Onbeperkt gras & hooi???

  • Natanya

    Beste Ine,

    Gecondoleerd met Bruut, wat vreselijk voor je…

    Ik hoop dat je uiteindelijk nog adviezen krijgt van iemand die hier wel ervaring mee heeft…belangrijk punt waar we allemaal wel wat van willen weten.

    Lieve groeten Natanya

  • Manu

    Als er sprake is geweest van leververvetting, dan zou ik de oorzaak niet zoeken bij het eten van te veel hooi of gras. Ook hier zou ik de oorzaak zoeken in de combinatie van hooi/gras (cellulosse) en brokken/muesli (zetmeel).

    Planteneters kunnen niet goed overweg met koolhydraten/zetmeel. Zolang een planteneter enkel cellulose (hooi, gras, groenten) als voedingsbron gebruikt, is er niets aan de hand. Zodra er op zetmeel gebaseerde voeding aan toegevoegd wordt, wordt de koolhydraatstofwisseling overbelast. Insulineresistentie is een typisch gevolg van teveel koolhydraten en een oorzaak van leververvetting.

    Erfelijke aanleg speelt ook een rol bij leververvetting, alleen is dit in het geval van cavia's erg moeilijk aan te tonen.

  • isabel

    Ik heb nog even gelezen op de site.

    Fructaan is een suiker (=koolhydraat) dat door de plant wordt geproduceerd oiv zonlicht. Als de plant kan groeien, wordt het fructaan ook gelijk weer gebruikt. Dan is er niets aan de hand.

    Kan de plant echter niet groeien, doordat de temperatuur te laag is of omdat er te weinig voedingsstoffen zijn bijv, dan wordt fructaan opgeslagen in de plant. Het fructaangehalte van een plant kan dus in een aantal uren tijd hoog oplopen, maar als daarna de omstandigheden gunstiger zijn om te groeien ook weer vrij snel dalen. Je moet dus een goed tijdstip uitzoeken om je pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid te laten grazen.

    Of dus om gras te plukken dat voor cavia's bestemd is. Want als ik Manu's verhaal lees, zijn cavia's gevoelig voor een teveel aan koolhydraten. Dan denk ik dat als je vaak gras plukt met een hoog fructaangehalte, dit wel bij kan dragen aan insulineresistentie en leververvetting.

    Hooi kan trouwens ook teveel fructaan bevatten, maar de kans daarop is niet zo groot omdat hooi meestal gewonnen wordt bij droog, warm en zonnig weer.

    Ik heb trouwens een fout gemaakt in mijn vorige bericht; als de temperatuur ‘s nachts niet onder de 5 graden is geweest is het veilig (vanuit het fructaangehalte gezien) om ’s morgens te grazen. Fructaan wordt opgeslagen in stoppels, dus kort gras is niet goed. Wanneer het gras genoeg water en voedingsstoffen heeft is grazen veilig.

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Manu

    Tja erfelijk?

    Iderdaad een moeilijke zij het dat Bruuts moeder Mara een ziver witte Rexzeug nog vrolijk bij Beesten spul rond huppeld!

    Moeders kwam uit de dierenwinkel paps uit Simpely red lijnen.

    Echter het gaat niet vooral om Bruut het om mijn meerdere van mijn cavia's.

    Bruut was een van mijn beste beren en door dat hij ineens dood is gegaan vrees ik ook voor mn andere caafs!

    Afgelopen winter heb ik idde nog musli bij gevoerd echter ben er sedert dit voorjaar mee gestopt zeg maar ook al omdat ik zo mijn verdenkingen had over TE rijke voeding.

    Dus nee geen musli hier meer wel deze zomer mais gevoerd ook. En met mate wel eens handje vol Luzerne sprietjes.

    Met de cavia brok ben ik ook niet te royaal. Teveel brok maakt meer kapot dan goed wist ik al vervetten ze nogal van dus daar ben ik niet royaal mee.

    gr D#S

  • yacente

    Jacobskruid kan in beide zitten, echter eten dieren om het gras heen, in het hooi herkennen ze het niet meer als giftig.

    Maar hooi dat Jacobskruid-vrij is, zoals op veel plaatsen wordt geadverteerd is vrij moeilijk aan te komen. Tegenwoordig mag er minder bemest worden en steeds meer percelen worden als natuurgrond aangemerkt. Hierdoor wordt de grond schaler en krijgt Jacobskruid de kans om weer terug te komen. Want juist op schale grond doet deze plant het het beste.

