Hoi Jan
In al die jaren dat wij hier cavia's hebben en das nu en jaartje of 13 zijn er 2 het oudste geworden;
PIEP de goudagouti 3 kleur Gladhaar zeug uit de dierenwinkel is 5 en half, nooit gejongt en altijd in gezelschap van een paar andere caafs en konijnen geleefd en op konijnvoer gezeten aangevuld met dagelijks een stoot groente en fruit resten en stro vooral.
En nu Shadow de 3 kleur Sheltiebeer voorzien van stamboom geb. 14 maart 2004 uit pure onverdunde Shelties gefokt.
Dus hij is nu 5 jaar oud, wel het laatste jaar een stuk magerder geworden maar verdfer nog in top conditie hij jaagt bv achter de zeugen aan alsof hij een jonge god is ha ha!
Hij aksepteerd geen andere beren wel kleine beertjes tot ze een gram of 750 of zo gaan wegen en dan niet meer.
hij ziet er heel schattig uit is heel tam maar stiekkum een erg felle donder dus.
Ik heb hem overgekocht van Shadow Place (heet nu Enternal flame te Sleewijk) in voorjaar 2005 toen ik mijn farm hier opstarte en hij net een jaar oud was.
Weinig mee gefokt, alleen de laatste jaren omdat hij kwalitatief gewoon echt goed is (ook nog gekeurd op WCC 8 okt 2006 kwam hij ook heel goed uit)
Zijn karakter mag wat socialer maar gezien hij hier alle ups en downs heeft doorstaan weet ik dat hij echt goed is!
De zoon van Shadow zoon uit 2008 die lijkt veel op hem alleen is die zwart/bont met weinig rood zal hopelijk in zijn voersporen mogen treden onder de naam TRANQUILIZER.
Shadow zal denk ik geen 7 jaar worden was al bang dat hij de winter niet zou doorkomen, hij heeft het toch gered, en buiten echt buiten opgehokt dan.
Gisteren heeft hij een prive ren gekregen hier waarin hij met wat zwangere zeugen mag vertoeven of kleine beertjes, hij zit wel eens alleen maar meestal verzin ik wel iets of iemand die bij hem in trekt.
Wat ik verder nog kwijt wil is dat hier gebleken is dat dieren die TE raszuiver zijn gefokt meestal rond de 2 a 3 jaar echt op zijn en ook dood gaan.
De Us Teddy hier als minste uit de bus kwam gevolgd dooor de Ch Teddy en de Lukarya.
Verder is de Gladhaar vaak ook beter als de Rex die veelal ook TE raszuiver wordt gefokt en hierdoor veel power verliest in jaren, alleen op shows erg stevig overkomen maar het uiteiendlijk toch niet gaan redden.
Dat vind ik super jammer en probeer een Rex hier te ontwikkelen die wel wat langer mee kan.
Verder is de huisvesting ook erg van belang, Shadow is een aantla jaren gelden ooit doorverkocht geweest aan een jonge meid op kamers alwaar hij op zaagsel in een binnenkooi werd gezet en kreeg het daar spaansbenauwd cq allergisch.
Hier buiten op het stro is hij nooit ziek, nooit schurft niks! Ik heb hem ook meteen terug genomen op verzoek van de nieuwe eigenaar.
Hem castreren ook ooit een poging tot gedaan die is mislukt toen hij trok steeds zijn zaakje op als de DA met de scalpel eraan kwam, hij was plaatselijk verdooft dus toen maar besloten dat het zo moest zijn en hij zijn edele delen maar mocht houden voor de rest van zijn leven.
Dieren die binnen in de huiskamer zitten of in een schuur worden meer beschermd waardoor het vaak LIJKT dat ze beren sterk zijn, echter dmv buiten huisvesting in alle jaargetijden komt de echte kwaliteit boven drijven.
Gebleken is dus dat je echt binnen en buiten cavia's hebt de Skinny is bv een echte binnen cavia en zo ook de minder sterke rassen.
Waarbij ik niet genoeg kan vermelden dat dieren die buiten op hun eigen mest steeds moeten zitten en geen of te weinig stro als isolater krijgen maar hooi als iso terwijl dat vooral het VOER moet zijn dus in de ruif moet hangen ipv op de bodem moet liggen NIET OKE is voor buiten!!!
Die kreperen daar letterlijk in hun shitzooi en dan kun je beter binnen zitten als caaf als met TE zuinig is met bodembedekkers!!!
Dan als laatste wil ik vermelden dat er vaak erg hoge leeftijden worden genoemd die een caaf ergens zou hebben behaald maar die niet gestaafd is dus onzeker is en men het dan fors naar boven afrond.
Klinkt stoer zo ook de vermelding dat dieren die erg oud worden het super moeten hebben gehad bij diens baas.
Met goeie genen kom je een heel eind dat zie je bij de mens ook terug die zichzelf behoorlijk verwaarloost met voeding, veel roken ed en toch met gemak de 80 halen, terwijl hun met 50 jaar al weinig tot geen conditie hadden omdat ze vrij lui zijn van nature.
En zich maar mondjes maat wilde bewegen als het ff kon.!
Zo heb je ook mensen/dieren die alles perfect doen en toch snel kansloos zijn om ook maar een beetje een respectabele leeftijd te mogen behalen, kortom heel oneerlijk maar wel erg waar helaas!!!
gr D#S