vraagje zwangere caaf

• Paulala

Dat is een hele goede opmerking van je.

Want waar ligt de grens tussen broodfok en ‘goede’ fok?

In mijn ogen is iemand die continu nesten heeft liggen, niet kijkt naar gezondheid of leeftijd of inteelt, zoveel mogelijk wil verkopen en niet naar een dierenarts gaat een broofdokker.

Maar dat is dan het extreemste geval.

Zelf ik ben er wel eens ingetrapt bij iemand die een goede fokker lijkt, maar ondertussen……

Ik ga de naam hier niet noemen, want het is een vrij bekende stal waar nogal wat dieren vandaan bij veel fokkers zitten.

Maar daarvan dacht ik ook dat het geen broodfokker was.

Die vrouw heeft een site, redelijke dieren (echt mooi zijn ze niet), er zitten dieren van haar bij meerdere fokkers, dus ik dacht dat het wel goed zat.

Maar niets bleek minder waar!

Ik ga er verder niet over uitwijden, maar het was dus echt vreselijk daar.

Het is gewoon erg moeilijk om een broodfokker/slechte fokker te herkennen.

Daarom adviseer ik ook altijd om eerst bij een fokker langs te gaan, met de fokker te spreken, de dieren en verblijven goed te bekijken enz enz.

• Witches at work

Hoi Paula

En hoe zit het dan met het GOEIE vast leggen dmv inteelt???

Want deze reden wordt dus altijd gebruikt voor het toepassen van inteelt?

Wat Bruutje betreft is helaas waar, en heb hier zunne zoon zitten en hoeveel risico

loop ik met deze beer als ik die op een geheel onverwante zeug zet?

Dat er meer dieren uit zijn lijn niet “oke” zouden zijn lees ik ook nu pas voor het eerst en heb nu een zeug hoogdrachtig van opa Bruut dus.

Ik wist altijd al dat ik gelijk had met dat inteelt gebeuren echter de showfokkers en rommel/brood fokkers ontkennen dit ten stelligste veelal.

En ook is het me opgevallen dat juist vaak mooie showdieren niet oud worden

(2 a 3 jaar) en echt sterk zijn.

gr. D#S

• jacquelinesbeestenspul

ik heb geen vies of raar taalgebruik mariska :)

ik scheld toch niet ?

jacqueline

• Paulala

We hebben net al een hele hoop via de telefoon besproken, maar toch nog een beetje uitleg.

Het ‘goede’ vastleggen waar fokkers het over hebben…

Tja, dat gaat meestal gewoon over het uiterlijk, alleen dat geven ze niet snel toe.

Ga maar eens inhoudelijk op je vragen in bij zo'n fokker.

Vraag hoe zij kunnen zien aan het dier, welke genen ze binnen in het dier vastleggen.

Onderzoeken zij in een lab de genen en het dna?

Nee, dus zij zien net zoveel als jij en ik: de buitenkant van het dier.

Stel je voor dat een cavia heel gezond is, zijn dochter is ook heel mooi, sterk en gezond.

Fokker besluit pap met dochter te verparen, want zijn mooie gezonde dieren.

Weet de fokker of pap toevallig een recessief gen draagt voor een afwijking?

Nee, want dat is niet te zien.

Weet de fokker of pap genen draagt die zorgen voor nog sterkere dieren?

Nee, want ook dat is van de buitenkant niet te zien.

Inteelt is in mijn ogen pas te rechtvaardigen als je een laboratorium hebt waarin je weefsel kunt onderzoeken op genetische defecten.

Dan pas kun je weten wat er gebeurt bij inteelt.

En hoeveel werk dat ook nog met zich meebrengt, want je moet het dna uitpluizen tot op de allerlaatse snik.

En helemaal gaan uitzoeken wat de genen doen als ze elkaar tegenkomen bij een verparing.

Bij kleuren is dit al moeilijk en erg veel werk, laat staan bij alle genen die een dier bij zich draagt.

Eer je klaar bent met je onderzoek en eindelijk weet wat er gaat gebeuren, zijn je cavia's inmiddels bejaard.

Ik ben dus simpelweg tot de conclusie gekomen dat fokkers inteelt puur gebruiken om het uiterlijk snel zo te krijgen als zij willen.

En allerlei mooie praatjes klaar hebben om een ander ervan te overtuigen dat hetgeen zij doen goed is.

Ze doen of ze weten dat ze goede eigenschappen vastleggen, terwijl ze niet eens weten door welke genen deze eigenschappen worden veroorzaakt.

