ojee

• Saskia

Tsja. Er wordt ook al jaren geroepen dat de satijnfok verboden zou moeten worden. Volgens mij lijden die dieren véél meer dan satijncavia's. Want als je skinny's onder de juiste omstandigheden houdt hebben ze nog best een goed leventje, terwijl het merendeel van de satijntjes een lange lijdensweg en trieste dood tegemoet gaat, hoe je ook je best doet om het te voorkomen.

Dus laten we eerst het satijnprobleem aanpakken voor we ons drukmaken over relatief gezonde dieren.

• Saskia

Skinny's hebben nog haren over bij de pootjes, neus en het geslachtsdeel. Hier zul je de glans dus gelukkig nog kunnen zien. Satijnbaldwins zou helemáál zorgwekkend zijn.

• Ona

Goeiemorgen Natanya,

Mijn felicitaties, het geeft mij een heel goed gevoel als ik lees hoe jij begaan bent met de fok van cavia's en meer bepaald de Skinnyfok. Petje af!

Zo'n Skinnyvereniging is een prachtig initiatief, en indien het registreren van worpen, aan- en verkoop, overlijden etc… strikt wordt toegepast, kan ik het alleen maar toejuichen. Maar laat me even kort een situatie schetsen:

Ik heb een paar weken geleden een SkDzeugje overgenomen van ‘fokker X’. Het zeugje heeft een prima stamboom, en ik was op zoek naar een geschikt Skinnybeertje voor haar. Het zeugje was echter zwanger, de VERMOEDELIJKE vader zou ook een SkD zijn, en ik wil dit meer dan graag geloven al had ik het graag anders gezien. Waar ik nu mijn bedenkingen bij heb; als op de website van ‘fokker X’ een logo staat van de Skinnyvereniging, wordt dit ‘ongelukje’ dan netjes gemeld, of moet ik me zelfs bij de vereniging vragen gaan stellen? Ook lees ik hier dat er ‘samen’ gefokt wordt, worden dergelijke situaties dan ook aan de medefokkers gemeld, of doet het er verder niet toe voor de ‘andere’ partijen? En die ‘satijnskinny’, ook geregistreerd?

Voor alle duidelijkheid, dit is geen aanval naar ‘fokker X’, het is gebeurd en er valt verder niets meer aan te veranderen. De babies zijn welkom, en ze blijven meer dan waarschijnlijk allemaal hier wonen.

Voor mensen die willen weten waarom ik zelf (nog) geen lid ben van de vereniging wil ik alvast antwoorden: ik kan mij verbaal redden in het duits, lezen en begrijpen gaat ook nog, maar schrijven is een ramp. (foei foei) Dus ik kijk uit naar de nederlandstalige versie. (frans of engels is ook prima)

Met vriendelijke groet,

Ona

• Natanya

Hoi hoi

Truus wrote:

Hoi hoi ( verzamelantwoord

De eerste mutatie van deze dieren komen uit een laboratorium.

Dat klopt, Charles Rivers lab en tegelijkertijd een ander lab in Australie, dit is niet bewust gebeurd het was een natuurlijke mutatie….net zo als er in de natuur vele natuurlijk mutaties plaats vinden. Het is begonnen met de eerste nakomelingen 3 albinotje’s

• Bewust verder gefokt voor het uitproberen van cremepjes, bijtende stoffen ed..kijken wat dit met de huiid doet. Makkelijk omdat je dan niet de hele tijd de vacht hoeft af te scheren.

Dit klopt ook ze worden ook ingezet (net zo als het gebeurd met de behaarde cavia’s)om huidkanker ed te onderzoeken.

In de duits MFD BD e.V is er een verbod voor de leden deze dieren te fokken. Meldingsplicht voor de gene die ze bezitten.

Cavia is een pelsdier. Zoals alle diergropen die bij de NKB ondergebracht zijn. De haarloze dieren behoren daar niet in thuis. Ik zou het dan ook heel wenselijk vinden dat er een fokverbod in NL komt voor leden avn deze bond.

• (De NKB heeft zich als doel gesteld bij te dragen de kostbare waarden van de kleindierenteelt als cultuurbehoud, vrijetijdsbesteding en zorg voor dieren in stand te houden en te ontwikkelen voor individu, groep en samenleving.

