Lang leve het eiwit arme voer~!~

• Annechien

lang leve het NSPS dat ze dat ook even aan hun leden laten weten dan…..

• Manu

Dat ik vrij veel weet over voortplanting, erfelijkheid, genetica, anatomie, etc. heeft deels te maken met mijn achtergrond ( studie biologie) en werk (agrarisch onderzoek) en deels omdat het mijn intesse heeft en ik er alles over lees wat los en vast zit.

Nu je het zo zegt, kan ik me voorstellen dat jij je enigszins aangevallen voelt Ine, maar mijn reactie was aan Gelda H die zei dat je die conclusie trekt als je leest wat jouw dieren is overkomen. Ik ben het daar niet mee eens. Hoewel ik hetzelfde heb gelezen over jouw dieren, trek ik een andere conclusie. Dat wilde ik eigenlijk alleen aangeven. \

Ook al ken ik je niet, ik weet van dit prikbord dat jij je dieren altijd veel hooi en gras geeft. Dat heb je altijd luid en duidelijk gepropageerd. Ik weet ook dat je er muesli en mais bij geeft, maar ik bedoelde daarmee niet eens zozeer jou. Ik bedoelde bijvoorbeeld dat er een dag na dit topic weer een topic geopend wordt over havervlokken en maisvlokken voor cavia's. En dat er dus fokkers/liefhebbers zijn die dit verkopen/propageren.

Tenslotte begrijp ik niet dat mij nu verweten wordt dat ik hier niet uit mijzelf kennis deel. Ik ben inderdaad niet iemand die hier snel een topic zal openen; heb daar nog nooit aanleiding toe gevoeld. Maar ik heb al veel eerder kennis verspreid over de onnodigheid/schadelijkheid van korrels (biks, brokken, of hoe je het wilt noemen), mais, haver, etc. etc. Ik heb er willekeurig twee terug gezocht…

Auteur: Manu (—.adsl.xs4all.nl)

Datum: 16-05-2007 11:24

Hooi is gedroogd gras met dezelfde ruwvezels en minstens dezelfde voedingsstoffen. In korrels zitten geen noodzakelijke voedingsstoffen die in ruwvoer (gras, hooi) niet aanwezig zijn cq. door het verteren van het ruwvoer vrij komen. Korrel is een snel opneembaar alternatief voor ruwvoer (doordat het gebaseerd is op zetmeel ipv cellulose), maar juist dat snel opneembare is helemaal niet wenselijk voor de cavia. Daarbij verstoort het het natuurlijke spijsverteringsproces, waardoor dit niet volledig zijn werk kan doen.

Auteur: Manu (—.adsl.xs4all.nl)

Datum: 31-05-2007 21:44

Een cavia is een herbivoor. Het spijsverteringssysteem van een cavia is dan ook ingericht om cellulose te verteren (hooi en gras). Muesli bestaat (net als korrels) hoofdzakelijk uit granen en dus uit zetmeel. De vertering van cellulose en zetmeel gaat niet samen. Zetmeelomzetting vindt plaats in de dunne darm, maar de cavia heeft maar een hele kleine hoeveelheid enzymen om zetmeel om te kunnen zetten. Wat niet in de dunne darm is verteerd, komt in de dikke darm terecht en richt daar schade aan aan de micro-organismen die eigenlijk cellulose moeten verteren. Er komen andere organismen voor in de plaats, die het zetmeel wel kunnen omzetten. Deze kunnen echter weer geen cellulose verteren. Door het voeren van op zetmeel gebaseerde producten, is de cavia steeds minder in staat om voldoende energie uit gras en hooi te halen. Als je cavia’s wilt bijvoeren doe dat dan in hele kleine porties, anders doet het meer kwaad dan goed.

• Susan

Je verhaal is heel duidelijk Manu.

Bix eventueel als bijvoer en groenvoer/hooi als hoofdvoer.

En gras, tja denk dat daar de meningen altijd wel over verdeeld zullen blijven…… Toch raar als je bedenkt dat er heel wat caafjes buiten leven, op gras staan en dat (meestal) gewoon goed gaat.

Al snap ik wel dat teveel ineens niet goed kan zijn.

• M.

Ik vind Manu's bijdragen juist altijd erg goed. Ze getuigen van een gedegen kennis en bovenmatige interesse. Ik verwikkel me graag in discussies met haar betreffende genetica. Niet alleen omdat dat ook mijn interesse heeft. Ik ben het niet altijd met haar eens, maar toch. Ze geeft duidelijke uitleg zonder een star standpunt in te nemen. En is voor rede vatbaar. Uiterst professioneel, zou ik zo zeggen. Dat kunnen we niet van iedereen hier zeggen. (Niet allemaal reageren, IK ben NIET op een rel uit.:+) Maar het suist hier soms van de ongenunanceerde uitlatingen.

