Lang leve het eiwit arme voer~!~

• nnatasja

ohjaa nu ik het na lees zie ik dat inderdaad ook ;)

ik schrok al haha

• Gerda_H

Haha, die arme maagjes al dat gebruis. Nee hoor, en ik mengde de rest er pas bij als de stukje tablet helemaal opgelost was.

Groetjes Gerda

• Manu

Ik lees ook dat Ine in korte tijd twee dieren is verloren en dat de doodsoorzaak in beide gevallen leververvetting was. Mijn conclusie is dan echter niet dat je moet minderen met gras, groente en misschien zelfs met hooi. Mijn conclusie is dat we eens moeten ophouden met cavia's allerlei rommel te geven waar hun spijsverteringsstelsel niet op ingericht is, dus: korrels, muesli, haver(vlokken), mais(vlokken), etc. etc.

• Susan

Manu,

Hoe komt het dat je zoveel van dit onderwerp afweet?

• Gerda_H

Ik geloof ook direkt dat die maïsvlokken en müsli deel uitmaken van leververvetting, maar er zit ook wel wat in,dat teveel nat gras teveel eiwitten zou kunnen bevatten. Ik ben blij dat Ine dit goed wil uitzoeken. Ik ben benieuwd naar de resultaten.Bij mij krijgen de caafjes planty hooi. Ik begin 'smorgens met hooi,en water. tussen de middag vul ik evt. de brokjes bij,en aan het eind van de middag geef ik evt nog wat hooi of groenvoer.

Groetjes Gerda

• Susan

Mais is een dikmaker, maar als ik het goed heb, drijft het ook vocht af. Een beetje kan vast geen kwaad, maar veel lijkt me niet goed.

Mijn caafs krijgen twee handjes gemengd voer (Gerty) per dag, (voor drie cavias) veel hooi en wat groente. Witlof en wortel staan eigenlijk wel standaard op het menu. Verder is het een beetje afhankelijk van wat ik eet.

En water niet te vergeten.

Ik heb het idee dat Gerty beter vult dan Hope Farms, ze doen er veel langer mee. of is dit een waanidee van mij?

Eerder kregen ze vooral brok met een beetje groenvoer en hooi, maar dat probeer ik een beetje te veranderen, heel geleidelijk.

Ik heb niet het idee dat ze te weinig krijgen, maar ook zeker niet te veel. En kruiden plukken ben ik wat voorzichtiger mee. Hoewel ze van de week wel een beetje zuring, weegbree en herderstasje hebben gehad; ze vonden het heerlijk!

Ik kan me er wel in vinden dat korrels onnatuurlijk zijn.

Ik volg dit topic ook met veel interesse. Super dat dit zoveel aandacht krijgt!

• yacente

Waarom zou nat gras meer eiwitten bevatten dan droog gras. Het is wel zo dat als de zon gaat schijnen dat er meer suikers in het gras komen. Dat heb dus met nat gras een stuk minder.

• Cavia farm Witches at work

Hoi Manu

Wat ik erg jammer vind is dat je zog veel weet, maar nooit uit jezelf hier je kennis met ons wil vergaren alleen en vooral anderen op hun/haar nummer zetten steeds in wat ze fout doen!!!

Sorry dat ik nu zo pist off reageer maar maak me echt kwaad nu op je omdat jij zog precies weet dat ik mijn caafs heb volgestampt aan musli ect ext.

Het gvd het GRAS wat ze heir het meest kregen ik heb hier verdorie nog A-4tjes liggen met die ik mensen mee gaf als ze bij me een caaf kwamen kopen met het advies vooral veel gras te geven en hooi!!!

Je hebt me nog nooit persoonlijk gesproken zoals bv sommige andere prikkers hier wel hebben gedaan of persoonlijk gemaild ook niet.

Hoef took niet laat ik hier ff heel duidelijk in zijn maar doe dan aub niet of jij precies weet hie ik mn caafs voer dat weten mn klanten per slot vele malen beter!!!

En BROKKEN??? bedoel je hier nu de biks mee die ze hier in de avond een bakje kregen ipv de hele dag door zoals bij veel andere mensen/fokkers???

Kijk ik wil mezelf en andere helpen met deze info terwijl ik veel meer punten zou scoren te doen als of er bij mij niks aan de hand zou zijn.

Ik wilde onduidelijkheid hier oplosssen over voeding!

Zelfs dierenartsen zijn niet eens zker van hun zaak op het gebied HOE een caaf eten moet, waarom jij wel eigenlijk???

DEEL je kennis ipv steeds een trap na te geven, hier heb ik echt niks aan.

D#S

• Gerda_H

Ja, dat vind ik ook. veel leuker dan die reltopics.Dit is veel interessanter.

Ik plukook regelmatig onkruiden. Zo las ik vanmiddag op een site dat zevenblad ook geschikt is voor cavia's. Nou,daar staat mijn tuin ook vol van.Maar teveel is natuurlijk nooit goed.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Ine, ik ben het volledig met je eens. Jij bent zo eerlijk om te zeggen waardoor jou caafs dood zijn gegaan. Ik denk dat bijna iedereen hier raar van opkeek, want de meesten geven gras aan hun cavia's. Ook ik dacht dat gras juist heel gezond was. Manon,ik zou het ook fijn vinden als jij ons meer zou kunnen vertellen hierover. Susan had je ook al gevraagd,waardoor jij zoveel weet hierover. Het komt tenslotte de cavia's ten goede,als jij ons wegwijs maakt in hetgeen jij weet.

Groetjes Gerda