Keurmeesters en hun fokeisen~!~

• nnatasja

Ik denk dat juist door het hele showaspect de cavia juist benadeeld word ipv er ook maar een enkel voordeel van te hebben.

“vroeguh” toen half nederland zich nog niet bemoeide met showgerichtheid van cavia's werden de cavia's ondanks een foute verzorging met gemak een jaar of 5 en ouder , kregen ze nog gewoon de aardappelschillen en het groente afval zelden hooi en al helemaal geen voeding met toegevoegde vitamine's toch heb ik nog nooit bij wie dan ook die tijd een magere cavia gezien , in tegendeel het waren juist altijd vrij groffe lekkere dikkerdjes die in de traliekooitjes van de kinderen gehouden werden in het “verdomhoekje” van de huiskamer omdat kindlief er al niet zoveel meer mee deed …

Moet je zien wat een fratsen fokkers tegenwoordig moeten uithalen om hun dieren op een goede conditie te krijgen .. en niet alleen fokkers .. kopers van huisdiertjes en knuffels zijn ook zo goed als verplicht dit door te zetten aangezien de cavia's al niet anders meer kunnen ..

De meeste huisvestigingen bij fokkers zijn al tegen het “steriele” aan , met ieder materiaal word rekening gehouden dat het goed schoon gehouden moet worden , liefst nog met speciale bacterie doders aan de slag gegaan , hooi bij voorkeur compleet vriij van wat dan ook , voeding word er zelfs voor uit duitsland gehaald met hier en daar nog de meest gekke toevoegingen van gedroogde kruiden en homeopatische middeltjes ..

Er word contineu overal afgegeven op de zgn broodfokkers maar men slaat aan de andere kant ook vaak de plank finaal mis ..

En dit alles word toch voornamelijk gevoed door het feit dat dieren showwaardig , raszuiver en naar protocol gefokt moeten worden ..

Inteelt of lijnteelt net hoe je het wil noemen vind niet alleen zijn oorsprong in het willen verbeteren/copieeren van het perfecte uiterlijk maar wel degelijk ook in het feit dat er om die reden een beperkter aantal dieren/beren aangehouden hoeft worden , geen lijnteelt gebruiken betekend een langere weg , meer mondjes om te voeden en meer beren aanhouden

Waarom moeilijk doen als het ook wehkamp kan ….

Sommige mensen zijn nou eenmaal trotser op 10 replica's van Rembrand als 5 originele van onbekende schilders ;)

• nnatasja

"Welke vragen vind jij niet inhoudelijk?

Vind je niet dat je nu persoonlijk wordt en niet meer op de discussie ingaat?

Johan"

Vond je mijn vraag te moeilijk soms ?

Als dat zo is laat het me vooral even weten want aangezien ik moeder ben ben ik tevens bekend met de Jip en Janneke taal en zou ik het met alle plezier voor je vertalen zodat het zelfs voor jou begrijpelijk moet worden.

• nnatasja

Je bent al meer dan 3 uur alleen maar bezig met de pagina te verversen om direct te kunnen reageren met een vraag .. Jongen ga wat doen met je leven , je kan het !

• Paulala

Natuurlijk kan dat alles ook gebeuren bij onverwante dieren, dat ontken ik absoluut niet.

Maar de kans dat twee dezelfde genen die voor een ziekte zorgen elkaar treffen is bij verwante dieren gewoon echt heel veel groter, laten we eerlijk wezen.

En nee, ik heb totaal geen vooroordelen, ik typ hier neer wat ik weet, en waarvan ik overtuigd ben.

Gewoon hetgeen ik weet over genetica, en daarop baseer ik mijn reacties hier.

Daarmee wil ik niemand veroordelen en ook zal ik een fokker die lijnteelt gebruikt nooit zomaar een slechte fokker noemen.

Ik ben er nml van overtuigd dat die fokkers denken dat zij het goed doen.

Ik kan me nml ook niet voorstellen dat een fokker die naar shows gaat en een website heeft en er eerlijk voor uitkomt dat hij/zij werkt met lijnteelt werkt, eraan twijfelt of het wel goed is wat hij/zij doet.

Je kunt pas van vooroordelen spreken als je totaal niets weet over genetica en dan zomaar wat dingen gaat roepen.

Als ik bijvoorbeeld zou zeggen dat fokkers die met Skinny's fokken niet van dieren houden, dan zou dat een vooroordeel zijn.

Want wie ben ik om dat te bepalen?

• isabel

Ik blijf toch tegenstander van in-/lijnteelt omdat voor de gezondheid, vitaliteit van een ras of diersoort diversiteit van genen noodzakelijk is.

