vragen over voer

  • Chantal

    Hallo,

    Ik heb nu bijna een maand mijn 2 cavia's. Ik heb ze eerst steeds het voer gegeven wat ik van de fokker heb meegekregen. Nu meng ik het met Hopefarms Cavia super.

    Ik wil vragen wat is nu het beste droogvoer?? En waarom? Ik lees zoveel verschillende (en soms ook tegenstrijdige) dingen….

    En nog een vraag: welke groente staan bij jullie cavia's (bijna) dagelijks op het menu? Bij mij witlof, paprika en worteltjes. En een paar keer per week wat anders. Doe ik dat goed zo?

    Ik ben maar een beginner, dus heb soms veel vragen.

    Groetjes,

    Chantal

  • Susan

    Doe je cavia een groot plezier en stop met Hope Farms super!!!

    Calcium/fosfor balans is niet goed en kan blaasontsteking veroorzaken.

    Voer is de afgelopen tijd nogal veel besproken. Lees onderstaande topics maar eens en eigenlijk deze hele bladzijde;

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1230&i=117788&t=117788

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1230&i=118422&t=118422

    Susan

  • Judith

    Het soort voer wat je het beste kan geven hangt af van welk doel je met je cavia's hebt, en natuurlijk het aantal cavia's dat je hebt. Niet ieder caviavoer is even betaalbaar namelijk.

    Voor 2 cavia's zou ik Gerty Guineapig nemen. Hier zit wat minder vitamine C in dan in sommige andere voeders, maar verder is dit in mijn ogen toch echt wel kwalitatief de beste! Bovendien eten bijna alle cavia's dit met smaak op. Het voer is erg vezelrijk en bevat bestanddelen (die weer olieën bevatten) die goed zijn voor het caviahuidje waardoor de vacht van je caafjes voorzien wordt van een gezonde glans!

    Het grootste pluspunt dat ondervonden heb tijdens het voeren van Gerty, is dat er hier sindsdien geen blaas- en/of darmproblemen meer voor zijn gekomen onder de cavia's. Voer dat bestaat uit korrels wil er nog wel eens voor zorgen dat de cavia last krijgt van gasvorming wanneer er ook groenten en fruit op het menu van de cavia staat. Met Gerty heb je dit probleem niet, uitzonderingen daargelaten uiteraard. Van Hope Farms heb ik vaker gehoord dat cavia's hier sneller blaasproblemen mee krijgen. Uiteraard hoeft dit niet per definitie zo te zijn wanneer je dit voer voert. Niet alle cavia's zijn hetzelfde en hebben daardoor ook niet allemaal dezelfde behoeftes, dit geldt ook op het gebied van de voeding die ze tot zich nemen.

    Groenten en fruit zijn een belangrijk onderdeel van de voeding van de cavia. Ik geloof zelf niet dat het geven van een “volledig” caviavoer de cavia werkelijk voorziet van al zijn dagelijkse behoeften. Hier krijgen de cavia's dan ook dagelijks onbeperkt hooi en verder maar net wat ik in huis heb , zoals bijv: witlof, tomaat, kiwi, sinaasappel, paprika, komkommer, kersen, aardbeien, broccoli, wortelen, appel, mandarijn, bloemkool (hier niet te veel van), gekookte afgekoelde rijst, mango enz. Ook paardebloembladeren en paardebloemsteeltjes, geplukt gras en verse kruiden gaan er goed in.

