Keurmeesters en hun fokeisen~!~

• gewoon iemand

Misschien omdat de Standaard stelt dat een goede ontwikkelde cavia (volwassen) tussen de 1000 en 1500 gram weegt? Zeugje van 800 gram bij 7 maanden halen die 1000 gram soms wel en soms niet.

Volwassen dieren van 800 gram zijn gewoon te klein naar de Ned. norm. Maar ja, daar letten veel fokkers domweg niet op.

Een cavia is nu eenmaal een wat zwaarder plomp dier en geen mislukte rat zonder staart.

En nee, ik heb echt niet allemaal van die zwaargewichten, veel van mijn fokzeugjes zijn 1000 tot 1100 gram (volwassen gewicht), showdieren vaak wat zwaarder. Ik hoef ook niet allemaal dieren van 1400 of 1500 gram in mijn stal te hebben, maar ook geen dieren van 800 gram.

Je kan geen voorstander zijn van zware dieren, dan ben je dus ook geen voorstander van de Ned. Standaard. Ik mag toch hopen dat de meeste fokkers wél naar die Standaard fokken.

• MoniqueW

…………Misschien omdat de Standaard stelt dat een goede ontwikkelde cavia (volwassen) tussen de 1000 en 1500 gram weegt? Zeugje van 800 gram bij 7 maanden halen die 1000 gram soms wel en soms niet.

Volwassen dieren van 800 gram zijn gewoon te klein naar de Ned. norm. Maar ja, daar letten veel fokkers domweg niet op.

Een cavia is nu eenmaal een wat zwaarder plomp dier en geen mislukte rat zonder staart.

En nee, ik heb echt niet allemaal van die zwaargewichten, veel van mijn fokzeugjes zijn 1000 tot 1100 gram (volwassen gewicht), showdieren vaak wat zwaarder. Ik hoef ook niet allemaal dieren van 1400 of 1500 gram in mijn stal te hebben, maar ook geen dieren van 800 gram.

Je kan geen voorstander zijn van zware dieren, dan ben je dus ook geen voorstander van de Ned. Standaard. Ik mag toch hopen dat de meeste fokkers wél naar die Standaard fokken…………..

Als een zeugje een keer klein uitvalt en in haar voor fam. zijn ze allemaal op normale gewichten zou ik niet weten waarom diet geen goed fokzeugje zou zijn. Gewoon een goede beer er op zetten. Er zijn hier ook kleine mensen waar weer lange mensen uit geboren worden….beetje kortzichtig dit. Je kan het altijd een pret? nestje uitproberen en als ze inderdaad klein blijven kan je altijd nog stoppen met een 2de nestje.

Ik ken de normen niet goed, maar 1500 gr. voor een zeug valt daar volgens mij daar ook buiten.

Ik fok naar dieren die ik mooi vind. Het is mijn stal en daar ben ik de keusmeester. De mensen die bij mij een dier kopen moeten hun dier mooi en lief vinden. Vind ik veel belangrijker dan volgens normen die een ander op papier zet.

• MoniqueW

Heel verstandig Gerda.

• Witches at work

Gerda_H schreef:

>

> Hoi Susan.

> De da heeft niet gezegd dat zij vanwege haar gewicht niet

> geschikt zou zijn voor de fok. Ik heb haar zelf uit de fok

> gehaald vanwege haar verminderde weerstand,en metname ook

> nadat Ine zei dat Donna,haar moeder,ook op jonge leeftijd is

> overleden. Het is dus een zwakke lijn. Ik denk zelf dat ,als

> haar weerstand beter was geweest zij best voor de fok

> geschikt zou zijn hoor.

>>>D#S Helaas snap je er nog steeds geen biet van merk ik jammer~!!!~

Uit de fok gehaald??? Met zo'n gewicht had ze de fok niet eens in gemogen!

En die info had ik al VOOR ik uberhaupt hier mijn 1e verparing had gemaakt.

Zwakke lijn??? Tja kan gebeuren zeker bij inteelt caafs, hoeft niet zoals veel showfokkers hier opperen.

Maar als de inteelt verkeerd valt en idd is dat bij Donna zo, kan dat zich vooral juist in het afweer mechanisme manifesteren.

gr. D#S

> Groetjes Gerda

• Judith

“Het is mijn stal en daar ben ik de keusmeester. De mensen die bij mij een dier kopen moeten hun dier mooi en lief vinden. Vind ik veel belangrijker dan volgens normen die een ander op papier zet. ”

Prachtig verwoord!!!!

