Weet je, rassen zijn door mensen ontwikkeld.
En de mens heeft bepaald hoe een bepaald ras eruit moet zien.
Dus wat er gedaan wordt, is verbeteren wat mensen hebben bedacht, en dat is dus het uiterlijk.
Ik vind dat de gezondheid veel belangrijker is.
En ik heb gemerkt, dat veel cavia's van fokkers helemaal niet zo gezond zijn als je zou hopen.
Natuurlijk zijn de cavia's uit broodfok er vele malen erger aantoe, dus ik wil het daar echt niet mee vergelijken!
Ik heb totaal geen problemen met fokkers die verschillende rassen of kleuren door elkaar fokken.
Op deze manier blijven de cavia's verschillende genen houden.
Maar deze fokkers moeten wel eerlijk blijven, en dit allemaal op de stamboom vermelden, dat deed ik ook.
Ik had bijvoorbeeld een nestje rexen waar sheltie in de achtergrond zat, en dat heb ik gewoon eerlijk vermeld aan de fokker die de zeug met jongen bij mij opgehaald heeft.
Zij heeft de jongen toen als knuffel verkocht, omdat zij geen langhaar in de lijn wilde, prima toch?
Maar dat gezeur over rassen vind ik gewoon onzin, het is iets dat de mens verzonnen heeft, en draait allemaal om het uiterlijk van het dier.
Ook showen met dieren is door mensen verzonnen.
Denk je nu echt dat het voor een cavia uitmaakt hoe hij eruit ziet?
Wat voor kleurtje erop zit?
En of hij wint op een show?
Naar mijn mening hoeft een ras niet verbeterd te worden, maar moet de diersoort ‘verbeterd’ worden.
Dus gewoon de cavia gezond fokken, niets meer en niets minder.
Toen ik nog fokte, fokte ik ook wel eens rassen door elkaar, en kleuren door elkaar.
Vooral de jongen uit verschillende rassen waren vaak het sterkst en meest gezond. Dus laat iedereen lekker doen wat hem/haar het beste lijkt.
Ooit wil ik wel weer cavia's gaan fokken, maar dan doe ik het op mijn eigen manier. Ik ben wel verkocht aan de roodbonte rex, dat is gewoon echt mijn ras.
Maar ik zal er dus meerdere rassen voor gaan gebruiken om te fokken zoals ik dat wens, en alles eerlijk op de stambomen vermelden.
Geen geheimen, gewoon eerlijk en open.
Niemand is verplicht om een cavia te kopen bij een bepaalde fokker, je kiest zelf welk dier je koopt en of je ermee fokt.
En wat ik zeker ook ga doen is genetische codes van kleuren en vachtsoorten noteren.
Die komen dan ook op de stambomen te staan.
Zo kan een fokker ook zien of een dier drager is van een verdunningskleur of iets dergelijks.
En bij dieren waarvan ik het niet weet of ze drager zijn ergens van, schrijf ik dan simpelweg een * op die plek.
Bij mijn muizen ben ik nu ook bezig om de genetische codes bij te houden, en ik kan je vertellen, daar word je ontzettend veel wijzer van!
Zonder dieren te verparen kan je al voorspellen wat eruit kan komen en hoe groot die kans is dat een bepaalde kleur of vachtsoort eruit komt.
Dus hoef je ook minder te vermeerderen om tot je doel te komen.