Onbeperkt gras & hooi???

  • Susan

    Met alle gevolgen van dien… Maar we dwalen af, voor paarden is vast een ander prikbord;)

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Jacq

    Jij gaf er nog de groente bij echter de andere goeie bekende van me had zich er wel netjes aan gehouden zoals ik haar begreep.

    Heb dr een paar dgn geleden nog uitgebreid aan de foon gehad.

    Wat mij enorm verbaade is dat er nogal laconiek gedaan wordt over het resultaat.

    Je houd je niet precies aan de door hun voor geschreven voedings normering en hopla dood dus!!!

    Wat ik weet bij puppie voer is dat als je daar van overdoseert/uit de vrije hand voert

    de grote honden pup vooral onzettens last van zijn lijf gaat krijgen en aan de ontstekings remmers moet.

    Niet mijn voer ik houd niet zo van exact afmeten.

    Over hun dier onvriendelijkheid zeg ik niks omdat ik die mensen gewoon niet persoonlijk ken!

    gr D#S

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Susan

    Nou er lopen wel linken met de problematiek van paarden en caafs hoor.

    Mijn buurvrouw is geheel paarden freak, en ook daarmee moet je tegenwoordig uitkijken juist met ok het eiwit gehalte van gras, luzerne ed.

    Het zijn per slot beiden planten eters, alleen de caaf heeft een totaal ander gebid en natuurlijk meer van die verschillen.

    Echter er lopen wel degelijk lijnen.

    gr D#S

  • Susan

    Weet ik, ik reageerde ook al over het eiwit in het gras, dat dat voor hoefbevangenheid kan zorgen en dan ben je als paard en paardeneigenaar niet blij. Heeft vaak fatale gevolgen.

    Dat is een paard, kan je nagaan voor een cavia…….

  • Caviafarm Lilo

    Hoi Ine,

    Het was geen aanval maar gewoon mijn mening dat je dit niet zo hard kunt stellen. Het is toch zeker niet zo dat als je tegen jou in gaat dat ik direct ruzie zoek?

    Ik persoonlijk ben van mening, sorry Ine, dat het komt dat mijn cavia's dood zijn (4) door de weersomstandigheden. Dat is de reden ook dat ik een gedeelte van de rennen de garage in heb laten lopen. Omdat het hier weken heeft geregend (er waren voldoende schuilplekken maar een cavia denkt niet oh het regent ik ga daar even zitten) en ze toch met hun buik door het natte stro lopen kan het zeker zo zijn dat ze hier zek van worden. Dus nee, ik wijt het niet aan het voer want ik houdt me aan de regels van het niet teveel bijvoeren.

    Evelien

  • Caviafarm Lilo

    Hoi Ine,

    Ik zoek weer geen ruzie hoor, maar het was nu toch eigenlijk duidelijk na jouw verhaal dat die van jouw ook zijn overleden door teveel bijvoeren of heb ik dit nu verkeerd begrepen. Is het gewoon niet zo dat je naast de biks, welke dan ook, gewoon niet teveel mag bijvoeren?

    Evelien

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Evelien

    Nou mijn rug is redelijk breed denk ik zelf, maar jou manier van brengen schoot er bij mij ff verkeerd in eerlijk gezegd!

    Maar oke dat ff ter zijde moet kunnen en vooral hier, maar nu ff ter zake;

    Jou caafs zitten op zo'n beetje dezelfde wijze gehuisvest als de mijne en toch ook weer niet.

    He??? hoor ik je nu denken, ja idd kijk de meeste caafs zitten opgehokt bij mensen in meter kooien buiten hokken ect.

    De onze vertoeven in buitenrennen behalve de bijzondere gevallen zwanger, net gejongt, herstellend, parend ect ect.

    Echter toch is jou stal de mijne niet en andersom. De vorm van jou rennen zijn bv heel lang en redelijk smal ook goed te zien op je site bij huisvesting. De mijne daarin tegen zijn meer rond, veel minder lang maar wel meer in de breedte ook.

    Ook erg goed te zien bij mijn huisvesting.

