Nieuwe website Baldwin & Skinny Farm

• Manu

“Klopt dat stuk heb ik van de week nog gelezen. Maar daarom wil ik ze dus gaan laten onderzoeken omdat er al jaren succesvol wordt gefokt en de dieren ook gemiddeld 6 a 8 worden, dus het gaat voor de baldwin niet op dit verhaal.”

Gemiddeld 6 a 8 jaar? Heb jij die dieren gezien? Er wordt heel veel gezegd, maar heel weinig aangetoond, is mijn ervaring.

“Van de skinny's zijn er nu al tig fokkers. Ik ben nu de enige baldwin fokker en gezien ik ook maar 8 onverwante dieren heb zal het ras niet sterk groeien.”

Een jaar geleden waren er ook maar een handje vol skinnyfokkers.

• Dagmar Smink

Bedankt voor je berichtje. Ik heb me nog niet echt verdiept in de shows. Als blijkt dat ze niet erkend zullen worden dan maar zonder de show.

Een paar weken geleden is 1 van mijn gefokte zeugjes nu bij Caviastal Mimado gecheckt door een keurmeester, die skinny's heeft gekeurd in Zweden, en ze had goede punten gehaald. Mischien niet officieel maar zo komen we wel meer te weten.

• basjeeeee

Ze zijn leuk, er zijn al wat oudere (waar dat vandaan gehaald wordt als je ze een jaar volgt..) en zijn niet ziek (terwijl er volgens jou nog geen onderzoek verricht is en jij daar mee wil beginnen) is wat ik tot nu toe aan reaktie heb gehad van je, zo zie ik dat tenminste. Heel spijtig, heb toch het idee als ik deze gehele topic doorkijk dat je het niet goed doorgedacht hebt, althans, daar lijkt het op.

• basjeeeee

Wat kom je dan precies te weten? Of de keurmeester de cavia mooi vond? Of de bouw klopt volgens een zweedse standaart?

• Dagmar Smink

Je komt te weten hoe de cavia is volgens de standaard.

• Cavia farm Witches at work

Hoi Irene

Tja eigenlijk begrijp ik hier niet zo die comotie ineens~!~

Alhoewel ik vanaf meet af aan AL die kale rassen 3X niks vond om diverse redenen had ik het idee datveel andere fokkers en liefhebbers zich er niet zo druk om maakten.

Dus toen Dagmar met de Balwin melding kwam heeft me het best aangenaam verrast dat er nu wel velen tegen deze fok zijn zijn!

Wat ik ook jammer vind is dat mij van middag nog ter oren is gekomen dat er ook klanten van Dagmar geadviseert worden evt bestellingen bij haar te annuleren.

Waarom jammer???

Nou heel simpel omdat er zo laat pas echt wordt ingegrepen met het verkondigen met dit soort meningen.

De kat is allang uit de zak hoor!!!

Nou ja beter laat dan nooit dat wel.

Nu net Nederland helemaal in to the Skinny is en vol interesse ook de Balkdwin mischien wil bewonderen.

En dat velen fokkers het met argus ogen bekijken toch weinigen het hier durven verkondigen.

Dus worden de boodschappers van het slechte nieuws weer als rellers gezien ect ect ect.

Ik ben blij dat ik ze hier niet heb en of krijg, die kale caafs dus!

gr. D#S

• jacquelinesbeestenspul

hoi ine

een ex knuffelzeug ???

ze heeft 3 nestjes in een korte tijd gehad dus echt knuffelig was ze niet of wel ?

ik heb nog niks gedaan en denk er alleen eerlijk over en ik kan alleen tegen saskia zeggen dat je ws niet de goede dierenarts hebt ehad want mijn zeugjes zijn prima opgeknapt na de operaties

ik hoef niet te dwangvoeren ze eten binnen een uur na de keizersnee

ik heb geen last van incontinentie en ze zijn prima gezond nergens last van beide dames niet dus leek het mij eens een goede oplossing voor een zeugje waar niet meer mee gefokt word door mij of iemand anders.ik heb ook niet gezegd dat ik het ga doen of wel ?? ik heb gezegd dat ik een knuffelhuisje voor haar zoek of wil proberen een gezonde zeug te sterileseren maar heb nog lang geen keuze gemaakt in deze ze is op dit moment erg hoogzwanger dus de komende maanden gebeurd er niks met haar

ik denk hardop en eerlijk maar zo zie je maar weer hoe mensen reageren

saskia zoek een andere dierenarts zou ik zeggen want mijn zeugjes hebben nergens last van nu zelf de dame die vrijdag is geopereerd loopt vrolijk rond zonder rare ontstekingen of andere dingen ze eet al vanaf het eerste uur en loopt prima mee hoor ze is niet incontinent of moet dat anders nog worden wat me sterk lijkt want bam bam is al maanden geleden geholpen en die is erg vrolijk en blij dat heeft ine zelf gezien en die hoefde ik ook niet te dwangvoeren ofzo at ook gelijk zelf ze komen netjes aan in gewicht en zijn prima in orde

dus daarom had ik het idee om een gezond zeugje die ik niet voor de fok gebruikt te laten steriliseren omdat ik zie dat het mogelijk is zonder veel pijn of poeha

maar wat ik niet begrijp hier is dat beertjes wel gecastreerd mogen worden ??

