Onbeperkt gras & hooi???

• Cavia farm Witches at work

Hoi Monique en de rest van de mensen die hier op mn stukje hebben gereageerd~!

Allereerst hartelijk voor jullie lieve en vooral ook zeer nuttige mailtjes, en telefoontjes!

Het doet goed ka ik zeggen te merken dat menesen echt willen mee helpen en denken.

Vandaag 10/9/2007 Deventer aan de foon gehad en weer eens mn dierenarts assistente omdat ik alles echt geheel rond wilde hebben om de dood van Bruut.

Het schijnt echt lever vervetting te zijn met diverse inwendige bloedinkjes.

Geen virus omdat het lijfje geen enkel spoor van afweer vertoonde die anti stoffen aan het aanmaken was om het virus lam te leggen.

Dit wilde ik echt zo hard mogelijk gemaakt zien, vooral ook in het belang van min en andere caafs die ik hier heb en andere mensen van mij hebben recentelijk wel te verstaan.

Gelukkig geen virus pfffffffffff maar een te goede/rijke voeding, een caaf moet SOBER gevoerd worden naar het schijnt.

En ik dacht juist die klein varkentjes moeten de hele dag door veel kunnen vreten~!

Ja hooi!!! Dat mag als enig de hele dag al het andere moet met mate ook GRAS!

En nat gras/dauw gras vergeet het maar, niet oke dus~!~

Droog gras dus het liefst kort van spriet dus ook niet van die lange sprieten en zo overdadig als hier werd verstrekt.

Niet elk dag gras en groente ect, maar een handje vol om de paar dgn voor de rest een bakje biks en hooi thats it.

EIWIT ARME musli/Luzerne mag evt in de koude maanden worden bij gevoerd, echter ook hier overdaad schaad zeker!!!

Zo strak heb ik het tot op heden nooit gelezen verdorie!!!

Waarom niet??? Heel simpel om dezelfde reden waarom cavia voer de komende maanden flink zal stijgen in zijn prijs.

Een cavia brengt financieel niks of niet veel op.

Nederland consumeert de caaf (gelukkig) niet in tegen stelling tot het konijn bv.

Dus mag cavia voer evenals honden en katten voer flink wat kosten het is een luxe product zeg maar volgens de wet!

Verder omdat de caaf niks opbrengt in tegenstelling tot de luxe ras kat of hond is het niet interessant er veel over te onderzoeken over voeding ed.

Zelfs de zog “deskundigen” konden me dit advies NIET geven!

Dit heb ik van fokkers en uit wat paarden info over gras sites.

En dan nota bene heb ik van een ervaren fokker te horen gekergen (in het begin van mn fok periode) dat hij zijn caafs voorziet van uitsluitend dauw gras en hooi en verder niks!

De 2 caafs die hier sip erbij zaten trekken nu ineens bij en komen in jawel 1 dag 50 gr bij in gewicht, ik heb ze wortels gevoerd omdat dit de lever gunstig beinvloed.

Dat was mn eigen idee, zij het dat ik vooral matig nu.

Ik wil in het bijzonder de volgende fokkers/liefhebbers bedanken voor hun medeleven, maar nog meer om hun zeer waardevolle voedings en fok tips!!!

# RENATE (UIT LIMBURG)

# CHALET DE COBAYE (ESTHER KATER)

# JACQUELINE'S BEESTENSPUL (JACQUELINE)

# En last but not least CAVIA OPVANG DE BETUWE (IRENE)

gr. en XXX van een opgeluchte heks~!~

• Susan

Duidelijk verhaal, maar hoe zit het dan met de Luzerne die in bv Gerty zit?

Ik snap nu ook waarom het steeds mis gaat, als ik er wel wat meer op let, dat mijn caafjes wat meer groente binnen krijgen:(

• Gerda_H

Oooo,Ine, bedankt voor dit bericht. Ik ga dus ook snel minderen met mijn gras. ik geef ook voornamelijk nat gras. En vooral van die lange sprieten waar al zaadjes in zit.

Jij krijgt Bruut hier niet mee terug,maar zo heb jij misschien wel hel veel cavia levens gered.

