Keurmeesters en hun fokeisen~!~

• MoniqueW

Zo kan je dit nooit stellen….Het is alleen tot hoever wil je gaan en wat is je doelstelling. Zet er een mooie fokbeer op. Als ze verder alle goeie eigenschappen heeft zou ik niet weten waarom het geen goed fokzeugje zou zijn.

• gewoon iemand

Omdat een volwassen zeug van 800 gram gewoon te licht is.

Een zeugje dat hier met 7 maanden nog geen 800 gram weegt, gaat pertinent niet de fok in.

Dat heet dus selecteren; alleen fokken met goede dieren die aan bepaalde eisen voldoen. Gewicht is een van die eisen.

• Manu

"Waarom veronderstel je dat inteelt ongezond is voor dieren?

Waarom altijd deze vooroordelen?

Johan"

Hoezo ‘veronderstel’ en hoezo ‘vooroordelen’? Verdiep je een klein beetje in de gevolgen van inteelt, dan kom je er al heel snel achter dat inteelt ongezond is voor dieren.

• Witches at work

gewoon iemand schreef:

>

> Omdat een volwassen zeug van 800 gram gewoon te licht is.

> Een zeugje dat hier met 7 maanden nog geen 800 gram weegt,

> gaat pertinent niet de fok in.

> Dat heet dus selecteren; alleen fokken met goede dieren die

> aan bepaalde eisen voldoen. Gewicht is een van die eisen.

>>>D#S Hoi Bellamy

Tja daar kan ik ook wel iets opp zeggen, ik fok leiver met een zeug van 700 gr, dan met een familielid van betreffend dier.

Ik selecteer van af den beginne ook hier op gewicht hoor en ik weeg mijn caafs zeer regelmatig, de rest gaat op gevoel veelal.

Een pret nestje mag best wel wat lichter zijn Susan hoor, maar als je echt goeie caafs wil fokken om ook mee verder te gaan zou ik niet met een zeug van 700 gr fokken dus~!!~

Ik weet dat er zat fokkers zijn die caafs van 4 a 5 mnd al bij de beer tiefen, amper 600 gr. wegen en ook dat gaat nog wel eens goed hoor, mischien zelfs best vaak.

gr. D#S

• Manu

“Omdat een volwassen zeug van 800 gram gewoon te licht is.”

Waarom? Waarom moet een cavia zwaarder zijn? Dit kun je naar mijn mening niet in zijn algemeenheid stellen.

Als je grote, zware dieren fokt en de ouderdieren op gewicht selecteert, dan kan een lager gewicht een indicatie zijn van een groei achterstand en dus van een mindere gezondheid. Maar als je liever wat kleinere, compactere dieren ziet en daarop de ouderdieren selecteert, dan kan 800 gram een prima gewicht zijn voor een volwassen zeug. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van die grove, zware dieren.

• Gerda_H

Hoi Susan.

De da heeft niet gezegd dat zij vanwege haar gewicht niet geschikt zou zijn voor de fok. Ik heb haar zelf uit de fok gehaald vanwege haar verminderde weerstand,en metname ook nadat Ine zei dat Donna,haar moeder,ook op jonge leeftijd is overleden. Het is dus een zwakke lijn. Ik denk zelf dat ,als haar weerstand beter was geweest zij best voor de fok geschikt zou zijn hoor.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Ik denk dat je dat ook al kunt door gewoon je gezonde vrstand te gebruiken.

Groetjes Gerda

• Chalet de Cobaye

Hoi hoi

800 gram voor een rex zeug die bij de beer moet of mag ,ik weet niet echt of dat te licht is ,de rexen staan er om bekent dat het flinke boppers zijn en ze al snel dat gewicht op jonge leeftijd behalen.,dus een rex zeug van 800 gram van pak hem beet 7 maanden is volgens mij al te licht.Ik hoor al vaak dat ze al vrij vlot op de 800 gram zitten en dan pas 4 mnd oud zijn.

Andere rassen zullen hier misschien iets langer over doen. Ik heb ook vaak vernomen dat cavia's en dan heb ik het nu even niet over de rexen maar de langharige variateiten

die met een gewicht tussen de 900/ 1000 gram bij de beer werden gezet ,veel al het slachtoffer werden van zwangerschaps vergiftiging.en dan denk ik dat je dan toch te maken heb met overgewicht bij het dier ,wat inhoud dat ze een teveel aan eiwitten produceren ,en daar dan de zwangerschapsvergiftiging van krijgen.Deze fokker probeerde het dus uit op ze met een lager gewicht in te zetten voor de fok ,en dat werkte echt een stuk beter.