Door in-/lijnteelt beperk je de genenbasis; er is weinig variëteit vwb de verschillende eigenschappen van een ras. Dit geldt niet alleen voor kleur, haarstructuur etc maar ook bijv voor de afweer tegen virussen, vruchtbaarheid.

Dit is gezien bij katten, honden, panda's, kanaries, muizen, cheetah's en geldt voor alle diersoorten.

In-/lijnteelt zorgt voor een snelle vastlegging van gewenste eigenschappen, voor uniformiteit, en is een hulpmiddel om een nieuw ras op te bouwen. Maar er moet altijd gezorgd worden voor inbreng van verse genen.

Als dat niet gedaan wordt, kunnen er mindere eigenschappen of zelfs afwijkingen vastgelegd worden waarmee het hele ras, of je stam in gevaar kan komen. Als er dan bijv een virus de kop op steekt waar het afweersysteem niet tegenop kan, ben je je hele ras kwijt.

Ik heb inmiddels begrepen dat lijnteelt lang goed kan gaan, mits er heel goed geselecteerd wordt. En dat is waar voor mij het gevaar in zit.

Welke fokker kan écht goed en streng zijn ouderdieren selecteren?

Kan je als caviafokker aan een dier van 5-8 maand oud zien of-ie uitmuntend is, of-ie geen gebreken bij zich draagt? Dat denk ik niet. Tuurlijk kan je de uiterlijke kenmerken beoordelen, maar je kan niet zien of een dier een hartafwijking heeft, een verminderde nierfunctie oid. Daarbij worden veel gevallen van vroegtijdige sterfte gezien als pure pech.

Afwijkingen kunnen bij in-/lijnteelt op den duur naar voren komen waarna je die dieren uit kunt selecteren. Dat zou een voordeel zijn. Maar ben je dan in staat echt alle dieren uit de fok te halen? En als je dan opnieuw begint, moet je maar hopen dat je dan niet weer een afwijking tegen komt.

Bovendien heb je toch vers bloed nodig, alleen daarom al is het noodzakelijk een diversiteit aan genen te behouden.

Ik vind dat als je fokt dmv in-/lijnteelt je bezig bent voor jezelf een mooi resultaat te behalen. Je gaat je eigen doel achterna, maar ik vind niet dat het ras, de diersoort daarbij gebaat is. Dat is niet wat ik versta onder rasverbetering.

Ik zie het tegen in-/lijnteelt zijn niet als het hebben van vooroordelen. Ik vind dat als je als fokker niet een beetje kan begrijpen dat er mensen zijn die er op tegen zijn, je niet open staat voor, of je niet verdiept hebt in de nadelen van in-/lijnteelt. Die kan je niet afdoen als vooroordelen omdat je er in je eigen fokkerij geen last van hebt. Of last van lijkt te hebben.

• Witches at work

Hoi hoi

Is idd een hele goeie~!~

Hier heb ik 2 Guy zeugen en die gaan op een 1/4 Guybeer of een normale beer.

Nooit anders om, zodat niet zoals ik ook wel eens hoor normale zeugen van die super lompe jongen naar buiten moeten zien te presen met alle risico's van dien.

En ook super belangrijk dit ook goed op de stamboom te zetten, en evt zelf mondeling nog uitleggen evt.

gr.D#S

• Witches at work

Hoi hoi

tja de ontkennings fase heet dat~!`

JIPKE EN JANNEKE dus ha ha ~!~

gr. D#S

• Witches at work

nnatasja schreef:

>

> Ik denk dat juist door het hele showaspect de cavia juist

> benadeeld word ipv er ook maar een enkel voordeel van te

> hebben.

>>>D#S Mee eens~!~

>

> “vroeguh” toen half nederland zich nog niet bemoeide met

> showgerichtheid van cavia's werden de cavia's ondanks een

> foute verzorging met gemak een jaar of 5 en ouder , kregen ze

> nog gewoon de aardappelschillen en het groente afval zelden

> hooi en al helemaal geen voeding met toegevoegde vitamine's

> toch heb ik nog nooit bij wie dan ook die tijd een magere

> cavia gezien , in tegendeel het waren juist altijd vrij

> groffe lekkere dikkerdjes die in de traliekooitjes van de

> kinderen gehouden werden in het “verdomhoekje” van de

> huiskamer omdat kindlief er al niet zoveel meer mee deed …

>>>D#S de 1e caaf had ik op puberleeftijd en zat idd in de achterbouw bij ons thuis en ook alleen zielig he?

Wisten wij veel dat het geen hamster was die een vriendje hebben ZOOOO leuk vond?

En idd de voeding was gevarieerd maar bestond vooral uit de keueken restjes van ons mam, die wel erg veel verse groente en fruit altijd had, en dus zo ook de caaf.