De NKB bevordert de rassenteelt, de in stand houding van rassen alsmede het fokken van nieuwe rassen van konijnen, cavia’s en kleine knagers, waarbij de dieren zo veel mogelijk voldoen aan de raseisen zoals omschreven in de Standaard. De Standaard wordt gebruikt voor de beoordeling van de dieren en is onontbeerlijk voor de fokkers die hun dieren willen gaan showen.) Quote

• De Skinny heeft geen duidelijke pels, dit zou in een (toekomstige?) NL-standaard opgenomen kunnen worden, ze kunnen dan beoordelen op de wel aanwezige pels (hoofd, beentjes en geslachtsdeel) Het is toch een kleindier, wil je als bond een duidelijke vinger in de pap hebben. Vwb de Skinny(dragers) dan kunnen ze een belangrijke positieve bijdrage leveren voor de caviafok in zijn algemeenheid.(maar ja truus …dat is mijn persoonlijke mening)

Op TT, in de koude veemarkthal en in manege's midden in de winter… moeten we jasjes breien voor de naaktdieren.

• Simpele aanpassingen kunnen snel gemaakt zijn rond de 20 graden is wat het beestje nodig heeft (18-22 graden) op een Show…Ik denk dan aan een verwarmd gedeelte zoals een hal/kantine en je kunt de beestjes daarnaast altijd van een fleece voorzien.

Meest storende vind ik nog dat er in het kleindiermagazine een reportage over deze dieren heeft gestaan. Niet de juiste plaats er voor. Mits dat je ze in zin van de pelsdieren dit ras niet wil promoten.

• Ik ben blij da ze alleen naar het dier hebben gekeken als kleindier!

Ik vindt het persoonlijk eenkeri gaaf gezicht en ze voele heerlijk aan. Met mijn reuma aan mijn handen een lekker kruikje. Voor mensen die allergisch zij… een dier dat voor hun wel geschikt kan zijn als huisdier.

• Helaas voor allergische mensen, mijn vriend is huisarts en die vertelde me dat de meeste allergien voor dieren in verband staan met de huidschilfers…van de beesten en die heeft de Skinny natuurlijk ook. Wel erg leuk dat je ze toch wel iets vind hebben…

In de Duitse bond zijn er verschillende leden opgestapt nadat het verbod aangenomen werd. Dat risico loop je ..

Dat er geprobeerd wordt door een groep serieuze fokkers alles wel in goede banen te leiden en ook met de nodige voorzichtigheid en discipline.. petje af.

Ik snap best dat er leden zijn die om deze reden opstappen, er was zelfs een keurmeester die het vuur aan zijn voeten geworpen kreeg. Dit vind ik zo jammer dat er zo negatief op gereageerd wordt, terwijl andere landen al een eigen standaard hebben en de Skinny’s ook in de prijzen vallen. Het zijn toch kleindieren….als bond zou je dit ook positief kunnen aanpakken en van meerwaarde kunnen zijn voor deze groep fokkers of je product ook kunnen verbreden, bijvoorbeeld een aparte categorie voor de Skinny.

Maar voor de mensen die de harige versie van deze diergroep fokken een echte nachtmerrie. Dit ras zit al bij verkeerde mensen… daardoor krijgen wij de skinnydragers in omloop.

Dit snap ik !

Als leek is het moeilijk het kaf van het koren te scheiden. Voor de serieuze fokkers van dit kale beestje… maak een zwarte lijst voor jullie HP. Via internet wordt de meeste info gezocht. Zorg dat je je daar duidelijk afscheid van de verkeerde fokkers. Maak ook kenbaar met naam wie zich niet aan de spelregels houdt. De echte fan en de mensen die er eentje willen hebben voor de fun komen dat uiteindelijk bij de sereuze fokker terecht. Zo maak je de afzet markt van de verkeerde kapot,,

Ik vind dit een taak voor een overkoepelend orgaan. Ik fok voor mijn hobby en wil me inzetten voor het ras. Ik kan niet altijd oordelen over fokkers…en je zult dan zien dat de ene fokker die het nu net wel met de foute motieven doet de rest op zijn zwarte lijst zet. Dit is echt niks voor mij om te doen.

daarom hoop ik op een hele strenge winter. Dan helpt de “natuur” een beetje mee haar foutje van zelf weer op te lossen.

