Onbeperkt gras & hooi???

  • Cavia Opvang Betuwe

    Super Ine dat je het tot de bodem hebt uitgezocht ,ook al was de aanleiding daartoe niet zo leuk.

    Maar al met al is dit een leerzaam topic voor ons allemaal geworden . Fijn dat je uitleg hebt gegeven op de prik hier.

  • renate

    ik zal mijn man in een berevel duwen en op jacht sturen!!! HAHAHA, ik zie het al voor mij!

    Ik ben bang dat mijn cuy's er dan als eerste aangaan.

    Maar even serieus, je zal misschien wel gelijk hebben, ik weet het niet.

    Ik kon mij in die stelling redelijk vinden.

    En gezien het feit dat Ine haar caven dus niet op dit gras/groen dieet functioneren heb ik voor mijzelf die link ergens min of meer bevestigd gezien.

    Maar ook ik heb de wijsheid niet in pacht. Haal voor mijzelf de informatie er uit waarvan ik denk dat het wel kan kloppen.

    Maar gebaseerd is het nergens op. Ik handel soms puur op instinct.

    Groetjes Renate.

    P.S. Wat ben je van beroep?? Je weet blijkbaar ontzettend veel van erfelijkheid en evolutie.

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Irene

    Zo juist nog een zilveragouti gladhaar zeug naar de DA gebracht, was net gestorven nog niet hard nog zacht was ze maar het leven was er duidelijk al uit.

    Hun gevraagd deze sek op lever vervetting te onderzoeken en niet op te sturen voor een algemeen onderzoek.

    Als deze zeug ook leververvetting heeft heb ik het toch redelijk hard.

    De dierenarts zei dat het ook aan het hooi kan liggen, maar ik wil hier niet aan nu.

    Dan kan ik ze dus niks meer voeren?

    Ik laat het hooi komen van een betrouwbare leverancier die bij een opvang van knaagdieren ook levert dus die kan ik makkelijk eens bellen tenzij deze geen hooi ervan geleverd krijgt.

    Echter het gras verhaal komt er het meest overtuigend uit steeds ook gezien mij info die ik ingewonnen heb.

    gr. D#S

    -

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Manu

    Juist ik ga ook voor de meest natuurlijke voeding veelal.

    Echter bij mijn caafs schijnt het niet te werken, en ook volgens andere fokkers niet.

    Het schijnt dat je de ras caaf ook niet met de bastaard vergelijken mag, deze is echt door de wol geverft en schijnt echt vele malen sterker te zijn!!!

    Mijn onderzoek is nog niet afgerond in elk geval.

    gr. D#S

  • Susan

    Wat ik van gras weet is dat een teveel aan eiwit, wat vooral in het voorjaarsgras zit, hoefbevangenheid bij paarden kan veroorzaken. Dit betekent dat er een botje in de hoef gekanteld is en dat veroorzaakt nogal wat pijn. Soms gaat dit goed, maar lang niet altijd:(

    Gras lijkt zo onschuldig, maar is het dus niet altijd……..

  • isabel

    Misschien dat de caaf van nu wel zover van de “oercaaf” af staat, dat ze geen maat meer kunnen houden. Niet meer kunnen stoppen met het eten van iets wat ze lekker vinden.

    Ik neem ook aan dat de oercaaf ook niet alleen maar grassen at, maar daarnaast allerlei kruiden etc. Bovendien zijn de grassen van nu heel anders, veel rijker dan die van vroeger.

    Net zoals ze zeggen van paarden dat ze minder goed onderscheid kunnen maken tussen giftige en niet-giftige (on)kruiden. Terwijl ponies, zeker de robuustere rassen nog zo dicht bij het oorspronkelijke wilde paardje staan, dat wel kunnen.

  • jacquelinesbeestenspul

    hoi manu

    ik heb dit voer 2 jaar geleden gegeven en ik was er ook niet tevreden over,ik vind het bagger net als hopefull farm en nog een paar fokkers

    volgens edward en erna mag je dus bijna geen groente erbij geven of fruit omdat het voer zo uitgeballanseerd is dat ze geen extra's nodig hebben

    ik was ook erg eigenwijs en gaf gewoon goente en fruit,ik had binnen een maand dode dieren en zeugjes met nestjes die niet goed groeien bla bla ik vind dit echte rotzooi en zal het nooit iemand aanraden

    edward en erna zijn ook echte groothandel fokkers zij gaan hier in arnhem alle dierenwinkels af en verleuren alle dieren hier dus niet alleen caafjes maar ook ratjes gerbils muizen konijntjes hamsters bla bla bla en dat doen ze niet zachtzinnig hoor ze halen de oudere dieren op die niet goed verkocht kunnen worden en smijten die vervolgens in een lege bak en dat gaat echt niet vriendelijk :( nee mij maak je niet met un gezichtjes blij enne ze durvten ook welleens beweringen te maken die niet klopte en dan maar volhouden dat ze gelijk hadden bah ik krijg kippevel van deze mensen

    het voer hebben ze zelf laten maken volgens hun en brengen het via rondrijden op de mart bij beginnend fokkers en zo kunnen ze ook nog in hun stal neuzen en dieren afkraken :( nee geen goed woord dus

    groetjes jacqueline

  • Susan

    Dat zou je denken. Het kromme is dat er in de manege waar ik rijd zo'n sobere pony staat (een fjord) maar als je die de kans krijgt vreet die maar door. Staat ook het liefst aan de andere kant van de afrastering in de wei te grazen.

    Mijn caafjes eten niet teveel, zelfs niet van iets wat ze lekker vinden. Ik vind altijd nog wel een restant van wat dan ook.

  • Cavia Opvang Betuwe

    Ik doe eigenlijk nooit echt moeilijk met gras wat mijn eigen cavia's betreft ,die zijn het wel gewend .Maar ik wacht altijd met ze op het gras te zetten tot dat ik het eerst 2 keer heb gemaaid.

    En de anderen krijgen een handje ,pas als ik zie dat ze het goed verdragen wat meer.

    En het hooi, ik denk toch niet dat dat het probleem is .Nou ja, ik bedoel ,het ergste wat ik met hooi mee heb gemaakt is luis en helaas 1 keer schimmel waardoor 1 cavia overleed.

    Ik denk dat het probleem voornamelijk in het hardvoer moet worden gezocht eigenlijk….. en misschien een bepaald soort groente.

    Heks ,je zit nu eenmaal even in dit “proces” wat schijnbaar in gang is gebracht ,hoe vervelend het ook is. Als je nu ineens van voedingsgewoonten veranderd kost het even tijd voordat je de effecten dan merkt.

  • isabel

    Het kromme is dat er in de manege waar ik

    > rijd zo'n sobere pony staat (een fjord) maar als je die de

    > kans krijgt vreet die maar door. Staat ook het liefst aan de

    > andere kant van de afrastering in de wei te grazen.

    Is dat niet zo met alle fjorden? :-)

    Sobere ponies hebben niet veel nodig, maar zijn meestal wel erg voedselgericht. Misschien omdat ze van gebieden komen die arm zijn, en dat je dus in goede tijden alles moet pakken wat je te pakken kan krijgen?