>

> Moet je zien wat een fratsen fokkers tegenwoordig moeten

> uithalen om hun dieren op een goede conditie te krijgen .. en

> niet alleen fokkers .. kopers van huisdiertjes en knuffels

> zijn ook zo goed als verplicht dit door te zetten aangezien

> de cavia's al niet anders meer kunnen ..

>>>D#S Hierop vorm ik een behoorlijke uitzondering, ik heb mijn eigenwijze manier van voeren. en wijk daar niet gauw vanaf.

>

> De meeste huisvestigingen bij fokkers zijn al tegen het

> “steriele” aan , met ieder materiaal word rekening gehouden

> dat het goed schoon gehouden moet worden , liefst nog met

> speciale bacterie doders aan de slag gegaan ,

>>>D#S Ha ha ha steriele fokkers ken ik niet veel maar ja ze zijn er echt!!!

Eentje nam de dieren zelfs met katoenen handschoentjes op omdat ze zo'n gevoelige huid had of zo.

Echter ondanks mijn ontzeetende hooikoorts allergie grijp ik met mijn slanke klauwen gewoon in een baal hooi en ga er rustig ook mee door mijn gezicht.

Deze therapie heb ik eerst nog meer last van gehad werd echt gek van de jeuk, maar nu gaat het echt steeds beter! spartaans, maar zonder dure spuiten want die hebben mij nooit geholpen!

hooi bij

> voorkeur compleet vriij van wat dan ook , voeding word er

> zelfs voor uit duitsland gehaald met hier en daar nog de

> meest gekke toevoegingen van gedroogde kruiden en

> homeopatische middeltjes ..

>>>D#S Klopt idd tot ik hier te maken kreeg met leververvetting van de dieren die sterk qua uiterlijk waren/leken maar het stiekkum toch niet waren en die letterlijk omvielen hier.

Tja geen musli hier meer ook niet een klein beetje als toevoeging.

Ook geen kruiden, ze krijgen hier Brandnetel als ze ziek zijn of wondjes hebben om sneller te genezen, niet preventief.

>

> Er word contineu overal afgegeven op de zgn broodfokkers maar

> men slaat aan de andere kant ook vaak de plank finaal mis ..

>>>D#S Broodfokkers en hun manier van dieren houden/voeren nee!!!

Dan liever steriel hoor!!! Ik hoop de midden weg te bewandelen, niet te steriel maar ook zeker niet in hun eigen uitwerpselen.

>

> En dit alles word toch voornamelijk gevoed door het feit dat

> dieren showwaardig , raszuiver en naar protocol gefokt moeten

> worden ..

>

> Inteelt of lijnteelt net hoe je het wil noemen vind niet

> alleen zijn oorsprong in het willen verbeteren/copieeren van

> het perfecte uiterlijk maar wel degelijk ook in het feit dat

> er om die reden een beperkter aantal dieren/beren aangehouden

> hoeft worden , geen lijnteelt gebruiken betekend een langere

> weg , meer mondjes om te voeden en meer beren aanhouden

>

> Waarom moeilijk doen als het ook wehkamp kan ….

> Sommige mensen zijn nou eenmaal trotser op 10 replica's van

> Rembrand als 5 originele van onbekende schilders ;)

>>>D#S Leuk geschreven, hier houd ik ook meer mondjes aan om te voeden.

Dit omdat ik ze niet allen voor de winst/fok heb maar ook gewoon schattig vind!

Als ik moet minderen gaan het eerst mijn beste fokdieren enm blijven mijn knuffels.

Ik was ook al knuffelaarster alvorens ik fokkers werd, en ik weet inmiddels dat ik beiden kan. Maar ik kan sommige dieren niet weg doen.

Het zijn voor mij meer dan een Pokemon verzameling bv.

gr. D#S

• Witches at work

Hoi Johan

Leuk spelletje he???

Gewoon vragen blijven stellen en lekker dommig doen~!~

Of is D#S nu TE grof oesie poesie???

Je kunt ook niet reageren als je geen argumenten hebt je fatsoenlijk te verdedigen.

gr. D#S

• MoniqueW

Ik heb er nog eens over na zitten denken…..Zouden er echt lompe grote jongen uitkomen? Is het niet zo dat de natuur dit aanpast naar de moeder die kleiner is? Ik heb wel eens met een iets kleinere zeug gefokt met een flinke (van het zelfde ras) beer, maar die jongen waren niet super zwaar bij de geboorte. De grotere zeugen geven vaak grotere jongen. Wat me ook opvalt is dat als er 1 in zit dat die zeg lekker vol eet daar binnen en groter is….

Ik heb nooit een Cay gehad en zal ook niet op het idee komen om dit zo te verparen…… Om eerlijk te zijn vind ik ze ook niet zo leuk, maar dat doet er verder niet toe.