Ik begreep wel dat je zei dat je het zelf niet doet.
Ik schreef het op een manier waarmee ik op de fokkers doelde die het dus wel toepassen.
Waarom rasverbetering? Waarom ben je anders bezig met fokken?
Cavia en konijnenopvangen ( evenals asiels honden/katten) zitten al propvol, dus voor knuffels hoef je het niet te doen, maar helaas van de zoveel geboorten is maar 1 goed genoeg war je mee verder kunt, de rest is “aanhangsel” waar wel weer een nieuw huisje voor gevonden moet worden. Wat overschot aangaat zou je er mee stoppen………..
“Ik denk dat je het andes moet zien dan naar de leeftijd kijken. Ook niet elke fokker heeft hetzelfde doel. Ik verbeter niet naar de leeftijd. Daar heb ik geen invloed op…helaas. Doe hier wel mijn best voor uiteraard!”
Hoezo heb je geen invloed op de leeftijd? Het is misschien niet altijd direct en/of aan de buitenkant zichtbaar, maar als fokker heb je natuurlijk wel invloed op de leeftijd. Je kunt niet alle risicofactoren uitsluiten, een dier kan sterven door een ongeluk, maar als fokker heb je wel degelijk invloed op gezondheid en daarmee op leeftijd.
“Wat ik verbeter is de type bouw en vacht. Als ik naar mijn eigen dieren kijk zie ik wel vooruitgang in de kwaliteit die ik fok.”
Ik zou ‘rasverbetering’ dus eigenlijk meer als ‘rasverfraaiing’ moeten zien?
Je kunt best gezonde onraszuivere dieren fokken, maar als je echt iets wilt bereiken in de showwereld dan heb je een combi nodig. Een ongezond dier kan nooit haar volledige schoonheid tonen, hoe ooi de raskenmerken ook zijn. Een goede conditie is essentieel om te kunnen stralen op de showtafel. Rasvebetering is niet belangrijker dan gezondheidsverbetering, maar hoe gezond kun je een cavia maken? Als je de leeftijd van een dier wilt verlengen zul je met genetische manipulatie en medicijnen en weet ik veel wat nog meer aan de slag gaan. Dat is niet het doel van de fokkers…. Het enige dat je als fokker kunt doen is je dieren veel ruimte en verzorging geven, goed voer, aandacht en als je fokt, enkel de sterkste dieren met elkaar verparen. Wat kun je nog meer doen?
Volgens mij zijn er heel veel fokkers die helemaal geen ambities in de showwereld hebben en die toch menen aan rasverbetering te doen. Die rasverbetering heeft in praktijk vooral betrekking op de uiterlijk kenmerken. Persoonlijk denk ik dat daar te vaak te veel aandacht aan besteed wordt. Als fokker kun je veel meer doen aan de gezondheid van je dieren. Juist door NIET enkel de sterkste dieren aan elkaar te verparen.
Manu Schreef:
“ik zou ‘rasverbetering’ dus eigenlijk meer als ‘rasverfraaiing’ moeten zien?”
Juist! En zo is het, het gaat voornamelijk om de rasstandaard en dat is dus puur het uiterlijk.
Daarom zei ik ergens eerder ook al, ik praat liever over de verbetering van de diersoort: Cavia.
En daarmee bedoel ik dus de algehele gezondheid van het dier.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?