Nee monique en daarom doe ik het zo:)wil er zo lang mogelijk van genieten:)
gr esther
Hoi Ine,
Ik merk dat ik iets naief ben….Komt omdat ik zelf zo niet in elkaar zit denk ik. Ik doe aan rasverbetering, maar niet aan schow-fok of dat elk haartje met kleur op de juiste plek moet zitten. Ik fok puur voor de fun. Karakter en gezondheid staan net als bij jou op nummer 1. Ik vind het wel belangrijk dat je een ras niet om zeep moet helpen.
Ik was in een winkel van de week en wist niet wat voor lelijk ding ik zag. Was vast een peruuf die gekopeld was aan een korthaar. Maargoed er zijn mensen die dat wel leuk vinden en hem een goed plekje geven. Hij zal er vast niet minder lief door zijn. Zoals ik al zei, voor ieder wat wills. Mijn dochter heeft ook een cavia uit de winkel…Ik noem dit een HTK-cavia. Zij is er heel gelukkig mee en ik vind het prima. Ze hupeld gezellig met mijn cavia's mee.
Ik ben het met 1 ding niet met je eens. Jij kan er zo goed je best voor doen om je caafje bij iemand onder te brengen waarvan je het idee hebt dat ze daar goed zitten, maar dit kan helaas niet met 100% zekerheid. Bij iedereen kan de situatie om wat voor reden dan ook zo veranderen, dat het beestje toch ergens op een plekje komt waar jij ze nooit had willen hebben.
Witches at work schreef:
>
> Manu schreef:
> >
> > Waar zeg ik dat er iets mis is met het verbeteren van een ras
> > dan?
> > En waar schrijf ik over een probleem?
> >
> > Ik ben gewoon altijd nieuwsgierig naar de redenering van de
> > fokker. Waarom zijn er voor funnestjes te veel cavia's, etc.
> > en waarom is hun wijze van vermeerderen wel geoorloofd.
>
> >>>D#S GEWELDIG MANU~!~
> Erg weinig aan toe te voegen!!!
>
> Want WAAR hebben wij FOKKERS het NU over???
>
> 1+1=ehhhhhhhhhhhhhhhh………………….ZEVEN (7)
> Waarom 7???
> Heel simpel; beer X zeug=samen met de blakende, blozende pups
> 7 als je mazzel hebt, en 5 goeie pups in een worp hebt.
>
> En waar is de cavia het meest bij gebaat? Pappilotten in de
> vacht, of happen uit vacht en evt oor maar wel de volledige
> vrijheid lekker rond te mogen rennen???
> In principe kan de gehele cavia.start pagina lijsten van
> fokkers op;
> CONTROL- ALT- DELETE en dus weg gepoetst worden en blijven er
> nog steeds overschotjes van deze knagers de opvangen in
> druppelen.
> De reden van het fokken is puur HOBBYSME waaraan ook ik me
> schuldig maak.
> Ik fok vooral met een doel dat ik mezelf stel maar anderen
> trekken daar soms hun neus voor op. Heel raar zijn het dan
> ook nog een de fokkers die zelf ook niet
> DE TOP van Nederland halen op fok niveau, die hoor je hier
> (bijna) niet namelijk.
> Nu fok ik vooral op karakter en gezondheid, dus heb met
> showfok niks van doen.
> zonder
> reden.
> Laat hun de hand eerst in eigen boezem steken~!~
>
> gr. D#S
hoi Ine
Wat bedoel je met: Maar heb wel moeite met de arrogantie van mijn mede
> fokkers/knoeiers die een beginneling moeten afvallen …..
gr esther
In deze topic is niemand aangevallen volgens mij.Of bedoel jij eerdere topics:)
Hoi Esther,
Ik ken jou niet….Ik begrijp dat je af en toe fokt voor jezelf. Heb je een speciaal ras? Ik haal er een klein beetje uit op dat je HTK nestjes fokt…klopt dit?
Kleinschalig fokken is niks op tegen hoor. Als je er maar rekening mee houd dat de zeug niet vervet voor je haar weer bij de beer zet.
Ik heb 1 keer een fokker ontmoet en die vertelde mij dat ze er tussen de 250 a 300 cavia`s heeft. Ik heb daar weer hele andere bedenkingen bij. Ik persoonlijk zal bij zo iemand ook nooit een cavia kopen.
Hoi Monique
Heb ik ook zo mijn bedekingen bij die massa fokkers niet niks meer weten van welke beer er bij welke zeug zat omdat ze zoveel fokken en door de bomen het bos niet meer zien tenzij………………
Eentje in elk geval heeft er ook een hele zooi caafs maar die heeft er een familie bedrijf van gemaakten haar beroep ect ect. wel dik OKE dus!
Als fokkers erg lang moeten denken als je info vraag over de door hun gefokte dieren gaat er in mijn hoofd een alarm bel af knoert hard~!~~
En ook de fokkers die doodleuk Apaca's en verdunnings Perufs door hun Lunken lijnen tiefen! Of als zodanig verkopen aan wat minder ervaren Lunken fokkers.
Ach veel fokkers fokken HTK (huis-tuin-keuken caafs/kliko caafs ook wel genoemd) echter sommige willen zich meer raszuiver voordoen als ze kunnen waarmaken. Ja wel zielig ja is dat toch zulke fokkers???
