satijnzeug overleden

• Paulala

http://www.tsjoeng-foe.nl/Inteelt.htm

Lees dit even door Peter.

Het is een site over honden, maar gaat over inteelt in het algemeen.

Heel nuttige informatie die misschien kan verklaren wat er bij jou is gebeurd.

Er staat in uitgelegd wat er met het immuunsysteem gebeurt bij inteelt.

Lees het hele stuk goed door, ik denk dat je het wel interessant vindt.

• isabel

Heterosis betekent dat de nakomelingen voor één of meerdere eigenschappen beter zijn dan het gemiddelde van beide ouders.

Stel bijv (fictief dus) één raseigenschap van het moederdier is dat het ras gemiddeld 5 jongen per nest voortbrengt. Het ras van de vader geeft gemiddeld 9 jongen per nest. Het gemiddelde hiervan is (9+5):2 =7. Je zou dus verwachten dat de jongen uit deze combinatie 7 jongen per nest krijgen. Als voor de eigenschap nestgrootte het verschijnsel heterosis optreedt, krijgen de jongen echter bijv 8 jongen per nest.

De nakomelingen zijn voor de eigenschap nestgrootte beter dan het gemiddelde van de ouders. Dit effect is het grootst bij combinaties van ouderdieren die veel verschillen.

Wanneer lijnenteelt toegepast wordt, treedt op zeker moment een inteeltdepressie op. Dit houdt in dat de vitaliteit en de fertiliteit van het nageslacht achteruit gaat.

Deze depressie zou opgeheven kunnen worden door het heterosiseffect wanneer er bij de volgende verparing outcross plaatsvindt.

Echter, volgens mij treedt heterosis niet voor alle eigenschappen tegelijk op, en is het effect niet voor alle eigenschappen even groot.

Dan zou dus niet bij voorbaat gezegd kunnen worden dat als er een inteeltdepressie is opgetreden voor bijv de melkgift, dit na het toepassen van outcross ook direct opgeheven is.

Bovendien zit je na het optreden van heterosis met een resultaat dat hoger is dan het gemiddelde van de ouderdieren. Daarmee is het nog niet op het niveau van de ouder die het best is. Even heel zwart wit: als je bijv een dier met een onvoldoende weerstand kruist met een dier met een hele goede weerstand, dan is het gemiddelde daarvan een voldoende weerstand. Heterosis zou er dan voor kunnen zorgen dat de weerstand van de nakomelingen ruim voldoende wordt, maar dat is nog niet goed.

Zo zie ik het.

• Manu

Dit is naar mijn mening geen verborgen gebrek dat nu naar boven komt, maar een verminderde weerstand door een beperkte genetische variatie. Die verminderde weerstand zou het gevolg kunnen zijn van inteelt.

• Peter

Hoi Paulala,

Ik zal de link zo even bestuderen.

Natuurlijk denk ik ook dat de vitaliteit niet verbeterd bij inteelt.

Het merendeel van de dieren dat hier is overleden was een product van onverwante dieren. Ik denk dus niet dat het daarmee te maken heeft. Dus niets te maken met rassen of inteeltdepressie. Een besmettelijke ziekte begint bij een of een paar dieren en gaat zich dan verspreiden. Maar hier was het KLASBAM, alle dieren stil en bijna niet eten. Daarom denk ik aan een vergiftiging met het hooi of de wortels.

Het ene dier eet er meer van dan het andere en het ene dier is gevoeliger dan het andere. Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet, het is een maar een veronderstelling. Het belangrijkste is dat alle dieren het nu weer goed doen.

In het verleden heb ik ook veel ingeteeld en nooit problemen gehad.

Hoihoi,

Peter

• Peter

Hoi Manu,

Ik vind het heel knap dat je zonder dat je iets weet over de genetische variabiliteit van mijn dieren toch zo'n conclusie kan poneren. Dank je wel.

Peter

• Witches at work

Hoi Peter

Ohhh maar dr zitten hier wel slimerikken hoor echt wel~!~

Na ja nu weet je tenminste waaraan je toe bent toch?

Hoef je ze ook niet te laten onderzoeken scheelt ook weer.

gr. D#S

• Witches at work

Hoi Peter

Per toeval heb ik hier ook een zeug van je Gruella de Dalmatiner Rexdraagster

die het tot op heden hier heel goed doet evenals haar dochters.

Ik had het verhaal van jou sterfgevallen via Jacq en ik denk dat je het via je werk hebt opgedaan.

En alles kan dood helaas, onverwant/inteelt/satijn/niet satijn ect.

Wel zou ik wat dieren laten onderzoeken uitgebreid.

Dan weten ze al snel of er een virus actief was bv

Hopelijk blijft het nu rustig bij je dieren.

gr. D#S

• Peter

Hoi Ine,

Precies raak. Gelukkig zijn er mensen als Manu. Die weten gewoon alles.

Je hoeft er gewoon zelf helemaal niet meer over na te denken en je hoofd te breken.

Het blijkt gewoon heel eenvoudig: luister naar het orakel Manu!!!!!!

Alles goed met Gruella??

Groetjes,

Peter

• Manu

Ik schrijf expres ‘naar mijn mening’ en ‘zou kunnen’. Jammer dat je daar overheen leest.

• Manu

Ten eerste poneer ik geen conclusie, maar een mening. Ten tweede heb je eerder hier op het prikbord geschreven over jouw methode van fokken. Mede daarop is mijn mening gebaseerd.