satijnzeug overleden

• Manu

Wat telt is de inteeltgraad. Een dier uit onverwandte ouders kan een hoge inteeltgraad hebben als een of beide ouders een hoog inteeltprecentage hebben. Inteelt is cumulatief en kun je dus niet op 1 of enkele generaties bekijken. Feit is dat het gaat om dieren met een aanzienlijk versmalde gegenbasis en dat maakt ze kwetsbaar.

• Peter

Beste Manu,

Heb je nooit gehoord van heterosiseffect bij kruising van twee dieren uit verschillende ingeteelde populaties?

• Paulala

heterosiseffect bij kruising van twee dieren uit verschillende ingeteelde populaties

Zou je daar wat meer over kunnen vertellen?

En misschien wat links kunnen plaatsen hier over?

Alvast ontzettend bedankt.

• Paulala

Dit heb ik gevonden:

Inteeltdepressie

Door afname van de heterozygotie bij inteelt kan een toename optreden van ongewenste kenmerken of afwijkingen die bij homozygotie voor recessieve allelen manifest worden.

Daar staat tegenover dat de bij toenemende homozygotie de fokzuiverheid voor gewenste kenmerken bij een individu of in een populatie kan toenemen.

Worden kruisingen uitgevoerd met lijnen die zijn ingeteeld dan zal een heterosiseffect optreden welke ongeveer eenzelfde mate een positief effect heeft als binnen de lijnen bepaald wordt door inteeltdepressie in negatieve zin.

Bij het beoordelen van het risico van de mate van inteelt uit een paringscombinatie zal bij een verwantschapsgraad van de partners boven de 10% de paringscombinatie moeten worden ontraden.

En dat staat op deze pagina:

http://www.szh.nl/index.php?id=83,0,0,1,0,0

• Peter

Beste Paulala,

Van links heb ik niet veel kaas gegeten. Maar ik kan het wel uitleggen.

Een ingeteeld dier heeft een bepaalde mate van homozygotie, wat wil zeggen dat de genen op de chromosomen voor een groot deel bestaan uit twee dezelfde allelen. Een dier krijgt het ene allel van de moeder en het andere allel van de vader.

Als de moeder en de vader verwant zijn is dus de kans vergroot dat er twee dezelfde allelen bij elkaar op een gen komen. ( In de kern van elke lichaamscel zitten de chromosonen, bestaande uit een lange keten van aan een geschakelde genen. Elk gen bestaat uit twee allelen, een van moeders-, en een van vaderskant). Er wordt wel gesproken over een inteeltcoëfficient. Die geeft aan in welke mate er sprake is van homozygotie, dus van de mate van dezelfde allelen op een gen. Een ingeteeld dier heeft dus op heel veel genen twee dezelfde allelen.

Bv een ander ingeteeld dier heeft dat ook, maar dan betreft het weer heel andere allelen. Als je dus twee dieren met elkaar kruist die afkomstig zijn uit twee onverwante inteeltstammen, dan hebben de beide ouders totaal verschillende genen. Dan komen er bij de nakomeling op elk gen twee verschillende allelen bij elkaar. Zo'n dier heeft dan op een chromosoom bv Rr, Xx, Dd, Mm. Maar niet alleen genen over uiterlijke kenmerken zoals kleur, oorvorm etc, maar ook genen over vele lichaamsfuncties. Nu is gebleken dat, wanneer een dier een hoge mate van heterozygotie bezit, dus op heel veel genen twee verschillende allelen heeft, zoals dat dus gebeurt bij kruising van twee onverwante ingeteelde dieren, dat deze dieren een grote vitaliteit laten zien. En vitaliteit betekent: een hoge vruchtbaarheid, een grote weerstand tegen ziektes, een hoger gewicht, een langere levensduur etc.

Zeker is het zo dat wanneer je een ingeteeld dier kruist met een onverwant dier, de inteeltcoëfficient weer 0 is, dus de inteelt bij de nakomeling weer ongedaan is gemaakt. Dit in tegenstelling tot wat Manu beweert.

• Manu

Jawel, maar het heterosiseffect treedt alleen op bij het kruisen van verschillende rassen. Binnen een ras is het effect minimaal.

• Peter

Het begrip ras is natuurlijk niet erg vastomlijnd gedefinieerd.

Maar goed, zoals je wilt. Het ging bij mij om kruising tussen de rassen schildpad x driekleur, en de rassen schildpad x beige cq lilac.

• Paulala

Dat noem ik geen rassen, dat zijn kleuren.

Zijn het allemaal gladharen?

Dan is het allemaal het zelfde ras neem ik aan.

• Peter

Dat vind ik eigenlijk ook. De definitie van een ras is dat een groep dieren heel veel gemeenschappelijke kenmerken heeft, die ze onderscheidt van andere dieren.

Zo zijn er bij honden bv twee afzonderlijke RASSEN!!!, de Griffon Bruxellois en de Griffon Belge die alleen in kleur verschillen, resp zwart en rood.

Als ik twee rexdragers kruis, krijg ik er o.a. een ander ras uit, rex. Wel familie van de ouders maar toch een ander ras.

Vandaar dat heterosis niets met ras van doen heeft maar met het genoom ( het geheel van de erfelijke code) van de beide ouderdieren.

Manu begon er over dat heterosis alleen optreedt bij kruising van twee rassen en ik wilde aangeven dat dat nergens op slaat.

Een zwarte langhaar wordt wel gezien als een ander ras dan een zwarte gladhaar en maar ze kunnen toch genetisch erg verwant zijn.

• Paulala

Daar heb je volkomen gelijk in ja.

Maar Peter, wat denk jij zelf?

Is het mogelijk dat het met inteelt te maken heeft wat er bij jouw cavia's is gebeurd?

Of denk je dat er een andere oorzaak is?

Stel je voor dat dit door inteelt is gekomen.

Dan is er nu dus duidelijk een verborgen gebrek naar buiten gekomen, iets dat met onverwant fokken niet was gebeurd, hooguit bij een paar cavia's, maar niet zoveel als nu.

Wat denk jij er dan van dat fokkers inteelt toepassen om verborgen gebreken op te sporen?

Dan is het toch duidelijk dat het niet goed is voor de dieren.

Want op deze manier moet je helemaal opnieuw beginnen.

Alle dieren die dus verwant zijn aan deze zou je feitelijk moeten uitsluiten van de fok.