Wat betreft de keurmeesters en hun fokeisen,dat moet je echt los koppelen van elkaar de keurmeester keurt naar de standaart

De keurmeester doet het puur ook voor de hobby,en om deze te kunnen uit oefenen hebben ze er al een flink aantal jaren voor moeten leren, deze kijken niet alleen naar de kleurverdeling maar ook naar de bouw en de gezondheid van het dier.Ik vind het jammer dat hier denegerend over gedaan word, want wat is er toch mis in sommige hun ogen met een show fokker ??? Ook deze mensen hebben het beste voor met hun dieren.

lijnteelt of inteelt tja dat gebeurd,en of dat goed of slecht is valt over te twisten natuurlijk ,maar dat komt ook in de natuur voor ,er is nog nooit een beer geweest die in de natuur een zeug wegstuurd omdat het evt zijn nichtje is of misschien de moeder of oma,daar hebben ze in de natuur helemaal lak aan,wij daar in tegen kunnen daar toch een veel beter overzicht op houden dan in de natuur !!!!

Ik hoor hier vooral de naam brood fokker vallen ,ik weet niet precies wat de meeste hier onder broodfokker verstaan,maar ik ben nog niet eens zo heel erg lang geleden per toeval bij een echte broodfokker geweest……… deze had zo'n ongeveer 2500 a 3000 kooien staan met van alles en nog wat erin konijnen,cavia's hamsters noem maar op ,dat is in mijn ogen een broodfokker,de dieren worden voor 2,50 of 2,00 verkocht ,er komt een vrachtwagen die laad alles in en gaat rijden door Nederland ,en rijd dan vervolgens door naar Duitsland ,Zwitersland noem maar op ,dat zijn broodfokkers ,de fokkers die hier 2 a 3 nesten per jaar fokken is een lachertje in tegenstelling tot echte broodfokkers.

Ik vind het jammer dat er zo snel met dit woord gesmeten word ,de meeste fokkers doen dit toch echt wel met een doel ,en dan kan je daar evt een andere mening over hebben, met wat je als doel verstaat,maar ik bedoel er mee tezeggen dat hun doel toch echt niet tevergelijken is met een broodfokker,want de meeste fokkers verdienen er toch echt hun brood niet mee,en de heren en of dames,maar in mijn geval was dat een man,die doet het puur voor de kost.

Ik krijg hier steeds vaker het idee dat als je een fokker bent je dan al gauw deze stempel krijg ,en als je 1 a2 of soms 3 a 4 cavia's heb zitten ,dat je dan gezien word als een echte liefhebber .Ik als fokker kan je met zekerheid zeggen ,dat ik net zoveel van mijn dieren geniet en houd als menig andere, en omdat ik er dan evt meer heb zitten dan 4 ,zal ik er niet minder van houden ,ik zal het dan maar zo zien dat ik een groot hart heb omdat al mijn dieren daarin passen .

gr Es

• Witches at work

Chalet de Cobaye schreef:

>

> Hoi hoi

>

> 800 gram voor een rex zeug die bij de beer moet of mag ,ik

> weet niet echt of dat te licht is ,de rexen staan er om

> bekent dat het flinke boppers zijn en ze al snel dat gewicht

> op jonge leeftijd behalen.,dus een rex zeug van 800 gram van

> pak hem beet 7 maanden is volgens mij al te licht.Ik hoor al

> vaak dat ze al vrij vlot op de 800 gram zitten en dan pas 4

> mnd oud zijn.

>>>D#S klopt idd Rexen zijn echte BOPPERS leuk woord ook trouwens~!~

Echter ook bij de Rexen en Rexdragers zitten wel eens trage groeiers ha ha~!~

> Andere rassen zullen hier misschien iets langer over doen. Ik

> heb ook vaak vernomen dat cavia's en dan heb ik het nu even

> niet over de rexen maar de langharige variateiten

> die met een gewicht tussen de 900/ 1000 gram bij de beer

> werden gezet ,veel al het slachtoffer werden van

> zwangerschaps vergiftiging.en dan denk ik dat je dan toch te

> maken heb met overgewicht bij het dier ,wat inhoud dat ze

> een teveel aan eiwitten produceren ,en daar dan de

> zwangerschapsvergiftiging van krijgen.Deze fokker probeerde

> het dus uit op ze met een lager gewicht in te zetten voor de

> fok ,en dat werkte echt een stuk beter.

>>>D#S Ook dit kan zeker een feit zijn Esther, echter heb ik ook dieren zwanger schapsvergiftiging zien krijgen hier die een heel mooi gewicht hadden.

Je moet een zeug niet echt laten vervetten maar dat vind ik ook van beren!