M.

• yacente

Ine, ik snap niet dat jij nu Manu gaat aanvallen omdat zij veel meer van de caafjes afweet dan jij. Dat jij DENKT dat je de voeding en huisvesting perfect hebt, wil niet zeggen dat je dat ook daadwerkelijk HEBT. Leer van de dingen die hier worden gezegd, zonder direct in de verdediging te gaan.

• Cavia farm Witches at work

Manu schreef:

>

> Dat ik vrij veel weet over voortplanting, erfelijkheid,

> genetica, anatomie, etc. heeft deels te maken met mijn

> achtergrond ( studie biologie) en werk (agrarisch onderzoek)

> en deels omdat het mijn intesse heeft en ik er alles over

> lees wat los en vast zit.

>

> Nu je het zo zegt, kan ik me voorstellen dat jij je enigszins

> aangevallen voelt Ine, maar mijn reactie was aan Gelda H die

> zei dat je die conclusie trekt als je leest wat jouw dieren

> is overkomen. Ik ben het daar niet mee eens. Hoewel ik

> hetzelfde heb gelezen over jouw dieren, trek ik een andere

> conclusie. Dat wilde ik eigenlijk alleen aangeven. \

>

> Ook al ken ik je niet, ik weet van dit prikbord dat jij je

> dieren altijd veel hooi en gras geeft. Dat heb je altijd luid

> en duidelijk gepropageerd. Ik weet ook dat je er muesli en

> mais bij geeft, maar ik bedoelde daarmee niet eens zozeer

>>>D#S atwoord; Ja idd heb ik steeds gras en hooi hier gepropageerd

En musli kregen ze dus in kleine hoeveelheden in de winter/koude maande en niet in de gras/warme maanden omdat ik het TE VEEL van het goede vond zeg maar!

> jou. Ik bedoelde bijvoorbeeld dat er een dag na dit topic

> weer een topic geopend wordt over havervlokken en maisvlokken

> voor cavia's. En dat er dus fokkers/liefhebbers zijn die dit

> verkopen/propageren.

>>>D#S antwoord; Ik propageer nu idd ook niet de havervlokken ed. had voor mezelf al de conclusie voor ijn eind sectie raport getrokken het niet eens meer te bestellen ook nietvoor de komende maanden die eraan komen.

Heb alleen maar 3 grote zakken Kasper en 4 balen goed hooi laten komen.

> Tenslotte begrijp ik niet dat mij nu verweten wordt dat ik

> hier niet uit mijzelf kennis deel. Ik ben inderdaad niet

> iemand die hier snel een topic zal openen; heb daar nog nooit

> aanleiding toe gevoeld. Maar ik heb al veel eerder kennis

> verspreid over de onnodigheid/schadelijkheid van korrels

> (biks, brokken, of hoe je het wilt noemen), mais, haver, etc.

> etc. Ik heb er willekeurig twee terug gezocht…

>>>D#S antwoord; Als jij echt zo zeker van je zaak bent dat ECHT ook de biksen allemaal niet zo geweldig zijn voor de caaf mag je daar best een eigen topic over openen graag zelfs!!!

Ik ben per slot niet de enige die dit hier boeit en leest!!!

Kijk ik ben al 47 maar nog steeds echt niet te oud om te leren!

>

>

> Auteur: Manu (—.adsl.xs4all.nl)

> Datum: 16-05-2007 11:24

>

> Hooi is gedroogd gras met dezelfde ruwvezels en minstens

> dezelfde voedingsstoffen. In korrels zitten geen

> noodzakelijke voedingsstoffen die in ruwvoer (gras, hooi)

> niet aanwezig zijn cq. door het verteren van het ruwvoer vrij

> komen. Korrel is een snel opneembaar alternatief voor ruwvoer

> (doordat het gebaseerd is op zetmeel ipv cellulose), maar

> juist dat snel opneembare is helemaal niet wenselijk voor de

> cavia. Daarbij verstoort het het natuurlijke

> spijsverteringsproces, waardoor dit niet volledig zijn werk

> kan doen.

>

> Auteur: Manu (—.adsl.xs4all.nl)

> Datum: 31-05-2007 21:44

>

> Een cavia is een herbivoor. Het spijsverteringssysteem van

> een cavia is dan ook ingericht om cellulose te verteren (hooi

> en gras). Muesli bestaat (net als korrels) hoofdzakelijk uit

> granen en dus uit zetmeel. De vertering van cellulose en

> zetmeel gaat niet samen. Zetmeelomzetting vindt plaats in de

> dunne darm, maar de cavia heeft maar een hele kleine

> hoeveelheid enzymen om zetmeel om te kunnen zetten. Wat niet

> in de dunne darm is verteerd, komt in de dikke darm terecht

> en richt daar schade aan aan de micro-organismen die

> eigenlijk cellulose moeten verteren. Er komen andere

> organismen voor in de plaats, die het zetmeel wel kunnen

> omzetten. Deze kunnen echter weer geen cellulose verteren.

