Hoeveel nesten per jaar???

• Gerda_H

Hoi Paula.

Ik zeg helemaal niet dat ze ziek is geworden door het oogje om van deze discussie af te komen. Ik heb echt dat idee.Het doet mij ook pijn als één van mijn caafjes ziek is. Echter,na de bevalling knapte ze heel erg op,totdat ze een ontstoken oogje kreeg. Ook kreeg ik van andere fokkers te horen,dat veel drinken veelal komt door de nieren. Daarom ook had ik naar knoevel en Jacqueline gemaild,omdat mij werd verteld dat hier niets aan te doen is. Jacqueline werkt veel met kruiden,en ik heb,mede door eigen ervaringen,het idee dat kruiden heel veel goeds kunnen doen met caafs. Een caaf die hier niet helemaal tof is krijgt ook al snel gedroogde brandnetel. Jacqueline heeft mij terug gemaild dat ik wat de kruiden betreft op de goede weg ben. Ook heeft zij mij gemaild niet te lang door gaan met Donna's Babe. Zij maakt momenteel niet echt een zieke indruk,echter is ze wel veel te mager. Haar gewicht klautert heel langzaam weer wat omhoog,en ik hoop dat dit zo blijft. De tijd zal het leren.

Ook wil ik niemand een slechte naam geven,want Ine is best een goede fokster die ik graag als voorbeeld neem.

Greotjes Gerda

• Manu

“Ach en wat is fout, we doen allemaal wel eens iets niet goed en als je bereid bent om daarvan te leren is er niks fout aan.”

Dit vind ik altijd zo makkelijk. Deze stelling is waar als het gaat om een hobby als breien of postzegels verzamelen. Maar als je een hobby hebt waarbij levende wezens betrokken zijn, vind ik dat je verantwoordelijkheid iets verder gaat. En natuurlijk heeft iedereen zijn eigen normen, waarden en mening, maar fouten doordat men zonder de nodige voorkennis begonnen is, zijn onnodig. Als fokker kun je ervan leren, maar helaas heeft het betreffende dier geen tweede kans…..

• isabel

> dat jou gedachte over mij overbodig is.

Je hebt gelijk, sorry.

Verder ben ik het eens met Manu.

• MoniqueW

Dit was weer precies wat ik uitgerekend van jou verwachte…..

Ik vind dit net overkomen dat jij nooit fouten maakt….lekker simpel dus. Weet je wat ik fout vind > iets dat je expres doet. Maar jij bent vast geboren met al je kennis en je hebt vast nooit iets fout gedaan.

Ik ben het wel met je eens dat je eerst moet lezen voor je ergens aan begint en dat je je verantwoordingen hebt, maar voor je verder gaat. Dit ging niet over mij, ik steunde iemand en dat is nog iets wat andere mensen nog moeten leren. Misschien heb jij iets aan deze tip voor je me weer aanvalt.

• Manu

Expres of per ongeluk, het resultaat is hetzelfde. En een fout maakt iedereen weleens, ook ik hoor :-) Maar ik vind dat je je als fokker dit soort onnodige fouten niet kunt veroorloven. De lat zo laag leggen, dat enkel de wil om van je fouten te leren voldoende is, vind ik onvoldoende. Maar goed, dat zal het verschil in normen en waarden tussen jou en mij zijn. Een fijne jaarwisseling allemaal!.

• dagmar

Je kan ze niet zien, de huid is heel dik. Wel kan je ze zien bewegen.

Meestal zijn de zeugen na een week of 4 a 5 na bevalling weer op gewicht. Soms duur het iets langer. Dit is vooral omdat ze nu meer wortels muesly erwtenchip en maisvlok krijgen.

• MoniqueW

Ik denk niet dat ik er zo luchtig over denk als jij nu doet overkomen zoals ik dat in jou ogen doe. Ik denk even iets verder dan jou….er zijn ook mensen die heel hard hun best doen en een wat lager niveau hebben. Misschien doen zij wel dubbel zo hard hun best dan wij???

En vertel mij niet dat mijn normen laag zijn, want ik heb waarschijnlijk meer normen en waarde dan jij. Jij veroordeelt mij op dit stukje en jij kent mij niet eens. Dat noem ik nog eens laag en zeer kortzichtig. Als je meer stukjes van mij gelezen had, had je deze opmerking nooit gemaakt. Misschien vind ik dit wel erger dan iemand die zich leerzaam opsteld en verder wilt leren. Over normen en waarde gesproken.

• MoniqueW

Oké, dus wat dat aan gaat zijn ze net zo sterk als de andere caviarassen. Dat is weer een plus-punt.

Jammer dat je ze niet kan zien…..Ergggg leuk dat je wel meer ziet van je bewegende jongen. Ik zie hier maar heel weinig van met die bossen haren.

Blijft het haar nu weg, of nu ze iets ouder beginnen te worden komt er dan toch wat donzig haar terug?

