Is dit nou wel zo verstandig???

• Monique

Hoi Fokker,

Leg mij nu eens uit waarom genetica zo belangrijk is om de naam fokker te hebben, terwijl als je geen of weinig van genetica weet ook een goed resultaat hebt bij je dieren hebt??? Mis ik nu een stukje???

Groetjes Monique

• Monique

Hoi Ine,

Met je eens hoor….Als je R-B en R-B aan elkaar toevoegd en je wilt R-B dan kan er verschillende tussen zitten… Er kan zelfs in een Z-B tussen zitten als dat een paar generaties verder in de lijn zit…lekker belangrijk allemaal.

Je moet wel weten dat je schimmel niet met schimmel mag verparen en dat soort dingen. Daar moet je zeker van op de hoogte zijn als je aan het fokken bent met dieren!!!!!!!!

Je moet ook weten dat als je verschillende rassen met elkaar verpaard dat je voor verbetering kan gaan, maar ook de boel er mee om zeep kan helpen. Dit heeft ook met ervaring te maken. Je kan door deze ervaringen te delen een hoop voorkomen.

• jacquelinesbeestenspul

hoi belamy

tuurlijk weet ik dat er afentoe rode dieren worden geboren uit een rood bont combi maar er komt echt geen lilac saraan witte uit dat bedoel ik hiermee :D:D

ik ben geen gokker maar een echte fokker net als jij :D:D

maar ik lees niet de genetica erover dat is het enige verschil met jou en mij en dan ben ik geen fokker maar jij wel ????? onzin pure onzin

alsof je uit bv 2 zuivere zwarte dieren een rood bont kan krijgen ??

ik vind zulke genetische opmerkingen erg misselijk sorry

groetjes jacqueline

• jacquelinesbeestenspul

hoi monique

als ik een nestje hebt met dragers en normaalhaar dieren dan zal ik het eens laten zien op een foto voor iedereen oke ?

ik snap jullie echt wel hoor en ben echt niet van plan om de dieren die uit drager verparing geboren worden zomaar aan andere fokkers te verkopen als zijnde gladhaar of rexje :( nee dat is niet eerlijk fokken,dan kan je beter niet fokken toch ?

je zal van mij per ongeluk geen dragers krijgen hoor in jou ch-teddy's of andere rassen (ps ik vind de ch-teddy helemaal niet mooi :D dus zal ik er ook geen dragers mee fokken)

iedereen heeft een eigen ras die ze mooi vinden net als de verdunde kleuren zoals lilac safraan of goud wit enz enz moet iedereen voor zich weten maar ik hoef ze niet in mijn stal net als de ch-teddy hahahaahaha ;) geef mij maar rexen :D

als iedere skinnyfokker nu eerlijk is en de dieren aan de goede mensen verkopen is er niks aan de hand in andere lijnen maar helaas je zal altijd oneerlijke mensen houden maar dat is niet alleen bij de caviafok

groetjes jacqueline (die hier geen genetica voor hoeft te leren)*D*D

• Monique

Haha, ….

Ik weet een beetje van genetica en zal me voortaan maar een goede gokker noemen. Tenslotte ga ik vooruit met de verbetering van dit ras en dan mag het vast de naam “Goede Gokker ” heten. :D:D:D Als het beestje maar een naam heeft;)

Als je foto's kan plaatsen heel graag en ik denk dat er meerdere zijn die hier blij mee zullen zijn.

Weet je Jaqueliene, deze gokker heeft een beetje na zitten denken en als jij het kan zien aan het haarstructuur dan moeten wij dit ook bij ons ras vast ook terug kunnen terug vinden. Ik ga het niet uittesten, maar als iemand bij toeval een keer een Skinny x CH-Teddy verparing heeft gedaan zou ik het fijn vinden als hij de ervaring op het prikbord meld of naar mij toe wilt mailen. Misschien zijn er ook mensen die het van een ander ras zou willen weten >>>> die moeten zich dan maar even melden. Het zou leuk zijn om op die manier van elkaar te leren. Ik hoop op positieve reacties waar iedereen wat aan heeft.

