Rasverbetering?

• Paulala

Een kleur of ras wordt pas erkend als er voldoende uniforme dieren van een bepaalde kleur of vachtsoort wordt ingeschreven bij een show van dieren met verschillende leeftijden.

Die dieren moet je dan opgeven voor erkenning.

Dat is ook weer zoiets, het houdt de inteelt in stand, want om dieren te krijgen die zo uniform mogelijk zijn, gaan mensen inteelt gebruiken, anders lukt dat niet snel genoeg.

• basjeeeee

Dit nest gaat dus weg voor de knuffel als je tegen inteelt bent?

• basjeeeee

Doelde nu eigenlijk op je Fransen hangoren fok… Ben het met je eens dat veel fokkers het ras verpesten ed, maar heb jou de afgelopen ook nog niet veel zien klaarbrengen bij dit ras, vandaar mijn vraag…

• MoniqueW

………ik heb goede vrinedschappen onder de fokkers en liefhebbers die hier ook komen en ik heb nauw contact met bv ine (we bellen dagelijks soms meerdere keren) en door de fout van een ander word zij voor leugenaar uitgemaakt ja en dan ga ik ook reageren zo krijg je rellen want de tegenpartij haalt er (nieuwe) vriendjes bij die eigelijk niet goed weten waar het om gaat(jipke) en dan breekt de hel los….

Hoi Jaqueline,

Ik kan je hier niet helemaal gelijk in geven…gedeeltelijk wel.

Rellen zoals ik het lees onstaan vaak door de manier zoals iets neergezet wordt. Het is net hoe je iets opschrijft.

Soms wordt je een beetje pissig omdat je van bepaalde mensen al weet dat ze op een rel uit zijn en dan zet je iets “verkeerd” neer en breekt de hel los. Eigelijk moet je er gewoon niet op reageren….maarja

• MoniqueW

Vader dochter of moeder zoon wordt wel vaker toegepast…..als je dit doet moet je wel goed kijken of er in de lijn er voor geen lijnteelt zit. Maar ook dan is een eerlijke stamboom weer van belang.

Ik prijs het niet aan, maar als je aan lijnteelt doet fok je ook de negatieve punten er in.

• MoniqueW

Ik doe het zelf niet!!! (bij konijnen), maar er is mij verteld dat je 7x vader x dochter of andersom kan doen en dan moet stoppen.

• Paulala

Ja, alles kan, je kan ook doorgaan na die 7x.

Maar wat zijn de gevolgen?

Dat zijn dingen die je aan de buitenkant vaak niet ziet.

Dingen die zich binnen in het dier afspelen.

Maar ja, het gaat toch om het uiterlijk?

De dieren moeten zo uniform mogelijk zijn, en moeten hoge ogen gooien op een show en wel zo snel mogelijk als maar kan.

Nee, laat mij er dan maar jaren langer over doen zonder inteelt.

• MoniqueW

Ehhh, zoals ik al schreef….Ik doe hier niet aan mee. Voor éénmalig zou ik zelf niet moeilijk doen. Net als bij de cavia haal je ook de mindersterke punten naar boven. Je moet er alleen wel op letten dat je niet steeds uit een andere lijn fokt, want dan kan je weer opnieuw beginnen, want je weet niet wat daar achter zit. (qua type dieren)

Die 7x sataat op gezond inteeld fokken en ik heb dat niet verzonnen. Ik fok konijnen voor de gezelligheid en ook in dit ras probeer ik de vachten en koppen te verbeteren. Mijn manier van fokken is de lange weg….ik heb de tijd. Het is hobby.

• MoniqueW

Ik weet het niet zeker, maar kijk eens bij caviastal Pinkeltje

• MoniqueW

Ik fok veel op gevoel / ervaringen dit gaat over het algemeen goed. Ik weet wel genetisch hoe het met de kleur ogen zit en dit vind ik wel belangrijk.