Nieuwe website Baldwin & Skinny Farm

• Saskia

Ik moet hier toch op reageren Jacqueline, ik wil je niet aanvallen, maar ik krijg bijna tranen in mijn ogen van dit stukje. Hoe zou jij het vinden als iemand voor jou besluit, och, ze hoeft toch geen kinderen meer te krijgen, laten we die baarmoeder er maar even uitgooien? Je komt gelijk in de overgang, maakt maanden aan rottige hormonenellende mee, plus een grote wond in je buik, om over verklevingen en gasvorming maar te zwijgen. Als iemand dat voor jou beslist, terwijl jouw baarmoeder en eierstokken kerngezond zijn, dan zou jij toch ook op je achterste poten gaan staan???

Ik heb ook een gesteriliseerde zeug wegens eierstokcystes. Ik heb haar een maand moeten dwangvoeren, stond iedere week bij de da op de stoep wegens óf stilliggende darmen, óf wegens gasvorming en overactieve darmen. Nog steeds heeft deze zeug veel last van gasvorming wegens kleine verklevingen. Naast haar lichamelijke gesteldheid heeft ze er zeker twee maanden over gedaan om weer haar oude zelf te worden qua karakter. Deze operatie heeft er heel diep ingehakt en ik kan niet begrijpen waarom je dit een gezonde zeug aan zou doen.

Aantonen dat het ook gewoon goed kan gaan?? Ja natuurlijk kan het goed gaan! Dat is wel te hopen! Het is een zware, moeilijke operatie en iedere dierenarts die deze operatie laat slagen en de caaf overleeft zonder teveel problemen, verdient een heul heul dikke pluim. Maar laten we deze meest ingrijpende buikoperatie niet gaan uitvoeren als daar geen strikt medische aanleiding toe is, ik snap niet hoe je dat een gezonde zeug aan kan doen. Niet alleen ik maar ook veel andere mensen die een zeug met bv cystes of een baarmoederontsteking hebben gehad hebben zware maanden gehad en vreselijk veel tranen gelaten om het arme meiske, in de hoop dat ze het gaat halen, en ik voel niks dan onbegrip dat jij dit in principe ‘voor de grap’ inplant….

• Cavia farm Witches at work

Hoi Jacq

Ja ik dacht ik zal een voor de afwisseling op beestenspul gaan rellen!!!

Ik formuleer mezelf redelijk scherp dat klopt, en inderdaad in de honden en katten wereld wordt er veel gecastreerd en gesteriliseerd,echtere mijn scepsis is er omdat mijn dieren arts zelf altijd erg erg terug houdend was t.a.v dit soort operaties juist bij knaagdieren, konjnen en cavia's dus.

Wat is de meer waarde voor Bindi om te laten helpen als ze lekker in je zeugen groepje mag lopen of bij een andere fokker cq knuffel adres?

Ik vind het erg sneu om haar te laten werpen en dan zo'n zware operatie te laten ondergaan.

Je kunt dat rellen noemen, maar ik krijg een dubbel gevoel over nu.

De ex knuffel zeug van Dagmar werpt bij jou een nest met sterilisatie als gevolg.

Tja dan ben ik maar een hutse muts.

gr. D#S

• basjeeeee

Dagmar Smink schreef:

>

> Juist. Ik heb alles op puur vertrouwen maar ik moet zelf nog

> ondervinden of ze echt gezond zijn. Er moet ergens een begin

> gemaakt worden en dat doe ik nu.

Dus de dieren zijn uberhaupt niet onderzocht voor jou? Je koopt dus iets van prutsers? Zonde van die berg geld en jammer dat jij er al promotiegeld in pompt ipv ze gewoon in je stal houdt. Als je onderzoeker wil spelen, had je ze beter voor jezelf kunnen houden, had je ook de last niet van mailtjes of mensen ze konden hebben. Daarbij vind ik dat de verantwoording van onderzoek echt bij de ‘prutsende’ Amerikanen ligt, je ze daarvoor niet eerst hierheen hoeft te verschepen ed. Het is JOUW verantwoording dat je ze hier heen haalt en ze promoot, wie weet met welke gevolgen.

> Ik heb al wel mensen die er

> 1 voor de knuf willen. Deze mensen zullen moeten wachten tot

> ik meer zekerheid heb.

