Hoi hoi
Truus wrote:
Hoi hoi ( verzamelantwoord
De eerste mutatie van deze dieren komen uit een laboratorium.
Dat klopt, Charles Rivers lab en tegelijkertijd een ander lab in Australie, dit is niet bewust gebeurd het was een natuurlijke mutatie….net zo als er in de natuur vele natuurlijk mutaties plaats vinden. Het is begonnen met de eerste nakomelingen 3 albinotje’s
• Bewust verder gefokt voor het uitproberen van cremepjes, bijtende stoffen ed..kijken wat dit met de huiid doet. Makkelijk omdat je dan niet de hele tijd de vacht hoeft af te scheren.
Dit klopt ook ze worden ook ingezet (net zo als het gebeurd met de behaarde cavia’s)om huidkanker ed te onderzoeken.
In de duits MFD BD e.V is er een verbod voor de leden deze dieren te fokken. Meldingsplicht voor de gene die ze bezitten.
Cavia is een pelsdier. Zoals alle diergropen die bij de NKB ondergebracht zijn. De haarloze dieren behoren daar niet in thuis. Ik zou het dan ook heel wenselijk vinden dat er een fokverbod in NL komt voor leden avn deze bond.
• (De NKB heeft zich als doel gesteld bij te dragen de kostbare waarden van de kleindierenteelt als cultuurbehoud, vrijetijdsbesteding en zorg voor dieren in stand te houden en te ontwikkelen voor individu, groep en samenleving.
De NKB bevordert de rassenteelt, de in stand houding van rassen alsmede het fokken van nieuwe rassen van konijnen, cavia’s en kleine knagers, waarbij de dieren zo veel mogelijk voldoen aan de raseisen zoals omschreven in de Standaard. De Standaard wordt gebruikt voor de beoordeling van de dieren en is onontbeerlijk voor de fokkers die hun dieren willen gaan showen.) Quote
• De Skinny heeft geen duidelijke pels, dit zou in een (toekomstige?) NL-standaard opgenomen kunnen worden, ze kunnen dan beoordelen op de wel aanwezige pels (hoofd, beentjes en geslachtsdeel) Het is toch een kleindier, wil je als bond een duidelijke vinger in de pap hebben. Vwb de Skinny(dragers) dan kunnen ze een belangrijke positieve bijdrage leveren voor de caviafok in zijn algemeenheid.(maar ja truus …dat is mijn persoonlijke mening)
Op TT, in de koude veemarkthal en in manege's midden in de winter… moeten we jasjes breien voor de naaktdieren.
• Simpele aanpassingen kunnen snel gemaakt zijn rond de 20 graden is wat het beestje nodig heeft (18-22 graden) op een Show…Ik denk dan aan een verwarmd gedeelte zoals een hal/kantine en je kunt de beestjes daarnaast altijd van een fleece voorzien.
Meest storende vind ik nog dat er in het kleindiermagazine een reportage over deze dieren heeft gestaan. Niet de juiste plaats er voor. Mits dat je ze in zin van de pelsdieren dit ras niet wil promoten.
• Ik ben blij da ze alleen naar het dier hebben gekeken als kleindier!
Ik vindt het persoonlijk eenkeri gaaf gezicht en ze voele heerlijk aan. Met mijn reuma aan mijn handen een lekker kruikje. Voor mensen die allergisch zij… een dier dat voor hun wel geschikt kan zijn als huisdier.
• Helaas voor allergische mensen, mijn vriend is huisarts en die vertelde me dat de meeste allergien voor dieren in verband staan met de huidschilfers…van de beesten en die heeft de Skinny natuurlijk ook. Wel erg leuk dat je ze toch wel iets vind hebben…
In de Duitse bond zijn er verschillende leden opgestapt nadat het verbod aangenomen werd. Dat risico loop je ..
Dat er geprobeerd wordt door een groep serieuze fokkers alles wel in goede banen te leiden en ook met de nodige voorzichtigheid en discipline.. petje af.
Ik snap best dat er leden zijn die om deze reden opstappen, er was zelfs een keurmeester die het vuur aan zijn voeten geworpen kreeg. Dit vind ik zo jammer dat er zo negatief op gereageerd wordt, terwijl andere landen al een eigen standaard hebben en de Skinny’s ook in de prijzen vallen. Het zijn toch kleindieren….als bond zou je dit ook positief kunnen aanpakken en van meerwaarde kunnen zijn voor deze groep fokkers of je product ook kunnen verbreden, bijvoorbeeld een aparte categorie voor de Skinny.
Maar voor de mensen die de harige versie van deze diergroep fokken een echte nachtmerrie. Dit ras zit al bij verkeerde mensen… daardoor krijgen wij de skinnydragers in omloop.
Dit snap ik !
Als leek is het moeilijk het kaf van het koren te scheiden. Voor de serieuze fokkers van dit kale beestje… maak een zwarte lijst voor jullie HP. Via internet wordt de meeste info gezocht. Zorg dat je je daar duidelijk afscheid van de verkeerde fokkers. Maak ook kenbaar met naam wie zich niet aan de spelregels houdt. De echte fan en de mensen die er eentje willen hebben voor de fun komen dat uiteindelijk bij de sereuze fokker terecht. Zo maak je de afzet markt van de verkeerde kapot,,
Ik vind dit een taak voor een overkoepelend orgaan. Ik fok voor mijn hobby en wil me inzetten voor het ras. Ik kan niet altijd oordelen over fokkers…en je zult dan zien dat de ene fokker die het nu net wel met de foute motieven doet de rest op zijn zwarte lijst zet. Dit is echt niks voor mij om te doen.
daarom hoop ik op een hele strenge winter. Dan helpt de “natuur” een beetje mee haar foutje van zelf weer op te lossen.
• Oooohw Truus…niet zo hard!!
• Groeten Natanya