• Oooohw Truus…niet zo hard!!

• Groeten Natanya

• Natanya

Ook goedenmorgen aan jou Ona,

Quote Ona:

Ik heb een paar weken geleden een SkDzeugje overgenomen van ‘fokker X’. Het zeugje heeft een prima stamboom, en ik was op zoek naar een geschikt Skinnybeertje voor haar. Het zeugje was echter zwanger, de VERMOEDELIJKE vader zou ook een SkD zijn, en ik wil dit meer dan graag geloven al had ik het graag anders gezien.

- de geboorte zal het uitwijzen :) Qua kleur, structuur haar en aantal Skinny's kun je het met enige zekerheid vaststellen.

Waar ik nu mijn bedenkingen bij heb; als op de website van ‘fokker X’ een logo staat van de Skinnyvereniging, wordt dit ‘ongelukje’ dan netjes gemeld,

-Dit weet ik niet… of de bewuste fokker dit meld, het hangt er ook vanaf wanneer iemand zich lid heeft gemaakt. Bij je aanmelding moet je een melding maken van alle Skinny's en dragers, als ik het begrijp gaat het zeugje bij jou bevallen…dat ontheft de oorspronkelijke fokker van haar meldingsplicht op nieuw geborenen.

Wel moet je melden (ten tijde van je lidmaatschap) wanneer en aan wie je welk dier verkocht hebt. Alle dieren krijgen een registratie nummer en kunnen zo gevolgd worden. Daarom zal ik wanneer ik een Skinny weg doe altijd vragen of de nieuwe eigenaar lid wilt wil worden van deze vereniging. Doet hij of zij dat niet dan wil ik zoveel mogelijk over deze Skinny geinformeerd blijven (qua ziektes/sterfte)

Zodat ik deze gegevens weer bij de vereniging kenbaar kan maken.

Je zou deze vraag eens kunnen stellen bij de fokker waar je haar vandaan hebt.

of moet ik me zelfs bij de vereniging vragen gaan stellen?

-Dat staat je altijd vrij.

Ook lees ik hier dat er ‘samen’ gefokt wordt, worden dergelijke situaties dan ook aan de medefokkers gemeld, of doet het er verder niet toe voor de ‘andere’ partijen?

Diegene die een zeug laat dekken door een andere stal is verplicht de meldingen te doen naar de Vds.

En die ‘satijnskinny’, ook geregistreerd?

- dit weet ik niet ik las net ook verbaast het mailtje, ik zal die vraag zeker stellen.

Ik weet wel dat er op de (interne) site van de Vds een meldingsformulier OD te downloaden is, maar daar heb ik nog niet naar gekeken..ik wil namelijk helemaal geen satijn…en ik zal me ook inspannen om deze niet (per ongeluk) in mijn lijn te krijgen

Voor alle duidelijkheid, dit is geen aanval naar ‘fokker X’, het is gebeurd en er valt verder niets meer aan te veranderen. De babies zijn welkom, en ze blijven meer dan waarschijnlijk allemaal hier wonen.

Ik denk ook niet dat ze dit als een aanval zal voelen, ik heb begrepen dat ze haar hele stal heeft aangepast, zodat dit dus niet meer kan gebeuren.

Voor mensen die willen weten waarom ik zelf (nog) geen lid ben van de vereniging wil ik alvast antwoorden: ik kan mij verbaal redden in het duits, lezen en begrijpen gaat ook nog, maar schrijven is een ramp. (foei foei) Dus ik kijk uit naar de nederlandstalige versie. (frans of engels is ook prima)

-Ik zou het toch erg leuk vinden als je het Skinnyforum in Dl bezoekt…probeer het dan gewoon in het engels…het gros snapt dat ook. Zou het toejuichen als je jou kennis ook deelt en lid wordt van de vereniging.

