Hoi Gerda,
Houd er wel rekening mee dat je veranderingen in het rantsoen nooit te snel doorvoert. Dus als je wilt minderen met de hoeveelheid gras, doe dat dan ook weer geleidelijk aan. Anders krijg je juist last van bv. leververvetting.
Waarom hebben cavia's zoveel meer vitamine C nodig dan mensen?
Volgens mij kunnen mensen net als Cavia's deze vit. niet zelf aanmaken.
Oh en nog een andere vraag; Luzerne wordt genoemd als dikmaker en dit zit ook in Gerty. Gerty is mij van de week aangeraden ipv Hope Farms omdat dit blaasontstekingen zou veroorzaken. Hoe zit dat dan met die Luzerne? Is dat echt zo slecht als door sommigen verondersteld wordt?
Susan
Hoi Manu
De vit. C behoefte zit genoeg in de brok als het goed voer is en de hooi toch ook???
Er zijn plentie of fokkers die vrijwel nooit groen bijvoeren alleen de brok en hooi.
Niet mijn ding ik ben meer het type fokker dat de caaf graag wat verwent met van alles.
Echter weet nu dat de caaf vooral sober gehouden moet worden ipv eiwit/energie rijk.
gr D#S
Hoi Susan
Inderdaad de mens kan ook geen vit C zelf aanmaken het konijn bv weer wel!
De mens voorziet zich zelf veelal van veel te weinig vit. C maar van teveel vet/koolhydraten die ze niet of maar ten dele verbranden.
De meeset maen maken zich drukker om het vit C gehalte in het vcaviavoer dan in hun eigen voeding.
Zo ook zijn ze o zo zuining op hun heilige koe de auto dus, goeie benzine erin ect ect.
Verder is het Luzerne gehalte in Gerty uitgebalanceerd en niet te eiwit rijk ga ik vanuit.
Ook is de cavia korrel meestal niks meer dan konijnen voer met vit C en hebben wat andere typoiche konijnen stoffen eruit gelaten weet ff de naam niet geen cocidiose of heet het wel zo?
Maakt ook niet uit nu, waar het om gaat is dat wanneer je een kleine hoeveelheid caafs hebt Gerty klein verpakkingen levert en Kasper niet.
gr D#S
Hoi isabel
De adviezen komen juist NIET van de dierenarts en of de assistente maar van fokkers!
Het is erg schrijnend hoe weinig dierenartsen hier van af weten helaas!
de zelfredzaamheid moet echt van de fokkers af komen.
Mijn gras info heb ik van de paarden sites, ach ieder doet maar zoals ie denkt dat het moet ik heb nu ook echt de wijsheid niet in pacht.
Ik ga ze niet veel gras,Luzerne, musli ed meer bij voeren nog lang nog kort gras voorlopig ben me echt rot geschrokken kan ik je zeggen!
Iedereen vuurt het nu maar lekker op me af, maakt niet uit gezien ik in het Basje topicje ook al las dat bijna niemand het echt helemaal schijnt te weten wat een caaf precies nodig heeft! Dat denken we te weten en weten het wel zo ongeveer niks meer of minder.
Ik ben een van de weinige die zich kwetsbaar durft op stellen, en vrij wel alles open gooid en hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind!
Hopelijk nemen die dikkoppen in Utrecht dieren kliniek morgen ook eens een keer de foon op als ik voor het telfonish spreek uur bel omtrent nog een keer advies, echter ik vrees weer een ingesprek lijn van hun.
gr D#S
Cavia's en mensen kunnen inderdaad allebei geen vitamine C aanmaken. Maar cavia's hebben niet meer vitamine C nodig, dan mensen. Een cavia heeft dagelijks ca. 25 mg. vitamine C nodig, een mens ca. 70 mg. Maar omdat ze beiden niet in staat zijn de vitamine op te slaan, is een dagelijkse portie noodzakelijk.
Ik vuur niets op je af, ik was/ben alleen heel erg benieuwd WAAROM een cavia niet dagelijks groenvoer zou mogen hebben. Ik neem aan dat daar een reden voor is.
Persoonlijk geloof ik niet zo in vitamine C in korrels, omdat het heel snel afgebroken wordt. In de natuur eet een cavia ook geen korrel, maar enkel (droog) gras, groen en kruiden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?