren meer niet.

Dan weet ik in elk geval of ook de biuitenkant een beetje OKE is en niet alleen de binnenkant.

gr. D#S

• Paulala

Idd Manu, ik heb er gisterenavond nog veel over na gedacht.

Er zijn afwijkingen die niet direct zichtbaar zijn.

Sommige komen pas na een aantal jaren aan het licht bij een cavia.

En dan is het vaak niet eens duidelijk voor de eigenaren DAT het iets erfelijks is.

Dus meestal wordt het op pech gegooid.

• Witches at work

Hoi hoi

Sluit ik me geheel bij aan~!~

Vette pech ja, maar niet verder willen spitten in wat er achter pa of ma zat voor ziektes. Ook best moeilijk hoor ga er maar aan staan het allemaal uit te zoeken.

Maar wie zegt dat cavia fok makkelijk moet zijn en simpel?

Bruutje (geb.begin 2005) heb ik uitgebreidt laten onderzoeken, en leververvetting was zijn doodsoorzaak helaas.

Het zou ook aan het natte gras en te eiwitrijk voer hebben gelegen volgens fokkers en Da.

Echter wat ik hieruit heb geleerd, is dat het met dieren even zo is als met de mens.

Als de genen maar berengoed zijn, doet het voer het niet zo snel verkeerd, want mijn oudere beren uit 2004 doen het hier ook nog steeds goed en vreten exact het zelfde voer.

EEN verschil was er wel, Bruut zat opgehokt en die andere oudere beren lopen en soms ook rennen in een groep van ruim 12 tal beren.

Maar hallo, dan heb ik nog Shadow die is ook van 2004 en zit opgehokt het dezelfde groote van hok als Bruut zeg maar.

Die leeft nog steeds, heeft zo nu en dan een vriendinnetje maar kan helaas niet bij mijn sociale beren met zijn lieve koppie is ie stiekkum toch te dominant daarvoor.

Als je sterke, gezonde cavia's wil fokken zijn dus;

# goeie genen

# goeie, redelijk schone huisvesting

# Veel frisse lucht voor de longen, dus alle fokkers wiens caafs in de amoniak lucht vaak zitten voel je nu maar ff lekker lullig~!~

# genoeg beweging voor een goeie bloedsomloop en spieropbouw, (helaas niet altijd makkelijk realiseerbaar).

# goed voer en schoon drinkwater (uit de kraan, niet uit tonnen of putten)

# en last but not least, geen eenzame donkere opsluiting in een muf klein hokje,

waarin de caaf zich amper om kan draaien, das echt not done in deze tijd vind ik!!!

gr. D#S

• Manu

Voor de verandering eens helemaal mee eens Ine :-)

Ik zou alleen “goede genen” willen veranderen in “'een grote verscheidenheid aan genen”. Dan is de kans dat twee gelijke slechte genen elkaar treffen het kleinst en de kans op een sterk afweersysteem het grootst.

• Witches at work

Hoi Manu

Dat is ook de wijze waarop ik fok sinds 2005, een omstreden fok wijze hier op het pb maar wel eentje waar ik zelf nog steeds achter sta.

Ik zie nu ook in dat wat Jacqueline en nog wat showfokkers opperde dat het zo nu en dan terug zetten op familie leden niet werkt als je aan inteelt wilt doen om iets vast te leggen.

Je doet dan steeds teveel stappen terug lees ik hier, ik had mijn bedenkingen hier al over maar het wordt me steeds duidelijker allemaal.

Nu kan ik ook verklaren waarom juist de nieuwste rassen veelal de zwakste zijn.

Daarin zit ook juist het meeste inteelt, en vooral de fokkers die dan ook mteen raszuiver aan de fok gaan hebben vaak de minst sterke dieren blijkt steeds weer.

Ik gooi hier echt niet zomaar alles door elkaar, je mag me altijd vragen stellen over elke caaf die hier woont en ik ratel zo de achtergrond info er over op indie ik die heb.

In grove lijnen dan, de fijnere heb ik met mijn heksen handschrift genotuleerd, en op min site vermeld.

gr, D#S