Hoe kan dit?

  • Susan

    Ik stond vanmiddag voor de .. keer bij mijn dierenarts op de stoep, met cavia en met een buisje urine. Ik vreesde voor blaasontsteking en al snel werd mijn vermoeden bevestigd.

    Ik snap het niet; mijn cavia's hebben dat vaker, maar toch krijgen ze goed voer, Hope farms, regelmatig en best veel groenvoer, vers water en hooi niet te vergeten. Ook maak ik het hok eens in de week schoon en ze zitten op zaagsel.

    Ik heb Sulfatrim Drops meegekregen en moet over 7 dagen een buisje urine brengen voor controle.

    Hoe kan ik voorkomen dat ze weer blaasontsteking krijgen?

    Of wat doe ik nu verkeerd?

    Susan

  • Jessica

    Zitten ze niet op een tochtige plek?

    Gr. Jessica

  • jacquelinesbeestenspul

    hoi hoi susan

    je geeft hope farms super cc of supreme ?

    die geeft vaker klachten van blaasontsteking en blaasgruis bij dieren ouder dan een half jaar.

    ik zou adviseren ander voer te kopen als je veel groente geeft of dagelijke een vit c tabletje kan je ook bv gerty gunea pig voeren of een ander merk maar let er wel op dat je voldoende vit c erbij geeft

    je kan van het merk roter bv vit c tabletjes halen bij kruidvat of etos en dan is 60 mg voldoende per dag

    ik haal ook weleens bij de kruidvat vit c tabletjes en die lusten ze ook graag :D

    ik geef ze eens per week als snoepje omdat ze bij mij al voldoende vit c krijgen

    groetjes jacqueline

  • Saskia

    Hope Farms heeft geen ideale calcium/fosfor verhouding. Beter kun je overgaan op Science Selective of Gerty Guinea Pig; deze merken hebben een betere balans en kunnen blaasklachten voorkomen.

  • Caviastal Fantasy

    Hier ben ik het helemaal mee eens. Let ook goed op dat je na de antibioticumkuur geen klachten meer hebt (je cavia's dan ;-) ) Is dit wel zo, dan zou ik een röntgenfoto laten maken voor de zekerheid, er is ook kans dat er 1 blaasgruis of zelfs een steen heeft. Ik hoop het niet voor je beestjes!

    Groetjes Suzanne

  • renate

    Hallo,

    Ook ik had regelmatig problemen met de caven wat betreft blaasontstekingen en blaassteentjes.

    Ik woon in Heerlen limburg waar erg veel kalk in het water zit. Ik heb zo'n filterapparaat gekocht en mijn dieren krijgen nu gefilterd water en het probleem is opgelost.

    Volgens mijn dierenarts is het inderdaad ook een probleem fosfor calciumverhouding in het voer.

    Maar ze zegt ook dat veel beweging goed is voor ze. Te weinig beweging houd de kalkdeeltjes in de blaas niet in beweging waardoor ze de kans krijgen om te “klonteren” waardoor blaasstenen kunnen ontstaan. Of dit klopt weet ik niet. De redenatie klinkt voor mij logisch en in combinatie met het gefilterde water is bij mijn cavia's het probleem wel opgelost. Ook ik ben overgestapt naar ander voer. Gebruikte eerst ook hopefarms.

    Groetjes Renate

  • Susan

    Ik geef ze Cavia Super, de geperste brokjes dus. In het verleden kregen ze ook wel gemengd cavia voer, maar daar aten ze niet alles van op. En ik heb een keer gehad dat een zonnebloempit vast bleef zitten aan een voortand en ben daar best van geschrokken.

    Welk ander geperst voer zou ik kunnen geven? En dat van dat kalkrijke water, zou hier ook goed kunnen. In het Drentse land is het water ook behoorlijk kalkrijk.

    Ik ga zeker wat met de gegeven adviezen doen, dank jullie wel!

    Susan

  • jacquelinesbeestenspul

    hoi susan

    volgens mij heeft gerty geen zonnebloempitjes in hun voer zitten hoor :)

    groetjes jacqueline

  • Saskia

    Klopt :)

  • Gerda_H

    Susan, misschien een domme vraag van mij,maar hoe vang je een buisje urine op bij een cavia? Ik hoop dat het nooit hoeft,maar voor het geval dat…..

    Ik wens je beterschap met je caafje.

    Groetjes Gerda