zelf dieren in laten slapen??

• Witches at work

Beste Renate

Bij mijn weten grijpen de meeste fokkewrs gewoon zelf in als het genoeg is!

Een enkeling gaat naar de dierenarts, velen zeggen naar de DA te gaan ook hier op het PB maar ook die categorie doet het zelf of laat het een bekende ff oplossen die er wat harder in is zeg maar.

En eerlijk gezegd hebben de dierenartsen renners niet zo mijn voorkeur eerlijk gezegd.

Een dierenarts verdiend niks meer aan een dood dier dus laat je standaard nog ff 1 a 2 keer terug komen voordat hij het ook zat is, of het moet idd een accuut geval zijn zeg maar.

Maar een cavia zoals Evelien omschrijft, erg snel veel afvalt zich amper nog bewegen kan, pompt menig DA nog ff wat nieuw leven in dmv dwangvoer, extra vocht toediening en weet ik veel wat voor ongein nog meer.

Hoever wil je gaan??? Als er leven en vooruitzicht is wil ik best een heel eind gaan hoor~!~

Echter een volwassen avia van tussen de 500 en 600 gr. wkn en maanden laten aanklooien en weer op te kallefateren zie ik niet zitten, de praktijk wijst vrijwel altijd uit dat het dier uiteindelijk toch dood gaat en een langere lijdensweg heeft moeten ondergaan.

En al heeft de caaf hier 6 dubbele vouworen hoeft ie echt niet dood, en is zijn tekening bagger, en zijn gewicht klein, maar erg dapper en overtuigend~!~!

Vroeger liet ik het mijn vader wel eens oplossen of de DA, tegenwoordig doe ik het zelf. Op een manier die ze bij mij ook mogen doen als ik het zat ben op deze aardkloot en geen dokter me helpen wil.

Deze beslissing neem ik ook vaak in overleg met collegafokkers, en dan nog baal ik er als een stekker van dat het moet!

Gelukkig hoef ik hier zelden in te grijpen en doet de natuur meestal goed zijn werk, en gaat vanzelf dood wat niet OKE is zeg maar.

gr. D#S

• Jipke frl

Een cavia, ik zou niet weten hoe het humaan kan, zou ik zelf niet dood durven maken.

Menig konijnenfokker moet het ook wel eens doen, zou mijn eigen grote konijnen ook niet dood durven maken, heb al oplossingen zat gehoord, tik in de nek met een veger, eerst met ether verdoven en dan een tik geven, bah ik zou niet durven denk ik, mss ligt het anders als er 1 doodziek zou zijn ofzo, maar zo omdat ie wat verkeerd is? Nee bah.

Vorig jaar wel een jong konijn weg gemaakt die de helft kleiner was als de rest en aan mams tepel steeds nest werd uit gesleurd, kon het laten liggen kreperen, maar dat vonk ook zielig dius toen maar die kleine dood gemaakt, ben de hele avond beroerd geweest………….

Eerst nog aan mijn pa gevraagd of die het wilde doen, nee doe zelf maar het is jouw hobby.

• MoniqueW

In het verleden heb ik al een paar keer meegemaakt bij de dierenarts dat zij blijven rekken, medicatie geven en binnen 2 dagen is de cavia overleden. Dit bij 2 verschillende da. Wat is nu humaan en wie is hier nu een dierenvriend?

Evelien

Hoi Evelien,

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben een paar x met een zieke cavia naar de DA gegaan. Ik wilde dat ze direct ingeslapen moesten worden, want zo zag het er in mijn ogen naar uit. Ik liet ze achter en ze zouden met mij contact opnemen. Ze hadden van alles geprobeerd omdat ze nog een kans zagen. Uiteindelijk ging ik met een vette rekening en een overleden cavia naar huis. Dit vind ik niet diervriendelijk. Toch kies ik voor de DA en ben nu heel duidelijk in hoe ik het wil met mijn kennis.

• MoniqueW

Ik had betrefende persoon graag geholpen en/of doorverwezen naar fokkers die het wel doen zodat zij eventueel in de toekomst daar gebruik van had kunnen (of willen) maken als het nodig was geweest.

groetjes renate.