Netzomin als ze weten welke genen zorgen voor bepaalde afwijkingen.

Maar dan zeggen ze: op deze manier komt een verborgen gebrek snel naar buiten.

Oke, dus stel je voor, je fokt met inteelt en plotseling komt er een cavia met drie pootjes tevoorschijn.

Kijk, zegt dan zo'n fokker, dat was een verborgen gebrek, die heb ik naar buiten laten komen.

Laten we het even simpel houden met de uitleg.

Stel je voor dat een cavia dus een gen draagt voor dit gebrek, dat gen geef ik voor het gemak even aan met de letter ‘t’.

De cavia heeft dan dus Tt, want het is een recessief gen, dat wordt altijd overheerst door een dominant gen.

Geen probleem, want het komt niet tot uiting, omdat het dus wordt overheerst door een gezond gen (T) hoofdletter staat voor dominant gen.

Stel je nu voor dat je deze cavia verpaart aan een cavia uit dezelfde lijn, die ook dit gebrek draagt dus deze cavia heeft ook Tt.

De jongen die daaruit komen zullen 50% Tt hebben, dus dragers.

25% TT, deze zijn dat gen kwijt, en 25% tt.

tt zorgt dus voor cavia's met maar drie pootjes in dit geval, want er is twee keer dit recessieve gen aanwezig in deze cavia!

Maar als je nu een cavia met Tt verpaart aan een cavia met TT?

Dus uit een andere lijn, waarin dit gebrek helemaal niet voorkomt.

Dan krijg je: 50% Tt, dus dragers van het gebrek.

En 50% TT, dus cavia's die dit niet meer dragen!

Wat is nu beter?

Een gebrek er bewust in fokken, of door andere genen te gebruiken het er simpelweg uitfokken!!!!!

Aan de buitenkant zie je niet of je een dier hebt met TT of Tt(drager dus)

Maar dat is voor de fokkers niet goed genoeg, ze willen het zien!

Ze willen bewust dieren op elkaar zetten die gebreken dragen (verborgen dus) en daardoor uit dragers dieren fokken die werkelijk een gebrek krijgen, waarbij het dus tot uiting komt.

Het is een lang verhaal geworden, maar hopelijk wel duidelijk.

• is wel bekend

En een goede fokker sluit dus dieren met een afwijking uit! En dat in plaats van ermee verder te fokken of altijd maar uitteelt te laten plaatsvinden waardoor al die gebreken fijn in de dieren blijft zitten, zonder dat je het weet.

Ik ken een schapenfokker die zo ontzettend blij was dat hij eenmalig zoon op moeder verpaarde. Er werd een blind lam geboren, maar hierdoor wist hij dus wel dat hij met een verkeerde bloedlijn bezig was. Hij heeft alle dieren geruimd en is opnieuw begonnen, wel met gezonde dieren.

Ik heb dus liever dat er een gebrek naar boven komt (wat trouwens amper gebeurd, ik moet ze nog tegenkomen) dan dat iemand maar blijft fokken met dieren die misschien wel iets dragen, maar nooit naar boven kan komen door nooit inteelt te plegen.

Dat is dus het verschil; een goede fokker weet dus wat te doen met dieren die afwijkingen dragen. Vooral niet mee verder fokken dus.

En iedereen die zo fijn fokt zonder inteelt; houdt op over een eigen lijn te spreken. Je bouwt enkel een foklijn op met inteelt. Wil je dat niet? Ga dan borduren ofzo.

• Paulala

Ik praat ook niet over een eigen lijn.

Maar jij wilt dus zeggen dat een gebrek dragen erger is dan dat het tot uiting komt?

Als een dier iets draagt, dan is dat helemaal niet erg, want het wordt onderdrukt door een dominanter gen, dus het dier wordt helemaal niet ziek.

Ik hoef helemaal niet te weten of mijn dieren bepaalde afwijkingen dragen, want geen enkel dier zal zomaar last krijgen van die afwijking, omdat ik niet met inteelt werk.

Je zegt:

“Dat is dus het verschil; een goede fokker weet dus wat te doen met dieren die afwijkingen dragen. Vooral niet mee verder fokken dus.”

Als je niet met inteelt werkt, zullen de jongen ook niet ziek worden.

Waarom is het nodig om het tot uiting te laten komen via inteelt?

Ik vind dat onzin.