Als het goed is ‘verdien’ / houd je genoeg over van de skinnyfok, dan zou je dat geld kunnen investeren in meer hokken om alle dieren zelf te houden en een groot onderzoek in te zetten mocht je dat nodig vinden. Ik denk niet dat deze soort cavia's ‘verspreid/uitgezaaid’ onder liefhebbers moeten worden.

> Het is nu allemaal gokken want ik ga

> geen cavia opofferen om te onderzoeken dat vind ik te ver

> gaan.

Volgens mij zegt niemand dat je een paar cavia's moet vellen om te onderzoeken.

> Het lijkt erop dat de baldwins zich redden zonder de

> zwezerik al weten we niet zeker of alle deze niet hebben. Dit

> gaat over hopelijk zo'n 5 a 10 jaar onderzocht worden als

> deze dieren zijn overleden.

En hoeveel dragers en baldwins heb jij dan al de wereld op geknald? Zie je deze verantwoording wel goed in? Daarnaast, een cavia is een prooidier. Een prooidier verbergt zijn pijn zolang mogelijk om zijn plek in de groep niet te verliezen en geen makkelijk prooi te zijn.

> Wel ben ik bezig met de da hier

> voor huid onderzoeken want de huid is echt heel anders dan

> die van een gewone caaf of skinny! De baldwins worden geboren

> met haar en verliezen dit, ik ben aan het proberen erachter

> te komen waarom ze worden geboren met haren en ze daarna

> verliezen.

Als ik een ziekte of een onnatuurlijk proces kon voorkomen zou ik dat doen ipv te onderzoeken hoe het komt terwijl ik er meer op de wereld zet.

> Ik heb mensen die van alles op de hoogte willen

> worden gehouden. Ik weet dat ik niet meer wilde prikken omdat

> het er altijd zo gemeen aan toe gaat hier.Meestal maakt het

> niet uit wat je neerzet het blijft komen.

Volgens mij wil iedereen uit deze topic op de hoogte gehouden worden, anders maakte hij/zij zich geen zorgen om de cavia's!! Gemeen, tja, dan moet je het maar voor jezelf houden en alleen tegen engeltjes die alles wel slikken vertellen. Ik ben op dit gebied héél kritisch, daar ik angst heb voor de toekomst van de caaf als dit soort trends zich voortzetten!

> Maar het is wel

> fair om alles te delen wat ik weet. Maar ik weet nu wel dat

> er mensen zijn die er tegen zijn en ook welke beweegredenen

> maar dit hoeft niet constant herhaald te worden, dat maakt

> het voor mij niet prettig.

Tja, het leven is niet makkelijk en gaat niet over rozen. Het gras is niet altijd even groen.

Als ik iets opzet is dat mijn verantwoordelijkheid en zie ik in dat ik vragen krijg over het waarom. Dit is alleen maar logisch en goed dat niet iedereen alles zomaar slikt als koek en ei!

> De cavia's zijn voor mij mijn dagtaak en ben er altijd druk

> mee. Ik wil absoluut geen ellende zoals veel uitval, al dat

> verdriet kan ik niet aan want ik ben echt gek op alle

> diertjes.

Persoonlijk denk ik dat als dit niet aan zou kunnen, je niet aan zoiets onzekers zou beginnen.

> Zou dus blijken dat de baldwin ookal is het maar

> iets ongezonder is dan worden alle beren geholpen en zeugjes

> mischien ook als dat dan goed kan. Jaqcueline heeft nu weer

> een zeugje die goed gaat door keizersnee dus mischien wel

> iets voor de toekomst!

Oke, start chopping their balls of! Deze caafs zijn in ieder geval al iets ongezonder, daar ze niet zullen overleven in een buitenren, wat de reguliere, behaarde, normale, cavia wel kan!

> Ik ben van plan om mijn eerste nestjes van de balwins 1x

> baldwin X baldwin en dan een aantal normale caafs X baldwin.

> Hier start ik mee dus als blijkt dat er toch slechte dieren

> bij zitten kan ik alles zelf houden en/of laten helpen om de

> fok te stoppen.

Dan zet je een heleboel dragers op de wereld! :? Hoop dat alle dragers binnen je onderzoek blijven en niet zoals al bij de skinny's is gebeurd.

