satijnzeug overleden

• basjeeeee

Na het prompt overlijden van al mijn cavia's (bij maar maar 3 stuks toen) heb ik ze niet laten onderzoeken, maar bij 50 overleden dieren lijkt me het toch wel nuttig autopsie op een aantal dieren te laten plegen om verdere risico's te vermijden of niet?

Het enige ‘lichtpuntje’ is dat het dus bij meerdere mensen kan gebeuren, want het is en blijft een raadsel hoe het hier ook zo kon gebeuren. Bij mij waren het overigens moeder en 2 dochters uit een dumpsituatie geboren in een opvang (kortom, denk ik: dicht bij elkaar staand genetisch materiaal en grote kans op inteelt).

• Peter

Maar ik heb al in zoveel reacties aangegeven dat het merendeel van de gestorven cavia's niet ingeteeld was. Ook de overleden cavia's van Thea vd Vliet waren uit onverwante dieren. Lees jij dan niet goed wat ik meld?

Peter

• Peter

Ik heb ze niet opgestuurd voor onderzoek omdat ik niet verwachtte dat er een therapie uit voort zou kunnen vloeien. Het enige wat ik kon bedenken dat zinnig had kunnen zijn was antibiotica maar ik zag me niet een honderdtal cavia's 2x daags antibiotica ingeven. Het was toch een virus, een bacterie of een vergiftiging.

Alleen een bacterie zou te bestrijden zijn geweest, maar het ging zo snel. En antibiotica zijn ook niet zaligmakend.

Ik heb jouw verhaal van de dode cavia's toen ook gevolgd. Onverklaarbaar. Vraag het eens aan Manu.

Wij hebben hier een en ander meegemaakt en nu zeggen we altijd voor de grap:

Het blijft een stug verhaal.

Hoi Basjee,

Peter

• Manu

Nee dat heb ik dan niet goed begrepen. ik las dat het ingeteelde dieren betrof en dieren uit onverwante ouders. En dat het schilpadden van Thea waren, die bij mijn weten ook meer dan gemiddeld aan elkaar verwand zijn. De aantallen kan ik nergens uit opmaken.

• Peter

Oke,

Even gode vrienden hoor!

Hartelijke groeten,

Peter

• isabel

Wat ik bedoel te zeggen met bovenstaande reactie, is dat ik niet denk dat je door één outcross verparing een inteeltdepressie opgeheven bent. Ik denk dat daar meer voor nodig is.

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat Peter dat wel denkt….maar zou je eens willen reageren op mijn gedachtengang Peter?

Ik zou graag jouw visie willen lezen.

• Peter

Hoi Isabel,

Inteeltdepressie is wel op te heffen door een outcross. Depressie door teveel aan homozygotie wordt gewoon teniet gedaan door paring aan andere genen. Er is meteen weer sprake van heterozygotie. Dat is gebleken bij honden: Bassets geïmporteerd in Engeland begin vorige eeuw vanuit Frankrijk. Heel erg teruggekruisd op basset genaamd Model. Veel problemen met de psyche.Er is

toen een Bloedhondreu gebruikt. En de pups kwamen via de eerste geregistreerde keizersnede ter wereld. En toen ging het meteen weer goed. Dat was het begin

van de Bassethound.

Peter

• Witches at work

Peter schreef:

>

> Ik heb ze niet opgestuurd voor onderzoek omdat ik niet

> verwachtte dat er een therapie uit voort zou kunnen vloeien.

>>>D#S Tja ik had er gewoon een paar die geheel onverwant waren aan elkaar wel laten opsturen, en dan vooral de dieren die het meest sterk “leken” in mijn optiek. De zwakkere dieren zijn indeze minder interessant daar die misschien volgende maand toch al waren gaan hemelen.

> Het enige wat ik kon bedenken dat zinnig had kunnen zijn was

> antibiotica maar ik zag me niet een honderdtal cavia's 2x

> daags antibiotica ingeven. Het was toch een virus, een

> bacterie of een vergiftiging.

>>>D#S Dat zie ik mezelf ook niet doen en dat is ook het crusiale verschil tussen het hebben van een 10 tal of een 100 taldieren ergens houdt het dan gewoon op toch?

> Alleen een bacterie zou te bestrijden zijn geweest, maar het

> ging zo snel. En antibiotica zijn ook niet zaligmakend.

> Ik heb jouw verhaal van de dode cavia's toen ook gevolgd.

> Onverklaarbaar.

Als ik het kan verklaren met mijn boeren verstand, worden ze hier niet onderzocht, hangt er echt een waas om heen van mysterie dan juist wel!!!

Ik moet het gewoon weten, puur ook om te weten, en kijk dan zelf wel nadenken of ik ook daadwerkelijk ga behandelen indien nodig!

gr. D#S

Vraag het eens aan Manu.

> Wij hebben hier een en ander meegemaakt en nu zeggen we

> altijd voor de grap:

> Het blijft een stug verhaal.

> Hoi Basjee,

> Peter

• Witches at work

Peter schreef:

>

> Hoi Ine,

> Precies raak. Gelukkig zijn er mensen als Manu. Die weten

> gewoon alles.

> Je hoeft er gewoon zelf helemaal niet meer over na te denken

> en je hoofd te breken.

> Het blijkt gewoon heel eenvoudig: luister naar het orakel

> Manu!!!!!!

> Alles goed met Gruella??

>>>D#S Ja hoor prima, ze had 3 dochters waarvan er eentje is verhuist, de andere 2 wonen hier nog onder de naam; Kerosene en Kitty cat. Ze heeft afgelopen zomer een nest hier gehad (van Rexbeer Lancelot) en zal komend jaar ook voor een nestje worden ingezet.

Ik had haar al 10 x kunnen door verkopen maar doe ik lekker niet!

Wat ook zo is, tot op heden is deze zeug gewoon prima, mooi gewicht ed ook.

En als die hier blijft leven is ze gewoon echt sterk!!!

Velen uit show/inteelt lijnen redden het heir niet en de ingekruisde varianten juist wel.

Ik heb eergisteren een fokster aan de foon gehad (beginner) die een hele mooie buiten volaire had voor dr caafs, maar daar bijna met bosjes omvielen van ellende.

Ze heeft ze toen weer opgehokt in een schuur en nu is alles oke!

Ik heb dr uitgelegd dat mijns inziens haar dieren niet super sterk zijn, en ik die niet voor de fok zou gaan gebruiken ook.

Echter de meeste fokkers hokken de dieren op, en zo leven ook de mindere goden die ervan buiten zo goed uit zien nog lang en misschien ook nog wel heel gelukkig!

gr. D#S

> Groetjes,

> Peter

• Paulala

Ik zou het dus wel hebben laten onderzoeken.

Juist omdat je fokt, is het belangrijk om te weten wat de oorzaak is geweest.

Op deze manier kan je altijd wel zelf gaan verzinnen wat het mogelijk zou kunnen zijn geweest, maar je kunt niets hard maken.

Hiermee kan je dus ook niet van tafel vegen dat inteelt een oorzaak kan zijn.

Je hoeft natuurlijk niet alle dieren op te laten sturen, maar toch zeker wel een stuk of drie uit verschillende lijnen.