Lang leve het eiwit arme voer~!~

• Cavia farm Witches at work

Hoi hoi

Er is erg veel onduidelijkheid over blijkt steeds weer, zo ook nu weer.

Mij is bv niks bekend over teveel aan koolhydraten wel aan eiwiten oimdat je dat ook steeds in de info bronnen terug vind.

Dan denk ik dat de rest wel mee valt qua voeding.

En teveel voer???

Een caaf moet toch 24 uur per dag vreten onder zijn neus hebben???

gr. D#S

• Manu

"Mij is bv niks bekend over teveel aan koolhydraten wel aan eiwiten oimdat je dat ook steeds in de info bronnen terug vind.

Dan denk ik dat de rest wel mee valt qua voeding".

De lever vervult een belangrijke rol bij de vetstofwisseling. Als er een storing in de vetstofwisseling in de lever optreedt, kan vet gaan ophopen in de levercellen en vervet de lever. Alle voeding/energie die we tot ons nemen, maar niet verbruiken(koolhydraten, zetmeel, suikers, eiwitten) worden in de lever omgezet in vet en opgeslagen.

"En teveel voer???

Een caaf moet toch 24 uur per dag vreten onder zijn neus hebben???"

Ja een cavia dient 24 uur per dag over eten te beschikken en zal dan ongeveer de helft van de tijd eten tot zich nemen. Het is dus belangrijk dat dit eten is met een LAAG energiegehalte en dat past bij het spijsverteringsstelsel van een cavia. En dat is eten op basis van cellulose (hooi, gras, groente, kruiden) en geen eten op basis van zetmeel (korrels, muesli, maisvlokken, brood, etc.).

• Gerda_H

Nou snap ik er helemaal niks meer van. Mijn hoofd tolt. Nou ja, kom ook net van een bruiloft,maar het ene moment wordt geadviseerd te minderen met gras,het ndere moment wordt geadviseerd om juist wel gras te geven. Ben ik de enige die het niet meer volgen kan?

Groetjes Gerda

• Manu

Dit is mijn mening, ik heb niet eerder geadviseerd te minderen met gras. Ik zie niet in waarom. Alleen met nat gras moet je oppassen, maar dat heeft volgens mij vooral te maken met de organismen die er dan in zitten.

• jacquelinesbeestenspul

hoi gerda en ine

ik kan manu nu een beetje volgen :)

gras mag maar met mate en geen nat gras

groente en fruit is eigelijk hetzelfde verhaal

ik geef hier alles met mate dus ook groente

ze krijgen hier iedere dag groente of fruit maar allemaal een beetje en afwisselend

ik heb vandaag gevoerd :

s'morgens brokjes en hooi

en allemaal een stukje wortel van ongeveer 1 a 2 cm per caaf

vanavond hebben ze allemaal witlof extra op dan koop ik 2,5 kg voor al mijn dieren

ik heb met dew baby's en knuffels 30 caafjes en ze krijgen allemaal een halve witlof per caaf ik geef de dieren inde ren anders de witlof dan de dieren in de hokken

in de ren snij ik de witlof in stukken zodat ze allemaal stukjes kunnen pakken,ik verdeel het in alle hoeken overal een beetje anders word het vechten

de opgehokte dieren snij ik de witlof aan de lange kant door midden en ieder krijgt een helft dan krijgen ze nog hooi en water wen als ik de schuur uitloop zit iedereen nog te knabbelen

ik heb een tijdje de brokjes gewogen om te zien hoeveel ze eten en 40gr per dier klopt aardig hier ik weeg het niet af per dier maar ze krijgen allemaal een bakje smorgens waar toevallig 40 gr in gaat en het bakje word sávonds weer gevuld als die leeg of bijna leeg is dus de 40gr klopt wel per dag per dier volwassen de een eet iets meer dan de ander en het ene bakje is leeg en de ander niet maar het is om het even

ik heb voor morgen lekker paprika extra en appeltjes die ik in zijn geheel in de hokken en ren leg zijn ze heel druk mee hhahahahahaha

ik kom dagelijks meerdere malen in de schuur en als ik zie dat de hooi op is dan vul ik die nog extra bij ik heb nooit zaagsel als ondergrond maar hooi ;) zo zie ik ook dat de dierne genoeg krijgen wat ze niet opeten gaanze lekker opliggen

ik kom vaak genoeg in de schuur en dan ligt de helft te slapen dus ze eten echt niet 24 uur per dag ;) ze moeten 24 uur per dag eten tot hun beschikking hebben de verwende nestjes hahahaahahaha :)

