Nieuwe website Baldwin & Skinny Farm

• Chalet de Cobaye

Ik zit dit zo allemaal eens door te lezen ,en er gaan toch bij mij wat voel sprieten werken ,is die Bindi het zelfde zeugje die Ine mee heeft genomen voor jou ???

Je zegt net zelf al dat ze hoog zwanger is ,en dat je haar daarna laat helpen misschien ….ik kan me vaag herinneren dat ik aangevallen werd doordat ik zeugen die prill zwanger waren !!! mee op vakantie nam …hoe zit dat met haar de WCC show is pas 1 week geleden ,dus als het om dit zelfde zeugje gaat vind ik het behoorlijk wat ze allemaal heeft moeten doorstaan hoogzwanger !!! ,en wat haar evt nog te wachten staat .

Ik hoop dat het niet om dat bewuste zeugje gaat .

groetjes Esther

• basjeeeee

Dagmar Smink schreef:

>

> Niemand kan bewijzen dat ze zwakker zijn en ik heb geen

> bewijzen dat ze gezond zijn. Maar de mensen die ze fokken

> hebben de ervaring dat alles goed gaat. Ik vertrouw hun dus

> heb besloten dit te proberen.

Ik vind het jammer dat je alweer aan een nieuw ras begint. Zolang zit je nog niet in de fokkerswereld, ik herinner me nog dingen in het begin. Je kennis over genetica en vererven is volgens mij niet heel uitgebreid als ik dat stellen mag (herinner me nog enige onderwerpen hierover).

Vind het nogal gedurft om als praktisch beginnende fokker aan 2 rassen compleet andere soort cavia's te beginnen, een nieuwe kleurslag lijkt me al heel wat als beginnend fokker, maar dit…

> Blijkt er dat ze niet gezond

> zijn dan wordt alles gestopt.

Gelukkig ben je niet zo moeilijk in beginnen en stoppen dus daar vertrouw ik op.

> Zo niet dan ga ik bewijzen dat

> ze gezond zijn, maar hier gaat tijd overheen. Geloof mij ik

> zorg ervoor dat er geen ongezond ras de wereld overgaat.

Gelukkig maar, want het is toch JOUW verantwoording en ik hoop dat je de komende jaren alle baldwins zelf aanhoudt.

• Dagmar Smink

Op het moment doe ik niks anders dan mijn cavia's bestuderen en verzorgen, buiten mijn studie dan. Ik ben heel veel bezig zo veel mogelijk te leren over de genetica e.d. en niet alleen van cavia's.

• Saskia

Nog 1 reactie: een poes kun je niet opsluiten. Een poes heeft de vrijheid nodig van de buitenwereld. Je kunt je poes niet overal volgen, dus is het aan te raden haar te laten steriliseren zodat ze niet gedekt kan worden. Daarbij is een sterilisatie bij een poes ook redelijk noodzakelijk omdat het de kans op ik meen een kankervorm en andere medische problemen aanzienlijk verlaagt. Voor een reu geldt dit ook zo. Daarbij is deze operatie veiliger uit te voeren omdat honden en katten grotere dieren zijn: een cavia is natuurlijk een héél klein miniatuurtje. Als je even uitschiet tijdens de operatie snij je bij een cavia bij wijze van spreke een darm door, terwijl je bij een poes nog niet eens bij een ander orgaan in de buurt komt.

Natuurlijk doet dit ook pijn, maar je hebt 2 zeer zwaar wegende motieven om dit uit voorzorg te doen bij honden en katten: de vrijheid van het dier (met daarbij niet voortdurend angstig te hoeven zijn dat ze weer eens zwanger is), plus een immense verlaging van de kans op diverse veelvoorkomende medische problemen.

Bij cavia's gaan deze twee dingen niet op. Als wij een zeug in de zeugengroep zetten, kan het diertje naar hartelust rondhollen, komt ze níks te kort en hoeft ze niet bang te zijn dat als wij er geen beren bij zetten, ze zomaar zwanger wordt Ook medische problemen verwant aan de baarmoeder/eierestokken komen bij cavia's veel minder voor dan bij honden/katten. Daarbij is de ingreep een heel stuk moeilijk omdat cavia's kleiner en zwakker zijn. Dat is toch een héél andere balans van motieven dan bij honden en katten…

En ja, natuurlijk doet een castratie ook pijn (wat overigens weer niet te vergelijken is met een mensenmanennesterilisatie want daarbij gebeurt iets heel anders)! Maar de pijn is véél minder: bij een zeug moeten er meerdere lagen huid gehecht worden, die véél langer over de genezing doen, plus er zit ineens een gat in die buik, organen moeten terug op de plek vallen etcetera. Jij weet net zo goed als ik en ieder ander dat cavia's keien zijn in pijn verbergen. Dus dat ze geen pijn laten zien wil niet zeggen dat ze het niet hebben!

Tot slot, ik zeg dit óók niet om jou te plagen Jacqueline, ik reageer puur en alleen vanuit het perspectief van zo'n zeug, en ik had dit evengoed tegen ieder ander die met dit idee kwam gezegd, of dat nu Manu, Heks of Basjeee geweest was, dat maakt mij niks uit.

Ik hoop dan ook dat je dit niet enkel afkrakend en aanvallend wilt opvatten, maar gewoon even serieus wilt overwegen wat ik gezegd heb en in wil zien dat het écht een zware ingreep is die niet te vergelijken is met een berencastratie.

• Saskia

o potjandorie ik ben ook niet thuis in de hondenwereld ook. Een dame is natuurlijk een teefje en geen reu. Sorry.

