Hoe kan dit?

  • Susan

    Ik twijfel nogal over brandnetels. Brandt dat niet te erg? En overal lopen wel honden los……..

    En tja, ik heb geen tuin.

  • Saskia

    Het voer rustig aanmengen.

    met gemengd voer zijn cavia's inderdaad geneigd om de minst lekkere dingen te laten liggen, maar ik zorg ervoor dat ik de caafs die op Gerty zitten, pas weer voer geef als hun bakjes helemaal op zijn. Je moet ze niet verwennen door steeds halfvolle bakjes aan te vullen, dan blijven ze alleen het lekkerste eruit vissen.

    Gerty heeft overigens een nieuwe variant, Gerty Carrot & Cranberry, en die is éxtra geschikt voor blaaspatiëntjes vanwege de Cranberry.

  • niet te vermijden

    Ik heb me twijfels over het feit dat voer de veroorzaker is van een blaasonsteking. Een blaas ontsteking wordt veroorzaakt dooe het E. coli bacterie. Het lijkt me niet dat door het voer komt. Andere blaas problemen zoals gruis of stenen is weer een ander verhaal.

  • Caviastal Fantasy

    Ik laat de brandnetels uit mijn tuin altijd drogen en voer ze dan, lekker hoor :-)

  • Susan

    Ik vind het het proberen meer dan waard. Een zakje ander voor is nog altijd goedkoper dan antibiotica, of de urine laten testen;)

    En is het bij mensen ook niet zo dat anders gaan eten helpt bij mensen met chronische blaasontsteking?

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi hoi

    Volgens mij is ook het voer niet DE boosdoener!

    En ook denk ik zeker niet dat Hope farms geen goed voer is.

    En ook ik niet dat Gerty beter is zoals hier boven wordt verondersteld.

    Zelfben ik echt een Kasper fan maar geloof niet in echt slecht cavia voer, heel simpel ik heb eerst een 10 tal caafs en koijnen gehad op jawel konijnen gemengd voer zonder vit C.

    Maar wel altijd veel gras, en groente afval gegeven, niks dure groenten en of fruit hooguit winter peen die had ik wel regelmatig in het assortiement.

    De dierenarts wist niet eens bij wijze van spreken dat ik deze knagers had want ze waren nooit ziek of zo!

    En nu ik mijn cavia voer verrijkt heb en ook meer caafs heb zitten scheelt er veel vaker wat aan.

    En ook ken ik mensen/fokkers die erg matig zijn met wat hun caafs te vreten krijgen en die leven ook gewoon door!

    Soms kun je wel stomme pech hebben en daarvoor kun je je ook niet wapenen helaas ookn iet met het duurste voer!

    Was het leven maar zo simpel ook voor de mens!

    gr D#S

  • Gerda_H

    De brandnetels knip ik met een grasschaar af,til ze met de grasschaar op en leg ze te drogen. Zodra ze wat gedroogd zijn,is de ergste brand eraf,meestal helemaal, en dan hang ik ze op om ze verder te drogen.Ik ben ook als de dood dat ik mij er aan brand,want ik ben daar alergisch voor, Ik heb dan meer dan een week jeuk,dus ben extra voorzichtig. Mijn man staat mooi met zijn armen over elkaar toe te kijken haha.

    Groetjes Gerda

  • Susan

    Stomme pech met drie cavia's achter elkaar? Ik had jaren geleden een zwarte en zij had het om de haverklap. Op het laatst zelfs zo erg dat ze incontinent werd. Mijn zwarte van nu heeft het ook al een paar keer gehad en nu deze weer. Het lijkt gewoon niet op te houden:(

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Susan

    Gisteravond heb ik Jacqueline nog ff aan de foon gehad en dr gezegd dat het me erd stug leek dat het aan Hope farm voer ligt echter doordat zij en ook meerdere fokkers steeds tegen het zelfde aanlopen (dode en of zieke dieren/miskramen) door Hope farms zou ik als ik jou was met spoed over gaan op ander voer.

