Kleur, bouw, vacht, oren, neus… ook enkel uiterlijke kenmerken, wat mij betreft.
En dan is nog de vraag wat men verstaat onder sterk.
Een zeug moet voor haar eerste levensjaar een nest hebben gehad.
Wat kun je dan al zeggen over de gezondheid?
Niet veel, alleen of ze een goed geboortegewicht had en of ze goed is gegroeid en tot dan toe nog niet ziek is geweest.
Daarom vind ik de manier waarop Ine fokt zo goed.
Haar dieren leven buiten, en dan pas zie je goed welk dier sterk is welke niet.
Als ik ooit weer nieuwe cavia's wil van een fokker, dan is zij de enige waar ik ze vandaan wil halen.
Daar kun je op die jonge leeftijd inderdaad nog helemaal niets van zeggen, alleen de kwakkelende kun je uitselecteren. Persoonlijk ben ik dan ook voorstander van het hanteren van een fokmethode die gericht is op gezondheid. NIet superstrenge selectie op het neusje van de zalm (want dat weet je op die leeftijd inderdaad niet), maar juist wat meer dieren in aanmerking laten komen voor de fokkerij, waardoor je een veel bredere genenbasis houdt. De uiterlijke vooruitgang gaat dan automatisch veel langzamen, maar het is altijd het één of het ander.
Ik fok zo gezond mogelijk en voor een langere leeftijd heb ik geen invloed. Ik probeer altijd de sterkste uit het nest aan te houden en daar fok ik mee verder. Op deze manier heb ik geen invloed op langere leeftijd.
manu:
Ik zou ‘rasverbetering’ dus eigenlijk meer als ‘rasverfraaiing’ moeten zien?
Ja, voor een groot gedeelte wel. Als je met de “zwakere” cavia`s uit het steeds aan elkaar blijft verparen zou je uiteindelijk de cavia minder sterk maken.
Manu:
NIet superstrenge selectie op het neusje van de zalm (want dat weet je op die leeftijd inderdaad niet), maar juist wat meer dieren in aanmerking laten komen voor de fokkerij, waardoor je een veel bredere genenbasis houdt.
Genoeg beren hebben voor vers bloed.
Als je je dieren goed kent en alles goed bijhoud ben je al ver op weg. Je kan natuurlijk niet alles voorkomen.
Manu
Wat is het neusje van de zalm?….
Elke fokker heeft zijn eigen antwoord op deze vraag en zullen zeker niet dezelfde zijn.
> Een leeftijd bereiken is zo'n kunst nog niet. Het gaat er om
> hóé die leeftijd bereikt wordt.
Juist, het liefst in goede gezondheid.
> Kijk maar naar mensen…. Er worden heel veel mensen
> hartstikke bejaard, terwijl er echt een heel aantal
> tussenzitten die door familie in de steek gelaten zijn, hun
> geld hebben moeten afstaan, karige maaltijden gegetene
> hebben, nauwelijks liefde gevoeld hebben in hun leven…. Ja,
> zulke mensen worden ook 80. Maar er zijn gelukkig genoeg
> opa's en oma's die van hun leven genoten hebben, veel liefde
> hebben mogen ontvangen, altijd goed gegeten kunnen hebben, en
> nu vol liefde de gezellige opa en oma zijn. Zulke bejaarde
> mensen stralen.
Bedoel je te zeggen dat iedereen dus een hoge leeftijd kan bereiken, ondanks ontberingen, als de genen maar goed zijn?
> Met cavia's is het voor mij niet anders. Is leeftijd een
> parameter voor geluk? Voor mij niet. Het zal er wel enkele
> invloed op hebben, maar het is onvoorstelbaar hoelang mens en
> die het onder erbarmelijke omstandigheden nog volhouden. Het
> is de manier waarop het leven wordt geleid die het verschil
> maakt.
Nee, leeftijd is geen parameter voor geluk, maar daar gaat het bij cavia's, en de fok niet om volgens mij. Je kan een cavia niet laten zeggen hoe gelukkig hij is. Je kan hooguit een inschatting maken.
Maar voor mij zou het er bij de fok van cavia's, en andere dieren, om moeten gaan dat er gezonde dieren gefokt worden. En ik denk dat je dan de *gemiddelde* leeftijd van overlijden moet meenemen. Een cavia kan niet ouder worden dan de maximale leeftijd die nu eenmaal bij de diersoort hoort. Maar volgens mij zijn er nu nog heel veel cavia's die ver daarvoor al sterven. En dat zou misschien anders moeten kunnen.
De leeftijd waarop de gemiddelde caaf overlijdt vind ik wel een parameter voor de gezondheid van een ras/diersoort.
> Wat ik verbeter is de type bouw en vacht. Als ik naar mijn eigen
> dieren kijk zie ik wel vooruitgang in de kwaliteit die ik
> fok. Ik probeer zo gezond mogelijk te fokken. Gezondheid en
> karakter staan op nummer 1.
Op welke punten zie jij vooruitgang, en hoe meet je die?
Hoe weet jij hoe gezond je dieren zijn?
Wat heel erg jammer
> is en ik denk zeker dat dit ook mee speelt: Er komen nieuwe
> rassen die best aan de prijs zijn en die worden overal weer
> door gemengt, zo breek je iets weer af wat een ander
> opgebouwd heeft.
Als je voor raszuiverheid gaat wel ja. Aan de andere kant werkt het inbrengen van nieuwe genen positief, zoals Manu ook al opmerkte.
Maar ik snap dat je als fokker met een bepaalde keuze niet zit te wachten op skinny genen bijv.
Er zijn ook fokkers die het gewoon leuk
> vinden om een nestje te hebben en gewoon wat bij elkaar
> zetten….niks mis mee, maar iemand die daar iets van koopt
> en er verder mee wilt gaan komt het één en ander weer tegen
> en kan opnieuw beginnen. Daarom is een goede stamboom ook
> heel belangrijk en weet waar je je dieren koopt om e.v.t.
> voor je doelstelling te gaan.
Dan ik dat toch een keuze die iemand maakt. Ik vind dat als je met de fok gaat beginnen, je wel moet weten wat voor “beginmateriaal” je nodig hebt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?