ow ja ik heb trouwens 1 hooibaal (erg groot) per maand nodig

1 zak kasper en een zak muesli (die meng ik door de kasper)

heel veel groente en fruit hahahaah zo'n 2 a 2.5 kg per dag en wortels haal ik 3 keer per week bij de lidl nu omdat mijn leverancier alleen in de winter wortels heeft

en neee ik heb absoluut geen winst aan mijn dieren hahahaha

dit is alleen het voer dus er komt nog houtvezel bij en kosten van bv ivomec enz enz

groetjes jacqueline

groetjes jacqueline

• Cavia farm Witches at work

Hoi Jacqueline

Grapjas!!!

Ook ik snap dat een caaf wel eens slapen moet en heb zowel op mn site als hier meerdere malen gezegd dat een caaf 6 a 8 uur per dag eet echter moet ie zelf kunnen bepalen wanneer!

Dus niet zoals een hond bv die aan 2X per dag genoeg heeft.

Echter hier meet ik gewoon zn dag rantsoen af en doe dan in zijn bakje, heeft ie s'avonds nog honger krijgt ie wat erbij aan voer of ander eten op hem toegesneden.

Dan hooi vind ik niet zo geschikt als ondergrond eerder gehakseld stro omdat dat betere isolatieis tegen hitte en kou en ook droger blijft tegen de urine en ik hooi bijna uitsluitend in de ballen en ruifjes vertstrek. Wel gooi ik er regelmatig een dot hooi in de ren als voer zijnde.

Hier liggen er nooit veel te slapen eerder te jumpen ha ha~!~

ADHD caafs dus die wel tam zat zijn om opgepakt te worden de meeste althans!

gr D#S

• Gerda_H

Nee, Manon, maar die conclusie trek je wel als je nu leest wat Ine is overkomen. Galanthe voerde ik eerst juist nat gras,omdat ze dan ook vocht binnen kreeg. Zij dronk niet meer uit het flesje en at alleen gras,paardebloembladeren,klaver stukjes paprika en komkommer.Ook heeft ze een paar dagen een papje gehad van verdunde koffiemelk,nutrix,druivensuiker,verkruimeld brandnetel,verkruimeld peterselie en een heel klein stukj vit.c bruistablet. En daardoorheen deed ik een paar brokjes die zacht werden. Ze is nu weer zover dat ze ook de brokken eet.

Ik heb er geen spijt van dat ik haar dit heb gevoerd. Ik heb toch het idee dat ik hierdoor haar het leven heb gered. Nu ben ik al aan het minderen met het gras. Mijn caafjes krijgen het nu twee keer per week en niet minder dan eerst.Want ze zijn er dol op.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Hoi,Ine. Ik denk dat het bij Jacqueline net zo is als bij mij. Ik heb Galanthe in een binnenbak samen met een leeftijdgenootje. Op de bodem heb ik van dat hennepvlas,en hooi doe ik in de hooibal,maar evengoed is het allemaal hooi op de bodem. De kleine donderstralen doen een wedstrijdje wie kan de meeste hooi uit de bal trekken. Steken hun koppie in de bal,zover mogelijk en slingeren het heen en weer. Als ik dan denk dat ze vastziten en er heen loop,vliegen ze aan de andere kant er weer doorheen. Nog even,dan zijn die twee zo ver gegroeid dat ze dat niet meer kunnen.haha.

Ok ik wissel groente en fruit af. Vandaag ga ik een appel en een paprika in stukken snijden en dat krijgen ze, met stukjes wortel.Morgen krijgen ze dan weer gras. Maandag krijgen ze komkommer en witlof. Maar als ik een dag weinig te besteden heb,sla ik ook wel eens het groente over,want volgens mij hebben ze qua voedingswaarde groente en fruit niet nodig, De brokjes is en volledig voer staat er op,maar wij willen zelf ook wel eens wat anders proeven.Haha, de kids mopperden laatst,want die hadden het beter dan wij. haha.

Groetjes Gerda

• nnatasja

je zegt dat je een stukje bruistablet vit C geeft ?

geef je dat dan zonder op te lossen ? ( omdat je zegt dat ze niet drinkt )

volgens mij is dat toch echt niet zo goed als je een onopgelost stuk bruistablet in je maag krijgt hoor …

• Gerda_H

Nee, dat deed ik door dat papje.Zodat zij toch vit.c kreeg. Dat lostte ik eerst op in wat water,deed er wat koffiemelk doorheen en de rest.

Groetjes Gerda