Dank jewel.En nog heel veel sterkte meid

Groetjes Gerda

• nnatasja

heej , allereerst heel rot voor je van de rex beer , goed ook dat je hem zo uitgebreid hebt laten onderzoeken !

maar ik wil toch even zeggen , en dan bedoel ik het niet als “ zie je nou wel ” maar in het verleden heb je heel veel mensen het advies gegeven gras gras en nog eens gras te voeren , ik weet dat o.a. ik daar wel eens over gezegt heb dat teveel gras ook niet goed is ivm eiwitgehaltes en daar ging je vrijwel gelijk tegenin dat jouw dieren het zo goed deden e.d. dan heb je nu wel een hele harde les moeten leren om je van het tegendeel te bewijzen en zeg je hier dat niemand je dat ooit verteld had , toch is het volgens mij redelijk bekend dat je geen nat gras mag voeren aan je dieren ivm o.a. gasophopingen , wat ik weet van nat gras is dat in de dauw zich bepaalde stoffen ophopen en dat het daardoor niet goed is nat gras te geven of die stoffen zich nou omzetten ivm de dauw durf ik je niet te zeggen.

maar je ziet dat ondanks dat het bij jou lange tijd goed gegaan is het dus niet gelijk betekend dat het ook goed is … dat is iets wat je misschien toch in je achterhoofd moet houden wanneer je mensen adviseerd …wat overigens niet alleen voor jou geld hoor , want ik zie vaak dat mensen wat uitproberen de resultaten daar van op de korte termijn goed zijn en het direct aan iedereen gaan adviseren , met advies geven zou in zijn algemeenheid wel wat serieuzer omgesprongen mogen worden denk ik wel eens…

Hoi Natasja

Ja je hebt indeze sek genomen geheel gelijk hoor~!~

En het feit dat ik mischien idd zeker dacht gelijk te hebben tegen adviezen van “sommige” in is voor mij geweest dat die ene fokker voor mij erg overtuigend was in waarom juist grote hoeveelheden gras zo goed zou zijn.

Het is niet zo geweest dat me dat vaak ontraden is echt niet, ik heb het dus echt zelf onder vonden nu.

Verder heb ik vanochtend nog ff een hele tijd met Truus Leblanc aan de foon gehangen om ook haar visie nog ff te horen.

Zij was ook van mening dat nat en teveel gras te eiwit rijk was voor de caaf.

En verder als ze gras krijgen GEEN hooi ook nog eens moeten hebben!~

Ook hierin zijn behoorlijk wat menngen verdeeld dus hier bij mij kregen ze er wel hooi bij.

Geloof nu maar van mij dat er nog steeds veel misverstanden uit de weg te ruimen zijn in cavia land.

Niet alleen het gras maar ook de muslie, Luzerne, en andere dikmakers zijn in principe taboe bij een goeie cavia korrel!!!

Dan moet me nog ff van het hart dat ik ook wel bij fokkers ben geweest waar de hooi onvindbaar was en de korrel met een vergroot glas moest zoeken op het moment dat ik daar was.

Nou daar heb ik dus echt moeite mee met lege cavia voerbakken dus!

Zo'n dier moet tussen de 6 a 8 uur per dag eten.

En vergeet ook niet dat er ook fokkers zijn die dat Brabants voer geven waaraan je bijna niks meer mag toevoegen dus ook geen groente en of fruit alleen hooi of zeer mninmaal wat gras ed anders gaan ze gewoon dood!!!

Dit Voer weet ik ff de naam niet van is bedacht door een echtpaar Erna en….

Ik ken 4 fokkers wiens dieren aan dit voer gesneuveld zijn.

Hun wordt verweten door de andere partij dat ze te royaal zouden hebben bij gevoerd met groen voer dus!

Het heeft mij in elk geval weer eens aan het denken gezet, mij kan in elk geval nooit verweten worden dat ik zaken in de doofpot heb gegooid.

En het feit dat ik anderen met mijn gras advies op een verkeerd been heb gezet betreur ik natuurlijk, maar heb naar eer en geweten gehandeld en in dieren winkels of andere fokkers krijgen kopers vaak ook geen of een verkeerd advies!

Mensen hebben er ook een eigen veratwoording in, ik ga nu toch ook die gras fokker niet aanklagen!

Kijk mij werd bij de aankoop van mijn hond Eukanuba voer met klem aangeraden omdat moeders het daar zo super op deed en hij zit nu ook aan de Biofood omdat ik denk dat dat voer gewoon nog beter is!