    Vergeet nooit dat een cavia en konijn er eigenlijk voor bedoelt is de hele dag gras, hooi, paardenbloem balderen te eten ipv brokken die door de mens zijn bedacht voor de mens zijn gemak wel te verstaan ook.

    Want ik weet dat maar erg weinig fokkers/liefhebbers dagelijks gras gaan plukken voor hun caafs om dat ze of ergens wonen waar geen gras is of er te lui/moe voor zijn.

    Er zijn ook fokkers die zweren bij Hopefarms, maar weet uit eigen ervaring dat mijn oude Tervuerense herder haar leven lang op eenvoudig voer had geteerd en nooit ziek was. (Zij was ras zuiver en is op 1 maand na 15 geworden)

    De laatste 2 jaren van haar leven kon ze de plas bijna niet meer ophouden wat ze zelf erg vervelend vond omdat ze wist dat wij haar hadden geleerd niet binnen te plassen.

    Van mn dieren arts pillen gehad, echter pillen zijn geen gezondheidsmiddel op de vitamine pillen na dan.

    Toen ik uit mezelf Biofood senior ben gaan gebruiken en de pillen achter wegen liet bij wijze van expiriment viel me van meet af aan op dat de blaas van onze Tera beter werd.

    Voor mij is dus wel duidelijk dat er een kei harde lijn loopt tussen verkeerd voer en blaas problemen en ook zei Jacq me nog dat juist veel mensen met knuffelcaafs die vaak Hope farms geven dit kwaaltje hebben.

    Toch raar ergens want mij is verteld dat de samenstelling van Hope farms en Kasper niet zoveel verschillen behalve enkele stofjes zoals nr 1 de vit. dat ie idd VEEL hoger is. Zou teveel C kwaad kunnen???

    In principe kunnen ze het op konijnen voer ook goed doen mits je ze genoeg vers aan vult.

    En ook valt mij op hier dat sinds ik beter en duurder voer gebruik mn caafs niet gezonder zijn dan eerst op dat konijnen gemengd voer.

    Verder zit er in Gerty Luzerne dat op hooi lijkt en als men de caaf niet teveel aan groen ed bij voert gaan ze zeker weten eerder op Hope farms dood omdat ze die sprietjes look a like gras kei hard nodig hebben en dus niet de biks vormen.

    Dus ga idd maar gauw over op gerty en of zet ze op een gras/paardenbloemen dieet. Aangevuld met weide hooi die ze onbeperkt moeten hebben.

    En laat die medicijnen maar ff voor wat ze zijn incl die dierenarts.

    gr D#S

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Gerda

    Geef ze maar lekker brandnetels, ikzelf heb ze in gedroogde vorm van Beesten spuls Jaklien ha ha hoef ik het zelf niet te doen.

    Ik heb hier in de buurt ook niet van die gebieden met veel brandnetels dat ik weet.

    Er zit in elk geval ijzer in en ook werkt het bloedzuiverend ook erg gezond voor de mens.

    Zelf doe ik het onder mn pannenkoeken beslag die ik ook nog eens verrijk met tarwe zemelen. Dus na een zo'n koek zit al al aardig vol zeker omdat er ook nog eens; appels, spek, rozijnen, kersen, rasp kaas ect doorheen gaan.

    Nier alles in een koek ha ha!

    En verder door de pasta's of gebonden soepen houd je huid ook mooi gaaf, zekr voor pubers zeer wenslijk. Die van mij hebben gelukkkig zo wie zo vrijwel geen acne.

    Ook mix ik dit kruid altijd door mn kruiden thee zoals de sterrenmix

    samen met de groene thee die ook beren gezond is.

    Zorg ervoor als je brandnetels voor de mens gebruikt dat ze verkruimeld of wat fijner zijn dus niet van die grote bladeren (niet lekker) das meer voor de caaf.

    gr D#S