Hallo, medefokkers

• basjeeeee

Ik denk dat je met 20 cavia's toch al snel elke dag een hok moet uitvegen ed. wil je het goed schoon houden…

Ik heb 2 grote konijnenrennen en hokken, in de ene ren kan ik dagelijks de plasbak schoonmaken en wekelijks alles opzij, vegen, soppen ed.

De andere ren moet echt dagelijks. Met 4 grote konijnen (en ik denk dus ook met 20 cavia's als ik zag wat 3 caafjes afentoe al konden ‘aanrichten’ hier) moet ik echt dagelijks de grote plasbak doen, het hele hok uitsoppen, ren aanvegen etc. Anders is het echt niet fris meer, daar ze niet alle 4 zindelijk zijn. Met onzindelijke dieren als cavia's is het al helemaal noodzakelijk denk ik.

• nnatasja

hahaha het zou je nog verbazen bij hoeveel fokkers ik ben geweest hoor ;)

Tegenwoordig heb ik er niet zoveel meer te zoeken maar ik heb voorheen ook gefokt en kwam bij veel fokkers regelmatig over de vloeren , ben het met je eens dat het allemaal niet steriel hoeft te zijn maar ik vind dit persoonlijk wat overdone , ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat als je zo naar je dieren kijkt dat je echt geniet van het uitzicht .. maar dat ben ik persoonlijk .. bij mij zou het gelijk gaan kriebelen om de boel te verschonen .

en ik vind het gewoon niet zo gezond om je dieren zo tussen de uitwerpselen te laten scharrelen , dat vind ik niet zozeer afzeiken , ze vraagt in dit topic juist om de open meningen van mensen of had ik nu de mijne voor me moeten houden en stiekem tegen een ander moeten gaan verkondigen ? :D

en het gaat er niet om of Gerda opvalt tussen andere fokkers of dat ze haar dieren heel veel ruimte geeft , het ging even puur om dit onderwerp ;)

Ik heb de meest prachtige hokken gezien bij fokkers met de meest prachtige dieren .. met de meest verschrikkelijke gedachtes die werden uitgesproken .. wat dat betreft kijk ik al heel wat jaartjes heel wat verder als mijn neus kan ruiken hoor;)

Maar .. je moet dingen ook per situatie kunnen bekijken ben ik van mening .. en niet altijd in de trand van “ ja maar bij die is het nog erger en dus .. ” ;)

• Witches at work

Hoi Natasja

In de trant van;“het kan nog erger” bedoel ik niet mee dat ik deze situatie niet acceptabel vind.

En uitwerpselen van dieren die 100% vegetarier zijn schijnen erg gezond te zijn.

Ook voor de hond bv, het hoort in zijn basis menu thuis hoe goor wij als mens dat ook mogen vinden.

Als ik mijn hokkenen hier uitmest zit mijn hond het leifst met zijn neus tegen de mest.

En er gaat ook zeker wat van naar binnen.

De vorige honden deden het ook, dus het ziet er viezer uit dan dat het voor het dier is.

Waar ik echt een hekele aan heb, is wanneer je door de keutels het zaagsel, vlasvezel, stro of zo moet gaan zoeken zo vervuild dat het is.

En ook tegen die enorme overheersende amoniak geur kan ik niet!

Ik moet me dan flink inhouden om niet te zeggen;

“kom op we gaan wel ff samen mesten”.

gr. D#S

• Gerda_H

Haha, Ine. Mijn honden zitten voor de kattenbak te wachten ttio de katten er af komen,en proberen hun kop er ook in te steken. En natasja,nee, je mag hier openlijk je mening zeggen hoor. Ik hou van openheid. Ik zie dat als opbouweensde kritiek. Momenteel zijn mijn hokken ook niet superschoon,omdat ik nog met een gekneusde rib zit. Ik ben al lang blij dat ik nu mijn caafjes zelf af en toe wat voer kan brengen,ondanks de pijn.

Groetjes Gerda

• Natanya

Heel veel sterkte met je gekneusde rib…heb je wel iemand die jou kan helpen met de caafs?

Groetjes Natanya

• nnatasja

Het was ook niet bedoeld als afzeiken ;)

ik denk dat je met 1 keer per week extra verschonen van heel dit gedoe af bent en dan zal je zelf ook meer plezier hebben in het bekijken van je dieren , het kijkt nou eenmaal prettiger weg ;)

En wat betreft het hok zelf , ik heb ook houten hokken gehad maar pff daar kunnen ze inderdaad een vieze boel van maken , wat! dat kunnen ze in ieder hok wel haha een stralend wit geschildert hok oogt frisser voor het zicht maar zegt niks over de frisheid zelf , wat dat betreft zoals ik al zei heb ik de meest mooie hokken gezien maar daar kijk ik altijd doorheen want een cavia boeit het tenslotte ook niets als er leuke blauwe bloemetjes op de hokken geschildert worden en er een heus aanrechtblaadje met stromend water aanwezig is in een stal ;)

de eene heeft nou eenmaal meer mogelijkheden en/of creativiteit als de ander maar het gaat om de dieren zelf.