    Door het diverse menu dat de cavia's hier krijgen doen zij ook praktisch niet moeilijk over eten. Ik heb 1 cavia ertussen die geen sinaasappel lust, en eentje lust pertinent geen gele paprika's. Verder eten ze alles ook qua soorten premium caviavoer. Af en toe, als ik geen verse groenten of fruit in huis heb, krijgen ze hier een vitamine C pilletje van Roter. Mijn cavia's zijn verwend, maar absoluut niet dik! Doordat zij namelijk veel gezond voedsel krijgen naast hun caviabrokken, eten zij MINDER brokken, vers voer is altijd minder vet! Sterker nog, door het vele loslopen en hun diverse voeding zijn ze stevig, gespierd, glanzend en heel erg alert. Ik krijg iedere keer als ik bij de dierenarts kom (voor controle of een of ander hardnekkig luizenprobleem zoals laatst:p) de complimenten over de lichamelijke en ook geestelijke conditie waarin mijn cavia's zich bevinden en daar ben ik met recht trots op! En heel veel heb ik te danken aan de voeding denk ik zelf.

    Groetjes Judith

  • Marijke

    Ik heb ook vanaf dat ik mijn cavia`s heb (juni 2007) Hope Farms super gegeven, maar naar aanleiding van de discussies op dit forum ben ik nu van plan om over te gaan op ander voer (Gerty). Maar eerst even de zak opmaken (ik meng beide merken al door elkaar).

    Groenten een beetje afwisselen, wij willen toch ook niet elke avond boerenkool! Ik wissel af tussen komkommer, paprika, andijvie, witlof en wortel. En vaak ook als ik zelf groenten eet, dan krijgen ze daar wat van, een handje sla, een roosje bloemkool, een spruitje (niet teveel koolsoorten geven hoor, dat is niet goed voor cavia`s), takje peterselie. Als ik niet zeker weet of ze het mogen, zoek ik het op op internet. Ik ga ook wel gras en paardebloembladeren plukken (op plekken waar geen honden/katten komen en geen verkeersweg is).

  • Marijke

    Judith, even een kort vraagje uit nieuwsgierigheid: afgekoelde rijst aan je cavia`s geven? Ik heb dit nog nooit gehoord, heeft dat een bepaald doel?

  • Judith

    Nog even een voorbeeldje:

    Gister kwam mijn vriend thuis met een enorme tros witte druiven, dus mijn caafjes hebben ook lekker druifjes gehad, met steel en al.

    Als ik in de stad ben geweest neem ik bijna altijd wat andijvie mee. Dit mogen cavia's onbeperkt hebben. Dus ik was zo'n hele bos, die laat ik drogen/uitdruppelen en die gooi ik daarna in zijn geheel in “de versnipperaar” .

    Watermeloen is een favoriet hier! Daar gaan ze, net als het baasje, van uit hun dak!

    Bananen lusten ze echter niet…. Dat is erin geprogrammeerd ofzo hihi…

  • Judith

    Nou een bewust doel heeft het niet echt. Bij ons thuis vroeger kreeg ook alles afgekoelde gekookte rijst. Rijst bevat praktisch geen vet… ook niet heel veel andere voedingsstoffen volgens mij haha, maar tot nu toe heeft bijna alles het met smaak opgegeten. De hond, de kat, de vogels en kippen, hamsters en nu ook mijn cavia's. Ik zie geen enkele reden het niet te geven als ze dit lekker vinden. Of het echt bijdraagt aan een gezonde voeding weet ik niet, maar slecht is het zeer zeker niet.

  • Marijke

    Ze lusten bij mij geen druiven, maar wel de steeltjes…. Zo zie je dat elke caaf ook zijn voorkeur heeft. En bedankt voor je antwoord over de rijst. Nu je het zegt, mijn moeder gaf vroeger ook vaak rijst aan de hond. Als ik volgende keer rijst eet, zal ik ze een beetje laten proeven.

  • Monique

    Ik geef mijn honden gekookte rijst als ze erge dunne ontlasting hebben. (en gekookte kipfilet) Het water laat ik afkoelen en geef ik als drinkwater. Of rijst ook effect heeft op de ontlasting van de cavia's durf ik niet te zeggen. Wist ook niet dat je dit aan ze kon geven.

    Groetjes Monique

  • Judith

    Rijst heeft ook effect op de ontlasting van een mens, dus ik denk dat dit bij cavia's haast wel het geval is.