> Door het voeren van op zetmeel gebaseerde producten, is de

> cavia steeds minder in staat om voldoende energie uit gras en

> hooi te halen. Als je cavia’s wilt bijvoeren doe dat

> dan in hele kleine porties, anders doet het meer kwaad dan

> goed.

>>>D#S antwoord; Kan ik hieruit de conclusie trekken dat ik ook mijn biks niet meer hoef te bestellen voortaan???

En dan mijn caafs op droog gras, hooi en groente en fruit soorten moet zetten???

Is dat DE voeding???

Kijk ik wil het wel ff van je horen daar ook de deskundige lopen te gokken heb ik het idee nu!

Dus geen enkele brok is dus raadzaam om in huis te halen begrijp ik er nu uit!

gr. D#S

• Susan

Ik kan me niet voorstellen dat brok echt helemaal overbodig is. Mijn lekenverstand zegt dat daar wel eens nodige voedingstoffen kunnen zitten die niet in al het andere kunnen zitten.

Als brok echt zo slecht zou zijn, waren er niet zoveel huiscavia's lijkt me. En reken maar dat die vooral brok en hooi krijgen en bijna geen groenvoer.

• Cavia farm Witches at work

Hoi hoi

Oepsiets te snel een negatief oordeel over me geveld dacht ik toevallig heb ik ook op dezelfde tijd gepost als ji je stukje plaatste net!

Zij viel mij aan eerst niet andersom, en dan nog wilde ik er mn les uit trekken ipv van over dr heen walsen das slechts jou idee hierover helaas!!!!

Ach ja wat moet ik hier verder nog op zeggen he? Pffffffffffffffffffffffffffffffffff.

En nog iets, als ik dacht dat ik het alleen maar perfect zou hebben hier zou ik me iets anders hebben opegesteld dus ik snap je ff niet.

D#S

• Manu

">>>D#S antwoord; Als jij echt zo zeker van je zaak bent dat ECHT ook de biksen allemaal niet zo geweldig zijn voor de caaf mag je daar best een eigen topic over openen graag zelfs!!!

Ik ben per slot niet de enige die dit hier boeit en leest!!!

Kijk ik ben al 47 maar nog steeds echt niet te oud om te leren!"

Ik geef mijn mening/deel mijn kennis wanneer het onderwerp aan de orde komt. Dat is met regelmaat geweest de laatste tijd. Ik voel niet de behoefte om daar dan nog eens extra een topic over te openen.

“>>>D#S antwoord; Kan ik hieruit de conclusie trekken dat ik ook mijn biks niet meer hoef te bestellen voortaan??? En dan mijn caafs op droog gras, hooi en groente en fruit soorten moet zetten??? Is dat DE voeding??? Kijk ik wil het wel ff van je horen daar ook de deskundige lopen te gokken heb ik het idee nu! Dus geen enkele brok is dus raadzaam om in huis te halen begrijp ik er nu uit!”

Dat is de voeding die IK mijn dieren hier geef. Ik geef inderdaad enkel hooi, gras, groente, fruit en water, geen korrel. Dagelijks een redelijke portie, niet idioot veel en niet te weinig. Wel veel variatie in groente/fruit. Hier heb ik goede ervaringen mee.

Mocht je zelf ook van de korrel af willen stappen, dan moet je de hoeveelheid korrel wel heel rustig aan terug brengen! Dieren die gewend zijn aan de combinatie hooi/korrel (cellulose/zetmeel) hebben een veranderde enzymenhuishouding. Die kan weer teruggedraaid worden, maar dat moet wel geleidelijk aan gebeuren.

• isabel

Wat wil je nu? Je zegt het zelf al; niemand weet het antwoord, ook de deskundigen niet. Manu komt hier behoorlijk deskundig over, maar het blijft natuurlijk haar mening/advies/ervaring, net zoals jij die zo vaak hebt gegeven.

Voorheen was je overtuigd van jouw manier van voeren. Natuurlijk, want die manier was voor jouw logisch, en je dieren deden het goed.

Nu blijkt dat het misschien toch niet zo'n goede manier was, maar dat betekent niet dat alles eraan fout was. Voeren blijft een persoonlijk iets, en ik denk niet dat je nu heel drastische dingen moet gaan doen.

Het is zeker niet nodig iemand anders ervan te beschuldigen dat ze te weinig kennis deelt.

Ik zou zeggen, pas het dieet van je dieren aan zoals jij dat goed acht na alles wat je de afgelopen tijd hebt gehoord en gelezen. Blijf je erin verdiepen en wrs zul je het nog wel vaker aanpassen.