> Ik heb echt absoluut geen dollar tekens in mijn hoofd, dat is

> niet mijn doel! We zijn met heel veel skinny fokkers bezig om

> te proberen om de skinny binnen enkele jaren erkend te

> krijgen( ze zijn al in heel veel landen erkend) ook heeft

> Natanya van caviastal MIMADO een standaart kunnen bemachtigen

> van de skinny.

Ik zie er gelukkig geen heil in dat deze dieren ooit erkend zullen worden, ik mag hopen dat de verstandige oudere garde inziet dat zoiets onnatuurlijks als kale cavia's niet binnen enkelen jaren erkend kan worden zoals jij wilt. Daar moet jaren onderzoek overheen gaan!!

> Ik wil de skinny volgens de standaart fokken in bepaalde

> kleuren. Ook heb ik dezelfde plannen met de badwin maar dat

> is meer een 10 jaren plan, als blijkt natuurlijk dat de

> baldwin fokgeschikt is. Voor de baldwin is ook al een

> standaart gemaakt in USA.

Gelukkig dat je je dan nog wel aan de standaart houdt.

Ik val waarschijnlijk in herhaling vallen, maar dat zal ik ook blijven doen totdat er duidelijke antwoorden zijn!

• esther

EEn sterilisatie is een super grote ingreep.Had het er van de week nog over met de fokker van onze hond.De da 's moeten het niet meer zo klakkeloos doen.

Ook een cavia kan last van de blaas krijgen zegt mijn da.Het is bekend dat ook een caaf incontinent kan worden door een sterilisatie

Dus zonder medsische reden nooit doen.En dat te bedenken,waarvoor…..

Dus helemaal mee eens Saskia

gr esther

• Manu

“Het is nu allemaal gokken want ik ga geen cavia opofferen om te onderzoeken dat vind ik te ver gaan. Het lijkt erop dat de baldwins zich redden zonder de zwezerik al weten we niet zeker of alle deze niet hebben. Dit gaat over hopelijk zo'n 5 a 10 jaar onderzocht worden als deze dieren zijn overleden.”

Zonde om een cavia op te offeren voor onderzoek? Liever wachten met onderzoek tot over 5 a 10 jaar? Realiseer je je dat er dan al lang geen weg terug meer is? Een jaar geleden werd de skinny naar Nederland gehaald, moet je zien hoeveel er nu al zijn en dan 5 a 10 jaar wachten…

“Het lijkt erop dat de baldwins zich redden zonder de zwezerik al weten we niet zeker of alle deze niet hebben.”

Had je meer verdiept in de functie van de thymusklier. Daar is al veel onderzoek naar gedaan en daaruit blijkt telkens weer…

Uit onderzoek blijkt steeds duidelijker dat wij met een gezonde thymusklier die op volle kracht werkt, langer gezond blijven en minder snel verouderen.

… het wegnemen van de thymus bij jonge proefdieren resulteerde in groeivertraging, gewichtsverlies, achteruitgang in de gezondheid en in de dood van een groot percentage van de proefdieren. Tevens stelde men vast dat terugtransplantatie van de klier deze problemen kon voorkomen.

• isabel

Cavia Opvang Betuwe schreef:

>

> En toch begrijp ik Dagmar ook wel… komt ze hier in haar

> blijdschap adverteren met haar homepage…. wordt ze compléét

> de grond in geboord.Niet leuk…

De grond in geboord?? Er werden slechts vragen gesteld, die ze niet wilde beantwoorden…. Dan gaan mensen achter hun oor krabben, en worden ze kritischer.

>Maar het hád een mooi en heel informatief topic kunnen worden.

Als mensen niet zo snel op hun teentjes getrapt zijn, niet alles wat hier staat als een aanval zien, kunnen veel meer topics informatiever worden, ook deze.

• Dagmar Smink

Klopt dat stuk heb ik van de week nog gelezen. Maar daarom wil ik ze dus gaan laten onderzoeken omdat er al jaren succesvol wordt gefokt en de dieren ook gemiddeld 6 a 8 worden, dus het gaat voor de baldwin niet op dit verhaal.

Van de skinny's zijn er nu al tig fokkers. Ik ben nu de enige baldwin fokker en gezien ik ook maar 8 onverwante dieren heb zal het ras niet sterk groeien.

