skinny fans???

• chalet de cobaye

Goeie morgen !!

Wat mij wel opvalt bij de skinny's is dat de zeugen toch over het algemeen grote nesten krijgen ,je hoor vaak dat er 5 of 6 lingen geboren worden….Had het laatst met een vriendin erover die zelf ook fokt met de skinny en die zei ook dat het vaker voor kwam dan bij de behaarde caaf,zal dat misschien ergens door komen ,ben een echte leek wat de skinny's beterft dus was eigenlijk wel benieuwd hoe dat komt !!!

gr Es

• de Wolfjes

Lieve Ine,

Ik hoef helemaal geen gelijk te hebben. Jullie kunnen me niet overtuigen dat er een echte rede is om met de Skinny-fok te stoppen. Ik hoor niet iets van Hèèèè`, daar valt over na te denken.

Ik kan het stukje niet meer terug vinden over zoogdieren hebben geen haar. Ook dit is niet waar (denk aan de dolfijn) en niet overtuigend om de fok te stoppen.

In het stukje van Esther ging het over een 6-ling en warom ze een groot nest hebben. Ik vind dit een goede vraag….Ik kan alleen maar iets bedenken en hoor wel wat jullie reactie hier op is. …. Als de Skinny niet gezond zou zijn, zouden er dan grote nesten geboren worden en sterker nog zouden de moeders de kinderen allemaal goed gezond groot kunnen brengen en daar zelf ook gezond onder blijven. Ik denk dat het antwoord hier op is dat ze gezond zijn. Het lichaam past zich aan aan wat hij aan kan.

Ik hoor graag jullie mening….

Groetjes Monique

• Mijati

Ik heb al eerder gezegd niets tegen skinnyfok te hebben, ik heb jullie de uitdaging gegeven een goed en sterk ras te fokken. Het klopt dolfijnen hebben inderdaad geen haar, maar deze leven in het water en kunnen daar niet zonder, jou skinny's leven, hoop ik, gewoon op het land.

Dieren die over het algemeen gezien korte levensverwachting hebben, krijgen vaak veel jongen om ervoor te zorgen dat het aantal dieren op peil blijft. Dit zou een reden kunnen zijn dat skinny's grotere nesten krijgen. Overgens kan in ieder ras een groot nest voorkomen.

• WAWs "Inka"

Hoi Es hoi mijati

Dat ze grotere nesten hebben en vooral ook met mooie gewichten zoals Jacq omschrijft juich ik alleen maar toe als je vanuit de gezondheid van het dier beredeneert!

Beter als die kleine nestjes met een 2 ling van 50 en 60 gr bv waarvoor je moet vrezen of ze het halen en of je ze wel ooit voor de fok kan inzetten???

Volgens mij is het voor velen ook gewoon een kick een dier te hebben wat omstreden is, die spanning is voor velen erg belangrijk.

Als het idd zo gaat als bij de naakthond en het dier stabiel is in zijn hoedanigheid, gezondheid ed valt het wel mee ja.

Echter ik blijf het een rare manier van dieren op de wereld zetten vinden!!!

En verder zoeken ze het maar lekker uit, het zijn gouden kalveren per slot vergeleken bij de reguliere caafs, ook zoals Jacq dat nest nu weer heeft met 2 beren en maar liefst 4 zeugen, met een gewichten om U tegen te zeggen!!!

Hoe omstreden dan ook, het blijft voor velen gewoon daarom juist een kick, en de gek geeft er gewoon 75 euri per dier uit minimaal.

En tuurlijk kun je beter een baan hebben ipv caafs fokken dat verdient veel beter en is een veel stabielere bron van inkomsten per slot.

En over een tijdje zullen ze net als de gladhaar gewoon massaal op internet staan en ook gewoon??? worden gedumpt her en der zoals het lot nu ook is beschoren helaas van de “normale” caaf~!

Hoe dan ook het is onomkeerbaar helaas maar vraag AUB niet aan mij om ook FAN te worden van deze dieren!!!

Het is mijn feestje niet, en zal het ook nooit worden!!!

gr D#S

• Saskia

Aardige conclusie, maar er is nog helemaal geen algemene levensverwachting van de skinny bekend, tot op heden is nog uit niets gebleken dat deze lager zou liggen dan die van een gewone cavia.