    Daarbij wat gooi jij in je hokjes aan stro, wat voor stro hoe vaak hoeveel en de buitenrennen op het zand/modder of juist niet?

    Wat voor hokjes van wat voor materiaal en worden die ontsmet en hoe vaak?

    Nou is ook dit geen aanval op jou want ik weet dat ze zeker ontsmet worden bv.

    Wat ik duidelijk wil maken is DAT er verschil zit tussen de een en de ander ook al lijkt het ogenschijnlijk het zelfde!

    Ook heb ik aan een virus gedacht in jou en mijn stal, dat kan ik hier in elk geval nu voor 99% uitsluiten, de dierarts aan de foon gehad vanonchtend over The Draggle witch die gister is gestorven en ik aan een lever vervetting heb laten onderzoeken oimdat Bruut beer daaraan ook is dood gegaan.

    Ooik deze zeug duidelijk leververvetting!!!!

    Dus GEEN verkeerde huisvesting Bruut zat hierbovendien opgehokt omdat ie alleen met kleine beertjes overweg kon!

    Hij zat dus pertinent droog en de Draggle witch zat in mn buitenren!

    Voor mij maakt het hier GEEN verschil dat heb ik voor mezelf kei hard nu!

    Verder zijn de meeste caafs stabiel hier rennen vrolijk rond, dus versober mn voeding en dat moet nu gaan helpen als ik mn huiswerk goed heb gedaan.

    Ik kan niet voor jou bepalen en als je je huisvesting verbeteren kunt be my gast~!~

    Natte buiken en in de stront liggen ze hier echt NOOIT niet, echter ben er met koud en nat weer wel behoorlijk mee bezig ze idd lekker confortabel te laten vertoeven daar buiten, ophokken is veel makkelijker voor de fokker echter minder leuk en gezond voor de caaf is nog steeds mn visie.

    Maar als er straks nog steeds veel caafs bij je het loodje gaan leggen moet je toch eens proberen de helft van je caafs op het ene en de andere op Kasper bv te zetten.

    En dan ook in dezelfde omstandigheden dus wat kleintjes, zwangere zeugen, beren gewoon echt 2 gemengde groepen maken die verschillend worden gevoerd voor maanden dus niet voor enkele dgn of wkn.

    Zo filter je het redelijk uit denk ik, en verder bemoei ik me er niet meer mee.

    Heb genoeg aan mn eigen caafs nu zoals je zult begrijpen.

    ge. D#S

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Evelien

    De basis hier is nu HOOI, dus nog steeds niet de BIKS!

    Daarbij geef ik ze met mate gras, wortels ed. niet eens meer dagelijks zoals eerst.

    De biks in de avond en de opgehokte permanet aan de biks hooi!

    Exact zoals ik dat al deed eerst, echter met het verschil dat ik het groen voer minimaliseer nu en vooral de 1e tijd.

    De hoeveelheden die ik heb gegeven zal ik echt niet meer doen zo helder als wat nu voor mij.

    Verder moet ik zeggen dat ik erg blij ben mn caafs te hebben laten onderzoek op hun dood oorzaak ga dat vast in de toekomst nog vaker doen.

    Dat levert me erg veel op aan info zelfs als ze zeggen dat ze niks hebben gevonden.

    gr. D#S

  • Caviafarm Lilo

    Hoi Ine,

    Sorry, dat de manier waarop ik schreef jou niet aanstond, het vogeltje is zoals het gebekt is.

    Bij mij zijn niet zo heel veel slachtoffers gevallen. Mocht het hier inderdaad vergaan zoals bij jou is het inderdaad een goed idee om op die manier het voer te testen en zal ik waarschijnlijk ook doen. Op dit moment zie ik hier geen reden toe.

    Toch ben ik blij met je topic gewoon omdat we er even allemaal even bij stilstaan of we wel of niet goed voeren en ik denk dat ik nu voorzichtig kan zeggen dat, hoe goed we het ook voor hebben met ze, we ze misschien wel te veel vermenselijken qua voer.

    Evelien