• M.

Citaat D#S: '…Die leggen zaken wel duidelijk en begrijpelijk uit,

zonder interessant te doen of neerbuigend t.a.v andere fokkers.

Gewoon zo; van als je die met die verpaart kun je dat eruit verwachten ect.

Want DAAR draait het gewoon om en nergens anders om!

Wat krijg je eruit als je 2 caafs met elkaar verpaart, en Harwi komt dan niet met getalletjes en of lettertjes aan zetten, maar gewoon met begrijpelijk Nederlandse nou ja in zijn geval Tukkerse cavia uitleg~!~

Geen enkele vraag is bij hem dom, wordt gewoon netjes geantwoord dus ZO kan het ook, denk ik dan!!!

Ga eens bij hem op de koffie,of mail of bel hem eens zodat hij aan jullie FOKKERS kan uitleggen hoe jullie jezelf “NORMAAL”kunnen uitdrukken/duidelijk maken.

Gewoon boeren praktijk ervaring van deze caviastal, waarmee ze normaal omgaan en nooit hoog mee van de toren afblazen….'

Erg jammer. En ik voel me hier toch enigzins aangesproken. Ik probeer hier voortdurende algemeen informatief te reageren, om vervolgens als voor neerbuigend te worden neergesabeld. Zonder al te ingewikkelde termen te gebruiken. En als is ze gebruik worden ze menig keer verklaard.

En dat terwijl H#S op 24/6 aangaf bij het topic ‘vouwoortjes en showfok’ nog een dergelijk vergelijkbaar dambordschema ineens te snappen, en ze blij was het topic te hebben opgestart.

Ik beloof beterschap. Ik zal topics aangaande genetica voortaan mijden, als mijn opmerkingen klaarblijkelijk toch niet van toegevoegde waarde blijken te zijn :+

M.

• jacquelinesbeestenspul

hoi M

ik vnd jouw antwoorden wel waarde hebben maar ik snap wat ine bedoelt

als je dus geen genetica kunt is het moeilijk te begrijpen als die letters en benamingen zoals ressisief en dominant enz enz

als je het nu eens uitlegt dor middel van de kleuren erbij te noemen is het misschien makkelijker voor ons niet genetica's

vind jij ook dat ik beter niet kan fokken omdat ik de genetica niet ken ? ?

ik vind jou antwoorden vaak helder en niet aanvallend hoor !!

wat is het verschil met ressesief en dominant ? sorry voor de eventueel verkeerde benamingen :) ben niet zo in de moeilijke termen ;)

ik fok met kleuren harde kleuren en dan hoef ik in mijn ogen als die codes te weten net wat ik al eerder zeg als ik rood bont op rood bont verpaar weet ik dat ik ook zulke dieren kan verwachten (ook wel rood en goudagouti als die verborgen is)

ik snap het nut in mijn fokdoel van genetica niet begrijp je dat ?

groetjes jacqueline

• jacquelinesbeestenspul

hoi monique

ik probeer duidelijk te maken dat de skinnydragers allemaal hetzelfde worden geboren ;)

bv

moeder gladhaar rood bont en vader skinny rood bont

dan zijn er gladhaarjongen bij met gewone haarstructuur en jongen met krullen(dragers)

moeder borstel en vader wederom skinny (kleuren maken niet uit in deze)

dan zijn de jongen : borstel (verkeerd gekruind) en jongen met krulletjes (skinnydragers)

moeder is ch-teddy vader skinny :

dan zijn de jongen : gladhaar of met krulletjes (dragers)

dus het maakt niet uit welk ras je gebruikt bij de skinny of dragers er zullen jongen geboren worden die haar hebben zoals 1 van de niet skinny ouderdier en jongen die krulletjes hebben (dragers)

je hebt ook langhaarige dragers en die worden geboren uit skinny maal sheltie/coronet verparingen maar die zullen met krulletjes geboren worden en later langer haar krijgen snap je het nu ??