De kans dat twee genen die voor een afwijking zorgen elkaar treffen zonder inteelt is heel erg klein. Pas als die genen elkaar treffen in één dier, dan wordt dat dier ook daadwerkelijk ziek.

Dus met inteelt ben je bewust bezig om te zoeken naar ziektes, dat is dus nergens voor nodig.

En als die genen elkaar toch treffen zonder inteelt, (want dan kan natuurlijk altijd eens gebeuren) dan fok je toch gewoon niet meer met die ouderdieren en ook niet met de jongen van dat nest.

Dit zijn precies de zelfde maatregelen, maar met veel minder kans om zieke dieren te fokken.

• Paulala

En dan nog iets, er zitten geen gebreken in die dieren.

Die dieren dragen een gen, dat voor gebreken zorgt als die genen elkaar tegenkomen bij een verparing!

Dat is heel iets anders.

Stel je voor dat je bijvoorbeeld geen verdunningskleuren wilt fokken, net zoals je geen zieke dieren wilt fokken.

Je hebt een aantal cavia's, waarvan er één een verdunningskleur draagt, vergelijk dit met een ziekte.

Als je alleen maar fokt zonder inteelt bij jouw eigen dieren, zal die verdunningskleur nooit tot uiting komen, net zoals een ziekte.

Als je wel inteelt gebruikt, bestaat er dus een grote kans dat die verdunningskleur in een nest voorkomt, vergelijk dit ook eens met een ziekte!

Snap je waar ik naartoe wil?

Dingen komen niet tot uiting als ze in recessieve vorm aanwezig blijven.

En omdat maar 50% van de jongen zo'n gen zal dragen als je het dier verpaart aan een dier waarin dit gen niet aanwezig is, zullen er steeds minder dieren dit gen dragen op den duur.

Want je fokt nooit met alle jongen uit een nest.

Sommigen gaan als knuffel weg.

Uit zo'n nest heb je dus 50% kans dat je weer verder fokt met een dier dat dit gen draagt. En dan is er nog steeds niets aan de hand, want dragen is niet het zelfde als daarwerkelijk ziek zijn.

Pas als die genen elkaar tegenkomen tijdens een verparing ontstaan er problemen.

• Witches at work

Hoi hoi Bellamy

Wel bekend ja ha ha~!~

Ik ben het zeker niet altijd eens met jou manier van fokken/klonen, maar je mag gewoon reageren hier hoor hoop ik zonder dat je voor je leven hoeft te vrezen.

Het kan idd zo zijn en erg goed uitkomen dat voorbeeld van die schapen fok.

Echter door de bank genomen zijn er meer na dan voordelen aan inteelt.

Ik heb dr hier genoeg het loodje zien leggen die geheel na de mallemoer waren gefokt.

Een gezond/sterk dier is ook een mooi dier toch???

gr. D#S

• Paulala

Maar wat is er erg aan dat een schaap een gen draagt waardoor een lam blind geboren wordt?

Zolang het recessief aanwezig is worden er nml geen blinde lammeren geboren.

En de kans dat een willekeurig schaap waaraan het verpaard wordt dat zelfde gen draagt is heel erg klein.

• isabel

> Ik ken een schapenfokker die zo ontzettend blij was dat hij

> eenmalig zoon op moeder verpaarde. Er werd een blind lam

> geboren, maar hierdoor wist hij dus wel dat hij met een

> verkeerde bloedlijn bezig was. Hij heeft alle dieren geruimd

Verkeerde genen, verkeerd bloed zullen/zal er altijd zijn.

Verkeerd bloed wordt pas een verkeerde bloedlijn als je aan lijnteelt begint.

Als je daar niet aan begint worden verkeerde genen gewoon doorgegeven zonder dat de dieren daar last van hebben. Misschien komt het toevallig wel een keer tot uiting, maar ik snap niet waarom je dat zou willen.

Als die schapenfokker geen lijnteelt had toegepast was die afwijking wellicht nooit naar boven gekomen, en had hij ook z'n dieren niet hoeven laten afmaken.

> en is opnieuw begonnen, wel met gezonde dieren.

Hoe wist hij dat? Die oogafwijking was ook niet zichtbaar….

> En iedereen die zo fijn fokt zonder inteelt; houdt op over

> een eigen lijn te spreken. Je bouwt enkel een foklijn op met

> inteelt. Wil je dat niet? Ga dan borduren ofzo.

Bedoel je te zeggen dat als je niet wilt fokken met inteelt, je dan beter niet kan fokken?