satijnzeug overleden

• Peter

Het waren vnl de oudere dieren, maar ook enkele jongere. Het ging door de hele populatie. Het rare is dat er in elk hok wel een of meerdere dieren niet aangetast raakten. Alsof het niet besmettelijkk was maar alsof er iets over ze “heen gevallen” was dat bij de ene harder aankwam dan bij de andere. Van de een op de andere dag was alles stil, niet meer piepen om eten en ook bijna niet meer eten. Daarna gingen er overal slachtoffers vallen. Dus ik denk toch dat het iets met het voedsel te maken heeft.

Groeten,

Peter

• Manu

Een groot deel van je populatie had dus onvoldoende weerstand tegen een en dezelfde ziekteverwekker.

• Paulala

Ja, dat is wel duidelijk.

Maar wat is daar dan de oorzaak van?

• Manu

Tja, dat zou in mijn ogen een gevolg van inteelt kunnen zijn.

• Paulala

Dat is iets waar ik al aan denk vanaf het moment dat ik las dat de cavia's bijna allemaal het zelfde hadden.

Maar ik weet natuurlijk niet op welke wijze Peter fokt, of waar zijn dieren vandaan komen.

Dus daarom ben ik niet over inteelt begonnen.

Ik kan geen dingen gaan beweren waar ik geen weet van heb.

• Manu

Ik beweer ook niet dat het zo is, maar het ZOU zo KUNNEN zijn. Dat is ook niet zo 1-2-3 te stellen, maar bij dit soort dingen zouden wel de alarmbellen moeten gaan rinkelen. In plaats van te denken ‘wat een pech’ of ‘wat een agressief virus’. Om de eventuele gevolgen van inteelt te kunnen zien, moeten er gegevens geregistreerd worden, overlijdensoorzaken achterhaald, etc. Structureel over langere periode. Pas dan kun je verschillen zien.

• Paulala

Ik begreep wel dat het maar een vermoeden is van je, van een mogelijke oorzaak.

Alleen ik zelf wilde het niet neerzetten, misschien toch een beetje bang voor boze reacties, dat mensen dan meteen denken dat ik iemand beschuldig ofzo.

Maar nu ben ik dus wel heel erg benieuwd of hier sprake is van inteelt of niet.

Hopelijk zal Peter hier een eerlijk antwoord op willen geven.

• MoniqueW

Wat een drama, hopelijk kom je er achter wat de rede is.

• yacente

Als zoiets gebeurt bij iemand die meerdere rassen uit meerdere lijnen in stal heeft, en veel dieren gaan daarbij dood van de verschillende rassen en lijnen. Is er dan ook direct de gedachte aan inteelt?

• Peter

Het betrof ingeteelde dieren, bv uit moeder x zoon, maar ook dieren uit onverwante ouders zoals schildpad x driekleur, en schildpad x beige of lilac ( uit mijn beige en lilac dalmatiners uit Engeland). Ook een deel van de schildpadden van Thea vd Vliet zijn er aan ten gronde gegaan.

Peter