    Zelf zien we dit ook op de percelen die wel volop bemesten waar ze geen Jacobskruid hebben en de percelen die we nauwelijks bemesten. Op 1,5 ha zijn we bijna een dag bezig geweest het Jacobskruid eruit te steken voordat we gingen maaien…

  • Manu

    Maar een vette lever hoeft niet persé dodelijk te zijn. Dankzij onze consumptiemaatschappij hebben heel veel mensen en dieren een vette lever zonder hiervan klachten te ondervinden. Ze zijn hooguit wat vaker moe. Maar merk je dat aan een cavia?

    Ik lees hier ook vaak dat we de cavia's als mooi en gezond beoordelen als ze grot/stevig zijn, liefst al op jonge leeftijd. Bijvoeren om aan te sterken, etc. etc. Naar mijn mening, helemaal geen goede zaak.

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Manu

    Hier voer ik niet de jonge caafs extra snel vet, dat ik ook erg goed te zien hier.

    Wel zijn sommigen gewoon echt grover en steviger dan de andere die ik hier heb.

    Dat zog “ge-opfok” is nooit mn ding geweest ook bij varkens ed ben ik er juist fel tegenstander van omdat het dier er niet gezonder van wordt als iets geforceert gaat zeg maar.

    Ik wil graag een voeding die zo dicht mogelijk bij de natuur van de caaf staat, maar de caaf moet er het wel goed op doen anders schiet ik mn doel nog voorbij.

    Inmiddels heb ik een zeer goed mailtje gehad van Renate.

    Ik zou het hier bijna zo neer willen zetten zelfs.

    Ik houd het nog ff voor me bedenk ik mij zodat dit niet nagepraat kan worden door anderen.

    Ik ga morgen nog ff bellen met wat deskundigen alsik eruit ben zet ik het hier pas neer.

    Er is veel erg veel aan verschillende opvattingen over de voeding voor de caaf ook te merken aande discussies die hier er steeds over gaande zijn.

    Hier moet naar mijns inziens een strakkere lijn in komen vind ik.

    gr D#S

    gr D#S

  • coby

    he bah wat een naar bericht van je beer.

    wat ik begrepen heb is dat als je vers hooi van de boer haalt dat je de kans hebt dat er nog jacopskruid in kan zitten,

    dat hooi en gras dikmakers zijn dat heb ik nog niet gehoord dat zijn natuurlijke produkten die ze echt nodig hebben voor hun darmstelsel.

    Ik heb wel gehoord weet niet meer wie het was, die altijd hooi van de boer haalde en daarna veel dode cavia's had en vroeg geboorte ze is weer overgestapt naar hooi van de dierenwinkel en sindsdien er weer minder last van heeft.

    Maar het zet je wel weer aan het denken zo'n bericht,

    sterkte met het verlies van je prachtigen beer,

    groetjes coby

  • Chalet de Cobaye

    Ik vind het toch allemaal best moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te geven,want de een zegt dit en de ander weer dat .

    Zo voer ik mijn dieren al jaren Kaspers en dat mix ik met reform mueslie ,en krijgen ze hier veel hooi.

    Dit doe ik echt al zoveel jaar ,en heb geen last van over vette dieren ,en zwangerschappen die verkeerd gaan ,of plotselingen dood intrede,of zieke dieren.

    Juist is het hier het tegen deel ,mijn dieren doen het zonder hierover op te scheppen gewoon echt goed ,en ben ik blij dat ik echt kan zeggen dat ik 1 cavia had die dood is gegaan ,maar die was bijna 7 jaar oud.

    Het blijft gewoon een heel moeilijk iets , vooral omdat we niet binnen in de cavia kunnen kijken.Ik wist het verhaal al van Bruut ,en hoop dat je evt wat meer antwoorden op je vragen kan krijgen morgen,want tot nu toe is het toch allemaal speculeren wat nu wel of niet goed is voor de cavia.En wat de evt oorzaak geweest kan zijn.

    gr Es

  • Monique

    Hoi Inka,

    Ik vind het heel erg voor je!

    Gelukkig weet je nu wat er met je lieve Bruut aan de hand was….Ben je van die onzekerheid af.

    Ik hoop voor diegene die hier allemaal last van hebben dat jullie de oplossing kunnen vinden om dit probleem zover het mogelijk is voor te kunnen blijven.

    Groetjes Monique