Ik vind dit nogal raar overkomen en dan druk ik me vriendelijk uit. Ik denk dat er geen fokker is die hier op staat te wachten. Je moet zelf je verantwoording nemen voor je dieren. Je hebt 7 dagen van de week en 6 dagen is er altijd iemand aanwezig. De kans is niet zo groot dus, maar wel aanwezig…. Ik denk meer dat het probleem zich in de prijs voordoet. Als er spoed is, is er altijd een DA in de buurt. Ook voor een cavia. Dat is hun werk en daarom hebben ze ook weekend diensten.

• renate

hallo monique,

Ik ken deze persoon redelijk goed en weet dat geld absoluut niet het probleem is.

Het probleem was meer dat er op dat moment geen dierenarts aanwezig was omdat ze vrij landelijk woont. Dit is ook geen probleem wat zich vaak voordoet.

De persoon in kwestie vond het alleen verschrikkelijk dat ze op dat moment voor het dier niks kon doen, en in dit extreme geval had ze graag zelf een diervriendelijke oplossing gehad.

In het algemeen:

Als ik zo lees wat dierenartsen nog doen om een dier in leven te houden stemt mij dat erg droevig. Ik heb dan ook het vermoeden dat veel dierenartsen zich niet willen laten kennen en van alles proberen om een cavia's in leven te houden. Met als gevolg inderdaad hoge rekeningen en een dood dier.

Vele dierenartsen weten er helaas weinig van af en vaak kun je beter advies aan een fokker vragen die jarenlang bezig is.

Dit concludeer ik uit de vele vragen die hier vaak op prikbord worden gesteld en als je dan ziet wat dierenartsen over het algemeen proberen dan denk ik dat menig fokker meer weet.

Gelukkig zijn er ook DA die zich wel de moeite doen om iets te leren en van ervaren fokkers iets aan te nemen. Maar een probleem zal het altijd wel blijven.

Groetjes Renate

• Jipke frl

Ik heb eens van iemand gehoord dat die zijn konijn ziek was en er mee naar de da gegaan was.

Dier moest ingeslapen worden, meneer betaald er voor en gaat weg, vergeet iets en gaat terug en ziet zo dat die da het konijn tegen de hoek van de muur dood sloeg, hoezo vertrouwen in een da?

Blijf er bij, weet je zeker dat het op jouw manier gaat……….

• Cavia Opvang 't Kuufke

En wat die eigenaar daar mee gedaan? Zoiets kun je n.l. melden bij het tuchtcollege dat ook voor dierenartsen bestaat.

Zo'n mensen zijn het niet waar dat ze dierenarts zijn.

• Jipke frl

Weet ik verder niet, dit heeft al wel een 25 jaar terug gespeeld, makkelijk verdient dan.

• jacquelinesbeestenspul

hoi renate

ik zet hier op het prikbord niet welk middel ik gebruik mar daar mail ik je wel over maar ik kan mijn dieren die erg ziek zijn wel in laten slapen zonder problemen

ik heb hier laatst een zeug gehad die midden in de nacht persweeen had en de jongen waren al dood in de buik en moeders lag op haar zij te creperen nou dan kan ik wel helpen hoor ik ga niet met dat dier naar de dierenarts want dan moet het dier in de auto in de stress want dat vind ik zieliger dan dieren laten lijden in de auto veel stress en uiteinelijk toch overlijden sorry maasr dat vind ik heel erg krijg er zelfs kippevel van nu

als ik zie dat het dier nog een kans heeft dan bel ik inderdaad de DA en ik heb menig dier geholpen zo maar als ik zie dat ze niet meer geholpen kunnen worden en veel pijn hebben kan ik die beslissing gelukkig wel nemen en durf ik de dieren in te laten slapen

het heeft niks met showfok of dieren te maken die niet goed verdeeld zijn dat vind ik misselijk maar een dier die je zo uit zijn lijden kan verlossen heb ik gen problemen mee dan ben ik maar strafbaar in dit geval

renate ik mail je nog

groetjes jacqueline

• MoniqueW

Dit is een situatie die weer moeilijk ligt…Kan me hier wel in vinden. Ik heb gelukkig nooit voor deze situatie gestaan.

Ik weet dat er vaak gerommeld wordt terwijl dit niet op die manier gehoeven had. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.