Alleen die hoeven niet te werpen en is de schade wat kleiner.

Veel dieren die ik heb aangekocht “LEKEN” erg grof en werden ook als zodanig aangeprezen bij mij.

Echter omdat bijna al mijn dieren hier EN buiten zitten EN moeten rennen, na moeten ze rennen vaak ha ha trainen ze echt af en soms wel 200 of 300 gr, zelfs bij de beren dan.

Puur vervet komen die hier wel eens binnen omdat ze te krap opgehokt hebben gezeten en niet omdat ze lui waren, beren die lui zijn heb ik hier niet ook niet de oudere.

Bij mij geen paarden muslie toevoegingen meer okm mijn dieren stevig te maken, maar nog dichter bij de natuur, en de dieren doen het er goed op goddank!!!

>

> Wat betreft de keurmeesters en hun fokeisen,dat moet je echt

> los koppelen van elkaar de keurmeester keurt naar de standaart

> De keurmeester doet het puur ook voor de hobby,en om deze te

> kunnen uit oefenen hebben ze er al een flink aantal jaren

> voor moeten leren, deze kijken niet alleen naar de

> kleurverdeling maar ook naar de bouw en de gezondheid van het

> dier.Ik vind het jammer dat hier denegerend over gedaan word,

> want wat is er toch mis in sommige hun ogen met een show

> fokker ??? Ook deze mensen hebben het beste voor met hun

> dieren.

>>>D#S Sorry Esther ik wil niet deze mensen specifiek aanvallen, en al helemaal jou vrienden niet. Ik weet hoeveel tijd en liefde hun erin zo'n beetje instoppen en das niet misselijk~!~

Maar de andere kant is er ook, de nieuwe tijd, de nieuwe inzichten ook zeg maar.

Ik ben vanaf den beginne bezig geweest met de gezondheid van de cavia dus de binnen kant, en ik ben stellig ervan overtuigd dat de shows vooral de buitenkant bekijken.

Leg me nu niet uit dat als de binnenkant niet OKE is de buitenkant ook niet kan stralen, want idd zo is het vaak wel ja!

Ook bij de mens is dat zo, ik zit hier nu te typen omdat ik me stront beroert voel en toch niet kan slapen.

En als ik nu in de spiegel kijk wordt ik niet vrolijk van mezelf ha ha~!~

Echter heb ik ook mensen EN dieren gekent die er SUPER uit zagen en toch oeps ineens omvielen of ineens dood ziek werden en dood gingen.

Een lelijk mager scharminkel met erg spitse kop van een cavia kan erg gezond zijn weet ook ik bv.

En anders om dus ook die met een mooie dikke stompe kop en mooi lijf een leververvetting.

> lijnteelt of inteelt tja dat gebeurd,en of dat goed of slecht

> is valt over te twisten natuurlijk ,maar dat komt ook in de

> natuur voor ,er is nog nooit een beer geweest die in de

> natuur een zeug wegstuurd omdat het evt zijn nichtje is of

> misschien de moeder of oma,daar hebben ze in de natuur

> helemaal lak aan,wij daar in tegen kunnen daar toch een veel

> beter overzicht op houden dan in de natuur !!!!

>>>D#S Tja de natuur dit argument ken ik ook ja, en natuurlijk zal het best zo zijn dat dat gebeurd maar wat leert ONS dat???

De dieren in de vrije natuur zeker de cavia en het konijn zijn er vooral voor de consumptie om opgevreten te worden dus door andere hongerige dieren.

En dan maakt het niet uit wiens genen je hebt toch?

Bovendien zijn dieren in de natuur vaak ook nog eens extra sterk worden niet betuttelt, geen DA, anti biotica en al die toestanden.

Het selcteert zich daar op een eigen wijze, en met de natuur hebben zeker de show gefokte caafs maar erg weinig van doen toch?

Inteelt maakt hoe dan ook een ras niet gauw beter, zeker omdat je NOOIT IN een dier kunt kijken dus je gokt daarmee altijd op de GOEIE GENEN!!!

Gokken moet je zo min mogelijk doen leren fokkers mij toch???

>

> Ik hoor hier vooral de naam brood fokker vallen ,ik weet niet

> precies wat de meeste hier onder broodfokker verstaan,maar ik

> ben nog niet eens zo heel erg lang geleden per toeval bij een

> echte broodfokker geweest……… deze had zo'n ongeveer

> 2500 a 3000 kooien staan met van alles en nog wat erin

> konijnen,cavia's hamsters noem maar op ,dat is in mijn ogen

> een broodfokker,de dieren worden voor 2,50 of 2,00 verkocht

> ,er komt een vrachtwagen die laad alles in en gaat rijden

> door Nederland ,en rijd dan vervolgens door naar Duitsland

> ,Zwitersland noem maar op ,dat zijn broodfokkers ,de fokkers

> die hier 2 a 3 nesten per jaar fokken is een lachertje in

> tegenstelling tot echte broodfokkers.

