ojee

• Ona

Jacqueline,

Bedank hoor, dat is heel vriendelijk. Maar ik versta en lees perfect duits, enkel schrijven is ‘eine rampe’. Nu vind ik het niet erg om af te gaan als een gieter, maar het zou een belediging zijn voor de duitse taal. ; -)

Ona

• Natanya

Hallo Ona,

Leuk dat je, je ook gaat aanmelden op het forum, en weet je het kost niks maar je kan wel veel ervaringen uitwisselen met andere skinnyfokkers en liefhebbers…Je zal je zelf even moeten voorstellen binnen een week (dat kan heel kort) als je daar dan verteld dat je in het engels communiceerd…zal de rest echt wel begrijpen…en als dat niet lukt kan je ook nog een PB via het forum naar een andere nederlander (neantherdaler..hihihi) sturen. Die kunnen je dan vast ook wel een beetje op weg helpen met de typische duitse woorden als je die niet mocht begrijpen

Groeten Natanya

• isabel

Het zou natuurlijk ook erg naief zijn om te denken dat je satijn buiten je stal kunt houden….

Net zo naief als denken dat je skinny of baldwin buiten, of juist binnen je stal kunt houden.

• Ona

Bedankt Natanya,

Ik zal me eerstdaags daar aanmelden en me voorstellen.

Tussen haakjes, Neanderthalers hadden geen nationaliteit of identiteitskaart hoor. Enkel een knots en een een dierenvel (laat ons hopen geen caafpelsje), en als ze iemand bij de haren in een grot sleurden was dat hoogst waarschijnlijk om gezellig samen een mok kruidenthee te nuttigen. (of iets pittigers) ; -)

Ona

• Natanya

hmmmm klinkt goed!! :)

• Saskia

Satijn kent geen lethaalfactor. Satijn x satijn is net zo ‘gevaarlijk’ wat betreft het risico op OD als satijn x drager of drager x drager. De lethale factor speelt echter enkel bij schimmel x schimmel en dalmatiner x dalmatiner.

• Mariska

Ik heb het ook niet over de OD-factor, maar over de factor voor niet-levensvatbare jongen. Ik heb begrepen dat als je satijn x satijn doet, jongen ook niet altijd levensvatbaar zijn. Of heb ik deze info onjuist meegekregen?

• isabel

Jongen van satijn x satijn zijn minder levensvatbaar. Je hebt hierbij grote kans dat ze voor, tijdens, of na de bevalling sterven. Ze bereiken iig vaak niet een hoge leeftijd. Ik meen dat dat sublethaal heet.

• Mariska

Dat bedoelde ik dus.

• Saskia

Genetisch gezien bestaat er geen verminderde levensvatbaarheid-factor voor satijn x satijn ten opzichte van satijn x gewoon, drager x drager of gewoon x gewoon. Satijn x satijn is niet schadelijker in wat voor opzicht dan ook dan drager x drager (behalve dan de hogere kans op satijn in de nestjes).

Punt is echter dat als de oudere satijnmoeder al last heeft van OD, zij een slechte calciumbalans in haar lichaam heeft. Haar moedermelk zal daardoor ook slechter zijn van kwaliteit waardoor de ukjes ook weer minder bouwstoffen meekrijgen uit de moedermelk en hierdoor kwetsbaarder kunnen zijn. Maar bij het eerste nestje van een satijnzeug is hier vaak nog geen sprake van, omdat OD meestal pas iets later begint.

Wanneer er dus OD meespeelt bij de zwangere zeug, kan dit een negatieve invloed hebben op de baby's, maar wanneer de zeug nog geen symptomen heeft maakt het niks uit of je er nu een gewone, drager of satijn beer opzet.

Sublethaal of Semilethaal zijn verzonnen termen die niet bestaan, tenminste niet bij satijncavia's.