Lang leve het eiwit arme voer~!~

• Witches at work

Hoi Gerda

Nou ik ga de caafs de komende tijd ze vooral op hooi, gras en groente zetten ipv;

brok-musli-mais vlokken-brood ect.

En denk ook dat overbemesting in Nederland de kwalitiet van hooi en gras nadelig vaak beinvloed en dat het niet makkelijk is voor een leek met de natte vinger ff te kunnen zien van;

oeps jep dit gras is “oke” en dit weer niet!

Kijk langs de snelweg de honden laat plaatsten zijn minder van kwaliteit moet je vanuit gaan.

Verder zal ik ook niet te raszuiver gaan fokken omdat daar ook een belangrijke verzwakkings factor in zit weet ik inmiddels heel erg zeker!

Dit omdat ik juist met het hebben van ras cavia's kortere levensverwachtingen zie en het sneller ziek en zwak worden van de caafs!

Niet alles is linia recta naar het voer te herleiden wel een deel ervan natuurlijk!

En dan het met mate voeren???

Ja teveel is altijd verkeerd maar als ik zie dat er bij sommige fokkers dieren UREN op het zaagsel zitten zonder eten, geen eens hooi tot hun beschikking hebben daar heb ik ook daar mijn nodige scepsis over!

Dus ik kies voor de gulden midden weg indeze!

Voorlopig ga ben ik er nog niet uit want pas over een jaar of zo kun je zeggen het werkt of het werkt niet, tenzij de dieren meteen omvallen van een bepaald voer, zoals hier al eerder geoppperd werd.

Dan is het simpel en heb je de koe meteen bij de horens, helaas staan nu de beste stuurlui ff aan wal echter de tijd zal het ons allen leren!

gr D#S

• Gerda_H

Hoi, Fantasyli.

Goed van je dat je dit ter sprake brengt. Ik had daar niet eens op gelet,maar heb gelijk het buisje bekeken. Eerlijk gezegd zie ik dat nergens staan. Wel staat er Gebruik: Los 1 tablet(4gr) op in een glas. Ik heb de bruistabletten van de lidl. Ik had ergens op een site gezien dat je bruistabletten kunt gebruiken,maar ook die gewone tabletjes. En ik ben er verder heel karig mee hoor. Ik zal het buisje straks verder gaan bestuderen met de vergrootglas,want het zijn hele kleine lettertjes en ik ben toe aan een nieuwe bril.Haha,dat ktijg je bij het ouder worden.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Hoi,Ine.

Bij mij hebben de caafjes continu hooi tot hun beschikking,ewn tot nu toe deed ik ook elk bakje brok dat leeg as,gelijk vullen. Nu doe ik dit niet meer. Één keer per dag vul ik de brokjes bij,maar hooi doe ik wel meerdere keren. Ik ga 3 keer per dag bij mijn caafjes kijken,en ze lopen lekker los in de ren. Ook mijn oude kippenhok is omgetoverd tot caviastal. Hierin zitten de zeugjes allemaal doorelkaar,behalve die op het punt staan te bevallen of nog aan het zogen zijn. Ook de hele kleintjes zitten nog apart. Ik sta soms wel een half uur tussen deze dames. Dan geniet ik. Ze komen nu al op mij af en zitten mijn schoenen te besnuffelen. Zij hebben daar een grote binnenhok,waar ze los lopen,en een overdekte buitenren. Ik merk echt het verschil van mijn caafjes,van toen ze opgehokt zaten en nu loslopen. Ook de beren lopen in een ren. Alleen zijn ze wat aan het bijten geweest. heb er nu één apart opgehokt zitten om de wondjes te behandelen. Ik denk dat er in de loop van de tijd nog wel een buitenhok bijkomt.

Groetjes Gerda

• isabel

> helaas staan nu de beste stuurlui ff aan wal

Wat bedoel je hiermee?

• Cavia farm Witches at work

Hoi Isabel

Waarom zo vijandig weer eens tegen me!

Je zoekt het echt weer eens op he?

Ik zocht GEEN ruzie!!!

Zie ook je eerdere reaktie op mij, wel is het zo dat ik met de beste stuurlui niet jou, of Manu of M bedoel in elk geval maar fokkers die nu doen of ze de wijsheid in pacht hebben en waarvan ik weet dat het daar ook noagal eens rammelt in de stal en nu doen of het zo “oke” is altijd!

Dat was het enige wat me wat frustreerde, en daarop sloeg mn reaktie en nee ik noem lekker geen namen!

Kijk ik heb mijn visie hier ook vrij uit geopppert maar sta ook open voor mogelijke fouten van me die ik ook toe geef hier.

En als ik mijn dieren zie hoe ze eruit zien, mogen ze best gezien worden hoor al zeg ik het zelf!

Echter ik streef naar geen perfecte voeding maar wel eentje die gewoon heel goed is!

Verder is het voor mij klaar, bepaalde prikkers waaronder ook Yacente vinden het leuk om mij een trap na te geven waar ik echt geen zin in heb nu sorry!

Hierop ga ik dan ook niet meer zo uitgebreid in als dat ik het ot nu toe heb gedaan kost me teveel goeie energie!

Dus zal in een paar korte zinnen het dan ook duidelijk maken dat je weer eens mis zit!

D#S

• Marieke

Yacente Manu en Isabel hebben helemaal gelijk

Je bakt er weer eens niks van!

• Susan

Wat is dat toch, dat er van een serieus, heel interessant topic ineens een reltopic gemaakt wordt?!

Ine geeft haar fouten toe en ik weet zeker dat er heel veel mensen met cavia's zijn die dat niet doen en alles in de doofpot stoppen.

• isabel

> Waarom zo vijandig weer eens tegen me!

> Je zoekt het echt weer eens op he?

> Ik zocht GEEN ruzie!!!

Euhh… ik zocht helemaal niets op, ook geen ruzie. Ik vroeg me alleen af of je iemand bedoelde met “de beste stuurlui”.

De toon waarop ik het vroeg was dus zeker niet vijandig, maar eerder belangstellend.

> Kijk ik heb mijn visie hier ook vrij uit geopppert maar sta

> ook open voor mogelijke fouten van me die ik ook toe geef hier.

Dat heb ik gelezen, goed van je.

>Dus zal in een paar korte zinnen het dan ook duidelijk maken

> dat je weer eens mis zit!

Misschien kan je bij vragen die gesteld worden ook een minder vijandige toon lezen, hoef je je minder snel aangevallen te voelen.

• isabel

Daar gaat het mij helemaal niet om! Gelijk of niet gelijk hebben.

Zeker bij het voeren zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, iedereen zal voeren zoals hem/haar dat bevalt en goed dunkt. Ik neem aan dat iedereen daar een keuze in maakt op basis van wat men leest en hoort en ervaart.

• isabel

> Verder is het voor mij klaar, bepaalde prikkers waaronder ook

> Yacente vinden het leuk om mij een trap na te geven waar ik

> echt geen zin in heb nu sorry!

Trouwens, er is hier niemand die jou een trap na geeft volgens mij. Ook Yacente niet. Ik denk dat je hier, in het algemeen, lang niet zo vaak wordt aangevallen als je zelf denkt.

Probeer de berichten eens te lezen met een andere toon erbij, dan zal je zien dat er geen sprake is van een aanval.