Keurmeesters en hun fokeisen~!~

• Gerda_H

Ja hoor Ine. ik heb de stamboom van Donna's Babe, en Donna haar gegevens erbij.

Dit was keurig in orde.

Groetjes Gerda

• Jaja

En ik fok nu eenmaal wel naar de Ned. Standaard en dan is een zeugje met 7 maanden en nog geen 800 gram (en dan heb ik het niet over 790 gram…..) gewoon te klein en niet fokgeschikt in mijn ogen.

En pretnestjes fokken? Nee, dat heb ik al teveel gedaan in het verleden en voegt totaal niets toe aan het caviabestand in Nederland. Ik fok dan liever dieren die voor 2-ledig doel zijn: zowel geschikt voor fokkers als voor liefhebbers, het is maar net wie er komt kijken.

En inderdaad kan er eens een zeugje uitvallen die klein blijft. Dan ga je dus selecteren; zo'n zeugje kan prima als knuffel verkocht worden (mits er niet meer dingen meespelen) maar waarom voor de fok gebruiken? Er zijn genoeg dieren over die beter geschikt zijn.

Ik heb zo'n zeugje; een prachtdier om te zien, al vanaf haar geboorte. Geweldig rexenhaar maar 1 probleem; ze groeit niet. Ze is nu 10 maanden en weegt al vanaf 6 maanden 700 gram en wordt geen gram zwaarder. Zo'n dier zet je dus niet in voor de fok. En ook niet om eens te proberen, het zijn wel levende wezens waar we over praten en datgene wat zij mankeert kan zij ook doorgeven aan haar jongen en daar schiet niemand wat mee op. Of je moet dwergcavia's willen fokken…….(dit is cynisch bedoeld).

• MoniqueW

….En inderdaad kan er eens een zeugje uitvallen die klein blijft. Dan ga je dus selecteren; zo'n zeugje kan prima als knuffel verkocht worden (mits er niet meer dingen meespelen) maar waarom voor de fok gebruiken? Er zijn genoeg dieren over die beter geschikt zijn……

Niet mee eens!!! Een wat kleiner zeugje kan alle goede eigenschappen hebben en als enige dat een “minder”puntje is dat ze kleiner is. Zij zal hele mooie jongen op de wereld kunnen zetten. Ik fok niet voor de show, maar echt niet uit elk nesjte die geboren wordt zit een showwaardig caafje. Het kan zelfs zijn dat een minder mooi caafje de mooiste caafjes op de wereld zet. Je moet iets verder kijken dan je neus lang is.

……Ik heb zo'n zeugje; een prachtdier om te zien, al vanaf haar geboorte. Geweldig rexenhaar maar 1 probleem; ze groeit niet. Ze is nu 10 maanden en weegt al vanaf 6 maanden 700 gram en wordt geen gram zwaarder. Zo'n dier zet je dus niet in voor de fok. En ook niet om eens te proberen, het zijn wel levende wezens waar we over praten en datgene wat zij mankeert kan zij ook doorgeven aan haar jongen en daar schiet niemand wat mee op. Of je moet dwergcavia's willen fokken…….(dit is cynisch bedoeld)…….

Ben jij maar cynisch…trek ik me niks van aan, want dan heb jij de rest niet goed gelezen.

• Witches at work

Hoi Monique

Ja ja is Bellamy de showfokster uit Zeeland ha ha ipv ja ja~!~

En van haar is bekend dat vooral haar fokwijze DE fokwijze is, al het andere=hopla weg ermee snap je?

Ja zo heeft ieder zijn iedaal van fokziens wijze, en wie heeft DE wijsheid in pach he???

Zo hebben showfokkers vaak inteelt en vouworen in hun lijnen terwijl ik zowel inteelt als VO eruit probeer te houden en dat lukt me aardig tot op heden.

Ik heb ze ook wel eens in mijn stal gehad maar dan gaat het hele nest verhuizen erg eenvoudig daar veel fokkers dit minder boeit merk ik.

Dus minique

prettige dag verder zou ik zeggen,

gr D#S

• Jaja

Er wordt toch altijd gezegd dat je het beste alleen kan fokken met sterke dieren die aan alle eisen voldoen? Volwassen dieren van nog geen 800 gram zijn gewoonweg geen dieren die aan alle eisen voldoen.

Helemaal mee eens dat minder mooie dieren hele mooie jongen kunnen krijgen, maar met minder mooi hoeft niet ondermaats bedoeld te worden. En 800 gram voor een volwassen dier (niet eentje van 7 maanden, maar 1,5 jaar dus) is gewoon ondermaats. Kan een heel gezond dier zijn, maar je fokt het er wel in en of je daar nu blij mee moet zijn.

En nee, het is echt niet zo dat mijn manier van fokken dé manier is. Maar gezien de gezondheid van mijn dieren en mijn showresultaten ben ik echt niet zo verkeerd bezig. En ja, die showresultaten zijn voor mij dus wel heel belangrijk. Anders zou ik niet fokken.

Maar ik weet niet wat ik hier eigenlijk doe. Jullie weten het toch allemaal beter (en zijn zulke geweldige fokkers, raar dat ik daar nooit ergens enig resultaat van zie of lees……). Dit was dus weer het laatste wat ik hier geschreven heb. Ga liever naar fora waar normale fokkers komen, die weten wat er echt met fokken bedoeld wordt.

• Gerda_H

Als jij Bellamy bent,waarom kom jij dan niet uit voor je naam? Jij denkt er zo over. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn,maar jij hoeft toch niet anoniem voor jou mening uit te komen?

Dit is niet als verwijt bedoeld hoor, waarschijnlijk heb daar een goede reden voor.

Groetjes Gerda

• Jaja

Hoezo anoniem? Ik kan dus nooit anoniem reageren, zoals zovele andere dat wél doen, omdat er blijkbaar maar 1 fokker in Zeeland woont. Jammer dat een tijdje terug ook gedacht werd dat ik het was en toen was ik het dus niet. Misschien raar om te geloven: er wonen meer mensen in Zeeland……..

Ik had gewoon geen zin om mijn ‘naam’ neer te zetten. O ja, ik zou niet meer reageren, maar ik wil alleen maar zeggen dat niet iedereen met zeelandnet achter zijn naam meteen Bellamy heet……..

• Vita Nova.

Hebben jullie ook zoveel strijkwerk op je strijkplank liggen ??:+ misschien hartstikke OT hoor … maar dit kwam zo in ene in me op toen ik deze topic zag ….. :D

Grtjss, Marielle

• MoniqueW

Nergens staat dat ik de wijsheid in pacht heb. Het verschil tussen jou en mij is het show-fokken. Als jij het resultaat boekt zoals jij dat wilt is het toch goed. Het is jou stal….Iedereen fokt op zijn manier. Ik vind jou alleen erg resoluut in bepaalde meningen en voor mijn gevoel mag je die wat bijstellen…thats all.

• MoniqueW

Bellamy is hier boos weggegaan. Dit was mede haar eigen schuld.