net als reuen of hengsten ?? de ingreep is wel makkelijker ja maar de dieren moeten ook onder narcose en hebben daarna ook pijn maar dat mag wel ??

ik vind het ene beetje overtrokken allemaal omdat saskia een nare ervaring heeft gehad

ik heb denk ik een superdierenarts die zich goed inzet voor de dieren en ook in het belang voor de dieren want bij mij hebben ze echt geen pijn of ellende

achja paniek om niks want er is nog niks gebeurd en ik weet ook niet of het zal gebeuren was een idee

groetjes jacqueline

• M.

Showen is hoe je het ook draait of keert de enige en correcte mogelijkheid om tot een erkenning te komen. En natuurlijk komt er NE (Niet Erkend) onderaan de keurkaart te staan. Da's logisch. Als op Nederlandse wijze is gekeurd valt door een showfokker uit de 7 standaard posities toch een hoop info te halen. Die voor de verdere fok van waarde kan zijn. Op basis van één keuring is dat te weinig. Vaker showen zou een optie kunnen zijn. Jammer toch, dat je ook op dit terrein je niet vooraf wat meer hebt verdiept. Ik heb zojuist informatief eens wat sites bekeken, en het valt mij op dat er in zo'n relatief korte tijd al zoveel kleurslagen zijn. Ook dat zal de erkenning niet vergemakkelijken. Beter ware het geweest dat men zich tot één kleurslag beperkt had. En bij (al dan niet voorlopige) erkenning aan uitbouwen naar meer kleurslagen was gewerkt. Wat ik zo gezien heb, zou de solid goud agouti een goed uitgangspunt zijn geweest. Mijn advies zou zijn: fokkers van deze (haar?-)variëteiten verenigt en beraadt u. Ga met zijn allen (?) aan de slag met één kleurslag. En laat de rest voor wat het is. En neem contact op met de NCC. Let wel, mijn soort is het nog steeds niet. Ik zou het zelf nooit in de hokken willen. Maar daar zijn er wel meer van :+ Desalniettemin kan het bij mij wel respect afdwingen als nu alsnog de krachten gebundeld zouden worden op weg naar een meer gedegen (her-)start.

M.

• Saskia

Omdat ík een nare ervaring heb gehad?????????

Ik heb een hele goede ervaring gehad Jacqueline, want mijn cavia LEEFT nog en is gelukkig en gezond. Ik heb een TOPdierenarts die 100% kennis heeft van zaken, ik steek er mijn handen voor in het vuur dat zij bij de groep dierenartsen in Nederland hoort die je cavia's kunt toevertouwen.

En dat is helaas niet voor alle dierenartsen te zeggen. Ik ken om me heen meer dierenartsen die een keizersnede of een sterilisatie niet overleefd hebben, dan wel. Beide situaties zijn medisch een groot risico, mede omdat de narcose voor een zwangere zeug moeilijk te bepalen is.

Je zou een héél stuk trotser moeten zijn op jouw keizersnedezeug Jacqueline en dat meen ik. Als ik denk aan alle caafs, gelukkig nog niet van mezelf maar wel van goede vriendinnen, die een keizersnede niet hebben overleefd dan kan ik nog een paar emmers vol janken. Dat jouw zeug het goed doet is een klein wondertje te noemen en jij doet alsof het de normaalste zaak is van de wereld. Ik sta echt versteld van hoe nuchter jij ermee omgaat.

Ik probeer het nog één keer, maar stel jij eens voor dat we voor de grap JOUW baarmoeder en eierstokken even verwijderen. Eens kijken hoe snel jij je dan weer goed voelt. Want och, het stelt toch niet veel voor he?

:'(

• Saskia

En wat een castratie betreft: deze operatie gebeurd buiten de buik met twee kleine sneetjes. Voor een damescastratie moet de hele buik open, alle organen worden opzij geduwd om bij de betreffende onderdelen te komen, en de volledige hormoonhuishouding van het arme beest wordt compleet in de war geschopt. Waarom denk je dat een castratie gemiddeld 30 tot 50 euro kost en een damescastratie 150-200??? Echt niet omdat het beiden even gemakkelijke, risicovrije operaties zijn hoor!!!