• jacquelinesbeestenspul

hoi esther

nee ine heeft het zeugje niet voor mij meegenomen je bent niet goed ingelicht :D

ine is bij jou show geweest en heeft dit zeugje van dagmar overgenomen en ine wilde dit zeugje zelf houden omdat ze niet precies wist waardoor ze zwanger was geraakt

ine is na de show bij mij thuis langs geweest en heeft alle dieren laten zien die ze gekocht of gekregen had en daar zat zit zeugje bij en aangezien ik een aantal skinnydragers heb en ik van dagmar wist dat ze door een skinnydrager gedekt was heb ik het meisje overgenomen maar niet zoals jij het nu denkt

want bindy is helemaal niet mijn soort zeugje ze is een dierenwinkel cavia zwart rood beetje wit met verkeerde kruinen en erg spits dus niet echt mijn caaf maar omdat ik me meer in skinny's verdiept heb dan ine en ine helemaal niks met skinny's te makne wilt hebben heb ik het zeugje van ine gekregen zo is het verhaal en nee je kan me nu niet pakken om te rellen je kan het verhaal aan ine navragen.

dus nog 1 keer ine heeft bindy van dagmar meegenomen kwam hier ik zag die zeug wist van dagmar dat ze was gedekt door een skinnydrager en vervolgens heeft ine het zeugje aan mij gegeven dus ik heb niet bewust een hoogzwangere zeug gekocht esther :):) dus nee dit is niet jou eer om te rellen :D:D

groetjes jacqueline

• Monique

Ik heb een hele goede ervaring gehad Jacqueline, want mijn cavia LEEFT nog en is gelukkig en gezond. Ik heb een TOPdierenarts die 100% kennis heeft van zaken, ik steek er mijn handen voor in het vuur dat zij bij de groep dierenartsen in Nederland hoort die je cavia's kunt toevertouwen.

Saskia zei:

Hoi Sas,

Ik ben het voor 100% met je eens. Onze dierenarts is zeker een topper.

Zelf heeft ze ook heel veel cavia's en is daar in gespecialiceerd.

Iedereen moet het voor zich weten, maar ik ben ook tegen onnodige operaties.

Als het onnodig is…niet doen! Elke operatie neemt een risico met zich mee.

Ik weet nog heel goed hoe druk jij met je caafje was Sas en hoeveel tijd je er mee bezig was….Dat heeft toen een hele tijd geduurt. Gelukkig kwam alles goed.

Groetjes Monique

• Monique

Schaam je Sas hahaha

• Caviafarm Lilo

Misschien heb ik het hier niet allemaal goed kunnen volgen, maar is de gemakkelijkste weg voor de zeug niet gewoon om ze niet meer bij de beer te zetten? Of worden die van jou onbevlekt ontvangen?

Evelien

• Natanya

De NCC heeft een speciale commissie die met name fokkers helpt bij dergelijke projecten. Uit bovenstaand blijkt niet dat van die mogelijk gebruik is gemaakt.

M.

Hallo M.

Bedankt voor je bijdrage ik vind deze bijdrage ook erg nuttig!!

Ik heb vorige week maandag een aantal vragen uitgezet naar het NCC, ik wacht nog met spanning af welke adviezen en welke weg we kunnen bewandelen om in de (verre) toekomst de Skinny erkend te krijgen (sorry Ine :) ). Ik hoop dat mijn vragen ook bij deze commissie, waar u het over heeft, terecht komen.

Ik ben ook blij dat een aantal Skinny fokker zich wel verdiepen in het ras en zich hebben aangesloten bij een Skinny vereniging en regelmatig ervaringen delen op het Skinnyforum of daarbuiten (zoals Jaqueline, Dagmar, Claudia, Jolanda en Chantal en anderen)

Ik merk dat een aantal Skinny fokkers goed samenpakt en ervaringen deelt, zo heb ik zelf laatst nog erg bruikbare tips van Gonny gehad.

Dit alles heeft tijd nodig,net zoals je het stelt, door onze krachten/ervaringen te bundelen komt dit ook de caafjes ten goede. Maar ik kijk niet alleen naar skinnyfokkers…..er zijn ook een hoop liefebbers en fokkers van andere rassen die de meest bruikbare informatie delen….kijk maar hier op de prik!!

Ik las ook ergens in een van de mailtje dat er een Skinnyfokverbod is in Duitsland, dat is niet zo, Er zijn aardig wat Skinnyfokkers in DL. Die ook proberen een mooie lijn op te zetten, ze worden daar helaas nog niet warm ontvangen door een aantal keurmeesters. Sterker nog in augustus 2008 staat de eerste caviakeuring/show geplanned waar de Skinny's van harte welkom zijn (Chemitz).

Niet alleen de USA heeft een standaart maar er zijn inmiddels meer europese landen (zoals Hongarije, Zjechie, zweden…) die al een ruime ervaring hebben opgebouwd met het keuren van Skinny's. Er is al aardig wat achtergrond informatie bekend.

Ik heb ook contact gehad (alweer een poosje geleden) met een aantal buitenlandse fokkers die al weer 4 tot 6 jaar Skinny's hebben, waarvan ze bijna allemaal gewoon nog leven en waar al erg goede Showresultaten mee zijn behaald.

Wat minder of niet bekend is dat zijn bijvoorbeeld veel voorkomende ziekten en als ze overlijden wat dan soms de oorzaak kan zijn…dit zijn zaken die de Skinnyvereniging actief wil gaan volgen…om aan gerichtte ervaringopbouw te doen.

Groetjes Natanya