Rasverbetering?

• isabel

> ik pas heelafentoe lijnteelt toe ik heb nu een verparing met

> vader en dochter gewoon om eens te kijken welke jongen ik

> hieruit krijg qua bouw vacht enz enz maar verder probeer ik

> de lijnen te kruisen zodat er tussen bv een opa en

> kleindochter een andere lijn tussenzit

Een keer vader en dochter verparen is geen lijnteelt. Dat is inteelt. Tenzij er in het verleden met deze dieren al teruggekruisd is natuurlijk en de nieuwe eigenaar dit voortzet.

Inteelt en lijnteelt worden toegepast om gewenste eigenschappen te verankeren. Dit lukt alleen als er steeds weer teruggekruisd wordt. Zodra je vreemd bloed in brengt, doe je al weer een stap terug in het bereiken van dat doel.

Slechts af en toe inteelt of lijnteelt toepassen heeft weinig zin, als verankeren van gewenste eigenschappen je doel is.

> de skinny's wil ik ook verbeteren omdat ik zie dat er toch

> veel skinny's zijn met hoogopstaande oren en te lange

> neuzen.

Ik heb erg veel moeite met de term “verbeteren”. Mensen zien een caaf liever met hangende oren en een stompe neus. Dat wordt vertaald in een rasstandaard. Maar het komt er in mijn ogen op neer dat men de caaf wil veranderen, aanpassen aan zijn wensen. En een verandering is nog geen verbetering.

• Saskia

rasverbetering… staat er ergens in de standaard dat de ideale goudagouti gladhaar cavia een leeftijd moet kunnen bereiken van 9 jaar? Nee dus. Leeftijd en ras staan los van elkaar…. Rasverbetering is nog altijd (voor bv de peruufjes) het voller krijgen van de vacht, een dikkere sleep, een vollere pony, een intensere kleur…. het rás wordt verbeterd. Volgens mij ben jij nu in de war met algemene cáviaverbetering. Gelukkig zijn er al veel gezonde rascavia's die mooie leeftijden bereiken en ik betwijfel of er aan de gezondheid van de dieren door middel van fokken nog veel te verbeteren valt, want veel dieren die vroegtijdig sterven doen dat vanwege pech (verkoudheid, longontsteking, hersenbloeding) of vanwege verwaarlozing/slechte verzorging (vitamine C gebrek, schurft….).

• isabel

> rasverbetering… staat er ergens in de standaard dat de

> ideale goudagouti gladhaar cavia een leeftijd moet kunnen

> bereiken van 9 jaar? Nee dus. Leeftijd en ras staan los van

> elkaar…. Rasverbetering is nog altijd (voor bv de

> peruufjes) het voller krijgen van de vacht, een dikkere

> sleep, een vollere pony, een intensere kleur…. het rás

> wordt verbeterd. Volgens mij ben jij nu in de war met

> algemene cáviaverbetering.

Voor mij zou in ieder geval het gezond houden van een diersoort/ras ook onder een rasstandaard moeten vallen.

Zouden er geen gezondheidskenmerken in de rasstandaard opgenomen kunnen worden?

> veel dieren die vroegtijdig

> sterven doen dat vanwege pech (verkoudheid, longontsteking,

> hersenbloeding)

Zijn een verkoudheid, longontsteking, hersenbloeding wel allemaal pech?

> of vanwege verwaarlozing/slechte verzorging

> (vitamine C gebrek, schurft….).

Waar baseer je deze uitspraak op?

• Manu

Sorry, maar hier schrik ik eerlijk gezegd een beetje van. In de rassstandaard voor bv. de herder staat ook niet dat ze geen HD mogen hebben, toch zijn er veel herders met deze afwijking. En zo zijn er veel meer “rasgebonden afwijkingen” (waar komt die term anders vandaan?).

Ook een rasdier beschikt over meer kenmerken dan alleen uiterlijke. Dat de standaard helaas alleen uitspraken doet over uiterlijke kenmerken, wil niet zeggen dat je je als fokker ook daartoe moet/kunt beperken

De overlijdensoorzaken die je als voorbeeld van ‘pech’ noemt, kunnen ook heel goed een genetische achtergrond hebben als gevolg van keuzes in de fokkerij. Ik vind dat er veel te snel “pech” geroepen wordt.

• MoniqueW

Wil ik je best allemaal uitleggen en laten zien, maar dan zal je langs moeten komen en zal ik alle tijd aan je besteden. Er komt na uitleg altijd weer een vraag en dan kan ik je daar weer op antwoorden.

• MoniqueW

Zodra je vreemd bloed in brengt, doe je al weer een stap terug in het bereiken van dat doel.

Klopt….Daarom moet je er ook de tijd en het geduld hebben om je doel te bereiken. Ik persoonlijk heb geen haast en kijk waar ik mee verder ga voor vers bloed. Ik kijk ook na de geschiedenis van het dier en naar de ouders. Persoonlijk vind ik niet dat je maar 1 doel mag hebben voor >>> beauty fokken. Je moet dit wel uit liefde doen en niet om te scoren. Ik denk zelf dat er hier nog wel eens iets mis zit bij bepaalde fokkers.

• Manu

En antwoord geven op een vraag kan niet via dit prikbord?

• Paulala

Ik zou het wel fijn vinden als het antwoord gewoon hier gegeven kan worden.

Want daar steken meer mensen wat van op, en ik ben er ook wel benieuwd naar.

• jacquelinesbeestenspul

hoi monique

ik vind dit een goede readtie van jou

zolang je de liefde van de dieren voorop zet is het niet belangrijk of je nu een knuffelnest of rasnestje fokt

groetjes jacqueline

• Saskia

Ik beredeneer nu puur taaltechnisch het woord ‘rasvebetering’. En ‘rasverbetering’ is in theorie niet hetzelfde ‘caviaverbetering’.

Voor mij is een ras nooit optimaal met ongezonde dieren. Je kunt het een in de praktijk niet zonder het ander uitvoeren, ik denk dat alle goede fokkers hier en elders het welzijn van de cavia vooropstellen, maar IN THEORIE, puur het woord ‘rasverbetering’ uitleggend, kun je dat los zien van gezondheid.

“Dat de standaard helaas alleen uitspraken doet over uiterlijke kenmerken, wil niet zeggen dat je je als fokker ook daartoe moet/kunt beperken”

Ben ik het dan ook volledig mee eens! Maar dat is algehele verbetering die in mijn ogen iedere goede fokker nastreeft :)

Naja, laat ook maar, ik zit gewoon een beetje te pietpeuteren om de letterlijke betekenis van het woord, maar laat duidelijk wezen dat voor mij persóónlijk voorop staat dat een schitterend rasdier onlosmakelijk verbonden is met een gezond dier. Het een ís het ander (hoewel dat andersom niet per se zo is, een gezond dier is weer niet per definitie ene rasdier, maargoed, nu wordt het erg ingewikkeld allemaal :P)