Hoi Monique en de rest van de mensen die hier op mn stukje hebben gereageerd~!
Allereerst hartelijk voor jullie lieve en vooral ook zeer nuttige mailtjes, en telefoontjes!
Het doet goed ka ik zeggen te merken dat menesen echt willen mee helpen en denken.
Vandaag 10/9/2007 Deventer aan de foon gehad en weer eens mn dierenarts assistente omdat ik alles echt geheel rond wilde hebben om de dood van Bruut.
Het schijnt echt lever vervetting te zijn met diverse inwendige bloedinkjes.
Geen virus omdat het lijfje geen enkel spoor van afweer vertoonde die anti stoffen aan het aanmaken was om het virus lam te leggen.
Dit wilde ik echt zo hard mogelijk gemaakt zien, vooral ook in het belang van min en andere caafs die ik hier heb en andere mensen van mij hebben recentelijk wel te verstaan.
Gelukkig geen virus pfffffffffff maar een te goede/rijke voeding, een caaf moet SOBER gevoerd worden naar het schijnt.
En ik dacht juist die klein varkentjes moeten de hele dag door veel kunnen vreten~!
Ja hooi!!! Dat mag als enig de hele dag al het andere moet met mate ook GRAS!
En nat gras/dauw gras vergeet het maar, niet oke dus~!~
Droog gras dus het liefst kort van spriet dus ook niet van die lange sprieten en zo overdadig als hier werd verstrekt.
Niet elk dag gras en groente ect, maar een handje vol om de paar dgn voor de rest een bakje biks en hooi thats it.
EIWIT ARME musli/Luzerne mag evt in de koude maanden worden bij gevoerd, echter ook hier overdaad schaad zeker!!!
Zo strak heb ik het tot op heden nooit gelezen verdorie!!!
Waarom niet??? Heel simpel om dezelfde reden waarom cavia voer de komende maanden flink zal stijgen in zijn prijs.
Een cavia brengt financieel niks of niet veel op.
Nederland consumeert de caaf (gelukkig) niet in tegen stelling tot het konijn bv.
Dus mag cavia voer evenals honden en katten voer flink wat kosten het is een luxe product zeg maar volgens de wet!
Verder omdat de caaf niks opbrengt in tegenstelling tot de luxe ras kat of hond is het niet interessant er veel over te onderzoeken over voeding ed.
Zelfs de zog “deskundigen” konden me dit advies NIET geven!
Dit heb ik van fokkers en uit wat paarden info over gras sites.
En dan nota bene heb ik van een ervaren fokker te horen gekergen (in het begin van mn fok periode) dat hij zijn caafs voorziet van uitsluitend dauw gras en hooi en verder niks!
De 2 caafs die hier sip erbij zaten trekken nu ineens bij en komen in jawel 1 dag 50 gr bij in gewicht, ik heb ze wortels gevoerd omdat dit de lever gunstig beinvloed.
Dat was mn eigen idee, zij het dat ik vooral matig nu.
Ik wil in het bijzonder de volgende fokkers/liefhebbers bedanken voor hun medeleven, maar nog meer om hun zeer waardevolle voedings en fok tips!!!
# RENATE (UIT LIMBURG)
# CHALET DE COBAYE (ESTHER KATER)
# JACQUELINE'S BEESTENSPUL (JACQUELINE)
# En last but not least CAVIA OPVANG DE BETUWE (IRENE)
gr. en XXX van een opgeluchte heks~!~