ojee

• Monique

Hoi Truus,

Ik ben er niet bijgeweest, dus kan daar verder niet over oordelen. Snap je mening wel als dit zo zou zijn, maar waar de meningen over gaan zijn de skinny's en dan is het niet techt dat alleen de naam Dagmar valt. Zij is niet de enige. Zij is misschien de enige die om bepaalde redenen opvalt, maar het mag dan niet zo zijn dat alleen zij alles over haar heen krijgt.

Ik heb al meerdere vragen gesteld in de vorrige topik? Tot mijn verbazing viel het me op dat er te weinig is gekeken wat het allemaal in de toekomst zou gaan doen met het dier en het fokken algemeen en daar maak ik me de meeste zorgen om.

Hoi Jaqueline, jullie bedoelde ik er niet mee…wij hebben op elkaar gereageerd.:)

Groetjes Monique

• isabel

> Sublethaal of Semilethaal zijn verzonnen termen die niet

> bestaan, tenminste niet bij satijncavia's.

De termen sub- of semi lethaal zijn beslist niet verzonnen; ze worden in de biologie gebruikt.

Ik denk dat je dat ook bedoelde, maar even voor de duidelijkheid.

Als zelfs de fokkers van de SFC aangeven geen satijn met satijn te verparen, zit er dan geen risico aan deze verparing? Ook als het om een jonge zeug gaat?

Waar heb jij je info vandaan?

• Cavia farm Witches at work

Hoi Jacq

Dan is de chaos dus echt compleet nu!!!

Kaalgefokt in de satijn factor, bah bah en jammer ook wederom.

Tja dat risico loop je wel weer meer met dragers met vage stambomen, of fokkers die eerst satijn veel gefokt hebben en een drager zelf fokken uit eigen voorraad dus!

Ach maar niet elke fokker zal zich ook daar weer druk om maken, ze zijn nu “IN”

en de show must go on!

gr. D#S

Hoi Jacq

Je hebt gelijk nu!

Goeie dragers zullen de Skinny enkel ten goede komen.

Echter dan moet je ook van“fokken”meer verstand hebben omdat te kunnen snappen toch???

gr D#S

• Mariska

Nou, dan zitten we met Jacqueline goed!

Hoi Natanya

Ik zie vooral ook de voordelen van de infok van dragers.

Ruimte voor evt huisvesting zou geen probleem mogen zijn indeze.

Te denken valt dan aan bv leenberen van bevriende fokkers die dan weer als beloning een jonkie uit het nest mogen reserven of zoiest of een vergoeding in geld of vrienden dienst. Samen op jou kosten naar een beurs gaan of zo.

Echter goed weten met wie je in zee springt!!!

Dit leer je vooral in de harde praktijk.

Maar wanneer je nooit zou inkruisen is dat ook een manier van fokken.

Je fokt dan meer raszuiver, zoals je bij de Lunken fok ook fokkers hebt die raszuiver vooral fokken en degene die Peruf inkruisen om het ras juist sterker te maken bv of om de vacht lengte beter te krijgen of zo.

De minder raszuivere dieren zijn veelal veel sterker omdat diversiteit aan genetisch materiaal leven doet sterker maken. Meestal tenzij je 2 hele slechte combi's zou maken fok je het slechter er juist in!

gr D#S

Hoi Natanya

Ja idd daarom men moet weten waarmee hij/zij bezig is vooral met nieuwe rassen is dat erg belangrijk die goed neer te zetten als het ff kan!

gr D#S

• Saskia

Mijn informatie komt vanuit het onderzoek dat in Berlijn gedaan is naar satijncavia's en de ervaringen van Knoevel en andere kennissen.

De reden dat de SFC dit aangeeft is omdat zij desperate op zoek zijn naar een verklaring voor OD. Als zij ervan overtuigd zijn dat satijn x satijn dé oorzaak is van OD dan sussen ze hun eigen gemoedsrust door te denken dat satijntjes uit andere verparingen (drager x drager bijvoorbeeld) geen risico's lopen.

Het enige verhoogde risico voor problemen bij satijnen tijdens de dracht komt voor bij satijnzeugjes. Als je op deze link klikt, http://www.knoevel.net/index/content/view/24/41/ , kom je rechtstreeks op de pagina waar geschreven staat over fokken met satijnen en de risico's voor de zeug.

En deze problemen komen echt niet alleen voor bij een satijndame die gedekt is door een satijnbeer, als zij gedekt is door een drager, een gewone cavia of bij wijze van spreke een skinny pig zijn deze risico's voor haar exact hetzelfde.

• jacquelinesbeestenspul

hoi natanya

bij een nederlandse fokker di een skinnydrager uit duitsland heeft gehaald dat is ene duidelijke satijn

groetjes jacqueline

• Mariska

En zijn die beide fokkers ook lid van die vereniging?