Ach ja we blijven mensen en het vlees is zwak zullen we maar zeggen ha ha ha~!~
gr. D#S
Ach veel fokkers fokken HTK (huis-tuin-keuken caafs/kliko caafs ook wel genoemd) echter sommige willen zich meer raszuiver voordoen als ze kunnen waarmaken. Ja wel zielig ja is dat toch zulke fokkers???
Hoi Ine,
Wat ik er van vind heeft meer te maken in hoever ze er mee doordraven. Ik ken fokkers die er “ziek” van worden als er niet tussen zit wat ze eigelijk willen en dan denk ik > Je draaft nu door. Dit vind ik te ver gaan. Dan krijg ik last van een vraagteken door mijn hoofd bij de rede van waarom zij fokken. Maar ook dit wordt weer bepaald door de doelstelling die zij zetten bij het fokken.
Van HTK fokkers vind ik het geen probleem als ze maar wel weten wat ze doen.
Voor de fok zou ik niks bij ze kopen, alleen een knuffel voor de kids.
"Mijn liefste cavia's krijgen nooit een nestje omdat ik ze niet bloot wil stellen aan onnodige risico's.Noem het truttig maakt me niks uit.
De rest af en toe,omdat ik gewoon graag verder wil.Vooral de choco's ..een uitdaging om de kleur zo donker mogelijk te houden.Strakke vlakken ect."
Dat meen je toch niet echt mag ik hopen he ?
ik bedoel dat je dus uitkiest van die is me lief dus die mag geen nestje krijgen ivm onnodige risico's … maar die is minder lief dus oke jij mag het risico wel lopen ?
Als je er echt zo overdenkt dan zou ik niet de benaming truttig willen gebruiken ervoor …
Begrijp me niet verkeerd als iemand zegt dat ie niet wil fokken vanwege de risico's heb ik daar alle begrip voor , maar als het een kwestie is van jij niet maar ach jij mag wel .. dan vind ik dat echt iets om van te schrikken
MoniqueW schreef:
>
> Hoi Ine,
>
> Ik merk dat ik iets naief ben….Komt omdat ik zelf zo niet
> in elkaar zit denk ik. Ik doe aan rasverbetering, maar niet
> aan schow-fok of dat elk haartje met kleur op de juiste plek
> moet zitten. Ik fok puur voor de fun. Karakter en gezondheid
> staan net als bij jou op nummer 1. Ik vind het wel belangrijk
> dat je een ras niet om zeep moet helpen.
>
> Ik was in een winkel van de week en wist niet wat voor lelijk
> ding ik zag. Was vast een peruuf die gekopeld was aan een
> korthaar. Maargoed er zijn mensen die dat wel leuk vinden en
> hem een goed plekje geven. Hij zal er vast niet minder lief
> door zijn. Zoals ik al zei, voor ieder wat wills. Mijn
> dochter heeft ook een cavia uit de winkel…Ik noem dit een
> HTK-cavia. Zij is er heel gelukkig mee en ik vind het prima.
> Ze hupeld gezellig met mijn cavia's mee.
>
> Ik ben het met 1 ding niet met je eens. Jij kan er zo goed je
> best voor doen om je caafje bij iemand onder te brengen
> waarvan je het idee hebt dat ze daar goed zitten, maar dit
> kan helaas niet met 100% zekerheid. Bij iedereen kan de
> situatie om wat voor reden dan ook zo veranderen, dat het
> beestje toch ergens op een plekje komt waar jij ze nooit had
> willen hebben.
>>>D#S Hoi Monique
Tja en dat is helaas zeker waar, weet ook ik inmiddels als geen ander dat caafs helaas het niet altijd even goed op op een ander.
Zijn ze hier kip lakker en gaan daar sterk afvallen en soms zelfs dood.
En het ontzettend vervelende is dat het zowel aande caaf kan liggen als aan de nieuwe eigenaar.
En das lang niet altijd na te gaan helaas en hard maken al helemaal niet.
Ook hier heb ik wel eens caafs die geheel opbloeien maar ook die het hier niet redden omdat ze niet sterk zat zijn bv en dat merk jer snel.
Als je nooit wil dat jecaafs wel eens komen daar waar je dat niet wil, moet je eigenlijk alleen voor eigen gebruik fokken en nooit dieren weg doen/verkopen.
gr. D#S
Hoi Natasja
Dan schrik je maar rot want dit is niet de 1e keer dat ik dit uit monde van Eshter hoor zeggen.
Zij meent dit dus wel ja.
Ik heb hier mijn liefste zeugen wel zien gaan, nooit tijdens de bevalling maar wel enkel dgn erna bv zwangerschaps vergiftiging.
Als ik merk dat een zeug minder geschikt blijkt voor de fok haal ik ze eruit al is het de grootste bitch uit de club~!~
Het is helaas ook nog vaak zo dat de liefste en mooiste dieren het 1e gaan.
En waar je het meest van verwacht het vaak niet waar kunnen maken en andersom juist weer wel.
De dieren waar ik nog niet zo'n band mee heb mogen hier weg, maar wel op een plek die ik goed genoeg vind, althans das mijn streven in de praktijk loopt het niet altijd zoals je had gehoopt.
Mijn beste fokdieren verkoop ik rustig en die het het hoogste HTK gehalte houd ik rustig aan ha ha~!~
Wat ik wel eens rot/moeilijk vind en van baal is dat bepaalde fokkers denigerend doen over dit soort caafs terwijl ze juist zo lief en leuk kunnen vinden hier.
Ik vind het erg leuk om de “uiterste” hier te hebben de hele mooie maar ook de lelijkers.
gr. D#S
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?