WAWs “Inka” schreef:
>
>
> Als het idd zo gaat als bij de naakthond en het dier stabiel
> is in zijn hoedanigheid, gezondheid ed valt het wel mee ja.
>
> gr D#S
Hier wil ik toch even op inhaken.
Op mijn forum speelt op dit moment ook een gesprek over de skinny en eventuele risico's en daar heb dit weggezet:
Ik heb onlangs begrepen (en nee, dat kan ik nu niet direct onderbouwen maar ik zal dat terugzoeken) dat bij naakthonden rond een jaar of 2 de tanden uitvallen en dat dit samen hangt met het haarloze gen.
Nu zeg ik niet dat dit bij de skinny ook zal gebeuren, maar het geeft wel aan dat het hier en daar misschien toch niet helemaal een “gezonde” fok is. De cavia is een dier met haar. En ja, nu ga je zeggen dat dan alle cavia's wildkleur zouden moeten hebben en dat alle rassen ook gefokt zijn………………..maar ik vind er echt verschil in zitten of er géén haar is of een ánder soort vacht. Vacht is bescherming, vacht is iets dat hoort bij het dier De Cavia.
Nogmaals, ik gun het een ieder en ik vind het allemaal best, maar ik verander hierin gewoon niet snel van mening.
Als ik iets niets vindt, of er geen goed gevoel bij heb, zal ik dat ook niet 1,2,3, krijgen, al heeft de hele wereld er eentje.
Edit: Op dit moment is dit het enige dat ik zo gauw kan vinden maar wat ik eerder las was in een tijdschrift bij mijn dierenarts. Ik zal hem er nog eens naar vragen.
Maar het is dus op zich wel een gevolg van het gen voor haarloosheid.
http://www.naakthonden.nl/mexicaan/gebit.html
En nogmaals, dit is de hond. En ik geef dit voorbeeld enkel als onderschrijving van mijn “angst” dat over een poosje blijkt dat ook dit ras er niet had moeten komen door nare gevolgen.