• Monique

Als de thymus bij jonge dieren verwijderd wordt treden bij deze dieren daarna de volgende symptomen op:

gewichtverlies

te langzame groei

algemene achteruitgang in de gezondheidtoestand

veel infecties, met name ten gevolge van intracellulaire micro-organismen

verminderde afstoting van - eventuele- transplantaten

Deze verschijnselen treden niet op als de thymectomie wordt uitgevoerd bij oudere dieren. De verschijnselen kunnen worden voorkomen of teruggedraaid door na de thymectomie een stukje thymusweefsel terug in het lichaam te plaatsen.

• Cavia Opvang Betuwe

Ja, dus stapelen dingen zich een beetje op.Ik vind het ergens wel lef hebben om een topic aan te maken terwijl het hier op de prik toch wel een beetje duidelijk was dat er sommige mensen zeer sceptisch over zijn.Maar inderdaad, ga er dan ook verder op in.

Maar in principe wou ze alléén even haar kale trots laten zien….

• M.

Citaat Dagmar '…We zijn met heel veel skinny fokkers bezig om te proberen om de skinny binnen enkele jaren erkend te krijgen( ze zijn al in heel veel landen erkend) ook heeft Natanya van caviastal MIMADO een standaart kunnen bemachtigen van de skinny.

Ik wil de skinny volgens de standaart fokken in bepaalde kleuren. Ook heb ik dezelfde plannen met de badwin maar dat is meer een 10 jaren plan, als blijkt natuurlijk dat de baldwin fokgeschikt is. Voor de baldwin is ook al een standaart gemaakt in USA….'

Ik probeer altijd zuiver en genuanceerd naar deze ontwikkelingen te kijken.

Mijn inziens was het wenselijk geweest dat eerst naar een standaard gezocht was, al dan niet professioneel onderzoek naar de recessief verevende eigenschappen van dit gen was gedaan en een fokplan opgesteld was en pas daarna via de USA naar fokmateriaal gezocht zou zijn.

Ik verwacht/vrees niet dat de NKB dergelijke rassen zal gaan erkennen. Het erkenningenbeleid in ons land is (terecht) streng. En dat heeft niets met de gemiddelde (hoge) leeftijd van de keurmeesters te maken die zitting hebben in de Standaardcommissie. Via een overkoepelend orgaan heeft ook de NKB zitting in een commissie die door het min van LNV in het leven is geroepen om met name het dierenwelzijn ook in combinatie met de kleindierenspoort te toetsen. Die hebben bijvoorbeeld al de maximale oorlengte bij de Engelse Hangoren (konijnenras al erkend sinds 1907!) aan banden gelegd. En ook al te kennen gegeven niets te zien in naaktratten en -muizen. Dat biedt weinig soelaas voor deze skinny's en baldwins. Het erkennen van rassen in de USA stelt helaas al helemaal niets voor. De sport is daar eigenlijk nog te nieuw en nauwelijks aan duidelijke regelgeving gebonden. Met recht kan gezegd worden dat elke miskleur daar voor erkenning in aanmerking komt (helaas).

Ik wens je echt oprecht veel succes en doorzettingsvermogen om een dergelijk fokplan tot een goed einde te brengen. En dat meen ik echt. Maar heel voorzichtig gezegd ben je met de genoemde periode van 10 jaar nog lang niet klaar, vrees ik. Op zich is er niks mis mee om een dergelijk ras breed uit te zetten en liefhebbers te interesseren. Ter promotie zul je daartoe met andere fokkers dergelijke rassen vaak uit moeten zetten op shows om acceptatie teweeg te kunnen brengen. Dus andersom geredeneerd als velen hier melden. Als je werkelijk voor erkenning gaat, goede fokdieren vergezeld van een goed fokplan en info bij (geselecteerde en serieuze) collega fokkers wegzetten.

Ook in deze geldt dat een klein onderzoekje aangaande de haalbaarheid met betrekking tot het erkenningenbeleid wenselijk was geweest. De NCC heeft een speciale commissie die met name fokkers helpt bij dergelijke projecten. Uit bovenstaand blijkt niet dat van die mogelijk gebruik is gemaakt.

M.