Lang leve het eiwit arme voer~!~

• Manu

Brokken zijn ooit ontstaan om dieren die niet in de gelegenheid waren om de gehele dag door hun eten bij elkaar te grazen in kortere tijd dezelfde hoeveelheid energie te laten consumeren. Die brok is vervolgens vertaald naar verschillende diersoorten, vanuit het oogpunt van gemak en vooral ook commercieel belang. Maar uiteindelijk voorzien ze in de dezelfde voedingsbehoefte, alleen is hooi/gras afgestemd op het spijsverteringskanaal van de cavia en korrels (en andere zetmeelproducten) niet.

• Manu

Dank je wel M. Ik vat dit op als een heel mooi compliment :-)

• Susan

Ik denk dat alleen daarom al dit topic zo goed is!

Volgens mij hangt niet alles af van het voer; de ene caaf zal het op het ene voer goed doen en de ander op het andere.

Ik heb jaren geleden een caaf overgenomen die niets meer kreeg dan brok en hooi en water en af en toe een stukje komkommer, voordat hij bij mij kwam. Stond in een schuurtje, omdat manlief er nogal allergisch voor was enz enz enz. Dus niet de meest gunstige omstandigheden. Hij is al met al zeker wel 7 geworden, als het al niet ouder is. Bij mij kreeg hij goed voer, veel hooi en regelmatig groente.

Ik denk dat het bij caafs net zo is als met mensen; de één is nu eenmaal sterker dan de ander. Al onderschat ik het belang van goed voer en een goede verzorging zeker niet.

• Manu

Met een goede voeding kun je een aantal risico's voorkomen, maar het is geen garantie voor een lang, gelukkig leven. Helaas! Een dier kan altijd iets oplopen, ongelukkig terecht komn of erfelijk belast zijn.

• Susan

Nee dat is waar. Ik had graag wat eerder geweten dat het calcium/fosfor gehalte van HopeFarms niet goed was:( Arme caafjes……….

Ik was altijd in de veronderstelling dat ik ze goed, hoogwaardig voer gaf.

• Manu

Ik viel jou niet aan, ik reageerde op Gerda_H!

• Gerda_H

Hoi,Manu.

Die conclusie trok ik uit hetgeen allemaal is geschreven hierover. Ik heb begrepen dat voornamelijk teveel gras de doodsoorzaak was van Bruuts overlijden. Ook had ik gezegd dat ik me wel kan voorstellen dat de maïsvlokken en muesli mede oorzaak zouden kunnen zijn van de leververvetting. Jouw beredenering vind ik trouwens ook zeer interessant.

Groetjes Gerda

• Susan

Is niet gewoon de conclusie dat teveel altijd fout is en dat het belang van groenvoer onderschat wordt en het belang van brokjes overschat?

En gras? Ik weet het niet………

Net als de rest; met mate lijkt me.

• Gerda_H

Ik weet in elk geval dat ik geen nat gras meer pluk. En ook geef ik er minder van. Maar ook van de brokjes geef ik minder,maar wel veel hooi. Dat hebben ze eigenlijk altijd tot hun beschikking.

Groetjes Gerda

• fantasyli

gerda, de vitamine c bruistabletten die ik ken zijn allemaal 1000 mg. zelfs al geef je de helft lijkt me dit toch echt teveel.