Groeten Natanya

• jacquelinesbeestenspul

hoi ona

ik ben al aan het belllen met de duitse club en wil de gegevens in het nederlands vertalen voor fokkers zoals jij die geen duits kunnen :)

groetjes jacqueline

• jacquelinesbeestenspul

hoi mariska

nee ik vind dat de dragers net zo belangrijk zijndan de skinny's omdat de dragers groter zijn en dus minder kwetsbaar dus niet om mijn eigen hachje te redden maar die van de skinny

het is net als satijn op satijn verparing op een gegeven moment krijg je zwakke en zelf zieke jongen dus daarom zeg ik gebruik ook dragers in je skinnylijn

ik heb nu 1 skinnyzeugje en heb een zeugje gereserveerd dus ik gebruik niet alleen dragers maar wel zoveel mogelijk

ik hou zelf niet de naakte baby's aan maar wel de dragers die goed zijn voor verdere fok omdat ik de dieren in de schuur heb zitten

nog een reden om dragers te promoten is dat ze nu voor niks worden weggegeven en als je dragers een beetje in een goed daglicht zet er minder dieren in de dierenwinkel terecht komen

dus mariska rellen mag maar niet afkatten zonder goede reden :)

ik wil namelijk niet dat er skinny;s geboren worden bij mensen die ze niet willen wat truus net al vermelde dus promoot ik de dragers en niet om mijn eigen hachje te redden maar om anderen mensen te helpen

groetjes jacqueline

• Natanya

Hallo Mariska,

Verparing Skinny x Skinny kan geen kwaad daar komen inderdaad gewone gezonde cavia's uit (mits lijnteelt en inteelt doet dan kunnen er weer zwakkere cavia's van komen)

Een Skinnydrager is ook enorm belangrijk om de volgende redenen:

De Skinny's uit Amerika (b.v.) zijn kleiner dan die uit denemarken/Zweden

als je dan een Skinnydrager hebt die de iets grotere eigenschappen van de behaarde cavia al heeft dan kunnen die helpen om te werken aan een nog betere bouw.

Dit zou natuurlijk uiteindelijk ook wel kunnen als je bijvoorbeeld een USA Skinny koppelt aan een Zweedse Skinny…op termijn.

Een Skinnydrager heeft ook veel voordelen, je zou de bloedlijnen kunnen uitbreiden door het gebruik van Skinnydragers, en als je zowel Skinnydragers als Skinny's leuk vind kan zo'n Skinnydrager een mooie toevoeging zijn voor de kleurlijn die je op wilt zetten.

Groetjes Natanya

• Ona

Natanya,

Bedankt voor de duidelijkheid. Ik doe meteen een oproep aan alle prikkers: ZO kan het ook, geen verwijten, geen aanvallen, laat ons het bij feiten houden in klare duidelijke taal! En af en toe een grapje, graag!

Ik heb het duitse Skinnyforum al meerdere keren bezocht, en het lijkt me niet alleen informatief maar ook leuk om deel te nemen, enkel mijn slecht geschreven duits weerhield me om lid te worden. Als jij zegt dat het ook in engels kan, ga ik mij registreren.

Hartelijk bedankt,

Ona

• Mariska

Ik rel niet, ik stel gewoon concrete vragen en zeg hoe ik erover denk. Krijg het idee dat julie zelf de enigen zijn die dat mogen. Als een ander zijn mening geeft is dat meteen rellen.

Maar als ik het dus goed begrijp is het gebruik van dragers dus puur om grotere caafs te krijgen en dus niet vanwege de gezondheid van de skinny. Als je dus een grotere skinny x een kleinere skinny doet, krijg je dus ook een betere bouw.

@Jacqueline: Ik denk dat jij de lethaalfactor bij de staijn verwart met de skinny. Volgens mij is de kaalheid geen lethaalfactor en heeft dit dus geen invloed op de gezondheid van het dier. Er zijn ook geen aanwijzingen dat dieren uit de verparing skinny x skinny ziek zouden worden of andere gebreken vertonen. De voornaamste reden om dragers te gebruiken is de verbreding van de genenpoel.

Graag zou ik van jou de bron weten waar jij de info vandaan haalt dat skinny x skinny leidt tot zieke en slechte jongen. Dit ben ik nl nog nooit ergens tegengekomen.