Zelfs van een dierenarts kan ik nog niet eens advies klakkeloos aan nemen laat staan van een beginnend fokker!

Zelfs fokkers die al een 10 tal jaren fokken geven nog regelmatig verkeerd advies.

Zeker niet opzettelijk daar ben ik vrijwel zeker van, maar het gebeurd toch maar!

Verder zal ik dit ook op mijn site nog uitvoerig gaan toelichten en dan is het voor mij klaar~!~

gr D#S

• Gerda_H

Ine, jij weet tenminste toe te geven dat jou advies eigenlijk fout was. Ik had ook gedacht dat gras juist goed zou zijn hoor. Er zijn een heleboel mensen die nooit hun fouten toe kunnen geven. Jij bent ook maar een mens. Knap hoor meid,dat jij je ongelijk hier op het pb toe geeft. Maar zo ben jij gewoon.

Heel veel sterkte nog meid.

Groetjes Gerda

• nnatasja

das ook zeker waar , vaak zie je dat mensen dingen voor waarheid aannemen na wat goede resultaten en dat meteen rond verspreiden als waarheid ( niet doelend op wat nu gebeurd is maar in het algemeen )

Het gekke is dat iedere fokker op zich zijn eigen voedingswijzes heeft en wat bij de eene geweldig werkt wil bij de andere alleen maar voor problemen zorgen , het moet maar net in een bepaald totaalbeeld passen.

Ik ken een caviafokker die voorziet zijn dieren bijv helemaal niet van water andere slepen contineu met verse drinkbottels , weer andere voeren enkel wat winterpeen en andere voeren juist weer geen winterpeen ..

Het blijft giswerk wat het beste werkt voor jouw dieren en de vele tegenstrijden maken het er niet makkelijker op.

Ik ben in het verleden bijv 8 dieren verloren doordat ze gegeten hadden van de hennepvezels , andere zweren juist weer bij de hennepvezels , echter hier komt het er nooit meer in.

Overigens is het ook zo met gras dat in het voor en najaar het gras meer eiwit bevat , misschien dat het daardoor juist nu fout is gegaan …

Hoi Natasja

Nee het voorjaars gras anzich ben ik niet zo bang voor!

Het is gewoon het hele plaatje geweest TE rijk gevoerd zeg maar.

Ook in de winter had ik al wat zeugen dood dacht toen in mn onschuld nog aan zwangerschaps vergiftiging.

Echter de musli, mais vlokken, Luzerne ect zijn toen waarschijnlijk de boosdoener geweest kijk gras is er niet in de winter al zou ik het willen geven het is er gewoon niet.

En inderdaad er speeld veel een rol wat bij de een aanslaat kan bij de ander doodslaan simpel gezegd.

Ook ik ken een fokker die van dat gras/hooi dieet dus die idd niit of vrijwel nooit water erbij geeft.

Ik verstrek dagelijks veers drinkwater niet in bakken waar het zaagsel ed in kunnen vallen maar in bottels dus.

Ik hoop dat ik het hier nu onder controle heb dan heb ik veel gewonnen!

gr D#S

• isabel

> Ja hooi!!! Dat mag als enig de hele dag al het andere moet

> met mate ook GRAS!

> En nat gras/dauw gras vergeet het maar, niet oke dus~!~

> Droog gras dus het liefst kort van spriet dus ook niet van

> die lange sprieten en zo overdadig als hier werd verstrekt.

Begrijp ik het nu goed dat deze adviezen van de dierenartsassistente komen?

Dat van dat korte gras begrijp ik niet.

Wat ik altijd begrepen heb is dat juist lang gras, dat tegen de bloei aanzit, of al bloeit, arm is. Graszaadhooi wordt veelal gegeven aan paarden die gevoelig zijn voor eiwitten of of snel vervetten.

• Manu

Goed dat je de dood van je beer hebt laten onderzoeken en probeert om wat met de bevindingen te doen! Ik vind wel dat je nu weer vrij stellig een advies geeft dat wederom gebaseerd is op de ervaringen van een handjevol fokkers/liefhebbers.

Dat veel cavia's te rijk gevoerd worden, is iets waar ik me ook zorgen om maak. Ik vraag me alleen wel af waarom een cavia slechts eens per paar dagen een handjevol groenvoer mag? En hoe komt hij dan aan zijn dagelijkse behoefte aan vitamine C?