Keurmeesters en hun fokeisen~!~

• Paulala

Ine bedoelde juist te zeggen dat mensen zoals jij niet gezien moeten worden als één of andere emotionele fokker.

• Paulala

Er zit wel een kern van waarheid in.

Bij de broodfokkers gaat alles dat zwak is gewoon dood.

Geen medicijnen, geen middeltjes, gewoon aftakelen en dood, net als in de natuur.

De sterksten overleven.

De beste manier van fokken zou eigenlijk zijn om dieren die ook maar een beetje ziek zijn geweest en waarvan je weet dat ze zonder medicijnen in de natuur dood waren gegaan niet meer voor de fok in te zetten.

Dood laten gaan zit niet in onze aard, en dat is maar goed ook hoor, want je kunt een dier dat in gevangenschap leeft niet zomaar aan z'n lot overlaten.

• isabel

Ik weet van paarden dat het veulen zich aanpast aan de grootte van de baarmoeder, zodat de bevalling goed verloopt. Als de vader dan veel groter was dan de moeder, gaat het veulen pas na de geboorte heel hard groeien.

• Saskia

Het past zich wel enigzins aan, maar uit ervaring (van anderen, mijn dieren zijn redelijk gelijk qua grootte) blijkt toch dat als er een aanzienlijk verschil is tussen de grote vader en kleine moeder, de jonkies toch groter en zwaarder zijn en meer van de moeder vergen…..

• MoniqueW

Zelf denk ik ook dat het zo werkt….Met mensen gaat het ook op deze manier.

Ik ga het toch even uitpluizen.

• MoniqueW

Ja, ik las het nog even over en had al het vermoeden dat ik het verkeerd begrepen had…Dank je wel en sorry Ine.

• Witches at work

Hoi hoi

Ik ken ook een in mijn optiek “mindere” fokster die bijna altijd mega grote jongen in dr nesten had.

De zeugen van haar waren niet bepaald fors te noemen, een hoop gezever met bevallingen was het resultaat, maar er geen geen bel rinkelen hoor!

Wat dat betreft neem ik gewoon het risico niet~!~

Ik zet dus nooit een grove beer op een normale zeug wel anders om dus om het ras wat groter/forser te krijgen.

gr. D#S

• Witches at work

Paulala schreef:

>

> Er zit wel een kern van waarheid in.

> Bij de broodfokkers gaat alles dat zwak is gewoon dood.

> Geen medicijnen, geen middeltjes, gewoon aftakelen en dood,

> net als in de natuur.

> De sterksten overleven.

> De beste manier van fokken zou eigenlijk zijn om dieren die

> ook maar een beetje ziek zijn geweest en waarvan je weet dat

> ze zonder medicijnen in de natuur dood waren gegaan niet meer

> voor de fok in te zetten.

>>>D#S Dat is wel een goeie~!~

Er wordt teveel risico genomen indeze.

Dieren worden veel te snel weer ingezet na het groot brengen van nesten.

En veel te mager/jong vaak bij de beer gezet.

gr. D#S

> Dood laten gaan zit niet in onze aard, en dat is maar goed

> ook hoor, want je kunt een dier dat in gevangenschap leeft

> niet zomaar aan z'n lot overlaten.

• MoniqueW

Ik ken ook een in mijn optiek “mindere” fokster die bijna altijd mega grote jongen in dr nesten had.

De zeugen van haar waren niet bepaald fors te noemen, een hoop gezever met bevallingen was het resultaat, maar er geen geen bel rinkelen hoor!

Wat dat betreft neem ik gewoon het risico niet~!~

Ik zet dus nooit een grove beer op een normale zeug wel anders om dus om het ras wat groter/forser te krijgen.

gr. D#S

Hoi Ine,

Ik fok maar met 1 ras…. Het belangrijkste is dat mijn beren super zijn, want zij beheren toch 25% van de stal zeg maar. Ik fok niet met kleine manekes:) Soms heeft een kleiner zeugje zoveel goede punten en het enige mindere punt is dan dat ze iets kleiner is dan houd ik haar toch aan omdat ze verder toppie is. (en ik haar leuk vind) Als je klein op klein fokt heb je straks muisjes en dat wil ik niet. Ik heb hier nog nooit eerder problemen mee gehad. I

• Susan

Dus een kerngezonde volwassen cavia wat nooit het gewicht van 800 gram zal halen is sowieso geen fokcavia? Alleen al om het gewicht?!