Beste Renate
Bij mijn weten grijpen de meeste fokkewrs gewoon zelf in als het genoeg is!
Een enkeling gaat naar de dierenarts, velen zeggen naar de DA te gaan ook hier op het PB maar ook die categorie doet het zelf of laat het een bekende ff oplossen die er wat harder in is zeg maar.
En eerlijk gezegd hebben de dierenartsen renners niet zo mijn voorkeur eerlijk gezegd.
Een dierenarts verdiend niks meer aan een dood dier dus laat je standaard nog ff 1 a 2 keer terug komen voordat hij het ook zat is, of het moet idd een accuut geval zijn zeg maar.
Maar een cavia zoals Evelien omschrijft, erg snel veel afvalt zich amper nog bewegen kan, pompt menig DA nog ff wat nieuw leven in dmv dwangvoer, extra vocht toediening en weet ik veel wat voor ongein nog meer.
Hoever wil je gaan??? Als er leven en vooruitzicht is wil ik best een heel eind gaan hoor~!~
Echter een volwassen avia van tussen de 500 en 600 gr. wkn en maanden laten aanklooien en weer op te kallefateren zie ik niet zitten, de praktijk wijst vrijwel altijd uit dat het dier uiteindelijk toch dood gaat en een langere lijdensweg heeft moeten ondergaan.
En al heeft de caaf hier 6 dubbele vouworen hoeft ie echt niet dood, en is zijn tekening bagger, en zijn gewicht klein, maar erg dapper en overtuigend~!~!
Vroeger liet ik het mijn vader wel eens oplossen of de DA, tegenwoordig doe ik het zelf. Op een manier die ze bij mij ook mogen doen als ik het zat ben op deze aardkloot en geen dokter me helpen wil.
Deze beslissing neem ik ook vaak in overleg met collegafokkers, en dan nog baal ik er als een stekker van dat het moet!
Gelukkig hoef ik hier zelden in te grijpen en doet de natuur meestal goed zijn werk, en gaat vanzelf dood wat niet OKE is zeg maar.
gr. D#S