vragen over voer

• Chantal

Hoi,

Ik schrik hier best wel van. Je wil toch het beste voor je cavia's en bij de dierenwinkel werd Hopefarms juist heel erg aanbevolen, het zou het beste voer zijn wat ik maar zou kunnen geven……

Nou dan straks maar op de fiets naar het tuincentrum!

Nog even een vraagje over de vitamine c tabletjes, zijn dat gewoon die tabletjes die wij zelf ook nemen (in grote gele pot van drogist??) Hoe vaak geven jullie dat? Of doet niet iedereen dat?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Chantal

• Susan

Ik geef die tabletjes niet. Volgens mij is het ook niet nodig, als je ze maar genoeg groenvoer geeft.

Ik schrok ook toen ik hier een paar weken geleden las dat Hope Farms niet zo goed is als ik dacht…. Net als jij was ik er van overtuigd dat ik goed, hoogwaardig voer gaf.

Op advies van hier ben ik overgestapt op Gerty guineapig. Ze vinden het heerlijk en het gaat supergoed met alledrie:D

Maar zoals hier later ook aangegeven wordt; niet alle cavia's krijgen last van Hope Farms. Er zullen vast cavia's zijn die het er heel goed op doen en had ik gewoon “pech”.

• Marieke

Je moet niet alles geloven wat hier op dit prikbord staat!

Alle droogvoer is van prima kwaliteit!

Slecht caviavoer is er niet

Caviakorrels en hooi,gras en groente zijn perfect voer voor de cavia

Muesli(voor paarden notabene!!!) en ertwtenchips,mais ed zijn de dikmakers & leververvetters,Dit dus NOOIT gebruiken als je cavia je lief is!!

• Susan

Ik geloof ook niet alles, ga op mijn eigen gevoel af. Toch denk ik dat er wel een kern van waarheid in dat Hope Farms verhaal zit.

Maar ik denk ook dat de ene cavia er gevoeliger voor is dan de ander. En nogmaals, ik denk dat ik wat dat betreft stomme pech heb gehad en ben om problemen te voorkomen (hoop ik) op ander voer overgestapt.

Er zijn vast genoeg cavia's die ook gezond zijn met gewoon knaagdierenvoer.

En mais is niet alleen een dikmaker, drijft ook vocht af en dat lijkt me ook niet goed.

• Saskia

Gerty bevat niet minder vitamine C: het bevat het anders. Gerty bevat een coating, waardoor de vitamine C niet kan vervliegen. Er zit dus altjd exact de hoeveelheid vitamine C in die op de zak staat. In Hope Farms, Kasper etcetera zit volgens de zak iets van 3500mg/kg, maar dit voer is niet gecoat en de vit c vervliegt langzaam vanaf het moment dat het voer van de band af is komen rollen. Het kan best zijn dat op het moment dat jij de zak koopt, er al 500 mg uit is, en als de zak eenmaal open is gaat het nog harder, en na een maand of 3 zit er sowieso een ontoereikende hoeveelheid vitamine C in.

Daarom is Gerty (en Science ook) dus een stuk betrouwbaarder, omdat je dan zeker weet dat het er écht in zit.

• Marijke

Ja, daarom ga ik ook over op Gerty!

• Judith

Dat had ik er inderdaad vergeten bij te zeggen. Maar toch vind ik persoonlijk dat Gerty net iets te weinig vit. C bevat ook als dit niet vervliegt. Vandaar dat mijn cavia's een Roter krijgen als ik geen groenten of fruit in huis heb.

• Cavia farm Witches at work

Hoi Marieke

Mag ik weten wie je bent???

Een fokker of heb je gewoon 2 caafjes of zoiets?

Jou wijsheid is gestaafd op een onderzoek dat ik heb laten uitvoeren recentelijk zoals je vast wel weet!

Echter weet je nu wat het gekke was???

Dat het NATTE GRAS er als voornamelijke boosdoener is uitgekomen ipv de musli ed die jij ff in een terug hier op noemt!

Manu had voor mij het meest sluitende advies hierin, dat naar alle waarschijnlijkheid HOOI in combi met verse groent/fruit en met mate wat droog goed niet te overbemesnt gras HET voer is voor de caaf!

En dat brokken jawel ALLE brokken mogen verdwijnen uit de schappen.

De wijsheid heb ik nu nog niet eens in pacht, waarschijnlijk pas over een lange termijn 1 jaar of zo.

En dat terwijl mn 1 e caafjes op koijnen voer een hele respectabele leeftijd hebben gehaald met veel groente maar idd minder gras als dat ik ze nu gaf!

Ik pleit hier zeker niet VOOR musli ed maar ben er ook niet tegen nog niet althans~!

Alleen Hope farms zal ik niet meer aanraden aan mensen.

Dus CHANTAL

Luister AUB niet naar deze potentiele RELNEL!!!

Wel naar JUDITH os en de rest, die weten wel waar ze het over hebben!

Veel succes Chantal met je caafs, en Marieke denk jij maar eens na waarmee je bezig bent!

D#S

• jacquelinesbeestenspul

hoi marieke

nu ben ik het niet met je eens

ik geef al 2 jaar paardemuesli samen met kasper en ik heb geen last van vervetting of andere rare dingen die volgens jou door de muesli moeten komen

ik geef afentoe een handje mais of erwten aan moeders met kinderen of dieren die moeten aansterken en nee die gaan echt niet dood

je moet gewoon alles met mate geven is mijn antwoord in deze

ik heb al eerder vermeld wat ik op een dag geef en mijn dieren zijn in prima conditie ook na de dracht of met jongen

ik heb laatst mee gedaan aan een show en mijn fokbeer die gezellig bij de dames zit krijgt voor zijn conditie een F en dat is echt niet verkeerd hoor als je zelf een keer naar de show bent geweest weet je ook dat een F voor conditie op een fokbeer heel erg netjes is (hij had 2 zeugjes bij zich zitten op dat moment)

zoalng je alles met mate geeft is er niks aan de hand mijn dieren hebben bv deze week nog geen erwten of mais gehad die krigjen ze ws einde van de week een keertje en dan allemaal een beetje :)

groetjes jacqueline

• Caviastal Fantasy

Veel verschillende meningen zoals je ziet… Ik ben zelf ook geen voorstander van Hope Farms, alhoewel het op zich goed voer is. En met 2 cavia's zal je er misschien ook niet zo snel problemen mee krijgen. Eigenlijk geldt voor elk voer: overdaad schaadt! Ze hebben niet zoveel krachvoer nodig, geef liever (onbeperkt!) hooi en wat meer groenten. Maar ik vind het een goede tip als je maar 2 cavia's hebt om Gerty Guinea Pig te voeren. Dat is echt goed voer, waarbij je in mijn ogen de minste kans loopt op blaasontstekingen/stenen, darmproblemen ed. En met 2 caafs is dat wel betaalbaar, met 40 helaas niet meer ;-)