Hele fijne jaarwisseling!

• Cavia farm Witches at work

Hoi Monique, hoi Manu

In wezen hebben jullie beiden gelijk~!~

Monique jou begrip voor de mens die zich zo ontzettend loopt uit te sloven en dan net een paar meter te kort komt vaak op het einde…………..

Manu die vind dat de lat echt hoger moet omdat de dieren hierbij gebaat zouden zijn en niet zo'n klein beetje ook!

Echter mijn streven mijn doel van deze topic is/was niet het cavia evangelie te verkondigen (citaatje M.) mijn doel is degene wiens lat minder hoog ligt uit principe/onkunde toch wat meer bewustzijn bij te brengen, juist nu aan het einde van dit jaar.

Ook ik doe dingen verkeerd doe wel eens iets waar ik achteraf spijt van heb of minder trots op ben. Wat ik wel belangrijk vind is dat het begrip van Monique niet teveel moet door schieten in onverschillgheid, zo van swa men kan niet beter en wil het wel echt!!!

Als mensen echt maar dan ook echt er geen hout van bakken en vaak al velen jaren. Dan zou ik erg willen pleiten voor hun om een andere hobby te beoefenen kant klossen bv.

Je moet toch gewoon bepaalde zaken weten, ik heb ooit een satijn fokster aangesproken over dat ik de satijnfok erg jammer vond vooral voor de mogelijk OD die hiervan zou kunnen komen.

Ze reageerde op een manier als of ik de 1e was die haar dit ooit vertelde en dat terwijl zij al tig nesten had gefokt doodleuk!

Ik dacht dat kan toch niet waar zijn??? Dat iemand zomaar wat doet???

Het was waar, gewoon kei hard waar althans zo leek het.

Ik heb dan liever satijn fokkers die hun caafs laten rontgen, of erg goeie betrouwbare lijnen hebben en houden ect. dan degene die zich als een struisvogel op stellen.

Indien hun IQ niet toereikend is tja beoefen dan een andere zog HOBBY~!~

Klint hard maar nog harder is het hele generaties caafs naar de klote te zien gaan,omdat fokkers alleen fokken om te fokken!!!

Monique+Manu

Ik doe niks af aan jou normen en waarden en ook niet aan die van Manu.

Wel hoop ik op een verantwoordelijke cavia fok voor 2008

Ras of bastaard of beiden das niet zo boeiend, als het dier maar een dierwaardig bestaan heeft en gelukkig kan zijn.

Prettige avond verder,

gr. D#S

• MoniqueW

Hoi Inka,

Ik zei ook dat ze daarin wel gelijk heeft, maar als je mensen in hun waarde laat zoals waar zij zelf over begint veroordeel een ander dan niet op iets wat een ander in haar ogen fout doet. Wie bepaald wat goed of fout is??? Moeten wij ons bij haar gaan verantwoorden dan??? Het hele leven bestaat uit uitmoderen en verbeteren. Als we over inteelt hebben hebben we het ook over een nieuw ras, hoe denk je dat die ontstaan is dan??? Wat dachten jullie van de Lunkarya enz. Deze zijn ontstaan uit vermeerderen van inteelt. Hoezo verantwoordelijk fokken??? Waarom komt de Lunkarya zo moeilijk op gang en wat dacht je dan van al die satijnfok waar alles mee samenhangt. Wat dacht je van het begin van de CH-Teddy? Daar hebben de serieuze fokkers nu de naweeën van.

Wil je voor verantwoordelijke fok gaan, dan moet je er voor elkaar zijn en elkaar helpen. Niet alles staat tenslote in de boekjes. Gerda geeft zelf toch ook aan dat ze veel geleerd heeft van bepaalde fokkers en van het prikbord. Ook al denken sommige van jullie anders > Ik vind dit fijn om te lezen. Ik lees hieruit een vrouw die wel wilt leren. Goed ze had eerst moeten informeren en moeten weten wat verstandiger zou zijn, maar moet ze nu afgerekent worden op dit, terwijl ze ook veel dingen goed doet. Dit is nu precies de rede waarom ik liever met dieren te maken heb dan met mensen. Dieren hebben onvoorwaardelijke liefde.

Dit prikbord is er toch ook voor om van elkaars ervaringen te leren en niet alleen voor de fun toch???

Ik ben er zeker wel mee eens dat je van te voren moet weten waar je aan begint, maar de praktijk wijst altijd anders uit. Je weet pas waar je mee bezig bent wanneer je begonnen bent. Dan ga je pas tegen dingen lopen en kan je je verder ontwikelen in waar je mee bezig bent. De boekjes zijn de basis.

Manu ik heb al verschillende keren wat van jou gelezen en dit is niet de eerste keer dat je mij moet hebben, maar ik heb een heel ander beeld van jou zoals jij je hier laat zien. Ik vraag me af of jij fokker bent, je weet van somige dingen veel af, maar als ik verder lees valt me ook het één en ander op.