Succes met je rib ik weet helaas hoe het voelt ;)

• Gerda_H

Dank jewel Natanya. Eerst had ik mijn man die mijn caafs ging voeren,en de vriend van Magda. Magda deed dan de binnencaafs. Deze doet Magda nog,maar de buitencaafs moet ik zelf voeren,omdat mijn man ernstig ziek is geworden. Ik verzorg nu ook zijn konijn. Vandaag ga ik proberen de berebhok wat schoon te maken,en als het lukt morgen het hok van de jonge beren en dan doe ik bij de zeugen eerst een flinke laag schone bodembedekking over de grond heen. De binnenhokken doe ik daarna één voor één. Die zijn het minst erg. Maar de berebhok is nu wel echt aan een beurt toe hoor. Komt ook doordat ze ook nuiten lopen,en die grond is nat,dus lopen ze met natte pootjes het hok in. Vorige week zijn de hokken schoongemaakt door de vriend van Magda. Ik neem nu extra pijnstillers,en dan gaat het wel hoor. Het is zaterdag 3 weken geleden dat ik was gevallen,en maandag gleed ik ook weer uit,waardoor die rib ook weer een op donder had gekregen. Ik moest eigenlijk minimaal 4 weken totale rust,maar dat kan ik niet. zodra het maar een beetje gaat,ben ik weer in de been. En ik kan geen 4 weken zonder mijn caafs. Ik ging wel elke dg even bij ze kijken hoor in het begin.

Net als wat ik toen ook zei,voor ik een jongetje ben is het over.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Ja, Natasja.

Het was ook onze bedoeling dat het hok in het voorjaar wordt geschilderd,want niet alleen oogt witte wanden mooier,het maakt het ook lichter in het hok.Ik ben allang blij dat ik optijd het hok zover had dat de zeugjes erin konden. Haha, leuk grapje,mijn schoonzoon had helemaal een mooi idee. Onder de grond door een tunnel maken,zodat ze van het ene hok naar het andere kunnen lopen,onder de grond door. Moet maar niet,want dan hebben we hier helemaal feest met de beren en de zeugen naar elkaar toe sluipen onder de grond door haha.

Groetjes Gerda

• wendy (Caafjes van WB)

Hoi Gerda,

Als je 20 zeugen in een groot hok hebt lopen kun je verwachten dat het sneller vies wordt.

Ik zelf heb ooit een hok gehad van 3 meter bij 2 meter waar 5 tot 10 zeugen in rond liepen met een gecastreerde beer.

Dit hok moest ik minimaal 2 keer per week schoonmaken, want waar veel caafs zijn, kun je ook veel keutels verwachten.

Caafs zijn nou eenmaal niet zindelijk.

Je kunt het commentaar ook positief zien: je wordt getipt door iemand, en dan zou je deze tip ook voor jezelf kunnen houden, in plaat van het hier op het prikbord te plaatsen.

Als je deze tip voor jezelf had gehouden had je er zelf wat aan kunnen doen, nu krijg je zeker reactie's doordat de meningen er zeker over verdeeld zijn.

De tip van Jipke vond ik goed. Je kan ook een mooi stuk stof in de desgewenste kleur kopen, en vanaf daar je foto's maken, dan is dat een beter visite kaartje voor jezelf en je caafjes.

Groetjes wendy

• Gerda_H

Hoi Wendy. Ik vat de tip ook als positief op hoor. Ik heb het hier alleen geplaatst,om degene die erover heeft gepraat de tip te geven om het in het vervolg direkt persoonlijk te doen,en niet via via.Dat kan ik meer waarderen. Het zal niet de bedoeling zijn geweest om te roddelen,en tijdens een msn /tel.gesprek kunnen zulke dingen ter sprake komen. maar dan hoeft het niet anoniem te blijven. Ik vraag zo vaak advies aan diverse fokkers,omdat ik nog niet zo lang bezig ben,en nog heel veel wil leren. De tips die ik heb gekregen neem ik zeker ter harte. Ik was al bezig met de jongsten op de foto te zetten op een handdoek od. Op mijn site is dat ook te zien. Maar ik persoonlijk vind het ook leuk om een indruk te geven van de omgeving waar ze lopen. Natuurlijk,achteraf bekeken had ik beter eerst het hok schoon kunnen maken. Ik hoop alsnog dat degene mij er persoonlijk over aan spreekt. Dat is voor degene die mij heeft getipt ook veel leuker, omdat hij/zij geen namen wil noemen,en er op deze manier toch tussen zit. Ik respecteer het dat hij/zij geen namen wil noemen,maar voor hem/haar is deze situatie ook niet leuk. Hij/zij heeft het met beide partijen het beste voor.

Groetjes Gerda