dus er kan nooit een ch-teddy geboren worden uit skinny maal ch-teddy verparing deze jongen hebben of gladhaar of krulletjes(dragers)

groetjes jacqueline

• Cavia farm Witches at work

Hoi Basje

Ja het is zeker waar dat er veel mensen zijn die met erg veel liefde en toewijding de zorg van zo'n kind op zich nemen, het is enerent aan het leven zelf ook.

Te roeien met de riemen die je hebt en je worden aangerijkt.

Wat niet weg neemt dat er ook een best grote groep is voor wie deze last te zwaar is uiteindelijk, echter daarvoor is erg weinig begrip iun deze maatschappij.

Ik heb intense bewondering voor mensen die hier mee gedraaid komen, maar begrijp ook erg goed de uitvallers indeze.

gr. D#S

• Cavia farm Witches at work

M. schreef:

>

> Citaat D#S: '…Die leggen zaken wel duidelijk en

> begrijpelijk uit,

> zonder interessant te doen of neerbuigend t.a.v andere fokkers.

> Gewoon zo; van als je die met die verpaart kun je dat eruit

> verwachten ect.

> Want DAAR draait het gewoon om en nergens anders om!

> Wat krijg je eruit als je 2 caafs met elkaar verpaart, en

> Harwi komt dan niet met getalletjes en of lettertjes aan

> zetten, maar gewoon met begrijpelijk Nederlandse nou ja in

> zijn geval Tukkerse cavia uitleg~!~

> Geen enkele vraag is bij hem dom, wordt gewoon netjes

> geantwoord dus ZO kan het ook, denk ik dan!!!

> Ga eens bij hem op de koffie,of mail of bel hem eens zodat

> hij aan jullie FOKKERS kan uitleggen hoe jullie jezelf

> “NORMAAL”kunnen uitdrukken/duidelijk maken.

> Gewoon boeren praktijk ervaring van deze caviastal, waarmee

> ze normaal omgaan en nooit hoog mee van de toren afblazen….'

>

> Erg jammer. En ik voel me hier toch enigzins aangesproken. Ik

> probeer hier voortdurende algemeen informatief te reageren,

> om vervolgens als voor neerbuigend te worden neergesabeld.

> Zonder al te ingewikkelde termen te gebruiken. En als is ze

> gebruik worden ze menig keer verklaard.

> En dat terwijl H#S op 24/6 aangaf bij het topic 'vouwoortjes

> en showfok' nog een dergelijk vergelijkbaar dambordschema

> ineens te snappen, en ze blij was het topic te hebben

> opgestart.

> Ik beloof beterschap. Ik zal topics aangaande genetica

> voortaan mijden, als mijn opmerkingen klaarblijkelijk toch

> niet van toegevoegde waarde blijken te zijn :+

> M.

>>>D#S Kom kom M.zo'n lange staart hoef je nu ook toch weer niet te hebben he?

Goed van je dat je precies weet wanneer er welke topic is geopend.

Moet ik je echt nageven!

Het werd in die topic idd heel helder uitgelegd, zo niet ga ik niet doen alsof ik het snap, echter als je er iets van snapt, snap je nog lang niet alles!

Tenminste ik niet in elk geval, en dat is dan ook precies zoals ik het heb bedoelt.

Als je dan liever niet meer zaken wil uitleggen hier, oke echter bedenk dat er mischien ok anderen zijn die jou info mischien wel meteen snappen en er iets aan hebben.

Dus bij deze sorry als ik je tegen je tenen hebt geschopt, ik wilde gewoon duidelijk maken dat niet alles wat jij begrijpt ook anderen maar altijd meteen begrijpen.

gr. D#S