• Judith

Over de boppers whaha.. ik heb hier ook zo'n rexbeer, Bob genaamd (hoe toepasselijk whaha). Die is tot een maand of 8 rond de 900 gram blijven hangen terwijl zijn broers al veeeeel verder waren. Met 9 à 10 maanden ging ie opeens langzaam tegen de kilo à 1,1 kilo aanzitten. En nu is ie pas 1 geworden en heeft vanaf 10 maanden een groeispurt van hier tot aan zijn navel gemaakt: binnen 2 maanden tijd is ie bijna 400 gram aangekomen en ziet er opeens prachtig en vol uit met een supervacht, brede schouder en dikke kop! En wij maar denken dat ie voor eeuwig een nerd zou blijven…. arme Bob! Ik had dit nog nooit meegemaakt bij een cavia!

• Gerda_H

Daar ben ik het mee eens. Iedereen die hier een cavia koopt,stelt weer andere eisen. Het gaat er ook om, willen ze een knuffel of fok cavia? Ik kan een cavia zien,en op slag verliefd worden,terwijl het verdunningskleuren heeft. het karakter van een cavia zegt mij meer.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Hoi Esther.

Mag ik vragen met welk gewicht en leeftijd jij je langharigen bij de beer doet? En al kijk ik met name naar het karakter van een caaf,ik heb respect voor de showfokkers. Ik weet hoeveel werk er in zit. Ik heb van jou ook een koppeltje,en ik wil proberen straks daar een goed nestje uit te krijgen,waar ik ook mee naar een show kan. of mij dat lukt,weet ik niet.

Als ik ook kijk naar de cavia's van Patrick van Rijn,en de bekers die hij heeft gewonnen,nou, dan kan ik alleen maar respect tonen. Ook jij hebt pracht diertjes. Dat koppeltje van mij groeit ook mooi uit.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Hoi Ine. Nou kunnen wij hier weer over door blijven discussieren,maar dat heeft weinig zin. Het komt nu bij mij over alsof het mijn schuld is dat Donna uit inteelt is,maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb op de stamboom van Donna's babe en haar kleintje geschreven,dat er niet mee gefokt mag worden,daar het een zwakke lijn is. Dat stond jammer genoeg niet op de stamboom van Donna's Babe.

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de fokker,indien die ontdekt dat de lijn zwak is,om dit ook op de stamboom te vermelden. Donna's Babe heeft nu een vriendinnetje bij haar,met wie ik ook niet wil fokken omdat ik niet blij ben met de kruising. Dit staat ook op de stamboom. Zij zal ook nooit verkocht worden.

Groetjes Gerda

• Witches at work

Gerda_H schreef:

>

> Hoi Ine. Nou kunnen wij hier weer over door blijven

> discussieren,maar dat heeft weinig zin.

>>>D#S Ik ben niet het heipalen type hoor, wel als het nuttig is om ff te vermelden

niks meer en niks minder.

Het komt nu bij mij

> over alsof het mijn schuld is dat Donna uit inteelt is,maar

> dat heb ik niet gedaan.

>>>D#S Jij hebt Donna's babe idd niet gefokt dus treft je ook geen enkele blaam daarin heel helder~!~

Ik heb op de stamboom van Donna's

> babe en haar kleintje geschreven,dat er niet mee gefokt mag

> worden,daar het een zwakke lijn is. Dat stond jammer genoeg

> niet op de stamboom van Donna's Babe.

>>>D#S Dat kon ook niet, wederom heel helder omdat moeders nog niet eens zo heel lang dood is namelijk. En toen ik Donna's babe kocht er geen vuiltje aan de lucht was.

Sommige dieren zie je al vanaf de geboorte dat het zwak is,maar bij deze zeug niet dus. Vandaar dat het ook tturlikjk niet op haar stamboom staat.

Haar stamboom bestaat trowuens niet eens, het zijn de papieren van de ouders toch die je nu in je bezit hebt. Van Donna's babe is geen aparte stamboom van aangemaakt bij fokker of heb ik dit mis?

> Ik vind het de verantwoordelijkheid van de fokker,indien die

> ontdekt dat de lijn zwak is,om dit ook op de stamboom te

> vermelden.

>>>D#S Klopt, veelal krijgen te zwakke dieren niet eens en stamboom (status knuffel) en als er vermoeden is van mogelijke sterfte bij volgende fokker worden ze als het goed is niet een verkocht!

Donna's Babe heeft nu een vriendinnetje bij

> haar,met wie ik ook niet wil fokken omdat ik niet blij ben

> met de kruising. Dit staat ook op de stamboom. Zij zal ook

> nooit verkocht worden.

>>>D#S Leuk hoor een vast vriendinntje en extra zorg, echter juist die ingekruiste kun je met een gerust hart verkopen, mits je de handleiding er maar bij doet, dus fokker op de hoogte stellen, of als knuffel verkopen.

Gr. D#S

> Groetjes Gerda