• WAW's :Inka

Hoi Saskia

Nee tuurlijk niet, ze zijn er net, en volgens mij had Dagmar daar al ooit iets over verteld dat ze in Amerika al zelfs best oude Skinny's/Baldwins hebben daar dus daarom prima dieren in dat opzicht!!! (Mijn eerlijke mening)

Lekker degelijk en lekker makkelijk voor allergie mensen ipv de oorzaak op te sporen waarom tegenwoordig iedereen allergisch is! (mijn sarcasme sorry)

Het bloed kruipt nu toch waar het niet gaan kan,

gr D#S

• de Wolfjes

Mijati >>> Dieren die over het algemeen gezien korte levensverwachting hebben, krijgen vaak veel jongen om ervoor te zorgen dat het aantal dieren op peil blijft. Dit zou een reden kunnen zijn dat skinny's grotere nesten krijgen. Overgens kan in ieder ras een groot nest voorkomen.

Dit vind ik nu een goede rede om over na te denken, maar er zit bij mij een maar aan….In een andere topics staan leeftijden van de cavia op 3 jaar. (Ook veel ouder) Een tijd geleden hadden wij het hier ook al over dat er veel caafjes op 3-jarige leeftijd overlijden. Vind ik ook erg jong.

Ook geef je aan dit zou een rede kunnen zijn en dat geeft geen zekerheid aan.

Ik hoop dat een Skinny fokker / liefhebber meer over de leeftijden kan vertellen.

Groetjes Monique

• Lotje

WAWs “Inka” schreef:

>

>

> Als het idd zo gaat als bij de naakthond en het dier stabiel

> is in zijn hoedanigheid, gezondheid ed valt het wel mee ja.

>

> gr D#S

Hier wil ik toch even op inhaken.

Op mijn forum speelt op dit moment ook een gesprek over de skinny en eventuele risico's en daar heb dit weggezet:

Ik heb onlangs begrepen (en nee, dat kan ik nu niet direct onderbouwen maar ik zal dat terugzoeken) dat bij naakthonden rond een jaar of 2 de tanden uitvallen en dat dit samen hangt met het haarloze gen.

Nu zeg ik niet dat dit bij de skinny ook zal gebeuren, maar het geeft wel aan dat het hier en daar misschien toch niet helemaal een “gezonde” fok is. De cavia is een dier met haar. En ja, nu ga je zeggen dat dan alle cavia's wildkleur zouden moeten hebben en dat alle rassen ook gefokt zijn………………..maar ik vind er echt verschil in zitten of er géén haar is of een ánder soort vacht. Vacht is bescherming, vacht is iets dat hoort bij het dier De Cavia.

Nogmaals, ik gun het een ieder en ik vind het allemaal best, maar ik verander hierin gewoon niet snel van mening.

Als ik iets niets vindt, of er geen goed gevoel bij heb, zal ik dat ook niet 1,2,3, krijgen, al heeft de hele wereld er eentje.

Edit: Op dit moment is dit het enige dat ik zo gauw kan vinden maar wat ik eerder las was in een tijdschrift bij mijn dierenarts. Ik zal hem er nog eens naar vragen.

Maar het is dus op zich wel een gevolg van het gen voor haarloosheid.

http://www.naakthonden.nl/mexicaan/gebit.html

En nogmaals, dit is de hond. En ik geef dit voorbeeld enkel als onderschrijving van mijn “angst” dat over een poosje blijkt dat ook dit ras er niet had moeten komen door nare gevolgen.

• de Wolfjes

Hoi Lotje,

De Skinny heeft wel het haarzakje. Op kleine stukjes huid groeit ook haar.

Maar vergeet 1 ding niet, ze zijn niet zo gefokt. Ze zijn zelf zo ontstaan net als alle andere rassen met haar. Ze zijn alleen maar vermenigvuldigd.

Groetjes Monique

• Mijati

Alle rassen ontstaan door een spontane mutatie en/of het mixen van verschillende andere rassen. Logisch dus dat je dan gaat uitselecteren en verder gaat fokken.

En wat de vergelijking met naakthonden betreft, deze hebben ook op sommige plaatsen haar, hebben dus ook haarzakjes.

ik kan me voorstellen dat skinnyfokkers zich nu heel erg aangevallen voelen, maar laat ons (sceptici) zien dat de skinny en baldwin gezond zijn en dezelfde levensverwachting hebben als een normale caaf.

Daarnaast is het ook zo dat ieder ras zijn eigen problemen heeft (bv US Teddy's hebben sneller last van huid infecties (ik heb zelf 7 teddy's weet daar dus wel iets van)). Het is dus aan alle rasfokkers om te proberen hun specifieke ras te verbeteren en gezonder te maken.