> Ik vind het jammer dat er zo snel met dit woord gesmeten word

> ,de meeste fokkers doen dit toch echt wel met een doel ,en

> dan kan je daar evt een andere mening over hebben, met wat je

> als doel verstaat,maar ik bedoel er mee tezeggen dat hun doel

> toch echt niet tevergelijken is met een broodfokker,want de

> meeste fokkers verdienen er toch echt hun brood niet mee,en

> de heren en of dames,maar in mijn geval was dat een man,die

> doet het puur voor de kost.

> Ik krijg hier steeds vaker het idee dat als je een fokker

> bent je dan al gauw deze stempel krijg ,en als je 1 a2 of

> soms 3 a 4 cavia's heb zitten ,dat je dan gezien word als een

> echte liefhebber .Ik als fokker kan je met zekerheid zeggen

> ,dat ik net zoveel van mijn dieren geniet en houd als menig

> andere, en omdat ik er dan evt meer heb zitten dan 4 ,zal ik

> er niet minder van houden ,ik zal het dan maar zo zien dat ik

> een groot hart heb omdat al mijn dieren daarin passen .

>>>D#S Tja showfokkers zijn meestal geen broodfokkers, dus dat pas niet echt in mijn topicje vind ik maar ik snap je relaas, en ook ik walg van mensen die zo zijn als in jou verhaal.

En ook op kleinere schaal kun je erg “DIRTY” zijn weet ik!

Er zijn fokkers met erg veel dieren die er erg vrolijk en gezond bij zitten.

Mensen die puur op aantal andere veroordelen vind ik nogal kort door de bocht!!!

Je moet het per geval zien vind ik dus. En ook het budget en de hersens ervoor hebben te weten wat te doen met je caafs.

Ook weten vooral wat te doen bij uitval van jezelf of je familie, als het fokken ineens moet stoppen zodat je je dieren netjes kwijt kan en niet in een waas gaat dropen bv.

En veel eten doe je niet van de winst van je caafs ha ha zelfs niet met de Skinny's en de Lunken. als ik mijn vorige baan (24 uur per week wout) daarbij als voorrbeeld neem kom ik ernstig te kort ha ha.

En zou ik nu een anorexia patient zijn als ik hiervan zou moeten eten!

Maar goddank Esther ik wordt erg goed “bijgevoerd” hier door mijn man, en nee geen cavia brokken~!~

Dit werk, mn fokkerij, want ik ben er veel tijd mee kwijt geeft me iets wat ik bij geen enkele werkgever ooit vond.

Maar voor mij is cavia's fokken me ook verdiepen in van alles, ik wil erg graag leren vooral als het me boeit.

Het gekoppel en geshow alleen zou niet mijn ding zijn.

Maar gelukkig hebben veel fokkers dat ze zich hierin willen ontwikkelen en ieder op zijn/haar manier.

gr. D#S

>

> gr Es

• Witches at work

Hoi Esther

En zoals ik al heel vaak geoppert heb mijn ex Franse Bulldog Batman, Wiens

“look a like” nog steeds langs onze voordeur aan de muur pronkt kwam uit Belgische kampioens lijnen en was jawel de mooiste en breedste en stoerste uit het nest van 4 pups~!~

Volgens fokker waren er 2 van de 4 slecht de andere 2 wel oke!

Na zijn dood van ong. 4 levensjaren slechts, met erg veel gedoe en pijn toestanden ook al vanaf zijn 9 mnd heb ik alle rekeningen laten uitprinten bij mijn DA als bewijs.

Van Wagingen kreeg ik meteen mijn rekening steeds mee.

Niemand mocht hier ooit aan twijfelen, ik weet dat de meeste Bullen (op die van Jacq en Truus na niet ha ha gelukkig) een erg goeie/vaste klant zijn voor de dierenartsen!

En ik en voelde het als een morele plicht mensen te waarschuwen voor dit soort uit wassen dat zich nog HOND durft te noemen~!!!

Die zie ik ook bij de cavia helaas!!! Ook bij zog showdieren.

Batman was en is de basis ook van mijn heksen fok hier, ik wil erg graag sterke dieren fokken die als het ff kan ook nog eens hele spannende en leuke uiterlijke hebben.

Ik kan niet meer in een sprookjes wereld van alleen maar mooi leven, ik wil MEER!

gr. D#S